1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 липня 2022 року

м. Київ

cправа № 924/887/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Білоуса В.В. - головуючого, Васьковського О.В., Погребняка В.Я.

за участю секретаря судового засідання - Кондратюк Л.М.;

за участю представників сторін:

скаржника - адвокат Синельников М.О. (в судових засіданнях 19.07.2022 та 26.07.2022)

позивача -адвокат Мальцева І.В. (в судовому засіданні 26.07.2022)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Страхова група "ТАС"

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду

від 13.05.2022

та на рішення господарського суду Хмельницької області

від 01.09.2021

у справі № 924/887/20

за позовомRieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG, Гамбург, Німеччина

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Firma MTD Skuratowicz GmbH, Німеччина

до відповідача Приватного підприємства "Транс-Авто-Д", м. Волочиськ Хмельницької області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Приватного акціонерного товариства "Страхова група "ТАС"

про стягнення 50 641,51 євро,-

ВСТАНОВИВ:

1. До Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG Гамбург Німеччина до Приватного підприємства "Транс-Авто-Д" м. Волочиськ Хмельницької області про стягнення 49 133,32 євро.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 01.09.2021 позов задоволено частково. Стягнуто з відповідача на користь позивача збитки в розмірі 46 076,01 євро, 22 280,01 грн витрат зі сплати судового збору.

3. Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, Приватне акціонерне товариство "Страхова група "ТАС" звернулося до Північно - західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою.

4. Постановою Північно - західного апеляційного господарського суду від 13.05.2022 апеляційну скаргу залишено без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін.

Рух касаційної скарги

5. 09.06.2022 Приватне акціонерне товариство "Страхова група "ТАС" звернулось з касаційною скаргою ВИХ. № 01-1/121 від 09.06.2022 на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 13.05.2021 та на рішення господарського суду Хмельницької області від 01.09.2021 у справі № 924/887/20, підтвердженням чого є відбиток вхідного штампу Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду на першому аркуші касаційної скарги.

6. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду касаційної скарги Приватного акціонерного товариства "Страхова група "ТАС" у справі № 924/887/20 визначено колегію суддів у складі: головуючого судді - Білоуса В.В., судді - Погребняка В.Я., судді - Васьковського О. В., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.06.2022.

7. Ухвалою Верховного Суду від 15.06.2022 відкрито касаційне провадження у справі № 924/887/20 за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Страхова група "ТАС" ВИХ. № 01-1/121 від 09.06.2022 на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 13.05.2022 та на рішення господарського суду Хмельницької області від 01.09.2021; призначено розгляд касаційної скарги на 19.07.2022 о 10:30 год.

8. Ухвалою Верховного Суду від 19.07.2022 оголошено перерву в судовому засіданні у справі № 924/887/20 за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Страхова група "ТАС" ВИХ. № 01-1/121 від 09.06.2022 на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 13.05.2022 та на рішення господарського суду Хмельницької області від 01.09.2021 до 14 год. 45 хв. 26.07.2022.

Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими аргументами особи, яка подала касаційну скаргу.

9. Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, Приватним акціонерним товариством "Страхова група "ТАС" подано касаційну скаргу в якій останнє просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та рішення суду першої інстанції, в частині задоволення позову і ухвалити нове рішення яким відмовити в задоволенні позову повністю.

10. Касаційну скаргу мотивовано наступним.

10.1 Судами попередніх інстанцій не враховано, що встановлені у справі обставини свідчать про те, що спірні правовідносини не є позадоговірними і не можуть кваліфікуватися як регресні, отже позивач набув прав страхувальника у межах строку позовної давності, який почав свій перебіг з моменту настання страхового випадку. При цьому, судами попередніх інстанцій не враховано правові позиції викладені в постановах Верховного Суду від 27.10.2020 у справі № 903/846/19, від 04.07.2018 у справі № 910/2603/17, від 20.04.2018 у справі № 910/8982/17.

