1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 липня 2022 року

м. Київ

справа № 360/3436/20

адміністративне провадження № К/9901/17578/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Лисичанського комунального спеціалізованого підприємства по видобутку, обробці, реалізації води та очищенню стоків «Лисичанськводоканал» (далі - ЛКСП «Лисичанськводоканал») на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2020 року (прийняте судом у складі судді Пляшкової К.О.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2021 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Гайдара А.В., суддів: Гаврищук Т.Г., Міронової Г.М.) у справі за позовом Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра) до ЛКСП «Лисичанськводоканал» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У вересні 2020 року Держгеонадра звернулася до суду з адміністративним позовом до ЛКСП «Лисичанськводоканал» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 12 травня 2003 року № 2999, наданого відповідачу.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Луганський окружний адміністративний суд рішенням від 08 грудня 2020 року позов задовольнив.

Перший апеляційний адміністративний суд постановою від 26 квітня 2021 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, зазначив, що порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.

При цьому, що однією з умов користування надрами, яка передбачена спеціальним дозволом від 12 травня 2003 року № 2999 (пункт 3), є своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів (в тому числі відрахувань за геологорозвідувальні роботи) до Державного бюджету згідно з чинним законодавством.

Відповідачем цей обов`язок не виконано (що не є спірним між сторонами), та підтверджено відповідними листами Державної фіскальної служби України (Державної податкової служби).

Докази, які б свідчили про те, що товариство повідомило позивача про згоду або незгоду на припинення права користування надрами згідно із спеціальним дозволом на користування надрами, у матеріалах справи відсутні.

З огляду на викладене, товариством порушено вимоги, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами, що є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

17 травня 2021 року ЛКСП «Лисичанськводоканал» звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постановлені у цій справі судові рішення скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

У скарзі, зокрема, зазначає, що судами неправильно застосовано частину другу статті 26 Кодексу України про надра.

Посилається на те, що факт наявності заборгованості з рентної плати за користування надрами відповідачем не заперечується, при цьому, відповідачем частково здійснюється оплата заборгованості по рентній платі за користування надрами за 2017-2020 роки і у загальному розмірі сплачено 1044,4 тис. грн. Отже, відповідач активно вживає заходи щодо усунення порушення особливої умови № 3 спеціального дозволу на користування надрами, а саме: сплачує рентну плату наскільки дозволяють фінансові можливості підприємства.

Судами не взято до уваги, що основним видом діяльності підприємства є забір, очищення та постачання води, метою є забезпечення водопостачання міст Лисичанськ, Новодружеськ, Привілля та прилеглих селищ, забезпечення водовідведення та очищення стічних вод.

Вважає, що задоволенням позову порушений принцип пропорційності відповідно до якого необхідно дотримуватися балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Посилається також на те, що невиконання відповідачем обов`язку встановленого пунктом 3 Особливих умов спеціального дозволу спричинено наявністю та дією форс-мажорних обставин.

Неналежне здійснення відповідачем оплати рентної плати за користування надрами викликано обставинами переборної сили, пов`язаними з початком проведення антитерористичної операції (далі - АТО).

Відповідач перебував та перебуває на обліку у місті Лисичанську Луганської області, яке входить до переліку населених пунктів, на території яких проводилася АТО, а зараз неподалік від лінії розмежування на території здійснення операції Об`єднаних сил.

Відповідачем частково здійснюється оплата заборгованості по рентній платі за користування надрами.

Зазначає, що відсутня вина ЛКСП «Лисичанськводоканал» у неналежному виконанні зобов`язань із своєчасної і в повному обсязі справи обов`язкових платежів до державного бюджету України.

Посилається на те, що необхідно було залучити до участі у справі Лисичанську міську територіальну громаду в особі спочатку Військово-цивільної адміністрації міста Лисичанська Луганської області, а під час апеляційного перегляду - Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області. Отже, не з`ясовані належним чином всі обставини виникнення заборгованості.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» держава гарантує захист прав споживачів у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення шляхом, зокрема, забезпечення кожної людини питною водою нормативної якості в межах науково обґрунтованих нормативів питного водопостачання залежно від району та умов проживання.

Йдеться у скарзі й про те, що, на думку відповідача, Положення № 1174 не містить права Держгеонадр звертатися до адміністративного суду щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

У відзиві на касаційну скаргу Держгеонадра просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17 травня 2021 року визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В.. судді: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г., касаційну скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 20 травня 2021 року відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Міністерством екології та природних ресурсів України 12 травня 2003 року видано ЛКСП «Лисичанськводоканал» ліцензію на користування надрами № 2999 на строком на 15 років, а саме, на видобування прісних підземних вод Білогірського родовища для господарсько-питного водопостачання.

