ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2022 року
м. Київ
справа № 825/1095/18
адміністративне провадження № К/9901/8976/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Пасічник С.С.,
суддів: Васильєвої І.А., Олендера І.Я.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімп-С" на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду (суддя Бородавкіна С.В.) від 16.10.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду (головуючий суддя Земляна Г.В., судді Лічевецький І.О., Парінов А.Б.) від 12.03.2019 у справі №825/1095/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімп-С" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімп-С" (далі - позивач, Товариство, ТОВ «Олімп-С») звернулось до суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-1, ДФС України) та Головного управління ДФС у Чернігівській області (далі - відповідач-2, ГУ ДФС у Чернігівській області), в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просило:
- зобов`язати ДФС України визнати ТОВ "Олімп-С" таким, що отримало статус платника акцизного податку з 19.03.2017 та внести дані про реєстрацію 19.03.2017 ТОВ "Олімп-С" платником акцизного податку з реалізації пального до реєстру;
- вважати акцизну накладну №1 від 04.05.2017 поданою ТОВ "Олімп-С" до ДФС України та зареєстрованою в Єдиному реєстрі акцизних накладних 04.05.2017;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Чернігівській області від 12.01.2018 №000000714000.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.10.2018 позовну заяву Товариства залишено без розгляду на підставі статей 123, 240 Кодексу адміністративного судочинства України в частині вимог про:
- зобов`язання ДФС України визнати ТОВ "Олімп-С" таким, що отримало статус платника акцизного податку з 19.03.2017 та внести дані про реєстрацію 19.03.2017 ТОВ "Олімп-С" платником акцизного податку з реалізації пального до реєстру;
- вважати акцизну накладну № 1 від 04.05.2017 поданою Товариством з обмеженою відповідальністю "Олімп-С" до Державної фіскальної служби України та зареєстрованою в Єдиному реєстрі акцизних накладних 04.05.2017.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.10.2018, залишеним без змін постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.03.2019 у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДФС у Чернігівській області від 12.01.2018 №000000714000 відмовлено.
Оскаржуване рішення контролюючим органом прийнято за результатами проведеної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Олімп-С» з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати акцизного податку за період з 01.05.2017 по 31.05.2017, за результатами якої складено акт від 15.12.2017 №704/14/32460749.
Згідно із висновками даного акта, контролюючим органом встановлено порушення позивачем підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14, підпункту 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 Податкового кодексу України в частині здійснення операції з реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку.
Відповідачем-2 прийнято податкове повідомлення-рішення від 12.01.2018 №000000714000 про застосування до ТОВ «Олімп-С» штрафних (фінансових) санкцій на суму 599 616,00 грн.
Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням контролюючого органу, Товариство оскаржило його у судовому порядку.
Відмовляючи у задоволенні позову, Чернігівський окружний адміністративний суд виходив з того, що позивачем здійснено реалізацію пального на адресу СТОВ «Богданівське» без реєстрації платником акцизного податку. При цьому судом першої інстанції зазначено про те, що ТОВ «Олімп-С» не надано доказів направлення та отримання ДФС України заяви про реєстрацію платником акцизного податку від 18.03.2017, зокрема, першої квитанції, в свою чергу відповідачами заперечувалось отримання такої заяви від позивача.
Враховуючи встановлені обставини, суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість висновків відповідача-2 про порушення позивачем норм Податкового кодексу України в частині здійснення операції з реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку та правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, Шостий апеляційний адміністративний суд посилався на обґрунтованість висновків суду щодо відсутності належних і допустимих доказів того, що на момент реалізації пального ТОВ «Олімп-С» було зареєстроване платником акцизного податку та мало право на здійснення такої господарської операції. Апеляційний суд погодився з тим, що відповідачем-2 правомірно застосовано до позивача штрафні (фінансові) санкції за вказане порушення та відсутність підстав для визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення від 12.01.2018 №000000714000.
Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Товариство подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального та порушення норм процесуального права, просив їх скасувати й прийняти нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.
У доводах касаційної скарги та поясненнях до касаційної скарги позивач зазначає про те, що в програмі «M.E.Doc» відбувся збій, внаслідок чого не доставлено до ДФС України заяву ТОВ «Олімп-С» від 18.03.2017 про реєстрацію платником акцизного податку. При цьому, позивач вважав, що його зареєстровано та здійснив реалізацію пального, після чого намагався зареєструвати акцизну накладну, яку також не зареєстровано контролюючим органом. На думку Товариства, збій у програмі «M.E.Doc» відбувся з незалежних від платника податків причин, а тому підстави для застосування штрафних санкцій оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням відсутні.
Відповідачем-2 подано відзив на касаційну скаргу, у якому зазначено, що судами правильно встановлено обставини справи та ухвалено законні і обґрунтовані рішення. Посилався на те, що положеннями Податкового кодексу України передбачено, що до початку здійснення операцій з реалізації пального особа має зареєструватись платником акцизного податку, однак, ТОВ «Олімп-С» не пересвідчившись, що його зареєстровано платником акцизного податку, здійснив операцію з реалізації пального, чим порушив положення законодавства. Вважає оскаржуване рішення правомірним та просить відмовити позивачу у задоволенні касаційної скарги, а судові рішення залишити без змін.
Переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, Верховний Суд зазначає наступне.
Спірні правовідносини врегульовані Податковим кодексом України та Порядком електронного адміністрування реалізації пального, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 №113 (далі - Порядок), які застосовуються в редакції, чинній на момент спірних правовідносин.
За змістом підпункту 14.1.4 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).
Відповідно до підпункту 14.1.141-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України пальне - нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу.
Підпунктом 14.1.145 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що підакцизні товари (продукція) - товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які цим Кодексом встановлено ставки акцизного податку.
Реалізація пального для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення (в тому числі передача на комісійну/довірчу реалізацію), поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів або за рішенням суду, іншого компетентного державного органу чи органу місцевого самоврядування за плату (компенсацію) або без такої, які передбачають перехід права власності або права розпорядження, а також передачу (відпуск, відвантаження) пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника. Не вважаються реалізацією пального операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів зберігання та передачі (відпуску, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками (абзац другий підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).