10.2 Судами попередніх інстанцій залишено поза увагою те, що оскільки ними не встановлено зміст норм права Федеративної республіки Німеччина які скасовують вимоги щодо оформлення платіжних документів, то згідно частини четвертої статті 8 Закону України "Про міжнародне приватне право" суди мали застосовувати право України. При цьому, судами попередніх інстанцій не враховано правові позиції викладені в постановах Верховного Суду від 03.04.2018 у справі № 911/5242/15, від 16.11.2021 у справі № 904/2104/19.

10.3 Судами попередніх інстанцій не надано оцінки аргументам скаржника, що позивач не відняв від суми відшкодування франшизу в розмірі 2 500 євро. При цьому, судами попередніх інстанцій не враховано правові позиції викладені в постанові Верховного Суду від 03.12.2018 у справі № 910/22139/17.

10.4 Суд апеляційної інстанції безпідставно та необґрунтовано відмовив у задоволенні клопотань відповідача та третьої особи про відкладення розгляду справи.

11. Представник скаржника в судових засіданнях 19.07.2022 та 26.07.2022 підтримав касаційну скаргу з підстав викладених у ній.

Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі

12. Позивачем подано відзив на касаційну скаргу в якому останній просить закрити касаційне провадження, або залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

13. Представник позивача в судовому засіданні 26.07.2022 заперечила проти касаційної скарги з підстав викладених у відзиві.

Розгляд клопотань Верховним Судом

14. Як вже було зазначено, у відзиві Позивача викладено клопотання про закриття касаційного провадження.

15. Вказане клопотання мотивовано тим, що в касаційній скарзі не зазначено про те, яким саме чином суд вирішим питання про права, інтереси, обов`язки скаржника.

16. Представник скаржника в судових засіданнях 19.07.2022 та 26.07.2022 заперечив проти вказаного клопотання

17. Також, 26.07.2022 представником скаржника подано заперечення на вказане клопотання.

18. Представник позивача в судовому засіданні 26.07.2022 зазначила, що аргументи які викладені у відзиві на касаційну скаргу щодо не зазначення скаржником про те, яким саме чином суд вирішим питання про його права, інтереси, обов`язки не є клопотанням про закриття касаційного провадження, а стосуються заперечень по суті касаційної скарги.

19. З огляду на вказані пояснення представника позивача, у суду відсутні підстави для розгляду зазначених аргументів в якості клопотання про закриття касаційного провадження.

Позиція Верховного Суду

20. Колегія суддів, заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм права дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

21. Відповідно статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

22. Суд касаційної інстанції саме в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.

23. Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.

23.1 Згідно контракту купівлі-продажу № 1 від 27.06.2017, електронна копія якого була надана до суду Державною митною службою України, Фірма ROPA Fahrzeug und Maschinenbau Gmbh продала, а Іноземне підприємство "Дорф" придбало на умовах поставки відповідно ІНКОТЕРМС 2010 FCA Марієнфельс Німеччина зернозбиральний комбайн марки New Holland 351, модель CR 980 б/в.

23.2 З метою перевезення вищевказаного зернозбирального комбайна на автомобілі з Німеччини (Марієнфельс) в Україну (Матвіїха) між Іноземним підприємством "Дорф" (замовник) та MTD Skuratowicz GmbH (перевізник) укладено договір перевезення №04/07 від 04.07.2017, відповідно до умов п. 2.1.1 якого перевізник зобов`язувався надати у погоджений строк справний та призначений для перевезення даного вантажу автомобіль, прийняти у відправника вантаж з документацією і після виконання перевезення передати вантаж, документацію та транспортні накладні в пункті призначення отримувачу.

23.3 Пунктом 3.1 договору перевезення визначено, що за порушення умов даного договору винна сторона відшкодовує завдані цим збитки. Всі спори, пов`язані з виконанням чи неналежним виконанням взятих на себе зобов`язань, вирішуються в судовому порядку, відповідно до статей Конвенції ЦМР в суді, що належить перевізнику (п. 3.5 договору).

23.4 Електронна копія договору перевезення №04/07 від 04.07.2017, яка містить підпис та печатку Іноземного підприємства "Дорф", була надана до господарського суду Державною митною службою України.

23.5 Відповідно до умов договору від 04.07.2017 складена калькуляція транспортно-експедиційних витрат від 06.07.2017 та рахунок № 1 від 06.07.2017 на суму 5 800 євро.

