ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 909/65/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Колос І.Б. (головуючий), Бенедисюка І.М., Селіваненка В.П.,
за участю секретаря судового засідання Малихіної О.В.,
представників учасників справи:
позивача - акціонерного товариства «Укртрансгаз» - Онищук М.Б., адвокат (довіреність від 11.11.2021 № 1-2783),
відповідача - акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» - Дороніна О.М., адвокат (довіреність від 20.12.2021 № Др-82-1221),
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу акціонерного товариства «Укртрансгаз»
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 29.09.2021 (головуючий суддя Бойко С.М., судді: Бонк Т.Б., Матущак О.М.)
у справі № 909/65/20
за позовом акціонерного товариства «Укртрансгаз» (далі - АТ «Укртрансгаз», позивач, скаржник)
до акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» (далі - АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз», відповідач)
про стягнення 358 203 235,57 грн.
1. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
АТ «Укртрансгаз» звернулося до господарського суду Івано-Франківської області з позовом до АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз» про стягнення з останнього (з урахуванням уточнення позовних вимог) 325 346 143,66 грн. заборгованості за надані послуги балансування обсягів природного газу з липня 2018 року по лютий 2019 року (включно), а також нарахованих у період з 01.07.2018 по 31.08.2020 з цієї суми заборгованості пені в розмірі 1 051 191,45 грн., 3% річних у розмірі 15 567 831,23 грн. та інфляційних втрат у розмірі 16 238 069,23 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем зобов`язань за договором транспортування природного газу від 17.12.2015 № 1512000706 щодо оплати послуг балансування (далі - Договір).
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 27.01.2021 у справі № 909/65/20 (суддя Шіляк М.А.) позовні вимоги задоволено в повному обсязі. Стягнуто з відповідача на користь позивача 325 344 143,66 грн. заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу, 1 051 191,45 грн. пені, 15 567 831,23 грн. 3% річних, 16 238 069,23 грн. - інфляційних втрат та 735 700,00 грн. судового збору.
Рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що відповідач, на порушення покладеного на нього обов`язку за договором транспортування природного газу, не виконав взятий на себе обов`язок щодо оплати послуг балансування, у зв`язку з чим позовні вимоги щодо стягнення основної заборгованості та нарахованих з цієї суми штрафних санкцій за прострочення грошового зобов`язання є правомірними та підлягають задоволенню.
Постановою Західного апеляційного господарського суду від 29.09.2021 рішення місцевого господарського суду скасовано, ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні позову. Стягнуто з відповідача на користь позивача 1 103 550 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
Постанова апеляційного суду мотивована тим, що :
- матеріали справи не містять додатків № 1, № 2 до Договору від 17.12.2015 № 1512000706 транспортування природного газу, тому сторонами не укладались ці додатки № 1, № 2 до Договору;
- надання послуг балансування, визначення їх обсягу та вартості перебуває у безпосередньому зв`язку з обсягом послуг транспортування природного газу. Відповідно до пункту 2.3 Договору послуги, які можуть бути надані відповідачу за спірним договором, включають: послуги замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи; послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій; послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї. Зі змісту умов договору вбачається, що перелік послуг, зазначених у пункті 2.3 Договору, є вичерпним та не передбачає вчинення сторонами дій щодо врегулювання саме місячних небалансів;
- у матеріалах справи відсутні та позивачем не надано доказів на підтвердження наявності між сторонами Договору, який би регулював відносини саме щодо врегулювання місячних небалансів, оплата за які є предметом цього позову (не подано докази, які б свідчили про внесення до чинного договору відповідних змін з метою приведення його у відповідність з чинним Кодексом ГТС); з системного аналізу умов договору вбачається, що вказаним договором не передбачено порядку оплати місячних негативних небалансів;
- Інформаційна платформа Оператора ГТС, на якій учасники ринку мали б вчиняти балансуючі дії в указаному періоді не виконувала належним чином своїх функцій по відношенню до Оператора ГРМ, тому в Оператора ГТС у цей період не було передбаченого законодавством інструменту для вчинення балансуючих дій по відношенню до Оператора ГРМ. Позивачем наведені обставини не спростовано, не надано належних доказів на підтвердження усунення оператором ГТС виявлених НКРЕКП недоліків у роботі Інформаційної платформи. Отже, надання послуг є недоведеним, тому у відповідача не виникло обов`язку такі послуги оплатити;
- з урахуванням наведеного апеляційний господарський суд дійшов висновку про недоведеність позивачем надання відповідачу послуг балансування природного газу у заявлених обсягах у спірний період за Договором. Крім того, суд апеляційної інстанції відмовив у задоволенні похідних позовних вимог, а саме: у стягненні пені, річних та інфляційних втрат, посилаючись на відсутність у позивача права на стягнення вартості послуг балансування.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі АТ «Укртрансгаз» просить Суд скасувати постанову апеляційного господарського суду, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
2. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга подана на підставі пунктів 1, 2 та 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Так, із посиланням на пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України скаржник вказує, що судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосовано норму права, без урахування висновку щодо застосування норм права, а саме: статей 526, 530, 536, 612, 625 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статей 193, 231 Господарського кодексу України (далі - ГК України) у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 23.09.2021 у справі № 913/64/17, від 14.11.2019 у справі № 904/2732/18, від 14.07.2020 у справі № 923/1064/18, від 18.06.2019 у справі № 912/1558/18, від 13.08.2019 у справі № 925/352/18 у частині надання оцінки положенням договору на транспортування природного газу, що відповідає типовому договору транспортування природного газу, затвердженому постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2497 (зі змінами, внесеними згідно з постановами НКРЕКП від 24.11.2016 № 2016, від 24.11.2016 № 2017), за умовами якого на позивача покладено обов`язок з визначення у відповідача (як замовника послуги) наявності негативного місячного небалансу та надання останньому у зв`язку з цим послуг балансування.
