ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2022 року
м. Київ
справа № 320/7112/21
адміністративне провадження № К/9901/41145/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 30.07.2021 (головуючий суддя: Дудін С.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2021 (прийнята у складі: головуючого судді Єгорової Н.М., суддів: Сорочка Є.О., Федотова І.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Броварської міської ради Київської області та Міського голови Броварської міської ради Київської області Сапожка Ігоря Васильовича про визнання протиправними дій, скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії та відшкодування матеріальної та моральної шкоди, -
В С Т А Н О В И В:
Установлені судами фактичні обставини справи, короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанції
У червні 2021 року ОСОБА_1 (далі-позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Броварської міської ради Київської області (далі-міська рада, відповідач-1), Міського голови Броварської міської ради Київської області Сапожка І.В. (далі-міський голова, відповідач-2), в якому просив:
- визнати протиправними дії сесії Броварської міської ради Київської області, пов`язані із прийняттям рішення від 26.11.2020 щодо заяви позивача від 02.11.2020 №9-5-/1-1960 пункт 2 "2. Розглянувши заяву громадянина ОСОБА_1 **** від 02.11.2020 №9-5-Л-1960, відмовити у наданні в пільговому порядку земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва у розмірі до 0,10га, в зв`язку з тим, що заявником не наданий проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що не відповідає нормам статей 118, 123 Земельного кодексу України;
- скасувати пункт 2 пов`язаний із прийняттям рішення сесії Броварської міської ради Київської області від 26.11.2020, щодо заяви позивача від 02.11.2020 №9-5-/1-1960 пункт 2 "2. Розглянувши заяву громадянина ОСОБА_1 **** від 02 листопада 2020 року №9-5-/1-1960, відмовити у наданні в пільговому порядку земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва у розмірі до 0,10га, в зв`язку з тим, що заявником не наданий проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що не відповідає нормам статей 118,123 Земельного кодексу України;
- зобов`язати Броварську міську раду Київської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.11.2020 №9-5-Л-1960 відповідно до вимог; "Прошу розглянути на черговій сесії Броварської міської ради питання надання в пільговому порядку земельної ділянки заявнику для індивідуального житлового будівництва в розмірі до 0.10 гектара, відповідно діючи як суб`єкти владних повноважень, згідно статей 16, 22, 58 Конституції України, пункту 2, підпункту 6 пункту 6 статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частини 2 пункту 18 статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та міждержавної угоди "Угода про взаємне визнання пільг і гарантій для учасників та інвалідів Великої Вітчизняної війни, учасників бойових дій на території інших держав, сімей загиблих військовослужбовців", Закону України "Про приєднання України до Віденської конвенції про цивільну відповідальність за ядерну шкоду", п.20.20. Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", тому що заявник ОСОБА_1 є особою з інвалідністю внаслідок війни II групи, також прирівняний до осіб з інвалідністю внаслідок ВВВ III групи, та має право на пільги і переваги встановлені законодавством СССР для інвалідів Великої Вітчизняної війни, також відселений із території зараження від ЧАЄС, тому має право на пільгове відведення земельної ділянки згідно Законів та Конституції України, та відвести дану земельну ділянку протягом року з часу надання даної заяви (або надання графічного матеріалу з позначеною вільною земельною ділянкою в м. Бровари)";
- визнати протиправними дії сесії Броварської міської ради Київської області, пов`язані із прийняттям рішення від 26.11.2020, щодо заяви позивача від 12.11.2020 №9-5-Л-2049 п.3 "3. Розглянувши заяву громадянина ОСОБА_1 **** від 12.11.2020 №9-5-Л-2049, відмовити у наданні в пільговому порядку земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва у розмірі до 0,10га, в зв`язку з тим, що заявником не наданий проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що не відповідає нормам статей 118,123 Земельного кодексу України";
