ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 909/433/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кондратова І.Д. - головуючий, судді - Баранець О.М., Губенко Н.М.,
за участю секретаря судового засідання - Коровай Л.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ шкіри"
на рішення Господарського суду Івано-Франківської області
(суддя - Шкіндер П.А.)
від 26.10.2021
та постанову Західного апеляційного господарського суду
(головуючий - Марко Р.І., Матущак О.І., Скрипчук О.С.)
від 14.02.2022
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ шкіри"
до Комунального підприємства "Водоканал"
про зобов`язання здійснити помісячний перерахунок за послугу з постачання питної води, зобов`язання здійснити зарахування наявної переплати коштів в рахунок майбутніх платежів за послугу з постачання питної води,
Короткий зміст позовних вимог та заперечень, суть спору
1. У травні 2021 року ТОВ "Світ шкіри" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Долинського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства (в подальшому перейменовано на КП "Водоканал") про: 1) зобов`язання здійснити по абоненту ТОВ "Світ шкіри" (договір № 28 від 14.02.2014) помісячний перерахунок за період із 06.02.2021 по 03.03.2021 включно за послугу з постачання питної води відповідно до рішення Долинської районної Ради від 29.03.2018 № 527-27/2018 "Про тарифи на послуги централізованого водопостачання та водовідведення", за тарифом у розмірі 22 грн/1000 л ( з ПДВ); 2) зобов`язання здійснити по абоненту ТОВ "Світ шкіри" (договір № 28 від 14.02.2014) зарахування наявної переплати коштів у рахунок майбутніх платежів, починаючи із 12.05.2021, і надати позивачу примірник помісячного перерахунку за послугу з постачання питної води за період із 06.02.2020 по 03.03.2021 включно.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.11.2020 у справі № 300/519/20 визнано протиправним та незаконним рішення Долинської районної ради Івано-Франківської області від 06.02.2020 № 877-44/2020 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення" в частині встановлення тарифу на централізоване водопостачання, яке надається Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій на рівні 60,00 гривень за 1000 літрів з (ПДВ). Оскільки рішення Долинської районної ради Івано-Франківської області від 06.02.2020 № 877-44/2020 скасоване в частині встановлених тарифів, то з 06 лютого 2021 року по 03 березня 2021 включно Долинське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства внаслідок бездіяльності, безпідставно та протиправно застосувало для позивача завищений тариф, що фактично призвело до необґрунтованого нарахування плати за надані послуги в значно більшому розмірі.
3. Відповідач проти позову заперечував, посилаючись на те, що 06.02.2020 Долинською районною радою прийнято рішення №877-44/2020 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення", яким вирішено встановити тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення, що надаються Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства, зокрема, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій на рівні 60,00 грн за 1000 літрів (з ПДВ). Рішенням ж Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.11.2020 (яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного господарського суду від 03.03.2021) позов ТОВ "Світ шкіри" про визнання протиправним та нечинним рішення Долинської районної ради №877-44/2020 від 06.02.2020 задоволено частково, визнано протиправним та нечинним рішення Долинської районної ради в частині встановлення тарифу на централізоване водопостачання, яке надається Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій на рівні 60,00 грн за 1000 літрів (з ПДВ). Цим же рішенням відмовлено ТОВ "Світ шкіри" в позовній вимозі щодо відновлення чинності рішення Долинської районної ради № 527-27/2018 від 29.03.2018 про встановлених тарифів на рівні 22 грн за 1000 літрів (з ПДВ). Наведене, вважає відповідач, свідчить про те, що позовні вимоги ТОВ "Світ шкіри" про зобов`язання КП "Водоканал" здійснити помісячний перерахунок за період з 06.02.2020 по 03.03.2021 за послуги централізованого водопостачання та водовідведення за тарифом у розмірі 22 грн/1000 літрів (з ПДВ) не підлягають до задоволення.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
4. 14 лютого 2014 року між Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарством (правонаступником якого є КП "Водоканал") та ТОВ "Світ шкіри" укладено договір № 28 (далі - договір) на споживання води з комунального водопроводу, прийом стоків та їх очистку.
5. Пунктом 2.2.2. договору визначено, що споживач зобов`язаний розрахуватись з водоканалом за водопостачання, прийом та очистку стоків у грошовій формі, на підставі рахунку згідно встановлених тарифів, які можуть змінюватись на протязі року. Своєчасно, в 5-денний термін після вручення рахунку водоканалом сплачує надані йому послуги по водопостачанню та водовідведенню. У разі змін тарифів на питну воду, діючих на час укладання договору, оплата споживачем наданих йому послуг здійснюється за новими цінами з часу їх введення без зміни інших умов договору.
