1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 липня 2022 року

м. Київ

справа № 813/2703/16

провадження № К/9901/14600/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В.,

суддів: Берназюка Я.О.,

Стрелець Т.Г.,

за участю секретаря судового засідання Буденка В.В.,

за участю представника позивача, представника особи, що подала апеляційну скаргу,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції справу за позовом ОСОБА_1 до Городоцької районної державної адміністрації, треті особи - Орендне підприємство Львівське обласне проектно-виробниче архітектурно планувальне бюро, відділ містобудування та архітектури Городоцької районної державної адміністрації, про визнання протиправним і скасування розпорядження, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Долгополова О.М., Пліща М.А., Святецького В.В. від 23 квітня 2019 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

1. Позивачу видано будівельний паспорт щодо реконструкції житлового будинку, на підставі якого ним зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт. У ході перевірки встановлено, що позивачем здійснюється не реконструкція, а має місце нове будівництво. У зв`язку із встановленим, відповідачем прийнято розпорядження про анулювання будівельного паспорт.

2. Для правильного вирішення справи слід відповісти на питання: чи наділений орган, який видав будівельний паспорт, повноваженням скасовувати його у випадку, коли на підставі зазначеного документу виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

3. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Городоцької районної державної адміністрації, треті особи - Орендне підприємство Львівське обласне проектно-виробниче архітектурно планувальне бюро, відділ містобудування та архітектури Городоцької районної державної адміністрації, про визнання протиправним і скасування розпорядження, у якому просила:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Городоцької районної державної адміністрації від 14 березня 2016 року № 96 "Про анулювання будівельного паспорта".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2017 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження Городоцької районної державної адміністрації від 14 березня 2016 року № 96 "Про анулювання будівельного паспорта".

5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що отримуючи документи для реконструкцію житлового будинку позивач не мав зауважень чи обтяжень встановлених відповідачем чи законодавством України. Натомість, позивачем виконані всі необхідні дії щодо отримання на законних підставах необхідних документів для забудови відповідно до діючого законодавства.

6. Відповідно до будівельного паспорта на реконструкцію житлового будинку по АДРЕСА_1, позивачем було влаштовано новий фундамент згідно затвердженої документації.

7. Порядком видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05 липня 2011 року № 103, не передбачено право уповноваженого органу містобудування та архітектури щодо прийняття рішення про скасування будівельного паспорту.

8. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2017 року скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

9. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що по факту здійснюється нове будівництво, а не реконструкцію існуючого житлового будинку, всупереч будівельних норм. Здійснення нового будівництва є свідченням невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проєктів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам, що у відповідності до пункту 2.4 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки є підставою для відмови у видачі будівельного паспорта.

10. Оскільки з урахуванням встановлених обставин для відмови у видачі будівельного паспорта, виданий будівельний паспорт підлягає анулюванню, як такий, що суперечить вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, відтак приймаючи оскаржене рішення відповідач діяв в межах повноважень, на підставі закону та у спосіб, що передбачений чинним законодавством.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

11. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року, та залишити в силі рішення Львівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2017 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідно до свідоцтва про право власності ОСОБА_1 є власником будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

13. Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області на підставі звернення ОСОБА_2 23 липня 2015 року проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил громадянином ОСОБА_1 на об`єкті будівництва житлового будинку по АДРЕСА_1, за результатами якої складено акт № 212/05-742.

14. Перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 здійснила у 2015 році будівництво фундаменту під житловий будинок розміром 8,80 Х 8,05 м. Облаштовано фундамент по периметру будівлі в землі із виступом над землею на висоту 30 - 50 см. Вказане будівництво здійснено на власній земельній ділянці по АДРЕСА_1 Будівництво здійснено із порушенням вимог таблиці 1 Додатку 3.1 "Пожежні вимоги" п. 3.25 та п. 3.25 а* ДБН 306-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень", а саме відстань від самочинно збудованого фундаменту до житлових будинків суміжного землекористувача становить 1,90 - 3,75 м. Також дані роботи проведено без документу на право виконання будівельних робіт, чим порушено частину першу статті 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

15. За результатами перевірки складено:

- протокол про адміністративне правопорушення від 23 липня 2015 року № 12/05-742;

- протокол про адміністративне правопорушення від 23 липня 2015 року № 12/06-742;

- припис від 23 липня 2015 року № 12/05-742 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

16. Постановою Львівського окружного адміністративного суду 18 квітня 2016 року у справі № 813/996/16, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2017 року, зобов`язано ОСОБА_1 за власний рахунок здійснити знесення самовільно збудованого фундаменту по периметру будівлі в землі із виступом над землею за адресою: АДРЕСА_1 .

17. ОСОБА_1 проведено демонтаж фундаменту та фактично виконано припис від 23 липня 2015 року № 12/05-742 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

18. Відділом містобудування та архітектури Городоцької районної державної адміністрації 17 грудня 2015 року видано ОСОБА_1 будівельний паспорт, реєстраційний № 385, щодо реконструкції житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

19. У додатку 1 будівельного паспорта "Вимоги до забудови земельної ділянки" зазначено, що граничнодопустима висота будівлі 9,0 м; відстань від об`єкта, який проектується до меж червоних ліній 32,5 м; відстань від об`єкта, який проектується до ліній регулювання забудови в межах лінії регулювання забудови; мінімально допустимі відстані від об`єкта, який проектується до меж земельної ділянки існуючі відстані 1,0 м; мінімально допустимі відстані від об`єкта, який проектується до існуючих будинків та споруд - згідно ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень". Додаток 3.1 "Протипожежні вимоги".

20. На підставі будівельного паспорта за заявою ОСОБА_1 25 грудня 2015 року Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

21. 01 березня 2016 року складено акт комісійного обстеження земельної ділянки, відповідно до якого ОСОБА_1 17 грудня 2015 року видано будівельний паспорт реконструкції житлового будинку, що по АДРЕСА_1 . В акті зафіксовано, що по факту має місце нове будівництво, а не реконструкція існуючого житлового будинку, що ведеться у супереч будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень". А саме не дотримані протипожежні відстані від розпочатого будівництва житлового будинку до господарських споруд, від фундаменту до межі сусідніх земельних ділянок та сусіднього житлового будинку. А саме, найменша відстань від фундаменту ОСОБА_3 до межі земельної ділянки ОСОБА_2 0.90 м, до стіни житлового будинку 1.90 м, найменша відстань до межі земельної ділянки ОСОБА_4 0.95 м. Крім того, розміри фундаменту ОСОБА_1 не відповідають будівельному паспорту та становлять 8.85 м на 8.70 м.

22. Розглянувши акт комісійного обстеження земельної ділянки від 01 березня 2016 року з метою приведення параметрів забудови до державних будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень" Городоцькою районною державною адміністрацією, прийнято розпорядження від 14 березня 2016 року № 96 "Про анулювання будівельного паспорта", яким анульовано будівельний паспорт реконструкції житлового будинку, що по АДРЕСА_1, який видано 17 грудня 2015 року ОСОБА_1 .

23. Уважаючи розпорядження Городоцької районної державної адміністрації від 14 березня 2016 року № 96 "Про анулювання будівельного паспорта" протиправним, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

24. Касаційна скарга обґрунтована тим, що ані Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", ані наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05 липня 2011 року № 103 "Про затвердження Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" не передбачено право уповноваженого органу містобудування та архітектури анулювати будівельний паспорт після його реєстрації.

25. На переконання ОСОБА_1, навіть у випадку якщо при будівництві порушено державні будівельні норми, орган державного архітектурно-будівельного контролю на підставі статті 38 Закону України "Про регулювання містобудівної документації" виносить припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису, а не скасовує будівельний паспорт.

26. Городоцькою районною державною адміністрацією та відділом містобудування та архітектури Городоцької районної державної адміністрації подані відзиви на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року, у яких вони просять залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

27. Відповідно до частини першої статті 27 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки.

Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

28. На виконання статті 27 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України № 103 від 05 липня 2011 року затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - Порядок № 103).


................
Перейти до повного тексту