- скасувати пункт 3 пов`язаний із прийняттям рішення сесії Броварської міської ради Київської області від 26.11.2020, щодо заяви позивача від 12.11.2020 №9-5-Л-2049 п.3 "3. Розглянувши заяву громадянина ОСОБА_1 **** від 12 листопада 2020 року №9-5-Л-2049, відмовити у наданні в пільговому порядку земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва у розмірі до 0,10га, в зв`язку з тим, що заявником не наданий проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що не відповідає нормам статей 118,123 Земельного кодексу України";
- зобов`язати Броварську міську раду Київської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.11.2020 №9-5-Л-2049 відповідно до вимог; "Прошу розглянути на черговій сесії Броварської міської ради питання надання в пільговому порядку земельної ділянки заявнику для індивідуального житлового будівництва в розмірі до 0.10 гектара, відповідно діючи як суб`єкти владних повноважень, згідно статей 16, 22, 58 Конституції України, пункту 2, підпункту 6 пункту 6 статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частини 2 пункту 18 статті13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та міждержавної угоди "Угода про взаємне визнання пільг і гарантій для учасників та інвалідів Великої Вітчизняної війни, учасників бойових дій на території інших держав, сімей загиблих військовослужбовців", Закону України "Про приєднання України до Віденської конвенції про цивільну відповідальність за ядерну шкоду", п.20.20. Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", тому що заявник ОСОБА_1 є особою з інвалідністю внаслідок війни II групи, також прирівняний до осіб з інвалідністю внаслідок ВВВ III групи, та має право на пільги і переваги встановлені законодавством СССР для інвалідів Великої Вітчизняної війни, також відселений із території зараження від ЧАЄС, тому має право на пільгове відведення земельної ділянки згідно Законів та Конституції України, та відвести дану земельну ділянку протягом року з часу надання даної заяви (або надання графічного матеріалу з позначеною вільною земельною ділянкою в м. Бровари)";
- визнати протиправними дії Броварської міської ради Київської області, за порушення статей 15, 20 Закону України "Про звернення громадян", яка не розглянула заяви ОСОБА_1 від 07.09.2020 на сесії міської ради, яка змінила предмет та підстави звернення позивача та розглянула за його відсутності, без надання можливості додатково обґрунтувати свої вимоги та примушенням надавати графічні матеріали до заяви, який не передбачений законодавством про відведенні земельної ділянки, відповідно заяви позивача;
- визнати протиправними дії та бездіяльність міського голови м. Бровари Броварської міської ради, м. Бровари Київської області Сапожко І.В., який не розглянув заяви ОСОБА_1 від 02.11.2020 №9-5-Л-1960 та 12.11.2020 №9-5-Л-2049 та за відмову керівника органу влади розглянути заяви позивача особисто та за присутності позивача та ненадання повної відповіді на заяви позивача, з посиланням на норми законодавства та роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення;
- зобов`язати міського голову м. Бровари Броварської міської ради м. Бровари Київської області Сапожко І.В., розглянути заяву позивача від 02.11.2020 №9-5-Л-1960 та 12.11.2020 №9-5-Л-2049 особисто та в присутності позивача, відповідно Закону України "Про звернення громадян" та відповідно Рішення Конституційного Суду України 27.02.2020 Рішення Конституційного суду України від 17.07.2018, справа № 1-11/2018(3830/15), Постанови Касаційного адміністративного суду від 02.07.2020 справа №361/4237/17, пункту 2 частини 6 пункту 6 статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", пункту 20 статті 20 Закону України "Про статус соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Закону України "Про приєднання України до Віденської конвенції про цивільну відповідальність за ядерну шкоду" пункту 18 статті 13, частини 2 пункту 15 статті 15 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", міждержавної угоди "Угода про взаємне визнання пільг і гарантій для учасників та інвалідів Великої Вітчизняної війни, учасників бойових дій на території інших держав, сімей загиблих військовослужбовців", статей 3, 16, 22, 40, 55, 56, 57, 58 Конституції України, статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, з підстав та предмету зверненні позивача, з посиланням на норми законодавства та роз`ясненням порядку оскарження прийнятою рішення;