23.6 Майнові інтереси перевізника - MTD Skuratowicz GmbH були застраховані страховиком Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG 21.01.2017, що підтверджується свідоцтвом про страхування доставленого вантажу № TR 87888.

23.7 Згідно пункту 1 Умов страхування перевізників, зберігачів, експедиторів, логістів (версія від 07/2015) (далі - Умови), на підставі яких було видано вищевказане страхове свідоцтво, страхове покриття існує з метою укладання договорів транспортних перевезень страхувальника за певну плату, які укладаються протягом строку дії договору страхування та від яких відмовляються відповідно до розділу 11. Договори транспортних перевезень у розумінні цих умов є діяльність як перевізник на автомобільному вантажному транспорті, як зберігач складу або як експедитор.

23.8 Страхування також охоплює договори транспортних перевезень страхувальника як учасника вантажних автомобільних перевезень, експедирування або складування, відповідно до договору страхування для діяльності, яка зазвичай пов`язана з цією транспортною діяльністю, якщо страхувальник знову починає цю діяльність після укладення цього договору страхування (новий ризик) (п. 3.1 Умов)

23.9 Відповідно до пункту 6 Умов, страхування покриває відповідальність договору транспортних перевезень страхувальника на підставі наступних умов та положень, в тому числі Конвенції про договори міжнародних автомобільних перевезень вантажів (СМR).

23.10 Страхування охоплює задоволення обґрунтованих та захист від необґрунтованих вимог про відшкодування збитків, які пред`являються до страхувальника як підрядника за договором транспортних перевезень (п. 7.1 Умов).

23.11 Пунктом 7.2 Умов визначено, що страховик замінює страхувальника у разі: - витрат на запобігання або зменшення відшкодування шкоди, якщо шкода неминуча або сталася, наскільки страхувальник мав право вважати їх необхідними за даних обставин, - а також судових та позасудових витрат, наскільки вони були необхідними за обставин.

23.12 Страхове покриття поширюється на договори транспортних перевезень (за винятком договорів вантажних транспортних перевезень та зберігання) у всьому світі. Страхове покриття за договорами вантажних транспортних перевезень та зберігання діє в межах країн Європейського Союзу (ЄС), Швейцарії, Норвегії, Ісландії та Ліхтенштейну (п.п. 8.1, 8.2 Умов).

23.13 Згідно пункту 13.1 Умов, страховик відмовляється від будь-яких регресних позовів проти страхувальника та його працівників. Однак страховик має право звернутися до будь-якого регресного позову, який навмисно заподіяв шкоду.

23.14 В подальшому перевізником фірмою MTD Skuratowicz GmbH на підставі укладеного з відповідачем контракту № 1301-17 від 13.01.2017, електронна копія якого надана суду Державною митною службою України, оформлене транспортне замовлення з ПП "Транс-Авто-Д" на перевезення транспортним засобом реєстраційний номер НОМЕР_1 / НОМЕР_2 зернозбирального комбайна марки New Holland з Німеччини в с.Матвіїха, Волочиського району Київської області.

23.15 Пунктом 1 вищевказаного контракту, визначено, що його предметом є взаємовідносини сторін, які виникають при наданні транспортних послуг замовнику (фірма MTD Skuratowicz GmbH) перевізником (ПП "Транс-Авто-Д") для транспортування вантажу в міжнародному сполученні автомобільним транспортом. Кількість і вид вантажу, маршрути, вантажовідправники та вантажоодержувачі, графік подачі транспорту обумовлюються разовими заявками, додатково перед кожним перевезенням чи групою перевезень. У п. 5 контракту № 1301-17 від 13.01.2017 передбачено, що перевізник зобов`язаний, зокрема доставити ввірений йому замовником вантаж в пункт призначення відповідно до вимог міжнародних Конвенцій і видати його отримувачу, вказаному в товарно-транспортній накладній. Відповідно до п. 9 вищевказаного контракту, останній діє до 31.12.2017. Якщо ні одна із сторін не заявить про його розірвання за 3 місяці до його закінчення, договір автоматично продовжується ще на один рік.