Разом з тим скаржник, обґрунтовуючи наявність підстави касаційного оскарження із посиланням на пункт 2 частини другої статті 287 ГПК України, вказує на необхідність відступлення від висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 28.07.2021 у справі № 927/1041/19 та від 25.06.2019 у справі № 916/2090/16, зауважує, що апеляційний господарський суд, здійснюючи посилання на висновки Верховного Суду, не дослідив предмети спору, підстави позову, зміст позовних вимог, встановлені судом фактичні обставини та наявності однакового матеріально-правового регулювання спірних правовідносин у зазначених справах та у справі, що розглядається.
Також із посиланням на пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України скаржник обґрунтовує касаційну скаргу відсутністю висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм права, а саме: статей 526, 629 ЦК України, абзаців двадцять дев`ятого, тридцять третього пункту 5 глави 1 розділу І, пунктів 3-5 глави 4 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, частини четвертої статті 236 ГПК України.
Крім того, аргументуючи касаційну скаргу, скаржник посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції до спірних правовідносин положень Кодексу газотранспортної системи у редакції станом на момент прийняття рішення, а не на момент виникнення спірних правовідносин.
Серед іншого скаржник звертає увагу Суду на порушення норм процесуального права, зокрема, статей 74-76 ГПК України.
Доводи інших учасників справи, заявлені клопотання.
05.01.2022 від АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз» через систему «Електроний Суд» надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому останнє просить Суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову апеляційного господарського суду без змін як таку, що прийнята з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Крім того, 05.01.2022 через систему «Електроний Суд» від АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз» надійшло клопотання про закриття касаційного провадження, в якому останнє просить Суд закрити касаційне провадження за касаційною скаргою АТ «Укртрансгаз» на постанову апеляційного господарського суду від 29.09.2021 у справі № 909/65/20.
27.06.2022 через систему «Електроний Суд» від АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз» надійшли додаткові пояснення з урахуванням постанови об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.02.2022 у справі №918/450/20, які останнє просить Суд врахувати під час розгляду справи.
30.06.2022 у судовому засіданні від АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз» надійшло клопотання про зупинення провадження у справі № 909/65/20 до закінчення перегляду об`єднаною палатою Верховного Суду справи № 921/184/21 у побідних правовідносинах. Клопотання обґрунтовано, зокрема, тим, що у наведеній відповідачем справі також стягується заборгованість за договором та надається правова оцінка правовідносинам за договором транспортування природного газу. Так, у справі, яка розглядається, зокрема, суд першої інстанції базував своє рішення на тому, що послуга балансування є складовою господарської діяльності з транспортування природного газу, а надання послуг балансування перебуває у безпосередньому зв`язку з фізичним транспортуванням природного газу. АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз» вказує, що відмінним у справі №909/65/20 є лише інша складова послуги транспортування природного газу (перевищення замовленої потужності). В іншому вважає, що позивач у справі № 909/65/20 при однаковому матеріально-правовому регулюванні спірних правовідносин наполягає на встановленні аналогічних фактичних обставин, що підтвердять відсутність наданих послуг, належність розрахунків та ціноутворення за договором транспортування, та, як наслідок, відсутність виконання будь-яких послуг, що, на його думку, обґрунтовує подібність правовідносин.
