ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 липня 2022 року
м. Київ
справа № 160/6980/20
адміністративне провадження № К/9901/31315/21, №К/9901/12063/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Васильєвої І.А., суддів: Чумаченко Т.А., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛІН ПЛЮС" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Дніпровська міська рада, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, касаційні провадження у якій відкрито за касаційними скаргами Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Дніпровської міської ради на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 17.02.2021 (головуючий суддя Щербак А.А., судді: Баранник Н.П., Малиш Н.І.),
У С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛІН ПЛЮС" (далі - позивач, ТОВ "ЕЛІН ПЛЮС", товариство) звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просило визнати протиправним та скасувати прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач, ГУ ДПС) податкове повідомлення-рішення від 14.02.2020 №0004140504 про збільшення товариству грошового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку на суму 228ʼ849,16 грн (в тому числі, основне податкове зобов`язання - 183ʼ079,33 грн, штрафні (фінансові) - 45ʼ 769,83 грн) (т. І, а.с. 1-5, 69).
Позовні вимоги обґрунтовані доводами позивача, що податковим органом порушено порядок проведення документальної позапланової невиїзної перевірки щодо нього, оскільки товариство не було повідомлено про її проведення (наказ та направлення щодо призначення перевірки, як і оскаржуване податкове повідомлення - рішення та акт товариству не направлялись), а сама перевірка проведена не за місцем обліку товариства та розташування земельної ділянки (перевірка проведена Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області у приміщенні ДПІ у Соборному районі м. Дніпра за адресою: вул. Високовольтна, 24, м. Дніпро, 49000, але на момент перевірки товариство перебувало на обліку в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпра, що знаходиться за адресою: проспект Слобожанський, 95а, м. Дніпро, 49026, орендована земельна ділянка (кадастровий номер 1210100000:01:007:0094) також розташована за адресою (вул. Маршала Малиновського, в районі буд. 60, м. Дніпро), яка підпадає під юрисдикцію податкового органу, де перебуває на обліку товариство. На переконання позивача, невиконання вимог пункту 79.2 статті 79 Податкового кодексу України (ПК) щодо умов здійснення документальної позапланової перевірки та її проведення не за основним місцем обліку товариства та орендованої земельної ділянки призводить до визнання такої перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої. Також позивач вважає, що викладені в акті перевірки від 02.01.2020 №12/04-36-05-04/34561353 висновки контролюючого органу про порушення ним підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271, статей 285, 286, 287, 288, пункту 289.1 статті 289 ПК, внаслідок чого занижено податкові зобов`язання зі сплати орендної плати за земельну ділянку площею 0,1848 га за адресою: Амур-Нижньодніпровського району м. Дніпра, за період з 01.01.2017 по 31.12.2018 на суму 183ʼ079,33 грн, є помилковими, оскільки розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку за 2017 - 2018 роки здійснено на підставі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 29.01.2016 та від 03.08.2018, затвердженої з 01.01.2016 рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 №4/65, нова нормативна грошова оцінка землі у цей період не затверджувалась. Крім того, в акті перевірки (аркуш 6, абзац 1 акта) відповідач вказав кадастровий номер іншої земельної ділянки, що не перебуває у користуванні товариства. Також, доводячи необґрунтованість проведеного контролюючим органом розрахунку, виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованих 26.06.2018 та 21.08.2019, позивач стверджував, що законодавством не передбачено обов`язок платника на отримання даних про земельну ділянку щорічно/щомісячно.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 11.11.2020 в позові відмовив.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції погодився з висновками податкової перевірки про заниження товариством орендної плати за земельну ділянку. Такий висновок мотивовано обґрунтованістю проведеного контролюючим органом розрахунку на підставі витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель від 26.06.2018 та від 21.08.2019. Також суд встановив, що контролюючим органом було дотримано вимоги податкового законодавства щодо повідомлення платника податків про перевірку до початку її проведення - до початку проведення документальної позапланової перевірки у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, наказ від 19.11.2019 №1340-п та повідомлення про перевірку були надіслані 21.11.2019 за юридичною адресою товариства (вул. Маршала Малиновського, буд. 8, кв. 52, м. Дніпро, 49000) рекомендованим листом з повідомленням про вручення, яке, однак, було повернуто на адресу податкового органу із відміткою ʼʼповернення за закінченням строку зберіганняʼʼ.
Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 17.02.2021 скасував рішення суду першої інстанції та позов ТОВ "ЕЛІН ПЛЮС" задовольнив: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 14.02.2020 №0004140504.
Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що прийняте ГУ ДПС щодо позивача податкове повідомлення-рішення є неправомірним, оскільки невиїзна позапланова документальна перевірка, за результатами якої прийнятий цей індивідуальний правовий акт, була проведена з порушенням статті 42, пункту 79.2 статі 79 ПК з огляду на те, що копія наказу про проведення перевірки та повідомлення не були вручені платнику податків. У зв`язку з цим перевірка, за результатами якої складено акт від 02.01.2020 №12/04-36-05-04/34561353, не створює правових наслідків, в тому числі, підстав для прийняття стосовно позивача актів індивідуальної дії - податкового повідомлення-рішення від 14.02.2020 №0004140504.
ГУ ДПС подало до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 17.02.2021.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції і залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Підставою касаційного оскарження постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 17.02.2021 відповідач зазначив пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).
На обґрунтування підстави касаційного оскарження ГУ ДПС у касаційні скарзі наводить довід про неправильне застосування судом апеляційної інстанції норми пункту 79.2 статті 79 ПК без урахування висновків щодо застосування цієї норми у подібних правовідносинах, зроблених Верховним Судом у постанові від 06.08.2019 у справі №520/8681/18 та у постанові від 20.03.2020 у справі №804/1318/18. На переконання відповідача правовідносини у справах №810/249/15, №1570/7146/12, на постанови Верховного Суду в яких послався суд апеляційної інстанції в оскаржуваному рішенні, не є подібними. Також у касаційній скарзі ГУ ДПС зазначає, що суд не надав оцінки всім підставам позову, обмежившись дослідженням та оцінкою умов, за яких була проведена перевірка, та на які посилався позивач в позовній заяві як на одну з підстав позову.
Відповідно до цих доводів касаційної скарги Верховний Суд ухвалою від 07.06.2021 відкрив касаційне провадження у цій справі.
Дніпровська міська рада також подала до Верховного Суду касаційну скаргу на вище зазначене судове рішення, в якій заявляє вимоги про скасування постанови суду апеляційної інстанції і залишення в силі рішення суду першої інстанції.
Верховний Суд ухвалою від 15.09.2021 відкрив касаційне провадження у цій справі на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС щодо неправильного застосування судом апеляційної інстанції норми матеріального права (пункту 79.2 статті 79 ПК) та не врахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, зроблених у постановах Верховного Суду згідно з переліком, наведеним у касаційній скарзі.
Заперечуючи проти доводів, викладених у касаційних скаргах, позивач у відзивах просить залишити скарги без задоволення як безпідставні. У відзиві позивач зазначає, що суд апеляційної інстанції встановив обставини у справі відповідно до норм процесуального права та правильно застосував норми матеріального права, надаючи цим обставинам юридичну оцінку. Посилаючись на правові висновки Верховного Суду у постановах від 02.09.2020 у справі №820/3426/16, від 24.01.2019 у справі №826/14361/16, від 09.02.2021 у справі №804/3329/15, позивач наголошує, що невиконання вимог щодо повідомлення платника податків про перевірку до початку її проведення призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.
Верховний Суд перевірив обґрунтованість наведених у касаційних скаргах доводи в межах підстави відкриття касаційного провадження, обґрунтування заперечень щодо змісту і вимог касаційних скарг, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з огляду на таке.
У судовому процесі встановлено, що податкове повідомлення - рішення, з приводу правомірності якого виник спір, прийнято на підставі акта від 02.01.2020 №12/04-36-05-04/34561353, складеного за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "ЕЛІН ПЛЮС" з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває в користуванні ТОВ "ЕЛІН ПЛЮС" на підставі укладеного договору оренди землі від 23.09.2009 загальною площею 0,1848 га (кадастровий номер 1210100000:01:007:0094) за період з 01.01.2017 по 31.12.2018. У акті зафіксовано встановлені перевіркою порушення товариством підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271, статей 285, 286, 287, 288, пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України (ПК), що призвело до заниження орендної плати за земельну ділянку, розташовану на території Амур-Нижньодніпровського району м. Дніпра, за період з 01.01.2017 по 31.12.2018 на суму 183ʼ 079,33 грн.