П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 липня 2022 року
м. Київ
Справа № 990/6/22
Провадження № 11-25заі22
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Князєва В. С.,
суддів Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Єленіної Ж. М., Желєзного І. В., Золотнікова О. С., Катеринчук Л. Й., Пількова К. М., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Ткачука О. С., Штелик С. П.
розглянула у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Верховної Ради України в особі Апарату Верховної Ради України про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити дії
за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 14 січня 2022 року (суддя Чумаченко Т. А.),
УСТАНОВИЛА:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом у якому просив:
- визнати протиправними дії Верховної Ради України (далі - ВРУ) в особі Апарату ВРУ щодо внесення в електронний текст Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», що розміщений на офіційному вебсайті ВРУ, змін з 01 січня 2017 року до пунктів 1-6 пункту 2 статті 16 зазначеного Закону згідно із Законом України від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», що відповідно до цього Закону та інших законів не приймалися;
- визнати протиправною бездіяльність ВРУ (в особі Апарату ВРУ) щодо неприведення розміщеного на офіційному вебсайті ВРУ електронного тексту статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у відповідність до законної та коректної редакції з урахуванням змін згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» на підставі його звернень;
- зобов`язати ВРУ (в особі Апарату ВРУ) привести статтю 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у коректну та законну редакцію згідно з підпунктом 1 пункту 9 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», а саме: викласти текст підпунктів 4-6 пункту 2 статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у наступній редакції:
«4) встановлення військовослужбовцю інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого ним під час виконання обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, чи встановлення інвалідності особі після її звільнення з військової служби внаслідок причин, зазначених у цьому підпункті;
5) встановлення військовослужбовцю інвалідності, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням ним військової служби, або встановлення особі, звільненій з військової служби, інвалідності не пізніше ніж через три місяці після звільнення її з військової служби чи після закінчення тримісячного строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження зазначеної служби;
6) встановлення військовозобов`язаному або резервісту, якого призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного військовозобов`язаному або резервісту при виконанні обов`язків військової служби або служби у військовому резерві, або не пізніше ніж через три місяці після закінчення зборів, проходження служби у військовому резерві, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження цих зборів, служби у військовому резерві;»;
- зобов`язати ВРУ (в особі Апарату ВРУ) привести статтю 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у коректну та законну редакцію згідно з підпунктом 1 пункту 9 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», а саме: доповнити текст статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» частиною другою у правильній, законній редакції:
«частина 2:
1. крім військовослужбовця строкової служби);
2. (крім військовослужбовця строкової служби);
3. військовослужбовця строкової військової служби;
4. (крім військовослужбовця строкової служби);
5. (крім військовослужбовця строкової служби);
6. встановлення військовослужбовцю строкової військової служби, військовозобов`язаному або резервісту, якого призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного військовослужбовцю строкової військової служби, військовозобов`язаному або резервісту при виконанні обов`язків військової служби або служби у військовому резерві, або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби, закінчення зборів, проходження служби у військовому резерві, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження строкової військової служби, цих зборів, служби у військовому резерві.»;
- зобов`язати ВРУ (в особі Апарату ВРУ) на її офіційному вебсайті (веб-порталі http://rada.gov.ua) викласти електронний текст статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у коректній та законній редакції згідно з підпунктом 1 пункту 9 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», а саме: викласти текст підпунктів 4-6 пункту 2 статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у наступній редакції:
«4) встановлення військовослужбовцю інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого ним під час виконання обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, чи встановлення інвалідності особі після її звільнення з військової служби внаслідок причин, зазначених у цьому підпункті;
5) встановлення військовослужбовцю інвалідності, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням ним військової служби, або встановлення особі, звільненій з військової служби, інвалідності не пізніше ніж через три місяці після звільнення її з військової служби чи після закінчення тримісячного строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження зазначеної служби;
6) встановлення військовозобов`язаному або резервісту, якого призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного військовозобов`язаному або резервісту при виконанні обов`язків військової служби або служби у військовому резерві, або не пізніше ніж через три місяці після закінчення зборів, проходження служби у військовому резерві, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження цих зборів, служби у військовому резерві;»;
- зобов`язати ВРУ (в особі Апарату ВРУ) на її офіційному вебсайті (вебпорталі http://rada.gov.ua) викласти електронний текст статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у коректній та законній редакції згідно з підпунктом 1 пункту 9 Розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», а саме: доповнити текст статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» частиною другою у правильній, законній редакції:
«частина 2:
1. крім військовослужбовця строкової служби);
2. (крім військовослужбовця строкової служби);
3. військовослужбовця строкової військової служби;
4. (крім військовослужбовця строкової служби);
5. (крім військовослужбовця строкової служби);
6. встановлення військовослужбовцю строкової військової служби, військовозобов`язаному або резервісту, якого призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного військовослужбовцю строкової військової служби, військовозобов`язаному або резервісту при виконанні обов`язків військової служби або служби у військовому резерві, або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби, закінчення зборів, проходження служби у військовому резерві, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження строкової військової служби, цих зборів, служби у військовому резерві.».
2. На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що на офіційному вебсайті ВРУ http://zakon.rada.gov.ua редакція статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» викладена некоректно внаслідок технічно неправильного відображення змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», що впливає на право позивача на отримання передбаченої підпунктом 4 пункту 2 статті 16 цього Закону одноразової грошової допомоги.
Короткий зміст судового рішення суду попередньої інстанції
3. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 14 січня 2022 року відмовив у відкритті провадження в адміністративній справі.
4. Суд першої інстанції мотивував свої висновки тим, що позовні вимоги стосуються законотворчої діяльності ВРУ, під час здійснення якої вона не реалізовує публічно-владних управлінських функцій. Таким чином, спір у цій справі не є публічно-правовим у розумінні пункту 2 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) та не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Короткий зміст та обґрунтування наведених в апеляційній скарзі вимог
5. В апеляційній скарзі позивач просить скасувати ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 14 січня 2022 року та направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
6. Обґрунтовуючи свої доводи, скаржник наголошує на тому, що його позовні вимоги стосувалися зобов`язання відповідача привести електронну версію Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», що міститься на офіційному вебсайті парламенту, у відповідність до тієї його редакції, за яку проголосували народні депутати України, водночас він не порушував питань, які б стосувалися законотворчої діяльності ВРУ, як помилково вважав суд першої інстанції.
Позиція інших учасників справи стосовно апеляційної скарги
7. Від представника відповідача надійшов письмовий відзив на апеляційну скаргу ОСОБА_1 , у якому він просить цю апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін. Відповідач вважає правильними висновки суду першої інстанції про те, що позовні вимоги стосуються законотворчої діяльності ВРУ, під час здійснення якої вона не реалізує публічно-владних управлінських функцій.
Рух апеляційної скарги
8. Ухвалою від 09 лютого 2022 року Велика Палата Верховного Суду відкрила провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 14 січня 2022 року, а ухвалою від 03 травня 2022 року призначила цю справу до розгляду в порядку письмового провадження без виклику учасників справи, про що їх було повідомлено. Цією ж ухвалою позивачеві відмовлено в задоволенні клопотання про розгляд справи за його участю.