1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 липня 2022 року

м. Київ

справа №826/4889/18

адміністративні провадження № К/9901/22097/20, № К9901/21995/20, № К/9901/21593/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 826/4889/18

за позовом Державної авіаційної служби України (далі - Державіаслужба України) до Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «Навітранс», Колективного підприємства (далі - КП) «Будова», Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (далі - Департамент архітектури та містобудування), Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі - ДАБІ України), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Державне підприємство обслуговування повітряного руху України, Комунальне підприємство (далі - КП) «Міжнародний аеропорт «Одеса», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Споживче товариство (далі - СТ) «Будова Етюд», про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Державіаслужби України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.11.2019, ухвалене у складі колегії суддів: головуючого судді Самойлюк Г.П., суддів Бойко О.Я., Потоцької Н.В. та

постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2020, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Домусчі С.Д., суддів Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,

та касаційними скаргами ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» на

постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2020, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Домусчі С.Д., суддів Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 26.03.2018 Державіаслужба України звернулась до суду з позовом, у якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила:

зобов`язати ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» виконати рішення Державіаслужби України від 16.02.2018 №110 та № 111 «Про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 Повітряного кодексу України) на приаредромній території»;

визнати протиправною бездіяльність Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради (далі - Управління архітектури та містобудування; в подальшому перейменоване у Департамент архітектури та містобудування) в частині непогодження визначення умов забудови, використання землі і споруд та здійснення будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, з Державіаслужбою України та зобов`язати вчинити дії щодо погодження вищезазначеного будівництва;

визнати протиправними дії Управління архітектури та містобудування щодо видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 26.12.2016 №237 та скасувати їх;

визнати протиправними дії ДАБІ України щодо видачі дозволу на будівельні роботи № ІУ113173071552 та скасувати його;

зобов`язати ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» знести самочинне будівництво за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, та привести земельну ділянку у попередній стан.

В обґрунтування позовних вимог Державіаслужба України послалась, зокрема на те, що всупереч нормам чинного законодавства України ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» не погодили з нею умови забудови, використання землі і споруд та здійснення будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, хоча будівництво вказаного об`єкта безпосередньо становить загрозу безпеці авіації, життю та здоров`ю людей, які мешкають навколо аеропорту та підлягало обов`язковому погодженню Державіаслужбою України.

Позовні вимоги до Управління архітектури та містобудування Державіаслужбою України обґрунтовано тим, що ним містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 26.12.2016 №237 були видані ТОВ «Навітранс» на забудову земельної ділянки, яка знаходиться в межах приаеродромної території, та без погодження з експлуатантом аеродрому та уповноваженим органом з питань цивільної авіації, що свідчить про протиправну бездіяльність Управління архітектури та містобудування в частині непогодження містобудівних умов і обмежень та протиправні дії Управління архітектури та містобудування в частині видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 26.12.2016 №237, та як наслідок є підставою для скасування зазначених містобудівних умов і обмежень, як таких, що видані з порушенням вимог частини третьої статті 69 Повітряного кодексу (далі - ПК України).

Позовні вимоги до ДАБІ України обґрунтовано тим, що Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради зареєстрована декларація про початок виконання підготовчих робіт від 20.09.2016 № ОД 030162641383, та в подальшому ДАБІ України видано дозвіл №ІУ 113173071552 на виконання будівельних робіт з будівництва житлових будинків з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 102-104 без погодження з Державіаслужбою України, що суперечить вимогам законодавства.

2. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 22.11.2019 частково задовольнив позовні вимоги:

зобов`язав ТОВ «Навітранс» виконати рішення Державіаслужби України від 16.02.2018 № 110;

зобов`язав КП «Будова» виконати рішення Державіаслужби України від 16.02.2018 № 111;

визнав протиправною бездіяльність Управління архітектури та містобудування в частині непогодження визначення умов забудови, використання землі і споруд та здійснення будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Костанди, 104 з Державіаслужбою України та зобов`язав вчинити дії щодо погодження вищезазначеного будівництва;

у задоволенні решти позовних вимог - відмовив.