Дослідженням ліцензії на користування надрами встановлено, що однією з особливих умов цього дозволу є своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів (в тому числі відрахувань за геологорозвідувальні роботи) до Державного бюджету згідно з чинним законодавством.

Листом Державної фіскальної служби України від 10 січня 2018 року № 377/5/99-99-12-03-04-16 позивачу надано перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців), в якому поряд з іншими зазначено ЛКСП «Лисичанськводоканал».

Наказом Держгеонадр від 26 квітня 2018 року № 138 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з порушеннями особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині своєчасності та в повному обсязі сплати обов`язкових платежів до Державного бюджету (лист Державної фіскальної служби України від 10 січня 2018 року № 377/5/99-99-12-03-04-16), враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 18 квітня 2018 року № 5/2018), серед іншого ЛКСП «Лисичанськводоканал» встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра до 01 липня 2018 року.

Листом Держгеонадра повідомило відповідача про прийняття наказу від 26 квітня 2018 року № 138 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» та встановлення терміну до 01 липня 2018 року для усунення порушень особливих умов в частині сплати рентних платежів за користування надрами.

Зазначений лист направлено на адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням та отримано останнім 08 травня 2018 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання.

Листами Державної фіскальної служби України від 05 липня 2018 року та 16 липня 2018 року № 124775/5/99-99-17-02-16 позивачу надано переліки суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців), в якому поряд з іншими зазначено ЛКСП «Лисичанськводоканал».

Наказом Держгеонадр від 07 вересня 2018 року № 311 «Про зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень, та внесення змін до наказів» відповідно до пунктів 22, 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з наявністю підстав для зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами та, враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 30 серпня 2018 року № 9/2018), серед іншого ЛКСП «Лисичанськводоканал» зупинено дію дозволу на користування надрами та надано 30 календарних днів на усунення порушень.

Листом від 14 вересня 2018 року № 18422/03/14-18 Держгеонадра повідомило відповідача про прийняття наказу від 07 вересня 2018 року № 311 «Про зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень, та внесення змін до наказів», надання 30 календарних днів для надання позивачу довідки з Державної фіскальної служби України щодо відсутності заборгованості та попереджено, що у разі невиконання встановлених вимог, буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціальних дозволів на користування надрами.

Зазначений лист направлено на адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням та отримано останнім 25 вересня 2018 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання.

Листом Державної фіскальної служби України від 27 грудня 2018 року № 24458/5/99-99-12-03-04-16 позивачу надано перелік суб`єктів господарювання, що не виконують податкові зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, в яких поряд з іншими зазначено ЛКСП «Лисичанськводоканал».

Наказом Держгеонадр від 11 березня 2019 року № 76 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» відповідно до пунктів 22, 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з наявністю підстав для поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 06 березня 2019 року № 3/2019), серед іншого ЛКСП «Лисичанськводоканал» встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра до 01 травня 2019 року.

Листом від 18 березня 2019 року № 5053/03/14-19 Держгеонадра повідомило відповідача про прийняття наказу від 11 березня 2019 року № 76 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» та встановлення терміну до 01 травня 2019 року для сплати рентних платежів за користування надрами.

Зазначений лист направлено на адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням та отримано останнім 22 березня 2019 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання.

Листом Державної фіскальної служби України від 20 червня 2019 року № 12145/5/99-99-12-03-04-16 позивачу надано перелік суб`єктів господарювання, які не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців), для порушення питання зупинення дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами, в яких поряд з іншими зазначено ЛКСП «Лисичанськводоканал».

Наказом Держгеонадр від 09 серпня 2019 року № 266 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» відповідно до пунктів 22, 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з наявністю підстав для поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 08 серпня 2019 року № 8/2019), серед іншого ЛКСП «Лисичанськводоканал» встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра до 01 квітня 2020 року.

Листом від 19 серпня 2019 року № 16947/01/14-19 Держгеонадра повідомило відповідача про прийняття наказу від 09 серпня 2019 року № 266 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» та встановлення терміну до 01 квітня 2020 року для сплати рентних платежів за користування надрами.


................
Перейти до повного тексту