1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

25 липня 2022 року

м. Київ

справа № 278/2435/19

провадження № 61-3718св22

Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду: Фаловської І. М. (суддя-доповідач), Мартєва С. Ю., Сердюка В. В.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 , відповідач - Житомирський міський голова Сухомлин Сергій Іванович,розглянувши у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 02 червня

2020 року у складі судді Дубовік О. М. та постанову Житомирського апеляційного суду від 22 лютого 2022 року у складі колегії суддів:

Павицької Т. М., Миніч Т. І., Трояновської Г. С.,

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У вересні 2019 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Житомирського міського голови Сухомлина С. І. про визнання протиправними та скасування розпоряджень міського голови, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Позовна заява мотивована тим, що розпорядженням міського голови Сухомлина С. І. від 23 липня 2019 року № 747 щодо ОСОБА_1 призначено службове розслідування та за його результатами 16 серпня 2019 року складено акт № 7. На підставі цього акта видано розпорядження міського голови від 22 серпня 2019 року № 841 «Про звільнення з посади начальника Комунального підприємства «Житомирське трамвайно-тролейбусне управління» Житомирської міської ради ОСОБА_1 », яким позивача звільнено з посади з 23 серпня 2019 року за пунктом 3 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) за систематичне невиконання без поважних причин обов`язків, покладених контрактом.

ОСОБА_1 зазначив, що із розпорядженням про початок службового розслідування його не було ознайомлено, а про останнє він дізнався

26 липня 2019 року, після виходу з лікарняного. Службове розслідування було формальністю, оскільки рішення про його звільнення з посади начальника Комунального підприємства «Житомирське трамвайно-тролейбусне управління» Житомирської міської ради

(далі - КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради) вже фактично було прийнято Житомирським міським головою задовго до ініціювання службового розслідування, що підтверджується листом за підписом виконуючого обов`язки міністра інфраструктури України від 31 травня

2019 року № 6364/10/10-19.

Також ОСОБА_1 вказував на те, що до винесення оскаржуваного розпорядження у нього не були відібрані пояснення з приводу обставин, що стали предметом службового розслідування. Також, не враховано, що більшість рішень, які стали предметом дослідження в ході службового розслідування, приймались ним не особисто, а колегіально.

Крім того, Житомирським міським головою не обґрунтовано та не доведено допущення ним дій та вчинків, які можуть зашкодити інтересам держави або місцевого самоврядування чи негативно вплинути на репутацію посадової особи місцевого самоврядування.

Отже, Житомирським міським головою не доведено його вини, як обов`язкової умови притягнення до дисциплінарної відповідальності, чим Житомирським міським головою грубо порушено процедуру притягнення до дисциплінарної відповідальності, передбаченої Порядком проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, які для цілей Закону України «Про запобігання корупції» прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 року № 950 (далі - Порядок № 950), у зв`язку з чим Житомирський міський голова діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначений Конституцією та законами України.

Ураховуючи викладене, ОСОБА_1 , з урахуванням уточнених позовних вимог, просив суд:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови

від 23 липня 2019 року № 747 «Про проведення службового розслідування та відсторонення від здійснення повноважень за посадою»;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови

від 22 серпня 2019 року № 841 «Про звільнення з посади начальника

КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 »;

- поновити його на посаді начальника Комунального підприємства «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради;

- стягнути на його користь середній заробіток за час вимушеного прогулу.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

і мотиви їх ухвалення

Оскаржуваним рішенням Житомирського районного суду Житомирської області від 02 червня 2020 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Постановою Житомирського апеляційного суду від 15 вересня 2020 року рішення Житомирського районного суду Житомирської області

від 02 червня 2020 року залишено без змін.

Судові рішення мотивовані тим, що доповідні записки членів контрольно-аналітичного відділу стосовно перешкоджання позивачем у проведенні ініційованої наглядовою радою підприємства перевірки підприємства стосовно тендерних закупівель були достатньою підставою для висновку про можливе неналежне виконання позивачем службових обов`язків,

що могло заподіяти значну матеріальну шкоду підприємству. Таким чином, у Житомирського міського голови були законні підстави винести розпорядження щодо проведення службового розслідування стосовно позивача згідно з вимогами пункту 1 Порядку № 950.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог про визнання розпорядження міського голови № 841 від 22 серпня 2019 року про звільнення

ОСОБА_1 з посади, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, суди виходили з того, що догана станом на день винесення спірного розпорядження від 22 серпня 2019 року № 841 про звільнення позивача не втратила юридичної сили та не була знята достроково (стаття 151 КЗпП). Застосування вказаного дисциплінарного стягнення свідчить про систематичне невиконання ним своїх обов`язків, у зв`язку з чим, наявні правові підстави для звільнення позивача на підставі пункту 3 частини першої статті 40 КЗпП України.