3. П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 28.07.2020 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове, яким частково задовольнив позовні вимоги:

зобов`язав ТОВ «Навітранс» виконати рішення Державіаслужби України від 16.02.2018 № 110 в частині звернення до Державіаслужби України для погодження будівництва;

зобов`язав КП «Будова» виконати рішення Державіаслужби України від 16.02.2018 № 111 в частині звернення до Державіаслужби України для погодження будівництва;

у задоволенні позовних вимог Державіаслужби України до ТОВ «Навітранс», КП «Будова» щодо зобов`язання виконати рішення від 16.02.2018 № 110 та № 111 в частині припинення будівництва та про зобов`язання знести самочинне будівництво за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, та привести ділянку у попередній стан - відмовив;

у задоволенні позовних вимог Державіаслужби України до Управління архітектури та містобудування про визнання протиправною бездіяльності в частині непогодження з Державіаслужбою України визначення умов забудови, використання землі і споруд та здійснення будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, про зобов`язання вчинити дії щодо погодження вищезазначеного будівництва; про визнання протиправними дій щодо видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 26.12.2016 №237 та скасування цих містобудівних умов та обмежень - відмовив.

у задоволенні позовних вимог Державіаслужби України до ДАБІ України про визнання протиправними дій щодо видачі дозволу на будівельні роботи № ІУ113173071552 та скасування цього дозволу - відмовив.

4. 25.08.2020 Державіаслужба України звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.11.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2020 в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалити нове рішення в цій частині про задоволення позовних вимог.

5. 31.08.2020 ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» звернулись до Верховного Суду із касаційними скаргами, у яких, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просять скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2020 в частині зобов`язання ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» виконати рішення Державної авіаційної служби України від 16.02.2018 № 110 та № 111, відповідно, в частині звернення до Державіаслужби України для погодження будівництва, ухвалити в цій частині нове рішення, яким відмовити у задоволенні вказаних позовних вимог.

6. Верховний Суд ухвалами від 07.09.2020 відкрив касаційні провадження за вказаними касаційними скаргами та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Суди встановили, що КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» листом від 13.02.2014 № 19-125 повідомило Управління архітектури та містобудування на підставі статті 69 ПК України про те, що розмір приаеродромної території Міжнародного аеропорту «Одеса» включає місцевість радіусом 50 км від контрольної точки аеродрому. Земельні ділянки Малиновського, Київського, Суворовського та Приморського районів міста Одеси потрапляють до приаеродромної території аеропорту Одеса. Також зазначено про необхідність при наданні документів щодо будівельних/підготовчих робіт користуватися вимогами розділу ІХ Положення про використання повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 401 (далі - Положення № 401) та Порядку погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 30.11.2012 №721 (далі - Порядок № 721) в частині погодження з Державіаслужбою України, Міноборони України, Украерорухом, Одеським районним диспетчерським центром та КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» умов розташування, будівництва об`єктів на приаеродромній території, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів повітряних суден і роботу радіотехнічних засобів цивільної авіації. У якості додатка до зазначеного листа був доданий план границі приаеродромної території масштабом М1:200000. Лист аналогічного змісту також був направлений на адресу голів Малиновської, Київської районних адміністрацій Одеської міської ради.

14.02.2014 Управління архітектури та містобудування листом №01-11/446 повідомило КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» про те, що Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109 (далі - Порядок № 109), не передбачає вимоги щодо узгодження умов розташування об`єктів будівництва на приаеродромній території, а нормативні акти, на які є посилання у наведеному вище листі від 13.02.2014 № 19-125 містять низку термінів та позначень, які не є досить зрозумілими для співробітників управління в цілому, а тому без додаткових роз`яснень або проведення відповідних семінарів навчального характеру з цього приводу, є неможливим вжиття будь-яких заходів з боку управління щодо інформування потенційних забудовників, що отримують вихідні данні на проектування, про необхідність погодження місця розташування об`єкта з Державіаслужбою України, Міноборони України, Украерорухом, Одеським районним диспетчерським центром та КП «Міжнародний аеропорт «Одеса». Незрозумілим є які саме об`єкти підлягають погодженню, на яких саме територіях тощо.

Відповідно до копії сертифікату аеропорту Одеса номер АС 15-01, з терміном дії з 01.08.2016 по 01.08.2019, експлуатантом аеропорту Одеса є КП «Міжнародний аеропорт «Одеса», визначений клас аеродрому - В(4С).

26.12.2016 Управлінням архітектури та містобудування (правонаступником якого є Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради) ТОВ «Навітранс» видані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 102-104.