23.16 В матеріалах справи також, міститься договір добровільного страхування відповідальності автомобільного перевізника № А 499262 від 15.06.2017, що був укладений між Приватним акціонерним товариством "Страхова група "ТАС" (страховик) та Приватним підприємством "Транс-Авто-Д".

23.17 Предметом цього договору (пункт 1) є майнові інтереси страхувальника, що не суперечать законодавству України, пов`язані з відшкодуванням страхувальником заподіяної ним шкоди життю та/або здоров`ю фізичної особи або її майну, а також шкоди, заподіяної майну юридичної особи, під час здійснення автоперевезень відповідно до положень Конвенції про договір міжнародного перевезення вантажів, включаючи протокол до Конвенції 1978 та транспортного законодавства тієї держави, на території якої сталася подія, що призвела до страхового випадку.

23.18 У пункті 3.3 вказаного договору зазначені страхові ризики, зокрема: відповідальність за втрату або пошкодження вантажу, відповідальність перед третіми особами.

23.19 Строк дії договору з 28.06.2017 по 27.06.2018 (пункт 10 договору).

23.20 Додатком № 1 до зазначеного договору оформлено список автомобілів, в тому числі MAN TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_1 .

23.21 Відповідно до CMR накладної, оформленої 06.07.2017 в Марієнфельс, відправником - компанією "ROPA GmbH" передано отримувачу компанії "Dorf UA", с.Матвіїха, Володарський район, Київська область через перевізника ПП "Транс-Авто-Д" м.Волочиськ ( НОМЕР_1 / НОМЕР_2 ) товар - комбайн CR 980 - New Holland, серійний № HAJ101 129, вагою брутто 17 200,00 кг.

23.22 Вказана CMR накладна підписана та скріплена печатками відправника, перевізника та отримувача товару. Товар був отриманий компанією "Dorf UA" 19.07.2017. Також CMR накладна містить відмітку митниці про розмитнення товару.

23.23 При цьому копія долученої позивачем CMR накладної відповідає електронній копії, що була надана Державною митною службою України на виконання вимог ухвал суду від 06.10.2020 та 19.10.2020.

23.24 Під час транспортування товару - комбайну CR 980 - New Holland, серійний № HAJ101 129, вагою брутто 17200,00 кг трапилася дорожньо-транспортна пригода.

23.25 Як встановлено у звіті про дорожньо-транспорту пригоду, складеним поліцейською інспекцією в м.Санкт-Гоарсхаузен, 06.07.2017 о 22:01 у м.Хунцель, округ Рейн-Лан сталася дорожньо-транспортна пригода за участю вантажного автомобіля "МАН" НОМЕР_1 з причепом НОМЕР_2 , водієм якого був ОСОБА_1 , який направлявся по L 323, зі сторони Хунцеля в напрямку В 260.

23.26 Через відсутність безпечної відстані він йшов з направляючої до правого щитка. Пригода відбулась в напрямку центру дороги. Пошкоджена частина захисного бар`єра. Причеп також був суттєво пошкоджений.

23.27 Водій відповідача ОСОБА_1 визнав порушення правил дорожнього руху, і з нього стягнуто відшкодування збитків.

23.28 Також зазначена інформація щодо власника автомобіля (ПП "Транс-Авто-Д"), характеру пошкоджень (вигнута довжина щитка на правій стороні причепа, огорожа зігнута і випирає в сторону вулиці).

23.29 Відповідно до експертного висновку, складеного 11.07.2017 експертом Йоргом Вольфрамом, за замовленням компанії "МТД Скуратовіч ГмбХ", вартість ремонту "New Holland" CR 980, ідентифікаційний номер автомобіля HAJ101129, без ПДВ складає 46076,01 євро, вартість ремонту з ПДВ - 54 830,46 євро, вартість заміни без ПДВ - 78 000,00 євро.

23.30 Також матеріали справи містять попередній кошторис витрат № ЕВ111710199 від 10.07.2021.

