1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2022 року

м. Київ

cправа № 909/1302/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Малашенкової Т.М. (головуючий), Бенедисюка І.М., Колос І.Б.,

за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,

представників учасників справи:

позивача - Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (далі - АТ "Укртрансгаз") - Дудченко В.В. (адвокат),

відповідача - Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" (далі - АТ "Тисменицягаз", відповідач) - Дороніної О.М. (адвокат),

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) - не з`явився,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу АТ "Укртрансгаз"

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 08.09.2020 (головуючий - суддя Неверовська Л.М.) та

постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.10.2021 (головуючий - суддя Зварич О.В., судді: Гриців М.В., Матущак О.І.)

у справі №909/1302/19

за позовом АТ "Укртрансгаз"

до АТ "Тисменицягаз",

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: НКРЕКП,

про стягнення заборгованості в сумі 13 443 386,14 грн.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

ВСТУП

Спір виник щодо стягнення суми коштів за неналежне виконання відповідачем зобов`язань з оплати небалансів згідно з укладеним договором транспортування природного газу.

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. АТ "Укртрансгаз" звернулось до суду з позовом про стягнення з АТ "Тисменицягаз" заборгованості, яка складається з суми основного бору, пені та 3% річних.

1.2. Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач не виконав своїх зобов`язань щодо оплати за добові небаланси за період з березня по червень 2019 року на загальну суму 12 684 880,36 грн.

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

2.1. Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 08.09.2020, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 04.10.2021, у задоволенні позову відмовлено.

2.2. Рішення судів попередніх інстанцій мотивовано таким:

- Договір транспортування природного газу не врегульовує порядку здійснення оплати за добові небаланси; між сторонами відсутній договір, який би передбачав врегулювання між ними відносин у питанні щодобових небалансів та відсутня згода відповідача на придбання природного газу в оператора газотранспортної системи в обсязі добового небалансу, а відтак, у відповідача не виникло зобов`язань по оплаті щодобових небалансів;

- відсутність передбачених Договором Додатків, зокрема Додатку №3, які є невід`ємною частиною Договору, вказує на неузгодженість сторонами такої істотної умови, як предмет Договору, на момент укладення договору;

- оператор ГТС не мав, передбаченого законодавством, інструменту для вчинення щодобових балансуючих дій по відношенню до оператора ГРМ, оскільки Інформаційна платформа оператора ГТС, на якій учасники ринку мали б вчиняти щодобові балансуючі дії, в період до 20.05.2019 не виконувала своїх функцій належним чином по відношенню до оператора ГРМ;

- надані позивачем односторонні акти врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць не містять відомостей про джерела внесення в них інформації. Матеріали справи не містять доказів про купівлю оператором газотранспортної системи короткострокових стандартизованих продуктів та/або використання послуг балансування.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. АТ "Укртрансгаз" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 08.09.2020 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.10.2021 у справі №909/1302/19, ухвалити нове рішення суду про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1. Із посиланням на пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) АТ "Укртрансгаз" вказує, що на момент подання касаційної скарги відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права - статей 509, 510, 526 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) у подібних правовідносинах в частині визначення взаємних прав та обов`язків щодо врегулювання та оплати послуг з врегулювання щодобових небалансів сторін договору транспортування природного газу, укладеного на основі Типового договору транспортування природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2497 (зі змінами від 24.11.2016 №2016, від 24.11.2016 №2017) після 01.03.2019.

4.2. Із посиланням на пункт 4 частини другої статті 287 ГПК України скаржник у касаційній скарзі зазначає, що судом не досліджено зібрані у справі докази, що підпадають під визначення випадку, передбаченого пунктом 1 частини третьої статті 310 ГПК України. При цьому, скаржник вказує, що ухвалюючи оскаржувану постанову суд апеляційної інстанції порушив статті 2, 7, 11, 13, 42, 73 - 80, 86, 236, 237, 238 ГПК України, оскільки не перевірив наявні у матеріалах справи докази, в тому числі електронні докази, що підтверджують обсяги негативних добових небалансів відповідача та як наслідок помилково дійшов висновку про недоведеність позовних вимог належними доказами.