Зазначені містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки (м. Одеса, вул. Костанді, 102-104) в розділі «Містобудівні умови та обмеження» містять посилання на те, що відповідно до містобудівного розрахунку будівель - двох 24-поверхових житлових будинків, умовна висота складає від 73,2 - 73,3 м., гранично допустима висота складає біля + 85,410 м. При цьому встановлені планувальні обмеження, окрім іншого, вказано, що згідно з проектом «Скороченого техніко-економічного обґрунтування реконструкції КП «Міжнародний аеропорт «Одеса», розробленого в 2010 році, територія в межах Детального плану території в межах: Люстдорфська дорога, вул. Костанді, вул. Шишкіна, Тимірязєва 3-й провулок в м. Одесі, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 30.06.2016 № 780-VII, потрапляє в зону, у якій висота будівель та споруд не повинна перевищувати 50,0 - 150,0 метрів без урахування рельєфу (від поверхні землі відповідно до схем існуючих та проектних обмежень Генерального плану міста Одеси).

20.09.2016 Управлінням Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради була зареєстрована декларація про початок виконання підготовчих робіт за №ОД0301626413.

20.07.2017 на підставі листа Управління Служби безпеки України в Одеській області від 11.07.2017 №65/3/3-4159 був проведений огляд об`єктів будівництва на приаеродромній території аеродрому Одеса, за наслідками якого КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» був складений відповідний акт позапланового огляду об`єктів будівництва на приаеродромній території аеродрому Одеса від 20.07.2017 № 100-01-17. У вказаному акті зафіксовано, що будівництво об`єкта за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, здійснюється на відстані 4800 метрів від КТА (контрольної точки аеродрому Одеса), та запропоновано замовникам будівництва надати висновки комісії КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» та Державіаслужби України щодо погодження місця розташування та висоти об`єктів будівництва, яке ведеться на приаеродромній території аеродрому «Одеса»; запропоновано також припинити будівництво у разі відсутності погоджувальних документів.

09.08.2017 на адресу КП «Будова» був направлений лист КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» № 17-28-738, яким КП «Будова» було запропоновано надати для погодження місця розташування та висоти багатоповерхових будинків наступні документи:

- лист із зверненням про погодження та зазначенням переліку об`єктів будівництва, їх основних характеристик та призначення, місця розташування об`єктів будівництва відносно міста, абсолютних відміток поверхні землі на ділянках будівництва;

- карту (викопіювання з карти) або ситуаційний план з рельєфом місцевості, з нанесенням ділянки забудови і об`єктів будівництва, прив`язаних до міста (населеного пункту).

Повторно, КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» листом від 11.10.2017 №04-1007 направив лист із зазначеними пропозиціями до КП «Будова».

Листом від 27.10.2017 №17-29-1030 КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» повідомив Державіаслужбу України про проведення, із залученням співробітників Управління Служби безпеки України в Одеській області, 20.07.2017 позапланового огляду об`єктів будівництва, за підсумками якого був складений акт позапланового огляду об`єктів будівництва на приаеродромній території аеродрому Одеса від 20.07.2017 №100-01-17.

02.11.2017 Державіаслужбою України виданий наказ № 833 «Про проведення позапланових інспекційних перевірок», відповідно до якого у листопаді - грудні 2017 року мала бути проведена інспекційна перевірка, окрім іншого, приаеродромної території КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» (м. Одеса).

03.11.2017 ДАБІ України надала дозвіл № ІУ 113173071552 на виконання будівельних робіт - замовнику ТОВ «Навітранс», генеральному підряднику - КП «Будова», об`єкт будівництва - житлові будинки з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом (перший та другий пускові комплекси) за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 102-104.

За результатами інспекційної перевірки КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» складений акт від 15.12.2017 позапланової інспекційної перевірки приаеродромної території аеродрому м. Одеси, відповідно до якого в ході перевірки виявлені об`єкти будівництва, що не погодженні з експлуатантом аеродрому та Державіаслужбою України, зокрема, за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, замовником будівництва якого є ТОВ «Навітранс», генеральним підрядником - КП «Будова». Також в акті перевірки зазначено, що об`єкти будівництва знаходяться в радіусі 10 км від контрольної точки аеродрому.

15.02.2018 ДАБІ України листом № 4/156-18 була поінформована Державіаслужбою України про виявлені в ході інспекційної перевірки порушення. Також, вказаним листом Державіаслужба України просила ДАБІ України надати копії документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, зокрема по об`єкту за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, та в межах компетенції вжити заходів, спрямованих на припинення самочинного будівництва, зокрема за вказаною адресою, про що додатково повідомити Державіаслужбу України.