23.31 14.07.2017 складено акт огляду транспортного засобу комбайну CR 980 - New Holland, в якому встановлено пошкодження правої частини комбайну в результаті контакту з відбійником дороги. Акт підписаний представниками страхувальника, страховика та водієм ОСОБА_1

23.32 Згідно рішення Земельного суду у місті Гамбург від 18.04.2019 у справі за позовом фірми "Дорф", процесуальним представником якого виступав адвокат Усама Саббаг, проти компанії "МТД Скуратовіч ГмбХ", суд вирішив, що відповідач зобов`язаний виплатити позивачу 46076,01 євро плюс проценти у розмірі 5 відсотків понад базової процентної ставки, починаючи з 20.07.2018, відповідач несе судові витрати.

23.33 У рішенні суд встановив, що позивач, який придбав комбайн "New Holland", доручив відповідачу перевезти до себе комбайн. Відповідач, в свою чергу, видав транспортне доручення українському підприємству "Транс-Авто Д", яке залучено до участі в провадженні. Встановлено, що комбайн був значно пошкоджений внаслідок ДТП на шляху до одержувача.

23.34 Підставами для прийняття рішення визначені статтями 3, 17, 23, 25 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів.

23.35 Земельний суд прийшов до висновку, що об`єктивна вартість комбайну складала не менше 71 000,00 євро, яка повинна бути врахована на момент приймання-передачі від 06.07.2017, з урахуванням віку, пробігу та стану відповідно до ст.23 п. 1 КДПВ. На відміну від цього вартість у пошкодженому стані на момент приймання-передачі від 06.07.2017 складає максимум 24 923,99 євро, оскільки в експертному висновку було визначено вартість ремонтних робіт лише стосовно зовнішніх пошкоджень (без заміни зношених деталей) з урахуванням кошторису витрат на німецьку ремонтну майстерню від 10.07.2017, у розмірі 46 076,01 євро.

23.36 Отже, дану суму можна визначити як знецінення вантажу. Також зазначено, що відшкодування судових витрат ґрунтується на ст.91 п. 1 ЦПК.

23.37 03.06.2019 адвокатська фірма "Sabbagh RAe" звернулась з вимогою перерахувати до сплати суму в розмірі 46076,01 євро плюс нараховані проценти на визначений в листі рахунок до 14.06.2019.

23.38 Згідно протоколів та виписок з банківського рахунку Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG, адвокатській фірмі "Sabbagh RAe" були перераховані кошти в сумі 46 076,01 євро та 4 565,50 євро з призначенням платежу "Страхування відповідальності перевізника".

23.39 В подальшому, компанією "МТД Скуратовіч ГмбХ" було складено акт приймання-передачі від 21.06.2019, в якому вказано, що остання переуступила страховику Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG усі права стосовно втрати та/або пошкодження товарів, у тому числі права на пред`явлення претензій до третіх осіб незалежно від їх правової підстави. Акт містить наступну інформацію: № претензії: MTD17105; товар: 1 комбайн "New Holland" CR 980 - 17 200 кг, номер шасі НОМЕР_3 ; маршрут: з Німеччини (Марієнфельс) до України (Володарський район, Київська область); спосіб перевезення: вантажівка, за товарно-транспортною накладною від 06.07.2017; вантажовідправник: "ROPA GmbH", Херрінгсдорф; вантажоодержувач: Фірма "ДОРФ УА", 09352, Київська область, Володарський район; нещасний випадок: комбайн пошкоджений під час перевезення 06.07.2017 біля міста Хунцель, 56355, Німеччина; сума до стягнення: 46 076,01 євро.

23.40 Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG, володіючи правами вимоги, звернулася до Приватного підприємства "Транс-Авто-Д" із листом № 202002115 від 27.02.2020, в якому вимагав протягом 5 банківських днів з моменту отримання відповідної претензії відшкодувати компенсацію у розмірі 49 133,32 євро, з яких 46 076,1 євро - сума основного боргу та 3 057,31 євро - 5 відсотків понад базової процентної ставки з моменту провадження справи.

23.41 У відповідь на вказаний лист ПП "Транс-Авто-Д" повідомив листом №80 від 06.03.2020, що для відновлення інформації та документів, а також для належного та всебічного розгляду справи і прийняття справедливого рішення необхідний додатковий час в розмірі 30 календарних днів.