Постановою Верховного Суду від 24 листопада 2021 року рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 02 червня

2020 року та постанову Житомирського апеляційного суду від 15 вересня 2020 року в частині відмови у задоволенні позовної вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування розпорядження міського голови від 23 липня 2019 року № 747 «Про проведення службового розслідування та відсторонення від здійснення повноважень за посадою» залишено без змін.

Постанову Житомирського апеляційного суду від 15 вересня 2020 року в частині позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування розпорядження міського голови від 22 серпня 2019 року № 841 «Про звільнення з посади начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 », поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу скасовано, справу в цій частині передано на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Постанова суду касаційної інстанції мотивована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій не встановили, які саме трудові обов`язки складають зміст трудових функцій ОСОБА_1 , не надали належної правової оцінки доводам ОСОБА_1 щодо відсутності факту його повторного дисциплінарного проступку після 21 лютого 2019 року і, як наслідок, передчасно встановили системність порушення ним трудових обов`язків, як підставу для застосування норм пункту 3 частини першої статті 40 КЗпП України. Крім того, матеріали справи не містять доказів щодо розміру середньоденної заробітної плати ОСОБА_1 , а на стадії касаційного розгляду справи суд позбавлений процесуальної можливості встановлювати нові обставини або вважати доведеними обставини, що не були встановлені судами попередніх інстанцій, та переоцінювати докази у справі, з огляду на положення статті 400 ЦПК України, справу в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування розпорядження міського голови від 22 серпня 2019 року № 841, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу слід передати на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Постановою Житомирського апеляційного суду від 22 лютого 2022 року рішення Житомирського районного суду Житомирської області

від 02 червня 2020 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування розпорядження міського голови від 22 серпня 2019 року № 841 «Про звільнення з посади начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради

ОСОБА_1 », поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу залишено без змін.

Оскаржувана постанова апеляційного суду мотивована тим, що ОСОБА_1 систематично не виконував трудові обов`язки, покладені на нього статутом підприємства і контрактом, тому до нього обґрунтовано застосовано роботодавцем дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення.

Разом з тим, оскільки звільнення позивача відбулося з дотримання трудового законодавства, тому правових підстав для задоволення позовної вимоги про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, яка є похідною вимогою від вимог про визнання незаконним розпорядження про звільнення та поновлення на роботі, немає.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнені доводи особи, яка її подала

У касаційній скарзі, поданій у квітні 2022 року, ОСОБА_1 просить скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині вирішення позовних вимог про визнання протиправним та скасування розпорядження міського голови від 22 серпня 2019 року № 841 «Про звільнення з посади начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 », поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Підставою касаційного оскарження судового рішення заявник зазначає

пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України - суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 07 лютого 2018 року у справі № 591/3613/16-ц (провадження № 61-1479св18), від 21 лютого 2018 року

у справі № 401/512/16-ц (провадження № 61-1109св18), від 25 квітня

2018 року у справі № 569/1987/16-ц (провадження № 61-11974св18),

від 27 лютого 2019 року у справі № 441/571/17 (провадження

№ 61-8905св18), від 04 квітня 2019 року у справі № 539/1496/17 (провадження № 61-43635св18), від 12 березня 2020 року у справі

№ 742/4121/18 (провадження № 61-21878св19), від 27 травня 2020 року

у справі № 539/4752/18-ц (провадження № 61-19117св19).

Касаційна скарга мотивована тим, що в матеріалах справи відсутні докази повторного порушення трудової дисципліни, а, відтак, немає підстав для звільнення ОСОБА_1 на підставі пункту 3 частини першої статті 40 КЗпП України.