Також Одеська міська рада листом від 15.02.2018 № 4/157-18 була поінформована Державіаслужбою України про виявлені в ході інспекційної перевірки порушення, та зазначеним листом Державіаслужба України просила Одеську міську раду надати копії документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, зокрема по об`єкту за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, та в межах компетенції вжити заходів, спрямованих на припинення самочинного будівництва, зокрема за вказаною адресою, про що додатково повідомити Державіаслужбу України. Інформація щодо об`єктів, зазначених в листі від 15.02.2018 №4/157-18 була надана Державіаслужбі України Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради листом від 03.03.2018, який був отриманий позивачем 12.03.2018.

Рішенням Державіаслужби України від 16.02.2018 №110 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 ПК України) ТОВ «Навітранс» зобов`язано зупинити будівництво за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, та звернутися до Державної авіаційної служби України для погодження будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104. Вказане рішення було направлене на адресу ТОВ «Навітранс»» 19.02.2019.

Рішенням Державіаслужби України від 16.02.2018 №111 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 ПК України) КП «Будова» зобов`язано припинити будівництво за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104 та звернутися до Державіаслужби України для погодження будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104. Вказане рішення було направлено до КП «Будова» 19.02.2019.

Зазначені рішення прийняті на виконання вимог частини десятої статті 69 ПК України, Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 № 520 на підставі акта позапланової інспекційної перевірки приаеродромної території аеродрому КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» від 15.12.2017.

Також, суди встановили, що КП «Будова» є генеральним підрядником з будівництва об`єкта за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, та здійснювало будівництво вказаного об`єкта на підставі договору підряду на капітальне будівництво від 11.11.2016 №К-104, укладеного між КП «Будова» та ТОВ «ТОВ Навітранс» та договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/К-104, сторонами якого є ТОВ «Навітранс» та СТ «Будова-Етюд», що був укладений з метою будівництва житлових будинків за адресою: м. Одеса, вул. Костанді 102 та Костанді 104.

Об`єкт будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 102-104 розміщений в радіусі 10 км від контрольної точки аеродрому Одеса.

Окрім того, суди встановили, що ДАБІ України 29.10.2019 видала Сертифікат серії ІУ №163193022211, яким засвідчила відповідність закінченого будівництвом об`єкта (черги, окремого пускового комплексу) проектній документації та підтвердила його готовність до експлуатації; найменування об`єкту згідно із проектом «Будівництво житлових будинків з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом (перший та другий пускові комплекси) за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Костанді, 102-104, перший пусковий комплекс»; замовник будівництва ТОВ «Навітранс», генеральний підрядник КП «Будова». Зазначений сертифікат виданий на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації від 15.10.2019.

Також, ДАБІ України 09.12.2019 видала Сертифікат серії ІУ №163193430943, яким засвідчила відповідність закінченого будівництвом об`єкта (черги, окремого пускового комплексу) проектній документації та підтвердила його готовність до експлуатації: найменування об`єкта згідно з проектом «Будівництво житлових будинків з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом (перший та другий пускові комплекси) за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Костанді, 102-104, другий пусковий комплекс»; замовник будівництва ТОВ «Навітранс», генеральний підрядник КП «Будова». Вказаний сертифікат виданий на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації від 28.11.2019.

Вважаючи дії та бездіяльність відповідачів протиправними, Державіаслужба України звернулась до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив із того, що Державіаслужба України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільної авіації, є уповноваженим органом з питань цивільної авіації до повноважень якого, окрім іншого, належить погодження місця розташування, висоти об`єктів на приаеродромних територіях; прийняття обов`язкових до виконання рішень щодо припинення будівництва органами виконавчої влади, юридичними та фізичними особами незалежно від форми власності, які допустили порушення особливого порядку будівництва на приаеродромній території, містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки. Також суд першої інстанції виходив з того, що Державіаслужба України наділена контролюючими функціями, а тому вона має право на звернення до суду із заявленими позовними вимогами, оскільки законодавець не передбачив іншого способу зобов`язання осіб виконати рішення Державіаслужби України.

Задовольняючи позовні вимоги Державіаслужби України в частині зобов`язання ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» виконати рішення Державіаслужби України від 16.02.2018 № 110 та № 111 суд першої інстанції виходив з того, що вказані рішення прийняті позивачем у межах повноважень та у визначений законом спосіб, у встановленому законом порядку не були оскаржені ТОВ «Навітранс» та КП «Будова», а тому є такими, що підлягають обов`язковому виконанню особами щодо яких ці рішення були прийняті.

