ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 925/816/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Зуєва В.А. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.
за участю секретаря судового засідання - Дерлі І.І.,
за участю представників сторін:
офісу ГП - Грищенко М.А.,
позивача - не з`явився,
відповідача - не з`явився,
третьої особи - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Смілянської міської ради
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2022 (у складі колегії суддів: Мальченко А.О., (головуючий), Агрикова О.В., Чорногуз М.Г.)
та рішення Господарського суду Черкаської області від 19.10.2021 (суддя Васянович А.В.)
за позовом заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях
до Смілянської міської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Приватне акціонерне товариство "Смілянське племпідприємство"
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Заступник керівника Смілянської окружної прокуратури (далі - Прокурор) в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях (далі - Фонд, Позивач) звернувся до Господарського суду Черкаської області з позовом до Смілянської міської ради (далі - Міськрада, Відповідач) в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Міськради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності територіальної громади м. Сміла з державної власності об`єкта нерухомості - шістнадцятиквартирного житлового будинку, який перебуває на балансі Приватного акціонерного товариства "Смілянське племпідприємство", що знаходиться за адресою: вул. Красіна, 12, м. Сміла, Черкаська область;
- зобов`язати Міськраду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність територіальної громади м. Сміла Черкаської області об`єкт нерухомості - шістнадцятиквартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою: вул. Красіна, 12, м. Сміла, Черкаська область.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірний житловий будинок у процесі приватизації не увійшов до статутного капіталу Приватного акціонерного товариства "Смілянське племпідприємство", але залишився на його балансі, є державною власністю та відповідно до Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" підлягає передачі у комунальну власність територіальної громади.
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Черкаської області від 19.10.2021, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2022 у справі № 925/816/21, позовні вимоги задоволено частково. Зобов`язано Міськраду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність територіальної громади м. Сміла Черкаської області об`єкт нерухомості - шістнадцятиквартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою: вул. Броніслава Козловського, 12, м. Сміла, Черкаська область. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
2.2. Господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що об`єкт житлового фонду, який у процесі приватизації не увійшов до статутного капіталу господарського товариства, підлягає передачі у комунальну власність у порядку, визначеному положеннями Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", зокрема, за наявності згоди відповідної міської ради, виконавчий комітет такої ради утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову, а передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Відсутність підписаного акта свідчить про бездіяльність Міськради та наявність правових підстав для її зобов`язання вчинити дії, передбачені законом, для прийняття житлового будинку у комунальну власність територіальної громади м. Сміла Черкаської області.
2.3. Щодо позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності Відповідача з неприйняття до комунальної власності територіальної громади з державної власності об`єкту нерухомості, суди вказали на те, що обраний Прокурором в цій частині спосіб захисту є неефективним, оскільки не забезпечує відновлення порушених прав.
3. Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги, позиції інших учасників справи
3.1. У касаційній скарзі Міськрада просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
3.2. Обґрунтовуючи підстави для подання касаційної скарги, заявник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме, абзацу 3 частини першої статті 4 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" у взаємозв`язку зі статтею 326 Цивільного кодексу України, пункту 9 частини першої статті 5 Закону України "Про Фонд державного майна України", підпункту "й" пункту 2 частини першої статті 7 Закону України "Про управління об`єктами державної власності", частини другої статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
3.3. У відзиві на касаційну скаргу Прокурор просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення попередніх інстанцій - без змін.
4. Обставини встановлені судами
4.1. Відповідно до Плану приватизації державного майна Смілянського племпідприємства Черкаського науково-виробничого об`єднання по племінній справі і прогресивних технологіях у тваринництві "Прогрес" від 20.10.1996, який затверджено наказом заступника начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області № 697-П від 21.10.1996, вказане підприємство приватизоване шляхом перетворення його у відкрите акціонерне товариство, яке зареєстроване 26.11.1996.