Разом з тим, в розпорядженні від 22 серпня 2019 року № 841 чітко не зазначено, які конкретно порушення трудової дисципліни та/або невиконання яких конкретно посадових обов`язків (пункти контракту) та/або рішень власника допустив ОСОБА_1 , перебуваючи на посаді керівника підприємства.

Доводи інших учасників справи

Інші учасники судового процесу не скористались правом подати відзив на касаційну скаргу, заперечень щодо її вимог і змісту до суду не направили.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Суди встановили, що розпорядженням Житомирського міського голови

від 06 вересня 2018 року № 787 ОСОБА_1 призначений на посаду начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради з 10 вересня 2018 року.

06 вересня 2018 року між ОСОБА_1 та Житомирським міським головою Сухомлином С. І. укладений контракт строком до 10 вересня

2021 року, за умовами якого керівник зобов`язується здійснювати поточне управління оперативно-господарською, правовою, кадровою та фінансовою роботою підприємства, забезпечувати виконання його статутних цілей і фінансової дисципліни, діяльності, направленої на отримання прибутку та інвестиційної дисципліни, діяльності, направленої на отримання прибутку та інвестиційної привабливості підприємства, ефективного використання майна та інших об`єктів власності підприємства, в тому числі переданих підприємству в користування, виконання вимог чинного законодавства України, Статуту підприємства та рішень власника підприємства та Органу управління майном згідно із Статутом, розпоряджень міського голови, а Орган управління майном зобов`язується створити належні умови для організації ефективної, безпечної та плідної праці керівника.

Розпорядженням міського голови від 21 лютого 2019 року № 205 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 » начальнику КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 оголошено догану за неналежне виконання посадових обов`язків.

Рішенням Корольовського районного суду м. Житомира від 11 грудня

2019 року, залишеним без змін постановою Житомирського апеляційного суду від 16 березня 2020 року, у справі № 296/2551/19 у задоволенні позову ОСОБА_1 до Житомирського міського голови Сухомлина С. І., Житомирської міської ради про визнання протиправним та скасування розпорядження від 21 лютого 2019 року № 205 про накладення дисциплінарного стягнення відмовлено. Рішення набрало законної сили.

Розпорядженням міського голови від 13 травня 2019 року № 482 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 » оголошено догану начальнику КП «Житомирське трамвайно-тролейбусне управління» Житомирської міської ради ОСОБА_1 за неналежне виконання посадових обов`язків.

Рішенням Корольовського районного суду м. Житомира від 20 листопада 2019 року, залишеним без змін постановою Житомирського апеляційного суду від 24 лютого 2020 року, у справі № 296/4797/19 позов ОСОБА_1 до Житомирського міського голови Сухомлина С. І., Житомирської міської ради про визнання протиправним та скасування розпорядження про накладення дисциплінарного стягнення задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження міського голови

від 13 травня 2019 року № 482 «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 ». У задоволенні інших позовних вимог відмовлено. Вирішено питання про розподіл судових витрат. Рішення набрало законної сили.

Відповідно до розпорядження Житомирського міського голови

Сухомлина С. І. від 23 липня 2019 року № 747 «Про проведення службового розслідування та відсторонення від здійснення повноважень за посадою», на підставі статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших нормативно-правових актів, вирішено:

- провести службове розслідування стосовно начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 щодо можливого неналежного виконання ним службових обов`язків, перешкоджання проведенню перевірок органом управління майном, перевищення повноважень керівника підприємства під час укладення підприємством договорів на закупівлю дизельного пального та автомобільних шин, що призвело до заподіяння значної майнової шкоди Житомирській міській об`єднаній територіальній громаді;

- визначено предметом службового розслідування виконання начальником КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 службових обов`язків та повноважень керівника під час укладення

КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради договорів на закупівлю дизельного пального та автомобільних шин;

- встановлено строк проведення службового розслідування з 24 липня

2019 року до 07 серпня 2019 року, з можливістю подальшого продовження строку в межах, передбачених пунктом 3 Порядку № 950;

- відсторонено начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 від здійснення повноважень за посадою на час проведення службового розслідування з 24 липня 2019 року;

- виконання обов`язків начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 на час проведення службового розслідування покладено на заступника начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради Манухіна М. Л.;

- створено комісію з проведення службового розслідування та затверджено її склад згідно з додатком.

Розпорядженням Житомирського міського голови Сухомлина С. І.

