ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 липня 2022 року
м. Київ
справа № 640/32263/20
адміністративне провадження № К/9901/10277/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Пасічник С.С.,
суддів: Васильєвої І.А., Гончарової І.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 січня 2021 року (головуючий суддя Черпіцька Л.Т., судді: Пилипенко О.Є., Собків Я.М.) в адміністративній справі за позовом Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків,
В С Т А Н О В И В:
В грудні 2020 року Офіс великих платників податків ДПС (якого ухвалою Верховного Суду від 09 квітня 2021 року було замінено його правонаступником - Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків; далі - Офіс, податковий орган, позивач) звернувся до суду з позовом до Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - Товариство, відповідач) про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна Товариства, застосованого Офісом згідно з рішенням від 01 грудня 2020 року №37513/10/28-10-07-02-01-14.
Водночас, в позові зазначено, що звернення відбувається в загальному порядку, оскільки ухвалою Окружного адміністративного суду м.Києва від 03 грудня 2020 року було закрито провадження у справі №640/30051/20 за поданням податкового органу про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна Товариства, застосованого на підставі цього ж рішення Офісу.
Ухвалою від 21 грудня 2020 року Окружний адміністративний суд м.Києва відмовив у відкритті провадження у справі із вказівкою на пункт 2 частини 4 статті 283 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) з огляду на існування між сторонами спору про право.
Вважаючи, що при постановленні цієї ухвали судом першої інстанції було порушено норми процесуального права, позивач 28 грудня 2020 року подав апеляційну скаргу з вимогою про її скасування та направлення справи на розгляд до Окружного адміністративного суду м.Києва.
Ухвалою від 15 січня 2021 року Шостий апеляційний адміністративний суд залишив апеляційну скаргу без розгляду на підставі частини 5 статті 270 КАС України у зв`язку із пропуском Офісом встановленого частиною 6 статті 283 КАС України двадцятичотирьохгодинного строку на апеляційне оскарження.
Не погоджуючись із ухвалою від 15 січня 2021 року, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просив її скасувати, наголошуючи на тому, що, позовна заява про необхідність підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна Товариства на підставі рішення контролюючого органу до Окружного адміністративного суду м.Києва була ним подана в загальному порядку, а не в порядку статті 283 КАС України, відтак до неї повинні застосовуватись загальні положення КАС України та, зокрема, й щодо строку апеляційного оскарження.
Відповідач в письмовому відзиві на касаційну скаргу проти доводів та вимог останньої заперечив, вважаючи їх безпідставними, а ухвалу суду апеляційної інстанції, яку він просив залишити без змін, - обґрунтованою та законною.
Перевіривши за матеріалами справи правильність застосування апеляційним судом при постановленні оскаржуваної ухвали норм процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про часткове задоволення касаційної скарги, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з приписами частини 5 статті 5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутись до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Право звернення до суду суб`єктом владних повноважень - податковим органом визначено статтею 94 Податкового кодексу України (далі - ПК України), а саме - на суд покладено обов`язок перевірити обґрунтованість рішення контролюючого органу про застосування адміністративного арешту майна платника податків. Відтак, для здійснення судового контролю за рішенням податкового органу, яке зачіпає права та інтереси платника податків, податковий орган зобов`язаний звернутись до суду.
Зверненню податкового органу до суду передує процедура застосування адміністративного арешту, встановлена статтею 94 ПК України, відповідно до якої контролюючим органом може бути накладено арешт на майно платника податків, який полягає в обмеженні або забороні платнику податків у реалізації прав розпорядження або користування його майном. Адміністративний арешт майна платника податків є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом (пункт 94.1 статті 94 ПК України).
КАС України визначено, що адміністративне судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку позовного провадження (загального або спрощеного) (частина 1 статті 12 КАС України).
Відтак, податковий орган має право/обов`язок звернутись до суду в порядку загального провадження з дотриманням загальних строків звернення до суду з позовними вимогами про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків. При розгляді вимоги щодо підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків до предмета доказування входить, зокрема, наявність підстав та дотримання порядку призначення контролюючим органом перевірки та прийняття рішення про застосування адміністративного арешту майна.
Крім того, КАС України визначено особливості позовного провадження в окремих категоріях адміністративних справ (глава 11) та порядок розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ (§ 2 цієї глави).
Так, статтею 283 КАС України врегульовано особливості провадження у справах за зверненням податкових та митних органів.
За змістом пункту 2 частини 1 статті 283 КАС України провадження у справах за зверненням податкових та митних органів при здійсненні ними визначених законом повноважень здійснюється на підставі заяви таких органів щодо підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.
Цей порядок є альтернативним загальному порядку розгляду справ.
Відповідно до приписів частини 2 статті 283 КАС України заява подається до суду першої інстанції протягом 24 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення до суду, за загальними правилами підсудності, встановленими цим Кодексом, у письмовій формі та повинна містити певні визначені цією нормою обов`язкові реквізити.