23.42 В зв`язку з отриманням вимоги Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG ПП "Транс-Авто-Д" звертався до ПрАТ "Страхова група "ТАС" з листом № 79 від 03.03.2020, в якому повідомляв про обставини настання страхового випадку та висловлював сподівання на позитивне вирішення питання щодо відшкодування суми, яка є предметом вимоги.

23.43 У відповідь на вказаний лист АТ "Страхова група "ТАС" повідомило про необхідність надання додаткових документів (лист від 10.03.2020 № 01021/0120).

23.44 У листі від 24.03.2020 № 126 ПП "Транс-Авто-Д" повідомив Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG, що 15.06.2017 між ПП "Транс-Авто-Д" та АТ "Страхова група "ТАС" було укладено договір добровільного страхування відповідальності автомобільного перевізника, відповідно до якого застрахована відповідальність перевізника за збереження вантажу під час перевезення. Про отриману від Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG вимогу було повідомлено страховика, який зазначив про необхідність надання додаткових документів, що підтверджують факт настання страхового випадку та розмір збитків. Тому ПП "Транс-Авто-Д" просив надати вказані у листі документи. До зазначеного листа долучена копія листа АТ "Страхова група "ТАС" від 10.03.2020 № 01021/0120.

23.45 За результатами розгляду зазначеного звернення ПП "Транс-Авто-Д", Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG в листі № 202004165 від 09.04.2020 повідомив, що сума відшкодування була визначена у рішенні Земельного суду у місті Гамбург від 18.04.2019. Крім того, вимоги Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG підтверджують експертний висновок від 11.07.2017 та акт огляду транспортного засобу. Тому в зв`язку з встановленим фактом пошкодження вантажу та вартості знецінення, сума якої була компенсована отримувачу вантажу, позивач не вбачав необхідності щодо надання страховика вказаних відповідачем у листі документів. Також Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG зазначав, що претензія була направлена до перевізника, Договірні правовідносини за договором страхування відповідальності перевізника стосуються безпосередньо перевізника та його страховика. Таким чином, обов`язки за договором страхування не можуть поширюватись на Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG. До листа долучені копії судового рішення з перекладом, акт приймання-передачі від 21.06.2019, поліцейський звіт про ДТП, акт огляду транспортного засобу, експертний висновок від 11.07.2017, попередній кошторис витрат та CMR накладну від 06.07.2017.

23.46 Супровідним листом № 142 від 14.04.2020 ПП "Транс-Авто-Д" направив АТ "Страхова група "ТАС" копію вищевказаної відповіді № 202004165 від 09.04.2020 з додатками.

23.47 АТ "Страхова група "ТАС" у листі №01402/0120 від 22.04.2020 повідомила, що лист № 202004165 від 09.04.2020 з додатками не містить запитуваних страховиком документів. Тому повторно в найкоротший строк просило надати запитувані у попередньому зверненні документи.

23.48 Листом № 152 від 27.04.2020 ПП "Транс-Авто-Д" повідомив Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG, що 14.04.2020 він надіслав на адресу АТ "Страхова група "ТАС" листа із документами, що були ним отримані. Однак страховик повторно направив вимогу від 23.04.2020 про надання документів, вказаних у попередньому листі від 10.03.2020 № 01021/0120. Тому ПП "Транс-Авто-Д" повторно просив Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG надати зазначені документи.

23.49 У відповідь на вказаний лист Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG у листі № 202004190 від 29.04.2020 повідомив, що він надав у попередньому листі від 09.04.2020 як документи, так і пояснення щодо кожного із запитаного. За допомогою наданих документів та пояснень надана вся необхідна інформація щодо страхової події, учасників перевезення та суми відшкодування. При цьому звернуто увагу, що Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG та експедитор не є резидентами України, а отже документи, що вимагає страховик, не можуть бути надані у формі, передбаченій українським законодавством. Тому Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG зазначив, що ПП "Транс-Авто-Д" зобов`язаний відшкодувати суму компенсації разом з відсотками на неї і всіма витратами, понесеними внаслідок позову.