від 29 липня 2019 року № 764 внесено зміни до складу комісії з проведення службового розслідування.

Розпорядженням Житомирського міського голови Сухомлина С. І.

від 07 серпня 2019 року № 797 внесено зміни в розпорядження про проведення службового розслідування щодо зміни строку проведення службового розслідування, а саме встановлено строк проведення службового розслідування з 24 липня 2019 року до 15 серпня 2019 року

з можливістю подальшого продовження.

Рішенням Житомирської міської ради від 21 липня 2016 року № 288

на КП «Житомирське ТТУ» створена наглядова рада, яка здійснює контроль за діяльністю підприємства, для забезпечення її прозорості, правомірності, законності та доцільності, зокрема, аналізує діє керівника стосовно управління підприємством та виступає у разі необхідності ініціатором позачергових ревізій та аудиторських перевірок фінансово-господарської діяльності підприємства.

На засіданні наглядової ради КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради 15 липня 2019 року прийнято рішення звернутися до Житомирського міського голови із пропозицією доручити контрольно-аналітичному відділу Житомирської міської ради провести відповідні перевірки стосовно тендерних закупівель КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради.

Відповідно до доповідної записки від 17 липня 2019 року № 74-15 заступника начальника контрольно-аналітичного відділу Дорохова К. М. під час проведення перевірки на КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради начальником вказаного підприємства ОСОБА_1 та його заступником ОСОБА_4 здійснено перешкоджання у проведенні перевірки.

Згідно з доповідною запискою від 18 липня 2019 року № 75-15 заступника начальника контрольно-аналітичного відділу Дорохова К. М., а також головних спеціалістів контрольно-аналітичного відділу ОСОБА_9 та ОСОБА_10 під час проведення перевірки на КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради щодо працівників контрольно-аналітичного відділу начальником КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради та його заступником здійснені спроби перешкоджання у проведенні перевірки та моральний тиск.

За змістом акта про проведення службового розслідування від 16 серпня 2019 року № 7 комісія за наслідками проведення службового розслідування дійшла висновків про таке:

1. Під час виконання начальником КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 службових обов`язків та повноважень керівника комунального підприємства при укладенні підприємством договорів на закупівлю дизельного пального та автомобільних шин:

- особисто допущено порушення вимог пункту 2 частини четвертої статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» в частині безпідставного підписання 09 квітня 2019 року додаткової угоди № 1 до договору поставки дизельного пального від 29 січня 2019 року № 6СК/ЛТ-265 без відповідного рішення тендерного комітету та підписання з аналогічним порушенням 10 червня 2019 року додаткової угоди № 2 до договору поставки автомобільних шин від 27 березня 2019 року № 2703;

- порушено статтю 42 Закону України «Про запобігання корупції»;

- не дотримано вимоги Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 червня

2015 року № 1000/55, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України

22 червня 2015 року за № 736/27181 та вимог ДСТУ 4163-2003;

- порушено вимоги Статуту КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради у частині недотримання ним, як керівником підприємства, фінансової, договірної та трудової дисципліни;

- порушено вимоги Статуту КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради у частині незабезпечення належної організації роботи підприємства, фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах;

- порушено вимоги контракту від 06 вересня 2018 року, укладеного з ОСОБА_1 на підставі розпорядження міського голови від 06 вересня 2018 року № 787, в частині неналежного здійснення поточного управління оперативно-господарською, правовою, кадровою та фінансовою роботою підприємства;

- порушено вимоги контракту від 06 вересня 2018 року, укладеного з ОСОБА_1 на підставі розпорядження міського голови від 06 вересня 2018 року № 787, в частині незабезпечення виконання статутних цілей і фінансової дисципліни підприємства, направленої на отримання прибутку, ефективного використання майна та інших об`єктів власності підприємства, виконання вимог чинного законодавства України, Статуту підприємства та рішень власника підприємства й органу управління майном згідно зі Статутом, розпоряджень Житомирського міського голови;

- порушено вимоги контракту від 06 вересня 2018 року, укладеного з ОСОБА_1 на підставі розпорядження міського голови від 06 вересня 2018 року № 787, в частині незабезпечення повною мірою цільового використання бюджетних, позабюджетних та спеціальних коштів, збереження та ефективного використання майна та інших об`єктів власності підприємства.

