ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2022 року
м. Київ
справа № 420/5740/19
адміністративне провадження № К/9901/33789/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу №420/5740/19
за позовом Приватного підприємства "Мода" до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання дій та рішень протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 (ухвалено судом у складі: головуючого судді Корой С.М.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2021 (колегія у складі: головуючого судді Бітова А.І., суддів: Лук`янчук О.В., Ступакової І.Г.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2019 року Приватне підприємство "Мода" (далі - ПП "Мода", позивач) звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (далі - Управління ДАБК Одеської МР, відповідач-1), Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі-ДАБІ України, відповідач-2), в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, позивач просив:
- визнати протиправними дії Управління ДАБК Одеської МР щодо прийняття наказу № 01-13/398 ДАБК від 27.09.2019 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт № ОД 112182691771 від 26.09.2018";
- скасувати наказ Управління ДАБК Одеської МР № 01-13/398 від 27.09.2019 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт № ОД 112182691771 від 26.09.2018";
- визнати протиправними дії Управління ДАБК Одеської МР щодо прийняття наказу № 01-13/399 ДАБК від 27.09.2019 "Про скасування права на виконання підготовчих робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт № ОД 010172901570";
- скасувати наказ Управління ДАБК Одеської МР № 01-13/399 ДАБК від 27.09.2019 "Про скасування права на виконання підготовчих робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт №ОД 010172901570".
ПП "Мода" позовні вимоги вмотивовує тим, що висновки контролюючого органу про порушення позивачем вимог містобудівного законодавства є необґрунтованими, не підтвердженими належними доказами та складені за результатом перевірки, проведеної без належного повідомлення позивача, забезпечення його участі під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, а також без дослідження усієї містобудівної документації, яка підтверджує правомірність дій позивача щодо виконання будівельних робіт.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29.10.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12.12.2019, позов ПП "Мода" задоволено частково. Скасовано наказ Управління ДАБК Одеської МР № 01-13/398 від 27.09.2019 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт № ОД 112182691771 від 26.09.2018". Скасовано наказ Управління ДАБК Одеської МР № 01-13/399 від 27.09.2019 "Про скасування права на виконання підготовчих робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт № ОД 010172901570". В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Верховного суду від 02.02.2021 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29.10.2019 та постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12.12.2019 скасовані, а справа направлена на новий розгляд до Одеського окружного адміністративного суду.
При новому розгляді справи Одеським окружним адміністративним судом ухвалено рішення від 14.06.2021, яким позов ПП "Мода" задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ УДАБК ОМР №01-13/398 від 27.09.2019 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт №ОД 112182691771 від 26.09.2018". Визнано протиправним та скасовано наказ УДАБК ОМР №01-13/399 ДАБК від 27.09.2019 "Про скасування права на виконання підготовчих робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт №ОД 010172901570". У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2021 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 залишено без змін.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що проектна документація розроблена з дотриманням будівельних норм, стандартів і правил, відповідає вимогам Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 18.05.2017 №01-06/82, та із правильним розрахунком класу наслідків будівлі.
Короткий зміст вимог касаційних скарг
У вересні 2021 року Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2021.
Заявник у касаційній скарзі просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
У доводах скарги відповідач-1 зазначив, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовані норми матеріального права, порушені норми процесуального права, як на підставу касаційного оскарження посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме - щодо застосування положень частин другої, третьої статті 32 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"; а також на неврахування судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 04.09.2019 у справі № 826/13852/17, щодо питання застосування положень статей 5, 18, 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", частини п`ятої статті 20, статті 39 Земельного кодексу України.
Позивач надіслав відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого заперечує проти її задоволення у повному обсязі, просить рішення судів попередніх інстанцій залити без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Верховного Суду від 14.09.2021 касаційну скаргу залишено без руху, надано заявнику строк десять днів з дня вручення копії ухвали на усунення недоліків касаційної скарги, шляхом уточнення підстав звернення до суду касаційної інстанції з відповідним обґрунтуванням та сплати судового збору.
До Верховного Суду електронною поштою надійшла заява Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про усунення недоліків касаційної скарги.
Ухвалою Верховного Суду від 18.10.2021 вказану заяву повернуто особі, яка її подала без розгляду.
01.10.2021 засобами поштового зв`язку до Верховного Суду надійшла заява Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про усунення недоліків касаційної скарги. На виконання ухвали Верховного Суду від 14.09.2021 про залишення касаційної скарги без руху заявник надав документ про сплату судового збору та уточнив підстави звернення до суду касаційної інстанції.
Верховний Суд ухвалою 18.10.2021 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 26.04.2017 між ПП "Мода" та Одеською міською радою укладено договір оренди землі, зареєстрований в реєстрі за №105, за яким Одеська міська рада на підставі Закону України "Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради від 08.02.2017 №1669-VІІ передає, а ПП "Мода" приймає у строкове (49 років), платне володіння, користування земельну ділянку площею 1,1001 га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, земельна ділянка, 17-А.
Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, категорія земель: землі житлової та громадської забудови.
18.05.2017 за №01-06/82 Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради видано ПП "Мода" Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, Київський район, проспект Академіка Глушка, 17-А.
За даними Містобудівних умов та обмежень, назва об`єкта будівництва: нове будівництво 16-24-поверхового 4-секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом; наміри забудови: будівництво 16-24-поверхового 4-секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом. А саме: будівництво двох 16-поверхових житлових секцій та двох 24-поверхових житлових секцій житлового будинку (позиції №1.1, №1.2, №1.3, №1.4 за генпланом) з технічними поверхами, з вбудованими торговельно-офісними приміщеннями на перших поверхах; улаштування дворівневого підземного паркінга на 345 машино/місць з технічними та господарсько-побутовими приміщеннями (позиція №2 за генпланом); улаштуванням гостьової парковки автотранспорту (позиція №9 за генпланом); майданчиків для відпочинку (позиція №8 за генпланом); дитячого майданчику (позиція №7 за генпланом); майданчику для занять спортом (позиція №6 за генпланом), зі знесенням існуючих на ділянці нежитлових будівель та споруд, які знаходяться у незадовільному технічному стані.
Згідно п. 7 Містобудівних умов та обмежень, цільове призначення земельної ділянки: - згідно з договором оренди земельної ділянки від 26.04.2017, зареєстрованим в реєстрі за №105, - для експлуатації, обслуговування нежитлової будівлі адміністративного призначення та благоустрою прилеглої території; згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (земельну ділянку) про реєстрацію іншого речового права від 26.04.2017, індексний номер: 85949705 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.
Посилання на містобудівну документацію: генеральний план населеного пункту, план зонування, детальний план території та рішення про їх затвердження (у разі їх наявності): "План зонування території м. Одеси" (зонінг), затверджений рішенням Одеської міської ради від 19.10.2016 №1316-VІІ, "Генеральний план м. Одеси", затверджений рішенням Одеської міської ради від 25.03.2015 №6489-VІ (п.8 Містобудівних умов та обмежень).
Функціональне призначення земельної ділянки: - відповідно до "Плану зонування території м. Одеси" (зонінг), затвердженого рішенням Одеської міської ради від 19.10.2016 №1316-VІІ - проектна громадська зона (Гп), зона змішаної житлової забудови та громадської забудови (9-16 поверхів) (Ж-4), зона розміщення об`єктів 5-класу санітарної класифікації (КС-5); згідно з "Генральним планом м. Одеси", затвердженим рішенням Одеської міської ради від 25 березня 2015 року №6489-VІ - землі багатоквартирної житлової забудови та землі гаражів і автостоянок автотранспорту (п.9 Містобудівних умов та обмежень).
17.10.2017 УДАБК ОМР за №ОД 010172901570 зареєстровано повідомлення про початок виконання підготовчих робіт з нового будівництва - "Будівництво 16-поверхового 4-секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, Київський район, проспект Академіка Глушка, 17-А".
26.09.2018 УДАБК ОМР видано ПП "Мода" дозвіл №ОД 112182691771 на виконання будівельних робіт - "Будівництво 16-поверхового 4-секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, Київський район, проспект Академіка Глушка, 17-А", проектна документацію відносно якого розроблена ТОВ "ВЕСТТ" під керівництвом головного архітектора проекту Мельникової Олени Марківни, кваліфікаційний сертифікат архітектора серія АА №000419 та затверджена замовником - директором ПП "Мода"; клас наслідків (відповідальності) - СС2; експертизу проекту будівництва проведено - ТОВ "Українська будівельна-технічна експертиза", головний експерт Дейнека О.М., кваліфікаційний сертифікат серія АЕ №004834; авторський нагляд здійснює Кобилюк Г.К., наказ №7-А від 16.08.2018, інженер-проектувальник; технічний нагляд здійснює Ноздрачов О.О., кваліфікаційний сертифікат серія АТ №004755; відповідальним виконавцем робіт є Ноздрачов О.О., наказ №15/08-01, ТОВ "ВБП "ЕКО-БУД" від 15.08.2018, виконавцем будівельно-монтажних робіт на будівництві.
У період з 16.09.2019 по 27.09.2019 головним спеціалістом інспекційного відділу №1 УДАБК ОМР на підставі наказу від 12.09.2019 №01-13/387ДАБК, направлення від 13.09.2019 №001704 (проведено позапланову перевірку генерального проектувальника - ТОВ "ВЕСТТ" з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: будівництво 16-ти поверхового 4-х секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, за результатом якої складено акт від 27.09.2019 №001704.
Під час виїзду на місце за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, встановлено здійснення підготовчих робіт, а саме: знесені існуючі будівлі, споруди та видалені зелені насадження. Будівельні роботи не розпочато, що підтверджується матеріалами фотофіксації, які є невід`ємною частиною акту.
Згідно з наданими документами перевіркою встановлено, що згідно з договором оренди землі від 26.04.2017, зареєстрованим в реєстрі за №105, земельна ділянка, загальною площею 1,1001 га, кадастровий номер: 5110136900:31:002:0080, що розташована за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, надана в оренду строком на 49 років, з цільовим призначенням - для експлуатації, обслуговування нежитлової будівлі адміністративного призначення та обслуговування прилеглої території ПП "Мода". Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №85949705 від 26.04.2017, приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу, зареєстровано право оренди на земельну ділянку загальною площею 1,1001 га, кадастровий номер: 5110136900:31:002:0080, з цільовим призначенням - для експлуатації, обслуговування нежитлової будівлі адміністративного призначення та обслуговування прилеглої території строком на 49 років, що розташована за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, за ПП "Мода". Згідно з Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №73659328, яка сформована через пошук веб-сайт ОСОБА_4 22.11.2016, нежитлові будівлі, загальною площею 2 473,3 кв.м., що в цілому складаються з навісів літ. "Б, В, Г, Д, Ж", підсобних приміщень літ. "К, Л, М", огорожі -1-7, мостіння - 1, басейну - ІІ, за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, належать на підставі приватної власності ПП "Мода". Згідно з даними Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, які засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, наявна інформація щодо видачі дозволу №ОД 112182691771 на виконання будівельних робіт "Будівництво 16-ти поверхового 4-х секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А" від 26.09.2018. Замовник будівництва - ПП "Мода", генеральний підрядник - ТОВ "ВБП "ЕКО-БУД".
Перевіркою встановлено, що УДАБК ОМР видані містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва №01-06/82 від 18.05.2017 з намірами забудови: будівництво 16-24 поверхового 4-секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, а саме: будівництво двох 16-ти поверхових житлових секцій та двох 24-поверхових житлових секцій житлового будинку (позиції №1.1, №1.2, №1.3, 31.4 за генпланом) з технічними поверхами, з вбудованими торговельно-офісними приміщеннями на перших поверхах; улаштування дворівневого підземного паркінга на 345 машино-місць з технічними та господарсько-побутовими приміщеннями (позиція №2 за генпланом); улаштуванням гостьової парковки автотранспорту (позиція №9 за генпланом); майданчиків для відпочинку (позиція №7 за генпланом); майданчику для занять спортом (позиція №6 за генпланом), зі знесенням існуючих на ділянці нежитлових будівель і споруд, які знаходяться у незадовільному технічному стані.
Крім того, при перевірці встановлено, що проектна документація розроблена ТОВ "ВЕСТТ", під керівництвом головного архітектора проекту Мельникової О.М., кваліфікаційний сертифікат серії АА №000419 та затверджена замовником будівництва наказом директора ПП "Мода" від 15.09.2018. Експертиза проекту будівництва проведена ТОВ "Українська будівельно-технічна експертиза", головний експерт Дейнека О.М., кваліфікаційний сертифікат АЕ №004834. Авторський нагляд здійснює головний інженер проекту Кобилюк Г.К., призначений наказом ТОВ "ВЕСТТ" №7-а від 16 серпня 2018 року. Технічний нагляд здійснює Ноздрачов О.О., кваліфікаційний сертифікат АТ №004755. Відповідальним виконавцем робіт наказом №15/08-01 від 15.08.2018 ТОВБП "ЕКО-БУД" призначено Ноздрачова О.О .
Відповідно до розрахунку класу наслідків по об`єкту, виконаного головним інженером проекту ТОВ "ВЕСТТ" об`єкт будівництва віднесено до класу наслідків (відповідальності) СС2.
При визначені класу наслідків (відповідальності) розрахункова кількість мешканців 16-ти поверхового 4-х секційного житлового будинку визначено для кожної секції будинку окремо та складає за кількістю осіб, які постійно знаходяться на об`єкті - 267 осіб та відносяться до класу наслідків (відповідальності) СС2.
Водночас, головним спеціалістом інспекційного відділу враховано, що відповідно до розробленої проектної документації 16-поверховий 4-секційний житловий будинок налічує 744 квартир, у тому числі, 424-однокімнатні, 274-двокімнатні, 46-трикімнатні, в яких постійно перебуває (проживає) більше 400 осіб, а тому категорію повинно визначати для всього об`єкта будівництва (4-х секційного 16-ти поверхового житлового будинку) за кількістю осіб, які проживають у всіх 4-х секціях, а саме більше 400 осіб.
За результатами перевірки встановлено, що генеральним проектувальником ТОВ "ВЕСТТ" проектна документація на будівництво 16-ти поверхового 4-х секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, виготовлена з заниженням класу наслідків (відповідальності) об`єкта.
В акті вказано, що відповідно до плану зонування території м. Одеси (зонінг), затвердженого рішенням Одеської міської ради від 19 жовтня 2016 року №1316-VІ, земельна ділянка за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, на якій запроектовано об`єкт будівництва поділено на три зони: зона Г-п- для розміщення об`єктів громадського призначення; зона ж-4 (Ж-4п) - для розташування багатоквартирних житлових будинків поверховістю від 9-ти до 16-ти поверхів, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування населення; зона КС05 (КС-5п) - для розташування складських підприємств.
На генеральному плані погодженої проектної документації на будівництво 16-ти поверхового 4-х секційного житлового будинку запроектовано в зоні №Г-п, яка призначена для розміщення об`єктів громадського призначення, секція №1-3 житлового будинку розташовано переважно в зоні КС-5, яка призначена для розташування складських приміщень, секція №1.4 житлового будинку запроектовано в зоні Ж-4, яка призначена для розташування багатоквартирних житлових будинків від 9 до 16 поверхів.
За результатом перевірки встановлено, що генеральним проектувальником ТОВ "ВЕСТТ" проектна документація на будівництво 16-ти поверхового 4-х секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, розроблена з порушеннями вимог містобудівної документації та з заниженням класу наслідків (відповідальності) об`єкта, чим порушено вимоги порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Мінрегіонбуду України від 16.05.2011 №45.
Згідно даних акту перевірки, від його підписання суб`єкт містобудування відмовився, у зв`язку із чим матеріали перевірки надіслані засобами поштового зв`язку.
З огляду на виявлені порушення, головним спеціалістом інспекційного відділу №1 УДАБК ОМР внесено ТОВ "ВЕСТТ" припис від 27.09.2019 із вимогами усунути порушення у термін до 27.10.2019 шляхом приведення проектної документації у відповідність до містобудівної документації.
На підставі акту перевірки від 27.09.2019 №001704, доповідної записки головного спеціаліста інспекційного відділу №1 Заїченко С.А., УДАБК ОМР винесено наказ ДАБК від 27.09.2019 №01-13/398, яким анульовано Дозвіл на виконання будівельних робіт №ОД 112182691771 від 26.09.2018 "Будівництво 16-поверхового 4-секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А", замовник будівництва - ПП "Мода".
Вказаним наказом визначено забезпечити невідкладне направлення до Державної архітектурно-будівельної інспекції України копію наказу для виключення відповідного запису щодо дозволу на виконання вказаних будівельних робіт з Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Листом від 27.09.2019 №01-10/439-3Г "Щодо анулювання дозволу на виконання будівельних робіт" УДАБК ОМР згідно з вимогами п. 9 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466, надіслано ДАБІ України копію наказу від 27.09.2019 №01-13/398ДАБК для виключення з реєстру запису про реєстрацію дозволу на виконання будівельних робіт № ОД 112182691771 від 26.09.2018.
Також, на підставі акту перевірки від 27.09.2019 №001704, доповідної записки головного спеціаліста інспекційного відділу №1 Заїченко С.А., УДАБК ОМР винесено наказ від 27.09.2019 №01-13/399ДАБК, яким скасовано право на початок виконання підготовчих робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт №ОД 010172901570 "Будівництво 16-поверхового 4-секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А", замовник будівництва - ПП "Мода".
Вказаним наказом визначено забезпечити невідкладне направлення до ДАБІ України копію наказу для виключення відповідного запису щодо реєстрації повідомлення про початок виконання підготовчих робіт з Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Листом від 27.09.2019 №01-10/439-3Г "Про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання підготовчих робіт №ОД010172901570" УДАБК ОМР надіслано ДАБІ України копію наказу від 27.09.2019 №01-13/399ДАБК для виключення з реєстру запису про реєстрацію повідомлення про початок виконання підготовчих робіт №ОД 010172901570.
Вважаючи протиправними дії УДАБК ОМР щодо прийняття наказу №01-13/398 ДАБК від 27.09.2019 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт №ОД 112182691771 від 26.09.2018", дії Управління ДАБК Одеської МР щодо прийняття наказу №01-13/399 ДАБК від 27.09.2019 "Про скасування права на виконання підготовчих робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт № ОД 010172901570" та такими, що підлягають скасуванню накази Управління ДАБК Одеської МР №01-13/398 від 27.09.2019 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт №ОД 112182691771 від 26.09.2018" і №01-13/399 ДАБК від 27.09.2019 "Про скасування права на виконання підготовчих робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт №ОД 010172901570", позивач звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
В силу вимог частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Повноваження Управління ДАБК Одеської МР у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частин 1-3 статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі- Закон №3038-VI) державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, зупинення підготовчих та будівельних робіт; проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації; одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Зазначені положення Закону кореспондуються із приписами, передбаченими Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що за результатами перевірки відповідачем складений акт №001704 від 27.09.2019, відповідно до висновків якого контролюючим органом виявлено невідповідність проектної документації Містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки.
Право користування ПП "Мода" земельною ділянкою, 17-А площею 1,1001 га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, просп. Ак. Глушка, оформлено договором від 26.04.2017, укладеним між ПП "Мода" та Одеською міською радою. Цей договір зареєстрований в реєстрі за № 105. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, категорія земель: землі житлової та громадської забудови.
Відповідно до частини 1 статті 35 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" після набуття права на земельну ділянку та відповідно до її цільового призначення замовник може виконувати підготовчі роботи, визначені будівельними нормами, стандартами і правилами, з повідомленням органу державного архітектурно-будівельного контролю. Форма повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, порядок його подання, форма повідомлення про зміну даних у поданому повідомленні визначаються Кабінетом Міністрів України.
Частиною 2 статті 35 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що виконання підготовчих робіт може здійснюватися на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт чи дозволу на виконання будівельних робіт.
Виконання підготовчих робіт без подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт забороняється.
Згідно з положеннями частини дев`ятої статті 35 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на початок виконання підготовчих робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути скасовано відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:
1) подання замовником заяви про скасування повідомлення про початок виконання підготовчих робіт;
2) отримання відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником;
3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проєктній документації на будівництво такого об`єкта та вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.
Відомості про скасування права на виконання підготовчих робіт вносяться до реєстру.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Дозвіл на виконання будівельних робіт видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.
За наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.
Відповідно до частини 6 вказаної статті дозвіл на виконання будівельних робіт може бути анульовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:
1) подання замовником заяви про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт;
2) наявності відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником;
3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю;
4) скасування містобудівних умов та обмежень;
5) систематичного (два і більше разів підряд) перешкоджання проведенню перевірки посадовими особами органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Зі змісту наведених правових норм вбачається, що органом ДАБІ України рішення про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, та про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт може бути прийнято у разі встановлення під час перевірки: 1) порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил, та 2) порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.
Тобто, необхідно розмежовувати порушення, при виявленні яких допускається прийняття органом ДАБІ України рішення про скасування права на початок виконання будівельних робіт та дозволу на виконання будівельних робіт без попереднього винесення припису, та порушення, при виявленні яких відповідне рішення органом ДАБІ України може бути прийнято лише після винесення припису та у разі його невиконання суб`єктом містобудівної діяльності.
До першого виду порушень слід віднести порушення містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил; до другого - інші порушення містобудівного законодавства.
Судами встановлено, що відповідно до акта перевірки від 27.09.2019 Управлінням ДАБК Одеської МР виявлені такі порушення:
1) виготовлення проектної документації на будівництво 16-ти поверхового 4-х секційного житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, проспект Академіка Глушка, 17-А, із заниженням класу наслідків об`єкта (СС2 замість СС3);
2) проектна документація на будівництво об`єкта розроблена з порушеннями вимог містобудівної документації, а саме: не відповідає вимогам Містобудівних умов та обмежень стосовно обмеження будівництва в зоні КС05 (КС-5п).
Судами також встановлено, що головним спеціалістом інспекційного відділу № 1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради внесено ТОВ "ВЕСТТ" як проектувальнику припис від 27.09.2019 із вимогами усунути порушення у термін до 27.10.2019 шляхом приведення проектної документації у відповідність до містобудівної документації.
З огляду на характер виявлених Управлінням ДАБК Одеської МР під час перевірки порушень (без надання оцінки їх обґрунтованості) та враховуючи конструкцію пункту 3 частини дев`ятої статті 35 та пункту 3 частини шостої статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), суди попередніх інстанцій дійшли обгрунтованого висновку про наявність в органів ДАБІ України повноважень приймати рішення про скасування права на виконання будівельних робіт та про анулювання дозволу на виконання таких робіт без попереднього винесення припису про усунення виявлених порушень та до закінчення строку на виконання цього припису.