1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2022 року

м. Київ

справа № 140/661/20

адміністративне провадження № К/9901/14379/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Мороз Л.Л., -

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 липня 2020 року (прийняте судом у складі судді Лозовського О.А.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2021 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Шинкар Т.І., суддів: Іщук Л.П., Обрізка І.М.) у справі за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» (далі - АТ «Волиньгаз») до НКРЕКП про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2020 року АТ «Волиньгаз» звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просило визнати протиправною та скасувати постанову від 20.12.2019 № 2977 «Про накладення штрафу на АТ «Волиньгаз» за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу в розмірі 850 000 грн.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що згідно з повідомленням про проведення заходу державного контролю №35-17/321 від 09.12.2019, на підставі постанови НКРЕКП від 14.09.2019 №728 у період з 10 по 12 грудня 2019 року представники НКРЕКП мали намір провести позапланову виїзну перевірку ліцензованої діяльності АТ «Волиньгаз» з розподілу природного газу та його комісія з цією метою прибула за місцезнаходженням товариства. Однак, ознайомившись з вказаним повідомленням, 10.12.2019 позивач письмово листом № 430007-Сл-4593-1219 повідомив представників комісії про неможливість проведення даної перевірки. 10 та 11 грудня 2019 року сектором НКРЕКП у Волинській області було оформлено акти про відмову товариства в проведенні позапланового заходу державного нагляду (контролю). Незважаючи на не допуск до проведення перевірки, 12.12.2019 представниками відповідача складено акт №457 за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та, в подальшому, на його підставі прийнято оскаржувану постанову про накладення штрафу за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201 (далі - Ліцензійні умови), в частині здійснення господарської діяльності з розподілу газу з дотриманням вимог Закону України «Про ринок природного газу», чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме положень, статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в частині обов`язку суб`єкта господарювання допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 27 липня 2020 року позов задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову НКРЕКП від 20.12.2019 № 2977 «Про накладення штрафу на АТ «Волиньгаз» за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу».

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 15 лютого 2021 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що право ліцензіата не допускати членів комісії з перевірки до її здійснення, якщо НКРЕКП не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику, ґрунтується на нормах Закону України від 05.04.2007 №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V), водночас, дотримання вимог порядку проведення перевірки зобов`язує суб`єкта господарювання (ліцензіата) допустити посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю). Суд першої інстанції вказав, що з початком застосування нових Методик всі критерії та уніфіковані форми актів, розроблені органами державного нагляду (контролю) на підставі Методик, затверджених постановами Кабінету Міністрів України, що втратили чинність згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 342, є нечинними, оскільки не відповідають новим Методикам. Суд першої інстанції зазначив, що комісія з перевірки склала акт за відсутності факту проведення такої перевірки, та дійшов висновку, що закон вирізняє окремо порушення ліцензійних умов на ринку природного газу та невиконання законних постанов, розпоряджень, наказів, рішень та приписів суб`єктів владних повноважень на ринку природного газу, а також створення перешкод для виконання службових обов`язків посадовими особами таких суб`єктів. Суд першої інстанції вказав, що відповідач дійшов помилкового висновку про наявність підстав для накладення на АТ «Волиньгаз» штрафу за порушення пункту 2.1 Ліцензійних умов за фактом недопуску до проведення позапланової перевірки, яка фактично не відбулася.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

22 квітня 2021 року НКРЕКП звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.

У скарзі, зокрема зазначає, що Верховний Суд у постанові від 11.03.2021 у справі № 640/20494/20 підтвердив законність застосування Регулятором Додатку № 18 (форма акта перевірки) Порядку № 428 під час здійснення заходів державного нагляду (контролю).

Також зазначає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування статті 11 Закону № 877-V.

Порядок № 428 разом із додатком № 18 опубліковані на офіційному веб-сайті НКРЕКП.

Тобто висновки про невідповідність акта перевірки, який є додатком до Порядку № 428 є незаконними та такими, які не могли бути підставою для недопущення комісії з перевірки до здійснення позапланової перевірки дотримання АТ «Волиньгаз» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16 лютого 2017 року № 201. Позивач був зобов`язаний допустити працівників НКРЕКП до проведення позапланової перевірки.

Йдеться у скарзі й про те, що, не дивлячись на те, що у апеляційній скарзі на рішення суду першої інстанції Регулятор зазначив, що бажає взяти участь у розгляді справи в суді апеляційної інстанції, суд апеляційної інстанції розглянув справу у порядку письмового провадження на порушення вимог статті 311 КАС.

У відзиві на касаційну скаргу АТ «Волиньгаз» просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 квітня 2021 року визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Мороз Л.Л., скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 29 квітня 2021 року відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

АТ «Волиньгаз» зареєстровано як юридична особа 04.01.1992, основний вид діяльності за КВЕД 35.22 розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи.

На підставі звернень ОСОБА_1 та інших споживачів AT «Волиньгаз» до НКРЕКП про застосування до останніх AT «Волиньгаз» коефіцієнта приведення до стандартних умов, що є порушенням Ліцензійних умов з розподілу, НКРЕКП листом від 05.03.2019 №2419/14/7-19 звернулась до Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування при Державній регуляторній службі України, з метою отримання погодження для проведення позапланового заходу контролю ПАТ «Волиньгаз».

Листом Державної регуляторної служби України від 14.05.2019 №3185/0/20-19 НКРЕКП отримало згоду на проведення позапланової перевірки ПАТ «Волиньгаз».

06.08.2019 Регулятором, відповідно до статті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», пункту 4 частини 9 статті 19 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», на підставі звернень побутових споживачів, ураховуючи лист Державної регуляторної служби України від 14.05.2019 №3185/0/20-19, на засіданні, що проведено у формі відкритого слухання, прийнята постанова №1658 «Про проведення позапланових перевірок, зокрема, ПАТ «Волиньгаз».

З 10.12.2019 по 12.12.2019 сектор НКРЕКП у Волинській області мав здійснити позапланову перевірку ПАТ «Волиньгаз» щодо дотримання Ліцензійних умов, a саме вимог пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону України «Про ринок природного газу», чинного Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, зокрема у частині дотримання вимог глави 4 розділу IX Кодексу газорозподільних систем щодо визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача між Оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника природного газу з урахуванням вимог Кодексу ГРМ.


................
Перейти до повного тексту