- визнати протиправними дії Броварської міської ради Київської області за фальшування проекту рішення Броварської міської ради від 16.11.2020 щодо розгляду заяв позивача від 02.11.2020 №9-5-Л-1960 та 12.11.2020 №9-5-Л-2049, з посиланням на не існуючі рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, будівництва та архітектури, засіданні якої відбулося лише 19.11.2020 та відповідно рішення сесії Броварської міської ради від 26.11.2020, прийняте на підстави сфальшованих даних;
- скасувати проект рішення Броварської міської ради від 16.11.2020 щодо розгляду заяв позивача від 02.11.2020 №9-5-Л-1960 та 12.11.2020 №9-5-Л-2049, з посиланням на не існуючі рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, будівництва та архітектури засідання якої відбулося лише 19.11.2020 та відповідно скасувати рішення сесії Броварської міської ради від 26.11.2020 в частини розгляду заяв позивача від 02.11.2020 №9-5-/І 1960 та 12.11.2020 №9-5-Л-2049;
- зобов`язати Броварську міську раду Київської області, відшкодувати матеріальні збитки ОСОБА_1 в розмірі 2000000 грн., та стягнути з відповідача кошти в розмірі 2000000грн.;
- зобов`язати Броварську міську раду Київської області, відшкодувати моральну шкоду ОСОБА_1 розмірі 2000000 грн., та стягнути з відповідача кошти в розмірі 200000грн.
- зобов`язати Броварську міську раду Київської області, та Президента України, надати звіт про виконання судового рішення, згідно статті 129-1 Конституції України; "Стаття 129-1. Суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.»
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.06.2021 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу 10-денний строк з дня отримання копії ухвали суду, протягом якого позивачу необхідно було усунути недоліки позовної заяви, а саме: надати уточнену позовну заяву з урахуванням зауважень суду (з доданням копій відповідно до кількості учасників справи); надати засвідчену копію заяви позивача від 07.09.2020 з доказами її подання до Броварської міської ради Київської області (з доданням копій відповідно до кількості учасників справи); надати суду заяву про поновлення строку звернення до суду та докази поважності причин пропуску такого строку (з доданням копій відповідно до кількості учасників справи); надати суду письмові пояснення щодо одночасного подання позову у цій справі та оскарження в апеляційному порядку ухвали Київського окружного адміністративного суду від 28.05.2021 про повернення позовної заяви у справі №320/6192/21, з тим самим предметом та з тих самих підстав, що і у цій справі (з доданням копій відповідно до кількості учасників справи); надати суду обґрунтований розрахунок суми матеріальної та моральної шкоди, заявленої до відшкодування (з доданням копій відповідно до кількості учасників справи); надати копії усіх заповнених сторінок паспорту громадянина України - ОСОБА_1 (з доданням копій відповідно до кількості учасників справи).
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.06.2021 відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про роз`яснення судового рішення та відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про прийняття додаткового рішення.
14.07.2021 на адресу суду від ОСОБА_1 надійшла заява щодо усунення неіснуючих недоліків позовної заяви, для забезпечення позивача доступу до суду, у якій позивач просив суд, зокрема, забезпечити розгляд справи неупередженим незалежним та безстороннім судом та відвід (самовідвід) судді.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.07.2021 заяву ОСОБА_1 про відвід головуючому судді Дудіну С.О. залишено без розгляду у зв`язку з недотриманням процесуального строку для її подання.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.07.2021 позовну заяву повернуто у зв`язку з невиконанням вимог ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Повертаючи позовну заяву, суд першої інстанції керувався положеннями пункту 1 частини четвертої статті 169 КАС України, відповідно до якої позовна заява повертається позивачеві, якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк.