30.06.2022 у судовому засіданні оголошено перерву до 21.07.2022.
Розглянувши подані АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз» клопотання про зупинення провадження у справі та про закриття касаційного провадження, Суд на місці постановив: здійснити розгляд відповідних клопотань АТ «Івано-Франківськгаз» спільно з касаційною скаргою.
21.07.2022 представник АТ «Укртрансгаз» брав участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів згідно з ухвалою Суду від 30.06.2022.
3. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
АТ «Укртрансгаз» (оператор) та АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз» (замовник) 17.12.2015 уклали Договір транспортування природного газу №1512000706, згідно з пунктом 2.1 якого оператор надає замовнику послуги транспортування природного газу на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник сплачує оператору встановлену у цьому договорі вартість таких послуг.
Згідно з пунктом 2.3 Договору послуги, які можуть бути надані замовнику за цим договором: послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи (далі - розподіл потужності); послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій (далі - транспортування); послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (далі - балансування).
Пунктом 2.4 Договору передбачено, що обсяг послуг, що надаються за цим договором, визначається підписанням Додатка 1 (розподіл потужності) та/або Додатка 2 (транспортування) до цього договору.
Відповідно до пункту 2.5 Договору приймання-передача газу, документальне оформлення та подання звітності оператору здійснюються відповідно до вимог Кодексу.
Замовник має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, подавати газ в точках входу та/або приймати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів, а також оплачувати послуги на умовах, зазначених у договорі (пункт 2.6 Договору).
Згідно з пунктом 2.7 Договору оператор має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, приймати газ в точках входу та/або передавати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів.
Додатки 1, 2, 3 є невід`ємною частиною цього договору. При цьому додаток 3 укладається у випадку, коли замовником послуг є оператор газорозподільної системи, прямий споживач, газодобувне підприємство або виробник біогазу (пункт 2.8 Договору).
Пунктом 3.1 Договору передбачено обов`язок оператора, зокрема, своєчасно надавати послуги належної якості; приймати номінації та реномінації, а також заявки на розподіл потужності від замовника відповідно до умов, встановлених Кодексом; забезпечувати належну організацію та функціонування своєї диспетчерської служби; виконувати інші обов`язки, визначені Кодексом та чинним законодавством України.
Згідно з пунктом 3.2 Договору оператор має право, зокрема, стягувати із замовника додаткову плату у разі перевищення розміру договірної потужності та/або за недотримання вимог щодо якості газу, який передається ним в газотранспортну систему, в порядку, визначеному цим договором; користуватися іншими правами, передбаченими цим договором та чинним законодавством України, для забезпечення належного надання послуг, а також для виконання обов`язків оператора газотранспортної системи.
Відповідно до пункту 4.1 Договору замовник зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі оплачувати вартість наданих йому послуг; дотримуватися обмежень, встановлених цим договором та кодексом; негайно виконувати розпорядження диспетчерської служби оператора; вчасно врегульовувати небаланси; не перевищувати замовлені потужності, визначені в цьому договорі; повідомляти оператора про зміну умов, які стали підставою для укладання цього договору.
Пунктом 4.2 Договору передбачено, що замовник має право, зокрема, замовляти транспортування та одержувати з газотранспортної системи обсяги природного газу, що відповідають його підтвердженим номінаціям/реномінаціям.
Порядок комерційного обліку природного газу (в тому числі приладового) та перевірки комерційних вузлів обліку, а також порядок приймання-передачі природного газу в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи та визначення і перевірки параметрів якості в цих точках здійснюється сторонами відповідно до вимог Кодексу та з урахуванням цього договору (пункт 5.1. Договору).
За змістом пункту 5.4 Договору окремим Додатком 3 до цього договору між оператором та замовником, який є оператором газорозподільної системи/прямим споживачем/газовидобувним підприємством /виробником біогазу, інших видів газу з альтернативних джерел, визначається перелік комерційних вузлів обліку газу, встановлених на всіх фізичних точках входу/виходу до відповідного замовника.
На кожну фізичну точку входу/виходу до/з газотранспортної системи складається акт розмежування балансової належності газопроводів та експлуатаційної відповідальності сторін, який має містити схему потоків газу через вузол обліку природного газу (далі - ВОГ), його місце розташування на схемі, межу балансової належності та за необхідності схематичне позначення іншого обладнання чи засобів вимірювальної техніки (ЗВТ) (пункт 5.5 Договору).
