1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

21 липня 2022 року 

м. Київ

 

справа № 826/12479/18

адміністративне провадження № К/9901/16598/19  

 

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №826/12479/18

за позовом Релігійної організації «Іудейська релігійна громада «Хабад Любавич» у Голосіївському районі м. Києва» до Київської міської державної адміністрації, Київської міської ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації; Департаменту комунальної власності м.Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); Єврейської релігійної громади міста Києва; Благодійної організації «Федерація єврейських громад в столиці України»; Будинку дитячої та юнацької творчості Голосіївського району м.Києва - про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Київської міської ради на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 січня 2019 року, прийняте у складі головуючої судді Маруліної Л.О., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року, ухвалену у складі головуючого судді Пилипенко О.Є., суддів: Костюк Л.О., Степанюка А.Г.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Релігійна організація «Іудейська релігійна громада «Хабад Любавич» в Голосіївському районі м.   Києва» (далі- позивач) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Київської міської державної адміністрації (далі- відповідач-1, КМДА), Київської міської ради (далі - відповідач-2, КМР), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації; Департаменту комунальної власності м.Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); Єврейської релігійної громади міста Києва; Благодійної організації «Федерація єврейських громад в столиці України»; Будинку дитячої та юнацької творчості Голосіївського району м.Києва - з вимогами:

визнати протиправними дії КМДА щодо відмови розглядати питання передачі будинку на просп.   Голосіївському, 22/1, літ. «А» у власність чи безоплатне користування позивачу;

зобов`язати КМДА повторно розглянути питання передачі будинку на просп. Голосіївському, 22/1, літ. «А» у власність чи безоплатне користування позивачу;

визнати протиправними дії КМР щодо відмови розглядати питання передачі будинку на просп.   Голосіївському, 22/1, літ. «А» у власність чи безоплатне користування позивачу;

зобов`язати КМР повторно розглянути питання передачі будинку на просп. Голосіївському, 22/1, літ.   «А» у власність чи безоплатне користування позивачу.

2. Позов обґрунтований тим, що відповідачі чинять позивачеві незаконні перешкоди в реалізації його права, гарантованого статею 17 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», на отримання у власність або безоплатне користування культової будівлі - колишньої синагоги ОСОБА_1, що знаходиться за адресою: м. Київ, проспект Голосіївській, 22/1, літера «А».

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Релігійна організація «Іудейська релігійна громада «Хабад Любавич» в Голосіївському районі м. Києва» за організаційно-правовою формою є релігійною організацією.

4. 10 лютого 2017 року позивач звернувся до КМДА, КМР та Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації з клопотанням №В-17-02, у якому вимагав розглянути питання стосовно передачі йому у власність будинку на проспекті Голосіївському, 22/1, літ «А».

5. Листом Департаменту комунальної власності м. Києві виконавчого органу КМР (КМДА) від 10.03.2017 №062/06/51/305-2412 у задоволенні клопотання відмовлено. Як повідомив Департамент, питання передачі вказаного будинку може бути розглянуто у разі надання архівних документів, що підтверджують належність будинку до колишньої церковної власності позивача та переміщення Будинку дитячої та юнацької творчості Голосіївського району м. Києва до інших приміщень.

6. Листом Департаменту комунальної власності м. Києві виконавчого органу КМР (КМДА) від 12 травня 2017 року №062/06/51/305-4703 позивача повідомлено, що у зв`язку з відсутністю в комунальній власності територіальної громади м. Києва вільних приміщень, придатних для розміщення Будинку дитячої та юнацької творчості Голосіївського району м. Києва, передача зазначеної будівлі у власність єврейським релігійним громадам є неможливою.

7. 10 липня 2017 року позивач звернувся до КМДА, КМР та Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації із клопотанням №В-17-16 про передачу у власність чи безоплатне користування зазначеного будинку.

8. Листом Департаменту комунальної власності м. Києві виконавчого органу КМР (КМДА) від 27.07.2017 №062/06/51/305-7545 у задоволенні вказаного клопотання відмовлено. Як повідомив Департамент, питання передачі вказаного будинку може бути розглянуто у разі надання архівних документів, що підтверджують належність будинку до колишньої церковної власності позивача та переміщення Будинку дитячої та юнацької творчості Голосіївського району м. Києва до інших приміщень.

9. 22 березня 2018 року позивач звернувся до КМДА, КМР, Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації із клопотанням №В-18-06, у якому вимагав перемістити Будинок дитячої та юнацької творчості Голосіївського району м. Києва з будівлі на просп. Голосіївському, 22/1, літ. «А» та передати цю будівлю у власність чи безоплатне користування релігійній громаді.

10. Листом Департаменту комунальної власності м. Києві виконавчого органу КМР (КМДА) від 20.04.2018 №062/06/51/305-3806 позивача повідомлено, що з огляду на пріоритетність охорони дитинства в Україні, на виконання Плану дій з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року в частині створення умов для самовираження та розвитку дитини, Голосіївська районна в місті Києві державна адміністрація наполягає на збереженні будівлі за вказаною адресою для потреб дітей та юнацтва району.

