1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 липня 2022 року

м. Київ

справа № 818/1681/18

адміністративне провадження № К/9901/151/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 818/1681/18

за позовом Приватного підприємства «ФАБРИКА РЕКЛАМИ» до Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради про зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Приватного підприємства «ФАБРИКА РЕКЛАМИ» на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року (ухвалене у складі головуючого судді Воловика С.В.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Жигилія С.П., суддів: Курило Л.В., Перцової Т.С.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2018 року Приватне підприємство «ФАБРИКА РЕКЛАМИ» (далі - ПП «ФАБРИКА РЕКЛАМИ»; позивач) звернувся до суду з позовом до Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради (далі - УАМ Сумської міської ради, відповідач), в якому просив:

- зобов`язати відповідача внести зміни у видані на ім`я ПП «ФАБРИКА РЕКЛАМИ» Дозволи № 279щ та № 3624 в частині подовження строку їх дії на п`ять років, починаючи з 14 липня 2017 року.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відмова УАМ Сумської міської ради у внесенні відомостей про продовження терміну дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами, є протиправною, оскільки така відмова обґрунтовується посиланням на рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради про відмову у продовженні строку дії дозволів, які прийняті поза межами строків, встановлених абз. 6 частини першої статті 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року, яке залишене без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року в задоволенні позовної заяви відмовлено.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди виходили з того, що рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради про відмову у продовженні дії дозволів ПП "ФАБРИКА РЕКЛАМИ" не оскаржувались та у визначеному законодавством порядку не скасовані, що свідчить про відсутність правових підстав для зобов`язання Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради внести зміни у Дозволи № 279щ та № 3624 в частині подовження строку їх дії.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 02 січня 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла вказана касаційна скарга.

У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення Сумського окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що Виконавчий комітет Сумської міської ради порушив строки розгляду заяв про продовження дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами, у зв`язку з чим дія даних дозволів має бути продовжена за принципом мовчазної згоди.

6. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 січня 2019 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючої судді Анцупова Т.О., суддів Стародуба О.П., Кравчука В.М.

7. Ухвалою Верховного Суду від 14 січня 2019 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

8. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 02.07.2019 № 881/0/78-19, у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О., що унеможливлює її участь у розгляді касаційних скарг, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

06 лютого 2019 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу. УАМ Сумської міської ради зазначає, що судами попередніх інстанцій було досліджено усі докази у справі, у ухвалені судові рішення є законними, обґрунтованими та такими, що прийняті без порушень норм матеріального та процесуального права.

9. Верховний Суд ухвалою від 19 липня 2022 року відмовив у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи за участі його представника, справу призначено до касаційного розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами на 20 липня 2022 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, ПП «ФАБРИКА РЕКЛАМИ» зареєстроване у встановленому порядку як суб`єкт господарювання приватного права, основним видом діяльності якого є надання послуг у галузі реклами.

Здійснюючи вказану господарську діяльність, 13 травня 2003 року позивач отримав Дозвіл на розміщення об`єкту зовнішньої реклами № 279щ, а 20 лютого 2009 року - Дозвіл № 3624. Строк дії вказаних дозволів, після неодноразових продовжень, встановлений до 01 липня 2017 року.

З метою подальшого продовження строку дії дозволів на розміщення об`єктів зовнішньої реклами № 279щ та № 3624 на п`ять років, ПП «ФАБРИКА РЕКЛАМИ» 30 травня 2017 року та 31 травня 2017 року звернулась до Виконавчого комітету Сумської міської ради з відповідними заявами.

За результатами розгляду вказаних заяв позивача, Виконавчим комітетом Сумської міської ради 18 жовтня 2017 року прийнято Рішення № 538 про відмову у продовженні дії Дозволу № 3624, а 12 грудня 2017 року - прийнято Рішення № 698 про відмову у продовженні дії Дозволу № 279щ.

Вважаючи строк дії Дозволів № 279щ та № 3624 продовженим за принципом мовчазної згоди, ПП «ФАБРИКА РЕКЛАМИ» 13 грудня 2017 року звернулось до УАМ Сумської міської ради з листом № 318, в якому просило відповідача внести відомості про продовження строку дії дозволів на п`ять років, починаючи з 01 липня 2017 року.

У відповідь на вказаний лист, відповідач 10 січня 2018 року повідомив ПП «ФАБРИКА РЕКЛАМИ» про відсутність підстав для внесення відомостей про продовження строку дії Дозволів № 279щ та № 3624 у зв`язку з тим, що Рішеннями Виконавчого комітету Сумської міської ради № 538 від 18 жовтня 2017 року та № 698 від 12 грудня 2017 року у продовженні цього строку було відмовлено.

Вважаючи, що наявні законні підстави для внесення відомостей про продовження строку дії Дозволів № 279щ та № 3624 ПП «ФАБРИКА РЕКЛАМИ» звернулося до суду з даним позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».

За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

Приписами статті 341 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

12. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Повноваження відповідача у спірних правовідносинах регулюється, зокрема, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про рекламу», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Відповідно до статті 1 Закону України "Про рекламу" (в редакції, чинній на час спірних правовідносин) зовнішня реклама - це реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

Частиною першою статті 16 Закону України "Про рекламу" визначено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання, видача або відмова у видачі яких законами України віднесена до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту