ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2022 року
м. Київ
справа № 240/4257/19
адміністративне провадження № К/9901/33219/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Стрелець Т.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року (головуючий суддя: Попова О.Г.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 09 жовтня 2019 року (головуючий суддя: Кузьмишин В.М., судді: Сторчак В.Ю., Сушко О.О.) у справі № 240/4257/19 за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, третя особа: Житомирська міська рада, про визнання незаконними дій, зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
29 березня 2019 року фізична особа - підприємець ОСОБА_1 (далі також позивач або ФОП ОСОБА_1 ) звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду із позовом до Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (далі також відповідач), третя особа: Житомирська міська рада (далі також третя особа), в якому просить:
визнати незаконними дії Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо неврахування пункту 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10 червня 2015 року при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 402/0/213-19 від 01 лютого 2019 року, а саме: незастосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306 та обмеження застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів у діапазоні від 0,5 до 1;
зобов`язати Міськрайонне управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області повторно розглянути заяву від 06 лютого 2019 року про надання витягу з технічної документації, застосувавши при розрахунку нормативної грошової оцінки за адресою: вул. Київська, 93 (за кадастровим номером 1810136300:08:037:0012) коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306 та обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів у діапазоні від 0,5 до 1.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року, яке залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 09 жовтня 2019 року, позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо неврахування пункту 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10 червня 2015 року при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 402/0/213-19 від 01 лютого 2019 року в частині незастосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306 та обмеження застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів у діапазоні від 0,5 до 1.
Зобов`язано Міськрайонне управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області повторно розглянути заяву фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 від 06 лютого 2019 року та за результатами розгляду надати витяг із нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , із врахуванням пункту 4 рішення Житомирської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі" від 10 червня 2015 року № 931, висновків суду та встановлених судом обставин справи.
У решті позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач направив на адресу Верховного Суду касаційну скаргу (надійшла поштою 29 листопада 2019 року), у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій і ухвалити нове рішення про відмову у задоволені позову.
Ухвалою Верховного Суду від 14 січня 2020 року відкрито касаційне провадження у справі. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.
10 лютого 2020 року від третьої особи надійшли письмові пояснення на касаційну скаргу, у яких вона просить касаційну скаргу відповідача задовольнити, рішення судів попередніх інстанцій скасувати, ухвалити нове рішення про відмову у задоволені позову.
Позивач правом надання відзиву на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій.
Ухвалою Верховного Суду від 12 липня 2022 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України).
II. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що відповідачем при виготовленні та наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 402/0/213-19 від 01 лютого 2019 року не було враховано положення пункту 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10 червня 2015 року, що призвело до подальшого неправомірного незастосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306, а також нездійснення передбаченого обмеження застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів у діапазоні від 0,5 до 1.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначав, що рішення Житомирської міської ради № 931 від 10 червня 2015 року за своїм змістом суперечить положенням Закону України 11 грудня 2003 року № 1378-IV "Про оцінку земель" (далі також Закон № 1378-IV), норми якого мають застосовуватися у межах спірних правовідносин. Вказував, що відповідачем було правомірно проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки у відповідності до вимог: Закону України "Про оцінку земель", Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, а також Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 року № 831 та Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, що затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489.
За твердженнями відповідача, обраний позивачем спосіб захисту порушеного права виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а вказані позовні вимоги за своєю юридичною природою є втручанням у дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень. Наголошував, що суб`єкт владних повноважень при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 402/0/213-19 від 01 лютого 2019 року діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
ІІI. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 10 червня 2015 року 47 сесією 6 скликання Житомирської міської ради прийнято рішення № 931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі".
Згідно з пунктом 1 рішення № 931 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира. Пунктом 2 рішення № 931 затверджено середню базову вартість одного квадратного метра земель у м. Житомирі 249 грн 80 коп. Крім того, положеннями пункту 3 рішення № 931 введено в дію нові розміри плати за землю для всіх суб`єктів господарювання та громадян з 01 січня 2016 року.
Відповідно до змісту пункту 4 рішення № 931, умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі. Так, пунктом 4 даного рішення вирішено:
обмежити застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306;
обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів, у діапазоні від 0,5 до 1, при цьому, "1" - це визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Житомира.
Крім того, згідно з пунктом 6 рішення Житомирської міської ради № 931 користувачам та власникам земельних ділянок, незалежно від форми власності та підпорядкування, отримати витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель м. Житомира для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01.01.2016.
Відповідно до рішення тридцять четвертої сесії Житомирської міської ради V скликання "Про поновлення договорів оренди земельних ділянок" від 05 серпня 2009 року № 1043 та Додатку 6 до вказаного рішення, поновлено суб`єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_1 договір оренди земельної ділянки площею 0,0483 га за адресою: АДРЕСА_1 , на п`ять років для роздрібної торгівлі та комерційних послуг. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 507 545,06 грн.
На виконання рішення №1043 між Житомирською міською радою (орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (орендар) було укладено договір оренди землі від 05 грудня 2012 року, відповідно до пункту 2 якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0483 га, в тому числі під будівлями та спорудами - 0, 0212 га, під проїздами, проходами та площадками - 0,0271 га.
Згідно з пунктом 4 цього договору, кадастровий номер земельної ділянки: 1810136300:08:037:0012. Положеннями пункту 5 вказаного договору закріплено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 507 545,06 грн (з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель за 2008 рік) станом на 05 серпня 2009 року. Згідно з пунктом 6 даного договору, договір укладено на п`ять років.
Крім цього, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-18006207322019 від 24 січня 2019 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки комунальної власності площею 0,0483 га за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012 становить 507 545,06 грн. Дата проведення нормативної грошової оцінки: 05 серпня 2009 року.
Міськрайонним управлінням у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на адресу позивача було направлено повідомлення від 24 січня 2019 року, відповідно до змісту якого ОСОБА_1 повідомлено про закінчення терміну дії договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012.
В подальшому, на вимогу ОСОБА_1 відповідачем виготовлено та надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01 лютого 2019 року № 402/0/213-19, відповідно до змісту якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером № 1810136300:08:037:0012 становить 1 867 423,26 грн.
Зокрема, при проведенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки були застосовані наступні показники: площа ділянки - 483 кв.м; середня (базова) вартість земель населеного пункту - 249,80 грн/кв.м; номер економіко-планувальної зони - 09020; коефіцієнт Км2 - 2,526; локальні коефіцієнти - 1,2/1,15/1,04/0,9; сукупний коефіцієнт Км3 - 1,292; коефіцієнт Кф - 2,50; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки - 1,249 х 1,433 х 1,060 = 1,897.
За результатами отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01 лютого 2019 року № 402/0/213-19, ОСОБА_1 повторно звертався до відповідача із заявою від 06 лютого 2019 року щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером №1810136300:08:037:0012 із врахуванням вимог рішення № 931.
Міськрайонне управління у Житомирському районі та в місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області листом вих. № Г-64/0-0.15-216/153-19 від 26 лютого 2019 року повідомило позивачу, що його звернення від 06 лютого 2019 року розглянуто. Зазначено, що Міськрайонне управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області надає Витяги з Технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель м. Житомира Житомирської області відповідно до Закону України № 1378-IV, постанови Кабінету Міністрів України "Про методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" від 23 березня 1995 року №213 (зі змінами), а також згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 25 листопада 2016 року № 489. Технічна документація по визначенню нормативної грошової оцінки земель м. Житомира Житомирської області затверджена рішенням 47-ої сесії Житомирської міської ради VI скликання від 10 червня 2015 року № 931, що виконана у відповідності до вимог існуючої законодавчої та нормативно-методичної бази проведення робіт з грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, про що свідчить висновок Державної землевпорядної експертизи від 21 червня 2013 року № 425-13.
Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 та Технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель м. Житомира Житомирської області, граничні значення коефіцієнтів становлять: Км2 - 3,0-3,5; 0,30; КмЗ - 0,50-1,50.
За таких обставин, Міськрайонне управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області не має змоги надати новий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Зазначені вище обставини слугували підставою звернення позивача до суду з даним позовом, оскільки він вважає, що відповідачем протиправно, при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, не застосовувало пункт 4 вищевказаного рішення Житомирської міської ради № 931.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Ухвалюючи оскаржувані судові рішення про часткове задоволення позову, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що рішення 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради № 931 від 10 лютого 2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі" в силу наведених положень є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями. За позицією судів попередніх інстанцій, невиконання відповідачем пункту 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10 червня 2015 року суперечить вимогам законодавства, а тому такі дії слід визнати незаконними.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що жодним законом або підзаконним актом не передбачено видачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на підставі рішення органу місцевого самоврядування.
За позицією скаржника, суди не взяли до уваги те, що у цьому випадку існує прогалина у законі, оскільки саме по собі рішення Житомирської міської ради № 931 від 10 червня 2015 року суперечить Закону України «Про оцінку земель», проте стаття 144 Конституції України встановлює загальний обов`язок виконання рішення органів місцевого самоврядування на їх території.
Скаржник стверджує, що законодавчими та нормативно-правовими актами, які регулюють проведення нормативної грошової оцінки земель не передбачено можливості встановлення та обмеження коефіцієнтів органами місцевого самоврядування після затвердження ними технічної документації, як результату проведення оцінки земель.