4.2. Наказом Регіонального відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області № 613-АП від 11.11.1996 прийнято рішення про перетворення Смілянського племпідприємства у відкрите акціонерне товариство.
4.3. Під час приватизації в 1996 році Смілянського племпідприємства Черкаського науково - виробничого об`єднання по племінній справі і прогресивних технологій у тваринництві "Прогрес", до його статутного капіталу не увійшов, однак, залишився на балансі 16-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою: вул. Красіна, 12.
4.4. Рішенням Міськради № 17-11 від 15.06.2004 надано згоду на безоплатну передачу до комунальної власності м. Сміла об`єктів соціальної інфраструктури, що знаходяться на балансі Відкритого акціонерного товариства "Смілянське племпідприємство", у тому числі житлового будинку по вул. Красіна, 12.
4.5. Відповідно до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області № 2779-ПА від 08.07.2004 приватизацію Відкритого акціонерного товариства "Смілянське племпідприємство" завершено.
4.6. За відомостями Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань на даний час правонаступником Відкритого акціонерного товариства "Смілянське племпідприємство" є Приватне акціонерне товариство "Смілянське племпідприємство" (далі - ПАТ "Смілянське племпідприємство").
4.7. 17.05.2017 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області проведено перевірку збереження та використання державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу, але залишилося на балансі ПАТ "Смілянське племпідприємство" 16-ти квартирного житлового будинку за адресою: Черкаська область, Смілянський район, м. Сміла, вулиця Красіна, 12, за результатами якої складено акт.
Згідно з вказаним актом 16-ти квартирний житловий будинок за адресою: Черкаська область, Смілянський район, м. Сміла, вулиця Красіна, 12 знаходиться у задовільному стані, використовується за призначенням, в ньому проживають мешканці.
4.8. Рішенням виконавчого комітету Міськради від 02.06.2016 № 217 утворено комісію з питання безоплатної передачі до комунальної власності територіальної громади міста Сміла об`єктів житлового фонду, що перебувають на балансі ПАТ "Смілянське племпідприємство" і не увійшли до статутного фонду.
4.9. Листом від 15.12.2020 № 50-12.02-4592 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області звернулося до Міськради щодо передачі державного майна у комунальну власність з пропозицією розглянути на черговій сесії міської ради питання надання згоди на прийняття багатоквартирного будинку до комунальної власності територіальної громади з наступною передачею управителю чи об`єднанню співвласників такого будинку.
4.10. У відповідь, Міськрада листом від 10.02.2021 № 2752/03-33 повідомила, що прийняття вказаного житлового будинку можливе лише після створення у ньому ОСББ або після призначення управителя багатоквартирного будинку.
4.11. 09.11.2020 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області було проведено повторну перевірку збереження та використання державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу, але залишилось на балансі, відповідно до якої 16-ти квартирний житловий будинок за адресою: Черкаська область, Смілянський район, м. Сміла, вулиця Красіна, 12, за результатами якої складено акт, відповідно до якого будинок знаходиться у задовільному стані, використовується за призначенням.
4.12 За вказаних обставин Прокурор, посилаючись на протиправну бездіяльність Міськради щодо прийняття у комунальну власність житлового будинку, звернувся до суду з даним позовом.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Заслухавши суддю-доповідача, присутнього у судовому засіданні прокурора, дослідивши наведені у касаційній скарзі та відзиві на неї доводи, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
5.2. Скаржник у касаційній скарзі зазначає, що у подібних правовідносинах відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права, а саме, абзацу 3 частини першої статті 4 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" у взаємозв`язку зі статтею 326 Цивільного кодексу України, пункту 9 частини першої статті 5 Закону України "Про Фонд державного майна України", підпункту "й" пункту 2 частини першої статті 7 Закону України "Про управління об`єктами державної власності", частини другої статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України), що призвело, на його думку, до ухвалення судами попередніх інстанцій незаконних судових рішень.
5.3. Відповідно до пункту 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.