6. 29 березня 2018 року Долинська районна рада Івано-Франківської області прийняла рішення № 527/27/2018, яким встановлено з 23.04.2018 тариф на послуги, що надаються Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства, зокрема, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій з водопостачання на рівні 22,00 грн/1000л.
7. 06 лютого 2020 року Долинська районна рада прийняла рішення №877-44/2020 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення", яким вирішено встановити тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення, що надаються Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства: для населення, зокрема, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій: з водопостачання на рівні 60,00 грн./1000л (з ПДВ).
8. Згідно з пунктом 3 цього рішення, попереднє рішення Долинської районної ради №527-27/2018 від 29.03.2018 року "Про встановлення тарифів на центральне водопостачання та водовідведення" визнано таким, що втратило чинність.
9. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.11.2020 задоволено частково позов ТОВ "Світ шкіри", а саме - визнано протиправним та нечинним рішення Долинської районної ради Івано-Франківської області від 06.02.2020 року №877-44/2020 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення" в частині встановлення тарифу на централізоване водопостачання, яке надається Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій на рівні 60,00 гривень за 1000 літрів з (ПДВ), в решті позовних вимог відмовлено.
10. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.03.2021 року це рішення суду було залишено без змін.
11. Споживач, не погоджуючись із сумою нарахованої постачальником заборгованості за тарифом на централізоване водопостачання для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підпри-ємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій на рівні 60,00 грн/1000 літрів з (ПДВ) протягом періоду з 06.02.2020 по 03.03.2021 і, вважаючи свої майнові права порушеними, звернувся до господарського суду з позовом про зобов`язання відповідача, як постачальника, здійснити перерахунок вартості послуг за попередньо діючим тарифом у розмірі 22 грн/1000 літрів з (ПДВ) та зарахувати наявну у позивача переплату коштів у рахунок майбутніх платежів починаючи з 12.05.2021.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
12. Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 26.10.2021, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 14.02.2022, у задоволенні позову відмовлено.
13. Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що обраний позивачем спосіб захисту є неналежним, оскільки не дасть змоги захистити його порушене право. Позовні вимоги про зобов`язання відповідача здійснити дії - перерахунок тарифів за період з 06.02.2020 по 03.03.2021 включно шляхом зарахування переплати у майбутні платежі, починаючи з 12.05.2021 фактично спрямовані на встановлення факту, що має юридичне значення. Однак, в силу приписів статей 1, 2, 12 ГПК України, вимога про встановлення факту, що має юридичне значення, не може бути предметом спору в господарських судах і самостійно розглядатися в окремій справі. Встановлення факту, що має юридичне значення може бути лише елементом оцінки фактичних обставин справи та обґрунтованості вимог. Судами першої та апеляційної інстанцій відзначено, що сторони даного судового спору не позбавлені права звернутись за захистом свого порушеного права (якщо таке дійсно мало місце) з позовними вимогами про стягнення переплати (якщо така є) або ж про стягнення заборгованості/недоплати (якщо така є).
Короткий зміст вимог касаційної скарги та підстава (підстави) відкриття касаційного провадження. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу, та викладені у відзиві на касаційну скаргу
14. Позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
15. На виконання вимог пункту 5 частини другої статті 290 ГПК України, обґрунтовуючи наявність підстави касаційного оскарження згідно з пунктом 1 частини другої статті 287 цього Кодексу, скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми частин 1 статей 15 та 16 Цивільного кодексу України та не врахували висновок, викладений у постановах Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 752/14341/15-ц, від 17.02.2021 у справі № 760/16111/15-ц (якщо судовим рішенням визнано незаконним та нечинним з моменту прийняття розпорядження виконавчого органу Київської міської ради - Київської міської державної адміністрації про зміну тарифів, то відповідач зобов`язаний здійснити перерахунок нарахованих платежів виходячи із тарифів, які були чинними до тарифів, визнаних незаконними). Також зазначає, що суди безпідставно врахували висновки, викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі №338/180/17 (п. 57), від 11.09.2018 у справі №905/1926/16 (п. 40), від 30.01.2019 у справі №569/17272/15-ц, від 11.09.2019 у справі №487/10132/14-ц (п. 89), від 16.06.2020 у справі №145/2047/16-ц (п. 7.23), які не стосуються подібних правовідносин.
16. Відповідач подав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просив відмовити у задоволені касаційної скарги та залишити без змін судові рішення.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