Задовольняючи позовні вимоги Державіаслужби України в частині визнання протиправною бездіяльності Управління архітектури та містобудування та зобов`язання вчинити дії щодо погодження умов будівництва за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Костанді, 104, суд першої інстанції виходив з приписів частини першої, пункту 1 частини другої, частини третьої статті 69, пунктів 1, 2 частини першої статті 79 ПК України, статті 72 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), пунктів 146, 147, 157 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 №401, пунктів 56, 57, 60, 64 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 №954, статті 1, частини першої статті 2, частин першої - восьмої статті 29 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон № 3038-VI). При цьому суд першої інстанції зазначив, що погодження Управлінням архітектури та містобудування з Державіаслужбою України будівництва за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Костанді, 104, є належним виконанням приписів частини третьої статті 69 ПК України, оскільки Управління архітектури та містобудування не могло не знати про розташування об`єкта будівництва на приаеродромній території і мало перевірити відсутність пов`язаних з цією обставиною обмежень під час вивчення містобудівних умов та обмежень, виданих 26.12.2016.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог Державіаслужби України про скасування містобудівних умов та обмежень земельної ділянки, виданих 26.12.2016 за №237, суд першої інстанції виходив з того, що вказані містобудівні умови та обмеженні вже вичерпали свою дію, оскільки об`єкт будівництва прийнятий в експлуатацію та ДАБІ України виданий сертифікат відповідності закінченого будівництвом об`єкта проектній документації та підтвердження його готовності до експлуатації.

Відмовляючи у задоволені позовних вимог Державіаслужби України про визнання протиправними дій ДАБІ України щодо видачі дозволу на будівельні роботи від 03.11.2017 №ІУ113173071552 та його скасування, суд першої інстанції виходив з того, що такі вимоги є передчасними та безпідставними, оскільки позивач не є суб`єктом правовідносин, які виникли між ДАБІ України та ТОВ «Навітранс», КП «Будова», саме яких і стосуються оскаржувані дії та дозвіл, який є актом індивідуальної дії, та який вичерпав свою дію внаслідок закінчення будівництва. При цьому суд першої інстанції зауважив, що позивач не позбавлений права на звернення до ДАБІ України із вимогою про проведення останньою додаткової перевірки порушень вимог містобудівної діяльності на об`єкті будівництва за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Костанді, 104.

Відмовляючи у задоволені позовних вимог Державіаслужби України про зобов`язання ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» знести самочинне будівництво за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, та привести ділянку у попередній стан, суд першої інстанції виходив з того, що знесення самочинного будівництва є крайнім заходом, який передбачений законом, і можливий лише тоді, коли використані усі передбачені законодавством заходи щодо реагування та притягнення винних осіб до відповідальності. При цьому суд першої інстанції зазначив, що позивач, як суб`єкт владних повноважень на якого покладений тягар доказування правомірності своїх вимог, не довів належними та допустимими доказами того факту, що об`єкт будівництва за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Костанді, 104, негативно впливає на безпеку авіації та створює перешкоди для роботи наземних засобів зв`язку, навігації та спостереження, а тому зазначені позовні вимоги заявлені передчасно та безпідставно.

9. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та частково задовольняючи позовні вимоги, виходив із того, що правовідносини, які виникли між Державіаслужбою України та ТОВ «Навітранс», КП «Будова» виникли саме у сфері безпеки цивільної авіації, з огляду на те, що здійснюючи будівництво на приаеродромній території, вказані суб`єкти господарювання є суб`єктами авіаційної діяльності в частині, що стосується дотримання безпеки авіації та роботи наземних засобів зв`язку, навігації та спостереження, відтак в них був наявний обов`язок отримати у Державіаслужби України погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромній території, відповідно до статті 69 ПК України, Положення про використання повітряного простору України №401 та Порядку № 721. При цьому, оскільки ТОВ «Навітранс», КП «Будова» не виконали наведеного вище обов`язку та здійснили будівництво без отримання відповідного погодження, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог Державіаслужби України про зобов`язання ТОВ «Навітранс», КП «Будова» виконати його рішення від 16.02.2018 №№ 110, 111 в частині, яка стосується вчинення дій щодо отримання погоджень, оскільки вказаний об`єкт вже є збудованим.