2. Неналежне виконання начальником КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 своїх службових обов`язків, перевищення ним повноважень, окремі факти бездіяльності призвели до порушення як ним особисто, так і іншими посадовими особами

КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради вимог чинного законодавства України, Статуту підприємства, рішень власника підприємства та органу управління майном згідно зі Статутом, розпоряджень Житомирського міського голови та втрат підприємства щонайменше в сумі 341 300 000 грн.

3. Порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі», Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України

від 18 червня 2015 року № 1000/55, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22 червня 2015 року за № 736/27181, та вимог ДСТУ 4163-2003 на підприємстві, які є систематичними.

В ході проведення службового розслідування також встановлено:

1. Факт порушення вимог статті 42 Закону України «Про запобігання корупції» та Статуту КП «Житомирське трамвайно-тролейбусне управління» Житомирської міської ради ОСОБА_3 під час виконання обов`язків начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради у період тимчасової відсутності керівника підприємства ОСОБА_1 ;

2. Факт порушення вимог статті 68 Конституції України, статті 9 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», статей 38, 41, 42 Закону України «Про запобігання корупції» ОСОБА_1 в частині:

- перешкоджання діям посадових осіб Житомирської міської ради при виконанні ними службових обов`язків;

- вчинення тиску на посадових осіб Житомирської міської ради при виконанні ними службових обов`язків;

- приниження честі та гідності посадових осіб Житомирської міської ради при виконанні ними службових обов`язків;

- несумлінного, несвоєчасного, безвідповідального виконання службових повноважень та професійних обов`язків, рішень та доручень органів і осіб, яким він підпорядкований, підзвітний та підконтрольний, допущення зловживань та неефективного використання комунальної власності;

3. Факт порушення вимог статті 68 Конституції України, статті 9 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», статей 38, 41, 42 Закону України «Про запобігання корупції» ОСОБА_4 .

Крім того, комісія дійшла висновку про недостатність контролю з боку Органу управління транспорту та зв`язку Житомирської міської ради, що призвело до встановлених даним службовим розслідуванням порушень.

Також в цьому акті комісія запропонувала міському голові, керуючись вимогами пункту 3 частини першої статті 40, статтею 149 КЗпП України, умовами розділів 1 та 4 контракту від 06 вересня 2018 року, укладеного з ОСОБА_1 на підставі розпорядження міського голови від 06 вересня 2018 року № 787, підпункту 5.6 Статуту КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради, за систематичне, неналежне, несумлінне, несвоєчасне, безвідповідальне виконання службових повноважень та професійних обов`язків, перевищення повноважень, перешкоджання діям, вчинення тиску, приниження честі та гідності стосовно посадових осіб Житомирської міської ради, допущення втрат майна підприємства звільнити начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 із займаної посади шляхом розірвання укладеного з ним контракту від 06 вересня 2018 року.

Розпорядженням міського голови від 22 серпня 2019 року № 841 «Про звільнення з посади начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради ОСОБА_1 » звільнено 23 серпня 2019 року ОСОБА_1 начальника КП «Житомирське ТТУ» Житомирської міської ради із займаної посади за систематичне невиконання ним без поважних причин обов`язків, покладених на нього трудовим договором (контрактом), згідно з пунктом 3 частини першої статті 40 КЗпП України та розірвано з ОСОБА_1 контракт, укладений на підставі розпорядження міського голови

від 06 вересня 2018 року № 787.

Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Відповідно до частини третьої статті 3 ЦПК України провадження

в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно з частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.

Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених

у пунктах 2, 3 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з таких підстав.

Частиною першою статті 402 ЦПК України визначено, що у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.

Відповідно до частин першої, другої статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Згідно з частинами першою, другою та п`ятою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог

і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Зазначеним вимогам закону судове рішення суду першої інстанції

та постанова апеляційного суду відповідають.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Згідно зі статтею 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Статтею 129 Конституції України визначено, що суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права. Основними засадами судочинства є, зокрема забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.

Ці засади є конституційними гарантіями права на судовий захист.

Згідно зі статтею 15, 16 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Частиною першою статті 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до частини першої статті 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом

у передбачених цим Кодексом випадках (частина перша

статті 13 ЦПК України).


................
Перейти до повного тексту