Відповідно до пункту 6.1 Договору оператор забезпечує наявність відповідних потужностей в точках входу до газотранспортної системи або в точках виходу з газотранспортної системи згідно з Додатком 1 до цього договору (розподіл потужності).
За умовами пунктів 7.1, 7.2 Договору вартість послуг розраховується: розподіл потужності - за тарифами, які встановлюються регулятором; транспортування - за тарифами, які встановлюються регулятором; балансування - за фактичною вартістю, яка визначається відповідно до порядку, встановленого Кодексом. Оператор розміщує інформацію про чинні тарифи та базову ціну газу на своєму веб-сайті: www.utg.ua.
Розділом ІХ Договору врегульовано порядок визначення вартості послуг балансування та порядок розрахунків за них.
Відповідно до пункту 9.1 Договору у разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу та неврегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу у строк до 12 числа місяця, наступного за газовим місяцем, замовник зобов`язаний сплатити оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу. Вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника за формулою:
В балансування = БЦГ х К х QБГ, де:
БЦГ - базова ціна газу;
QБГ - обсяг негативного місячного небалансу замовника послуг транспортування;
К - коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1,2. При розмірі небалансу до 5% від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи, застосовується коефіцієнт, що дорівнює 1 (пункт 9.2 Договору).
Базова ціна газу визначається оператором відповідно до Кодексу. Оператор визначає базову ціну газу щомісяця в строк до десятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, та розміщує її на своєму веб-сайті (пункт 9.3 Договору).
Згідно з пунктом 9.4 Договору оператор до 14 числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів.
Відповідно до пункту 9.5 Договору розбіжності щодо вартості послуг балансування підлягають урегулюванню відповідно до умов цього договору або в суді. До прийняття рішення суду вартість послуг балансування, яку замовник зобов`язаний сплатити в строк, визначений пунктом 9.4 цього Договору, визначається за даними оператора.
Пунктом 11.1 Договору визначено, що послуги, які надаються за цим договором, за винятком послуг балансування, оформляються оператором і замовником актами наданих послуг.
Згідно з пунктом 11.4 Договору послуги балансування оформлюються одностороннім актом за підписом оператора на весь обсяг негативного місячного небалансу, неврегульованого замовником відповідно до Кодексу та розділу ІХ цього договору.
Пунктом 11.5 Договору передбачено, що оператор і замовник зобов`язуються здійснювати звірку розрахунків щокварталу до двадцять п`ятого числа місяця, наступного за кварталом. Звірка розрахунків оформлюється сторонами актом звірки.
Відповідно до пунктів 13.1, 13.2, 13.5 Договору у випадку невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством та цим договором. Сторона, що не виконує умови цього договору та (або) умови Кодексу, зобов`язана в повному обсязі відшкодувати збитки, завдані іншій стороні. У разі порушення замовником строків оплати, передбачених цим договором, замовник сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.
Цей договір набирає чинності з дня його укладення на строк до 31 грудня 2016 року, умови договору застосовуються до відносин сторін, які виникли до його укладення, а саме з 01 грудня 2015 року. Цей договір вважається продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо не менше ніж за місяць до закінчення строку дії цього договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов (пункт 17.1 Договору).
Пункт 17.3 Договору встановлює, що у разі внесення та затвердження Регулятором змін до Типового договору транспортування природного газу сторони зобов`язані протягом місяця внести відповідні зміни до цього договору.
Сторони 29.11.2017 уклали Додаткову угоду №1 до договору, якою, зокрема, пункт 9.4 Договору виклали у такій редакції (застосовується до відносин сторін з 29.12.2016): оператор до 14 числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник, крім вартості послуг, вказаних у абзаці другому цього пункту, зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів.
Оплата вартості послуг балансування оператором газорозподільної системи за рахунок виділених субвенцій з державного бюджету на покриття пільг, субсидій та компенсацій побутовим споживачам проводиться у строки та за процедурою, передбаченою Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року №20, у сумі, що не перевищує вартості послуг розподілу фактично спожитого природного газу зазначеними споживачами за розрахунковий період.
За твердженням позивача, ним як оператором ГТС здійснено процедуру алокації та встановлено наявність у відповідача негативних місячних небалансів природного газу:
в липні 2018 року в обсязі 800,000 тис. куб. м,
в серпні 2018 року в обсязі 770,024 тис. куб. м,
у вересні 2018 року в обсязі 1 190,000 тис. куб. м,
у жовтні 2018 року в обсязі 1 560,000 тис. куб. м,
у листопаді 2018 року в обсязі 2 700,000 тис. куб. м,
у грудні 2018 року в обсязі 4 165,673 тис. куб. м,
у січні 2019 року в обсязі 11 589,400 тис. куб. м та у лютому 2019 року в обсязі 2 092,294 тис. куб. м., що відображено в актах надання послуг балансування обсягів природного газу, розрахунках вартості послуг балансування та звітах по точках входу/виходу замовника послуг транспортування (оператора газорозподільних систем).