Шостий апеляційний адміністративний суд 30.09.2021 ухвалив постанову, якою ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 30.07.2021 залишив без змін. Переглядаючи ухвалу суду першої інстанції, апеляційний суд дійшов висновку про те, що за наслідком подання ОСОБА_1 заяви від 14.07.2021 «на виконання ухвали Київського окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року, справа №320/7112/21, щодо усунення неіснуючих недоліків позовної заяви, для позбавлення позивача доступу до суду» вимоги ухвали про залишення позовної заяви без руху від 22.06.2021 не виконані.
Крім того, Шостий апеляційний адміністративний суд зазначив, що доводи заявника про прийняття оскаржуваної ухвали неповноважним судом, є помилковими, оскільки відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.06.2021 у справі №320/7112/21 визначено головуючого суддю Дудіна С.О. Також позивачем в прохальній частині апеляційної скарги зазначено про необхідність скасування ухвали Київського окружного адміністративного суду від 15.07.2021 у справі №320/7112/21 про залишення без розгляду заяви позивача про відвід судді. Водночас, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга подана на ухвалу від 30.07.2021 про повернення позовної заяви, в обґрунтування апеляційної скарги заявник посилається виключно на протиправність зазначеної ухвали, отже судом апеляційної інстанції зазначено, що суд не надає оцінку обґрунтованості винесення ухвали від 15.07.2021 про залишення без розгляду заяви позивача про відвід.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та провадження в суді касаційної інстанції
ОСОБА_1 , не погодившись з ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.07.2021 та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2021, звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати ці судові рішення, справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвалою Верховного Суду від 18.11.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами першої та апеляційної інстанції при постановленні оскаржуваних судових рішень допущені порушення норм матеріального і процесуального права, неповнота дослідження обставин справи. Зазначає, що суд апеляційної інстанції розглянув справу в письмовому провадженні, без його виклику в судове засідання, не врахувавши клопотання заявника про розгляд справи за його участю. Судами не враховано також ту обставину, що у межах строку, встановленого судом на виконання вимог ухвали про залишення позовної заяви без руху, позивач звернувся до суду із заявою, в якій, зокрема заявив клопотання про відвід судді-доповідача. Крім того, апеляційним судом не враховано, що апеляційна скарга містила вимогу про скасування ухвали Окружного адміністративного суду м. Києва про залишення цього клопотання без розгляду, тобто позивачем заявлена вимога про оскарження цього судового рішення.
Від міської ради надійшов відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого відповідач-1 заперечує проти її задоволення.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, виходить із такого.
Процесуальне законодавство встановлює вимоги до змісту позовної заяви. Такі вимоги визначені статтею 160 КАС України.
Так, згідно приписів цієї норми, у позовній заяві позивач викладає свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування.
Позовна заява подається в письмовій формі позивачем або особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
В позовній заяві зазначаються:
1) найменування суду першої інстанції, до якого подається заява;
2) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); поштовий індекс; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України); реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серія паспорта для фізичних осіб - громадян України (якщо такі відомості відомі позивачу), відомі номери засобів зв`язку, офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти;
3) зазначення ціни позову, обґрунтований розрахунок суми, що стягується, - якщо у позовній заяві містяться вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної оскаржуваним рішенням, діями, бездіяльністю суб`єкта владних повноважень;
4) зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів;
5) виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини;
6) відомості про вжиття заходів досудового врегулювання спору - у випадку, якщо законом встановлений обов`язковий досудовий порядок урегулювання спору;
7) відомості про вжиття заходів забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви, якщо такі здійснювалися;
8) перелік документів та інших доказів, що додаються до заяви; зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності), зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви;
9) у справах щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень - обґрунтування порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод, інтересів позивача;
10) у справах щодо оскарження нормативно-правових актів - відомості про застосування оскаржуваного нормативно-правового акта до позивача або належність позивача до суб`єктів правовідносин, у яких застосовується або буде застосовано цей акт;
11) власне письмове підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав.