1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 липня 2022 року

м. Київ

справа №160/13767/20

адміністративне провадження № К/9901/29153/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Данилевич Н. А., Мартинюк Н. М.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Дніпропетровської обласної прокуратури

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2020 року (головуючий суддя - Бондар М.В.)

та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року (головуючий суддя - Шальєва В.А., судді: Білак С.В., Олефіренко Н.А.)

у справі №160/13767/20

за позовом ОСОБА_1

до Дніпропетровської обласної прокуратури

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив визнати протиправною відмову відповідача у здійсненні перерахунку заробітної плати з 26 березня 2020 року та зобов`язати відповідача здійснити перерахунок заробітної плати за два період: з 26 березня 2020 року по 18 серпня 2020 року включно.

2. 21 січня 2021 року позивач доповнив позовні вимоги вимогою про стягнення витрат, пов`язаних з розглядом справи.

3. 24 листопада 2020 року Дніпропетровським окружним адміністративним судом у підготовчому засіданні замінено відповідача прокуратуру Дніпропетровської області на Дніпропетровську обласну прокуратуру.

4. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправною відмову Дніпропетровської обласної прокуратури у проведенні перерахунку заробітної плати ОСОБА_1 за період з 26 березня 2020 року по 17 серпня 2020 року, що викладена в листі від 25 вересня 2020 року №21-26 вих.20.

Зобов`язано Дніпропетровську обласну прокуратуру провести перерахунок заробітної плати ОСОБА_1 за період з 26 березня 2020 року по 17 серпня 2020 року включно.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

5. У поданій касаційній скарзі відповідач, із посиланням на порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

6. У відзиві на касаційну скаргу позивач посилаючись на законність рішень судів попередніх інстанцій просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення - без змін.

7. Ухвалою Верховного Суду від 21 вересня 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з 24 листопада 2016 року працював на посаді начальника відділу організації представництва управління представництва інтересів громадянина або держави в суді прокуратури Дніпропетровської області.

9. 18 серпня 2020 року наказом прокурора Дніпропетровської області №993к начальнику відділу організації представництва управління представництва інтересів громадянина або держави в суді прокуратури Дніпропетровської області ОСОБА_1 надано відпустку для догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку з 18 серпня 2020 року по 08 серпня 2021 року включно.

10. Наказом прокурора Дніпропетровської області №1106к від 10 вересня 2020 року ОСОБА_1 звільнено з посади начальника відділу організації представництва управління представництва інтересів громадянина або держави в суді прокуратури Дніпропетровської області та органів прокуратури на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру" з 10 вересня 2020 року.

11. 10 вересня 2020 року позивач звернувся з заявою вх.№18-158вх.20 до прокурора Дніпропетровської області про перерахунок його заробітної плати за період з 26 березня 2020 року по 10 вересня 2020 року відповідно до приписів статті 81 Закону України "Про прокуратуру".

12. Листом від 25 вересня 2020 року №21-26 вх.20 Дніпропетровська обласна прокуратура повідомила позивача про відсутність законних підстав для перерахунку його заробітної плати.

13. Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача в частині нарахування посадового окладу у розмірі, що є меншим ніж встановлений статтею 81 Закону України "Про прокуратуру" позивач звернувся до суду за захистом свої прав.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Задовольняючи частково позов суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що з дня прийняття рішення Конституційним Судом України від 26 березня 2020 року №6-р/2020 позивач має право на отримання заробітної плати у розмірі, виходячи з розміру посадового окладу визначеного відповідно до частини третьої статті 81 Закону України "Про прокуратуру".

15. Враховуючи те, що позивач з 18 серпня 2020 року перебував у відпустці по догляду за дітьми, то суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність відмови Дніпропетровської обласної прокуратури у проведенні перерахунку заробітної плати позивачу за період з 26 березня 2020 року по 17 серпня 2020 року включно та наявність правових підстав для проведення перерахунку заробітної плати позивача за цей період.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. У касаційній скарзі відповідач зазначив, що вона подана на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України посилаючись на відсутність висновку Верховного Суду щодо стягнення майнової шкоди завданої внаслідок визнання неконституційним положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статті 81 Закону України від 14 жовтня 2014 року №1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон №1697-VII) зі змінами застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

17. Також скаржник вказує на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій, що Законом України від 19 вересня 2019 року №113-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" передбачено застереження, яким визначено, що до дня переведення прокурорів до обласної прокуратури, окружної прокуратури оплата їх праці здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України.

18. При цьому, наголошує, що при наданні правової оцінки правовідносинам між сторонами, які виникли після рішення Конституційного Суду України від 26 березня 2020 року №6-р/2020 у справі №1-223/2018 (2840/18) щодо нарахування та виплати заборгованості по заробітній платі позивачу за період з 27 березня 2020 року по 14 травня 2020 року, то судами першої та апеляційної інстанції не враховано, що позивач не займав посаду прокурора обласної або окружної прокуратури відповідно до положень статті 81 Закону №1697-VII.

19. Крім того, судами попередніх інстанцій не взято до уваги, що Законом №1697-VII (зі змінами, внесеними Законом №113-ІХ) та Законом №113-ІХ передбачено оплату праці працівників Генеральної прокуратури України, регіональних, місцевих і військових прокуратур, які не пройшли атестацію, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 року №505, а тому будь-яка протиправність дій або бездіяльність з боку Дніпропетровської обласної прокуратури відносно позивача відсутня.

20. У відзиві на касаційну скаргу позивач, посилаючись на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення - без змін.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити таке.

22. Касаційне провадження за касаційною скаргою Офісу Генерального прокурора відкрито з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

23. Спірні правовідносини в цій справі склались з приводу правомірності нарахування та виплати заробітної плати за період з 26 березня 2020 року по 18 серпня 2020 року включно.

24. Враховуючи вимоги та обґрунтування касаційної скарги, перегляд оскаржуваних судових рішень буде здійснюватися Верховним Судом в межах касаційної скарги щодо правомірності нарахування та виплати заробітної плати за період з 26 березня 2020 року по 17 серпня 2020 року включно.

25. Згідно з частиною другою статті 341 КАС України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

26. Верховний Суд, надаючи оцінку викладеним у касаційній скарзі доводам щодо незгоди з оскаржуваними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій у частині задоволених позовних вимог, має дати відповідь на питання, чи застосовуються в спірний період положення частини третьої статті 81 Закону №1697-VII з врахуванням рішення Конституційного Суду України від 26 березня 2020 року №6-р/2020 до прокурорів, які не пройшли атестацію.

27. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

28. Отже, принцип законності вимагає, щоб органи державної влади мали дозвіл на вчинення певних дій та в наступному діяли виключно в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України.


................
Перейти до повного тексту