ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2022 року
м. Київ
справа №420/14724/20
адміністративне провадження № К/9901/27244/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 березня 2021 року у складі головуючого судді Єфіменка К.С. та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2021 року у складі колегії суддів: Шляхтицького О.І., Семенюка Г.В., Домусчі С.Д. у справі № 420/14724/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» (далі- позивач, ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС») звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач, ГУ ДПС в Одеській області, контролюючий орган, податковий орган), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 11.08.2020 № 0014393203 про застосування штрафних санкцій у розмірі 1 000 000 грн.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02.03.2021 адміністративний позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 11.08.2020 № 0014393203.
Стягнуто на користь ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 15 000 грн за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.06.2021 рішення суду першої інстанції змінено, виключено з його мотивувальної частини висновок про складення запиту про надання документів, направлений на адресу ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» з порушенням вимог, викладених у пункті 73.3 статті 73 Податкового кодексу України (далі - ПК України). В решті рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02.03.2021 залишено без змін.
Рішення суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що згідно з довідкою про відвантаження до резервуару за період з 24.02.2020 по 15.07.2020 обсяг зберігання пального ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» складає 599 275 л, отриманого на умовах оптової торгівлі пальним, що не перевищує 1000 кубічних метрів пального. З огляду на те що обсяг зберігання пального позивачем у резервуарі не перевищував 1000 кубічних метрів, такий резервуар не підпадав під поняття «акцизний склад», а відтак у позивача відсутній обов`язок щодо реєстрації резервуара як акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» зареєстроване як юридична особа 22.02.2008, ідентифікаційний код 35775931, є платником податку на додану вартість. Видами діяльності за кодами КВЕД є: 49.41 вантажний автомобільний транспорт (основний); 46.39 неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 50.20 вантажний морський транспорт; 50.40 вантажний річковий транспорт; 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
07 липня 2020 року ГУ ДПС в Одеській області прийнято наказ № 2718 «Про проведення фактичної перевірки ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері виробництва та обігу підакцизних товарів, порядку здійснення готівкових розрахунків, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв, на підставі пп. 19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1, ст. 20, пп. 80.2.5 п. 80.2 ст.80 ПК України.
Під час проведення перевірки 10.07.2020 службовими особами ГУ ДПС в Одеській області вручено відповідальній особі позивача запит про надання документів. У даному запиті зазначено, що на підставі наказу № 2718 від 07.07.2020 проводиться фактична перевірка суб`єкта господарювання TOB «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» за адресами: Одеська область, м. Біляївка, вул. Отамана Головатого, буд. 145 та Одеська область, м. Одеса, Суворовський район, вул. Балтська дорога, буд. 71 з питань дотримання вимог чинного законодавства, яке регулює виробництво, зберігання та обіг підакцизних товарів, за період діяльності з 01.07.2019 по дату закінчення фактичної перевірки, та містилася вимога щодо надання документів за переліком, указаним у запиті.
15 липня 2020 року у відповідь на запит позивач надав запитувані документи.
За результатами фактичної перевірки складено акт від 20.07.2020 №1389/15-32-32-03- 35775931, згідно з яким контролюючим органом встановлено порушення ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» пункту "б" абзацу 2 пп. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 ПК України, за яке передбачена відповідальність пп. 128-1.2 ст. 128-1 цього Кодексу.
Не погодившись із актом перевірки позивач подав до ГУ ДПС в Одеській області заперечення від 30.07.2020, під час розгляду яких була виключена відповідальність ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» за порушення пункту "б" абзацу 2 пп. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 ПК України та змінена на порушення пункту "б" абзацу 6 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України.
Таким чином, ГУ ДПС в Одеській області встановлено отримання пального на території за адресою: Одеська область, Суворовський район, м. Одеса, вул. Балтська дорога, 71, яка використовується ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» для навантаження, розвантаження, зберігання пального в загальній кількості, що перевищує 1000 кубічних метрів, а саме 1 078 353 літрів на незареєстрований акцизний склад.
11 серпня 2020 року відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0014393203, згідно з яким до позивача застосовано суму штрафу в розмірі 1000000 грн на підставі п. 128-1.2 ст. 128-1 ПК України.
ТОВ «ЛАМАН ТРАНС-ЕКСПРЕС» оскаржило податкове повідомлення-рішення до ДПС України. Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 04.12.2020 № 34307/6/99-00-06-02-05-06 залишено без змін податкове повідомлення-рішення, а скаргу позивача - без задоволення.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
Не погодившись із судовими рішеннями, ГУ ДПС в Одеській області звернулося з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.
На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що підставами касаційного оскарження судових рішень є пункти 3 та 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 ПК України у подібних правовідносинах; а також порушення судами норм процесуального права щодо неповного встановлення обставин справи.
У відзиві на касаційну скаргу позивач зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними, обґрунтованими та такими, що винесені з повним з`ясуванням судами обставин, які мають значення для справи, та правильним застосуванням норм матеріального права без порушень норм процесуального права. Натомість доводи ГУ ДПС в Одеській області є необґрунтованими та спростовуються наявними у матеріалах справи доказами.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовані положеннями ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до підпункту 14.1.6. пункту 14.1. статті 14 ПК України акцизний склад - це:
а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;
б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Не є акцизним складом:
а) приміщення відокремлених підрозділів розпорядника акцизного складу, які використовуються ним виключно для пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі маркованих марками акцизного податку горілки та лікеро-горілчаних виробів, відвантажених з акцизного складу, а також для здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі відповідно до отриманої розпорядником акцизного складу ліцензії;
б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.