23.50 У листі від 06.05.2020 № 140 ПП "Транс-Авто-Д" повідомив Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG, що не заперечує щодо оплати суми в розмірі 49 133,32 євро, проте зважаючи на важку економічну ситуацію просив розглянути можливість провести відшкодування сплаченої компенсації рівними частинами на протязі 6 місяців згідно зазначеного у листі графіка.

23.51 У матеріалах справи міститься лист, що направлявся на електронну пошту, в якому вказано, що сплата коштів є можливою лише за умови наявності підписаного договору, хоча б скану (сканованої копії).

23.52 Таким чином, Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG підготував проект угоди про врегулювання спору від 20.05.2020, підписав його та направив ПП "Транс-Авто-Д" для підписання.

23.53 Однак, у листі від 09.06.2020 № 210 ПП "Транс-Авто-Д" повідомив Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG, що АТ "Страхова група "ТАС" не надало письмову згоду на визнання претензії від 27.02.2020 № 202002115. Крім того, звернув увагу, що Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG не надав тексту договору страхування відповідальності експедитора. Тому ПП "Транс-Авто-Д" зазначив, що він відкликає свій лист від 06.05.2020 № 140 та залишає вимогу від 27.02.2020 № 202002115 без задоволення.

23.54 Також матеріали справи містять листи ПП "Транс-Авто-Д" № 128 від 25.03.2020 та № 127 від 24.03.2020, адресовані Firma MTD Skuratowicz GmbH та ІП "Дорф" про надання документів, необхідних АТ "Страхова група "ТАС" для виплати страхового відшкодування, інвойс (рахунок) ПП "Транс-Авто-Д" № 357/17 від 18.08.2017 на оплату послуг в сумі 4 800,00 євро, підписаний акт звірки взаєморозрахунків між ПП "Транс-Авто-Д" та MTD Skuratowicz GmbH із зазначенням заборгованості на користь відповідача станом на 07.08.2020 в розмірі 4 800,00 євро.

23.55 В подальшому, 27.07.2022 до Господарського суду Хмельницької області 27.07.2020 надійшла позовна заява Carl Rieck Assecuradeur seit 1845 (GmbH & Co.) KG Гамбург Німеччина до Приватного підприємства "Транс-Авто-Д" (м.Волочиськ Хмельницької області) про стягнення 49 133,32 євро, з яких 46 076,01 євро сума основного боргу, 3 057,31 євро - 5 відсотків понад базової процентної ставки з моменту провадження справи.

24. Аргументи скаржника (пункт 10.1 постанови) визнаються колегією суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду безпідставними та необґрунтованими, а тому відхиляються Судом з огляду на таке.

24.1 Згідно частин першої, другої статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставою виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Правочин, різновидом якого є договори - основний вид правомірних дій - це волевиявлення осіб, безпосередньо спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.

24.2 Частиною другою статті 16 Цивільного кодексу України, визначено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: зокрема, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

24.3 Згідно статті 175 Господарського кодексу України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управлена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

24.4 Так, предметом судового розгляду у цій справі є позовні вимоги про стягнення з відповідача збитків в порядку регресу в розмірі 50 641,51 євро, з яких 46 076,01 євро - сума основного боргу, 4 565,50 євро, що становить компенсацію правових витрат Іноземного підприємства "Дорф".

24.5 Обґрунтовуючи підстави звернення до суду з цим позовом, позивач зазначає, що на підставі рішення Земельного суду у місті Гамбург від 18.04.2019 він, як страховик, сплатив вартість пошкодженого вантажу відповідно до умов договору перевезення №04/07 від 04.07.2017, укладеного з Іноземним підприємством "Дорф".

24.6 Оскільки пошкодження вантажу і відповідно завдання збитків відбулося з вини відповідача внаслідок неналежного виконання останнім своїх зобов`язань, то позивач вважає, що він набув право зворотної вимоги до відповідача про відшкодування збитків.

24.7 Відповідно статті 909 Цивільного кодексу України та статті 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується укладенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства.

24.8 За змістом частини другої статті 908 Цивільного кодексу України, що кореспондується з частиною п`ятою статті 307 Господарського кодексу України, загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.


................
Перейти до повного тексту