У зв`язку із нездійсненням АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз» заходів щодо самостійного врегулювання негативних небалансів за період липень 2018 року - лютий 2019 року в порядку, встановленому Кодексом ГТС, позивач надав відповідачу послуги балансування для врегулювання небалансів за вказаний період на загальну суму 325 344 143,66 грн, про що були оформлені односторонні акти про надання таких послуг :
№07-18-1512000706 - Баланс від 31.07.2018,
№08-18-1512000706 - Баланс від 31.08.2018,
№09-18-1512000706 - Баланс від 30.09.2018,
№10-18-1512000706 - Баланс від 31.10.2018,
№11-18-1512000706 - Баланс від 30.11.2018,
№12-18-1512000706 - Баланс від 31.12.2018 (коригуючий акт №12-18-1512000706 - Баланс/Кор. від 26.02.2019 до акта від 31.12.2018),
№01-19-1512000706 - Баланс від 31.01.2019,
№02-19-1512000706 - Баланс від 28.02.2019, які надіслано відповідачу разом з рахунками на оплату, розрахунками вартості послуг та звітами по точках входу/виходу замовника послуг транспортування.
На підтвердження негативних місячних небалансів позивач надав до матеріалів справи копії актів надання послуг балансування обсягів природного газу за період з липня-грудня 2018 року та січня - лютого 2019 року, складені ним в односторонньому порядку; копії розрахунків вартості послуг балансування та рахунків на оплату таких послуг за спірний період; копії звітів по точках входу/виходу замовника послуг транспортування (оператору газорозподільних мереж); копії звітів про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу АТ «ОГС «Івано-Франківськгаз», між замовниками послуги транспортування (постачальниками) у розрізі їх контрагентів (споживачів).
4. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Джерела права та оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій
Причиною виникнення спору стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення з відповідача заборгованості за Договором транспортування природного газу за послуги балансування обсягів природного газу.
Згідно з частиною першою статті 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до частини першої статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
ГК України у статті 180 деталізовано істотні умови господарського договору.
Так, за приписами частин першої і третьої цієї статті зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості.
Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України. За згодою сторін у господарському договорі може бути передбачено доплати до встановленої ціни за продукцію (роботи, послуги) вищої якості або виконання робіт у скорочені строки порівняно з нормативними (частина п`ята статті 180 ГК України).
Верховний Суд виходить з того, що взаємовідносини, які виникають у процесі укладення договорів транспортування природного газу, регулюються Законом України «Про ринок природного газу», Кодексом газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС), затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор), від 30.09.2015 №2493, та Типовим договором транспортування природного газу, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2497 (тут і далі в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних відносин), ЦК України, ГК України.
Щодо редакції Кодексу ГТС, яка підлягає застосуванню, Верховний Суд визнає слушними аргументи скаржника стосовно неправильного застосування судом апеляційної інстанції до спірних правовідносин положень Кодексу ГТС у редакції станом на момент прийняття рішення, а не на момент виникнення спірних правовідносин, виходячи з такого.
Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 №1437 «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП щодо впровадження добового балансування на ринку природного газу та процедури розробки, подання і затвердження Плану розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років» було внесено зміни до Кодексу ГТС у зв`язку із введенням добового балансування замість місячного та запровадженням роботи інформаційної платформи. Ця постанова набрала чинності з 01.08.2018.
Відповідно до Кодексу ГТС в редакції від 01.08.2018 інформаційна платформа - це електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується Оператором ГТС, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог цього Кодексу (далі - інформаційна платформа).
Таким чином, з 01.08.2018 Кодексом ГТС передбачено функціонування інформаційної платформи, яка істотно змінила процедуру взаємодії між суб`єктами ринку природного газу. Функціонування платформи забезпечує Оператор ГТС задля надання послуг транспортування природного газу відповідно до Кодексу ГТС. Платформа дозволяє автоматизувати процеси електронної взаємодії та документообігу між суб`єктами ринку природного газу - Оператором ГТС, операторами газорозподільних мереж (ГРС) та замовниками послуг транспортування газу. Платформа дозволяє операторам ГТС та ГРС бачити статус небалансів замовників послуг транспортування газу. Інформаційна платформа почала працювати в штатному режимі з 01.03.2019.