11. Не погоджуючись з діями відповідачів під час розгляду його звернень, позивач звернувся до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

12. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 січня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року, позов задоволено частково:

визнано протиправними дії КМДА та КМР щодо відмови розглядати питання передачі будинку на просп. Голосіївському, 22/1, літ. «А» у власність чи безоплатне користування Релігійній організації «Іудейська релігійна громада «Хабад Любавич» в Голосіївському районі м. Києва»;

зобов`язано КМДА, КМР розглянути питання передачі будинку на просп. Голосіївському, 22/1, літ.   «А» у власність чи безоплатне користування Релігійній організації «Іудейська релігійна громада «Хабад Любавич» в Голосіївському районі м. Києва».

12.1. У задоволенні іншої частини вимог відмовлено.

13. Частково задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що вирішення питань передачі у власність чи безоплатне користування відповідних релігійних організацій культових будівель і майна відноситься до компетенції КМР, яка реалізує відповідні повноваження шляхом прийняття рішень з цих питань на відповідному пленарному засіданні ради.

14. З урахуванням викладеного суди попередніх інстанцій вважали, що Департамент комунальної власності м. Києві виконавчого органу КМР (КМДА) не мав повноважень розглядати питання, порушені у клопотаннях позивача, по суті.

15. Суди попередніх інстанцій також вважали необґрунтованими мотиви, з яких Департамент відмовляв у задоволенні відповідних клопотань.

16. Як зазначили суди попередніх інстанцій, виходячи з положень Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», органами місцевого самоврядування мають самостійно здійснюватися заходи щодо встановлення історичної належності відповідних культових споруд церквам і релігійним організаціям та вирішувати питання щодо подальшого відновлення прав щодо володіння/користування такими спорудами належними суб`єктами - релігійними організаціями.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

17. У касаційній скарзі КМР, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення, та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

18. На обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач-2 зазначив, що суди попередніх інстанцій зосередилися на оцінці того, чи був Департамент комунальної власності м. Києві виконавчого органу КМР (КМДА) уповноважений давати відповідь на звернення позивача, і не дали оцінки його доводам про те, що вказаний Департамент, як і будь-який інший структурний підрозділ виконавчого органу КМР (КМДА), не зобов`язаний на підставі будь-яких звернень готувати проєкти рішень і передавати їх на розгляд сесії КМР.

19. Застосований судами порядок розгляду звернення не передбачений ані Законом України «Про свободу совісті та релігійні організації», ані Законом України «Про звернення громадян».

20. За доводами позивача, одним із суб`єктів подання проєктів рішень на розгляд КМР є загальні збори громадян, а також члени територіальної громади міста Києва в порядку місцевої ініціативи. Водночас позивач жодним із вказаних порядків не скористався, у зв`язку з чим і не міг вимагати розгляду його питання безпосередньо КМР на пленарному засіданні.

21. Відповідач-2 також звертає увагу, що питання передачі культової споруди у власність чи безоплатне користування позивача вирішувалося 01 лютого 2019 року та 22 січня 2019 року на засіданнях постійної комісії КМР з питань власності, що також спростовує висновки судів попередніх інстанцій про порушення порядку розгляду звернень позивача.

22. У відзиві на касаційну скаргу Департамент культури виконавчого органу КМР (КМДА) наполягав на тому, що підставою для винесення питання на розгляд сесії КМР є обговорення цього питання і прийняття відповідного проєкту рішення загальними зборами громадян або ж членами територіальної громади міста Києва в порядку місцевої ініціативи. Звернення, подані в порядку Закону України «Про звернення громадян», за відсутності погодження (ініціативи) відповідних профільних структурних підрозділів виконавчого органу КМР (КМДА), на розгляд сесії КМР не виносяться.

23. Позивач у відзиві на касаційну скаргу зазначив, що судами попередніх інстанцій було правильно встановлено зміст спірних правовідносин, повно та всебічно встановлено обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосовано норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування їхніх рішення немає.

V. Джерела права, які застосовуються Судом

24. 08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», яким до окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України, у тому числі щодо меж касаційного перегляду, унесені зміни.

25. Водночас пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону від 15 січня 2020 року №460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

26. З урахуванням викладеного, розглядаючи цю справу, Суд керується положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, що діяли до набрання чинності змін, унесених Законом України від 15 січня 2020 року №460-IX.

27. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

28. Відповідно до частин другої, п`ятої статті 17 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» від 23.04.1991 №987-XII (далі - Закон №987-XII) культові будівлі і майно, які становлять державну власність, передаються організаціями, на балансі яких вони знаходяться, у безоплатне користування або повертаються у власність релігійних організацій безоплатно за рішеннями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Республіці Крим - Уряду Республіки Крим.

29. Клопотання про передачу релігійним організаціям культових будівель і майна у власність чи безоплатне користування розглядається в місячний термін з письмовим повідомленням про це заявників.

30. Згідно з частинами восьмою та десятою статті 17 Закону №987-XII договори про надання в користування релігійним організаціям культових та інших будівель і майна можуть бути розірвані або припинені в порядку і на підставах, передбачених цивільним законодавством України.

31. Рішення державних органів з питань володіння та користування культовими будівлями і майном можуть бути оскаржені до суду в порядку, передбаченому Цивільним процесуальним кодексом України.

32. Згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.


................
Перейти до повного тексту