При цьому суд апеляційної інстанції вказав на те, що суд першої інстанції дійшов до помилкового висновку про наявність правових підставі для визнання протиправною бездіяльність Управління архітектури та містобудування та його зобов`язання вчинити дії щодо погодження будівництва за наведеною вище адресою, оскільки на час виникнення спірних правовідносин - дати видачі містобудівних умов та обмежень (26.12.2016), при видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, орган місцевого самоврядування не зобов`язаний був отримувати погодження Державіаслужби України.

Також суд апеляційної інстанції вказав на відсутність правових підстав для визнання протиправними дій Управління архітектури та містобудування (правонаступником якого є відповідний Департамент архітектури та містобудування) щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 237, виданих 26.12.2016, та для їх скасування, оскільки Державіаслужба України не є учасником правовідносин у сфері будівництва, які виникли між ТОВ «Навітранс», КП «Будова» та Департаментом архітектури та містобудування, ДАБІ України. Натомість, у разі, якщо Державіаслужба України вважала будівництво самочинним, а дії щодо видачі містобудівних умов та обмежень та видачі дозволу на будівництво протиправними, вона не була позбавлена права звернутись до органів державного архітектурно-будівельного контролю та державного архітектурно-будівельного нагляду із відповідними зверненнями, для проведення відповідних заходів контролю, у встановленому законом порядку. Після отримання результатів відповідних заходів контролю Державіаслужба України, у разі непогодження з отриманими результатами, мала б можливість доводити в судовому порядку помилковість висновків органів державного архітектурно-будівельного контролю та державного архітектурно-будівельного нагляду.

При цьому суд апеляційної інстанції вказав на передчасність позовних вимог про зобов`язання ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» знести самочинне будівництво за адресою: м. Одеса, вул. Костанді, 104, та привести ділянку у попередній стан, оскільки знесення самочинного будівництва є крайнім заходом, який передбачений законом, і можливий лише тоді, коли використані усі передбачені законодавством заходи щодо реагування та притягнення винних осіб до відповідальності. При цьому суд першої інстанції зазначив, що позивач, як суб`єкт владних повноважень на якого покладений тягар доказування правомірності своїх вимог, не довів належними та допустимими доказами того факту, що об`єкт будівництва за вказаною вище адресою негативно впливає на безпеку авіації та створює перешкоди для роботи наземних засобів зв`язку, навігації та спостереження.

Також суд апеляційної інстанції вказав на відсутність підстав для задоволення позовних вимог Державіаслужби України про визнання протиправними дій ДАБІ України щодо видачі дозволу на виконання будівельних робіт від 03.11.2017 № ІУ 113173071552, з огляду на те, що статтею 37 Закону № 3038-VI визначений вичерпний перелік документів, який подається разом із заявою про видачу дозволу, який в собі не містить такого документу як погодження Державіаслужбою України місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, а тому відсутність такого документа не є і підставою для відмови у видачі дозволу на виконання будівельних робіт.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Касаційна скарга Державіаслужби України мотивована тим, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано положення статей 69, 79 ПК України, статтю 73 ЗК України, пункти 146, 147, 150 Положення № 401, пункти 1.5, 2.1 Порядку № 721, статті 16, 29, 37, 38, 39, 41, 41-1 Закону № 3038-VI та статті 376 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України). Зокрема, позивачем зазначено, що органи місцевого самоврядування здійснюють визначення умов забудови, використання землі, споруд та здійсненя будівництва на приаеродромній території за погодженням з експлуатантом аеродрому та Державіаслужбою України.

До того ж ДАБІ України проігнороване порушення ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, та на підставі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, які суперечать вимогам законодавства, видано дозвіл на будівельні роботи, з урахуванням чого останній підлягає скасуванню, а дії щодо його видачі мають бути визнані протиправними. Окрім того, позивач зазначає, що об`єкт будівництва щодо погодження якого виник спір у цій справі, є самочинним та таким, що створює загрозу безпеці цивільної авіації, а відтак підлягає знесенню.

10. Касаційні скарги ТОВ «Навітранс» та КП «Будова» обґрунтовано, зокрема тим, що суд апеляційної інстанції вирішуючи спір не застосував положення Закону України від 19.05.2011 № 3392-VI «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», Закону № 3038-VI, Закону України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V), які підлягали застосуванню та неправильно застосував положення статті 69 ПК України, у зв`язку із чим дійшов помилкового висновку про те, що вказані суб`єкти господарювання є суб`єктами авіаційної діяльності.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України КАС України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.

12. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.


................
Перейти до повного тексту