4.3. Крім того, скаржник відзначає, що відповідач не вчинив жодних дій, направлених на забезпечення власних витрат та дій з врегулювання щодобових небалансів природного газу, як оператор ГРМ.

4.3.1. Також АТ "Укртрансгаз" акцентує увагу Суду на тому, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків щодо відсутності доказів на обґрунтування позовних вимог, оскільки:

- шляхом подання інформації до Інформаційної платформи (щодобове завантаження файлів з ЄЦП) - оператори ГТС, яким є і відповідач, вчиняють правовстановлюючі дії, що підтверджують господарські операції із щодобового відбору (споживання) природного газу з газотранспортної системи споживачами в зоні ліцензійної діяльності оператора та/або для власних виробничо-технологічних витрат такого Оператора в зазначених обсягах;

- форми, які завантажуються в платформу, затверджені Регулятором;

- Алгоритми, за якими інформація "приймається" платформою та за допомогою яких здійснюються всі необхідні розрахунки для виявлення остаточних небалансів, є перевіреними Регулятором;

- односторонній акт врегулювання щодобового небалансу, що засвідчує факт здійснення господарської операції з врегулювання щодобових небалансів, автоматично формується платформою на підставі розрахункових небалансів. Оператор ГТС лише накладає ЕЦП та разом із рахунком направляє через внутрішню пошту платформи замовникам.

5. Позиція інших учасників справи

5.1. У відзиві на касаційну скаргу АТ "Тисменицягаз" заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про їх незаконність та необґрунтованість, і просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

5.2. НКРЕКП відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не подавала.

6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6.1. АТ "Укртрансгаз" (оператор) і АТ "Тисменицягаз" (замовник) 17.12.2015 уклали договір транспортування природного газу №1512000742 (далі - Договір), відповідно до якого оператор надає замовнику послуги транспортування природного газу (далі - послуги) на умовах, визначених у Договорі, а замовник сплачує оператору встановлену в Договорі вартість таких послуг.

6.2. Згідно з пунктом 2.2 Договору послуги надаються на умовах, визначених у Кодексі, з урахуванням особливостей, передбачених Договором.

6.3. У пункті 2.3 Договору визначено послуги, які можуть бути надані замовнику за Договором: послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи (далі - розподіл потужності); послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій (далі - транспортування); послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (далі - балансування).

6.4. У відповідності до пункту 2.4 Договору обсяг послуг, що надаються за Договором, визначається підписанням додатка 1 (розподіл потужності) та/або додатка 2 (транспортування) до Договору.

6.5. Приймання-передача газу, документальне оформлення та подання звітності оператору здійснюються відповідно до вимог Кодексу. Замовник має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, подавати газ в точках входу та/або приймати газ у точках виходу в обсягах, встановлених Договором, протягом погоджених термінів, а також оплачувати послуги на умовах, зазначених у Договорі. Оператор має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, приймати газ в точках входу та/або передавати газ у точках виходу в обсягах, встановлених Договором, протягом погоджених термінів. Додатки №№1, 2, 3 є невід`ємною частиною Договору. При цьому, додаток №3 укладається у випадку, коли замовником послуг є оператор газорозподільної системи, прямий споживач, газодобувне підприємство або виробник біогазу (пункти 2.5-2.8, розділ ІІ Договору).

6.6. Відповідно до пункту 3.2 Договору оператор має право стягувати із замовника додаткову плату у разі перевищення розміру договірної потужності та/або за недотримання вимог щодо якості газу, який передається ним в газотранспортну систему, в порядку, визначеному Договором.

6.7. Згідно з пунктом 4.1 Договору замовник зобов`язаний: своєчасно та в повному обсязі оплачувати вартість наданих йому послуг; надати оператору фінансове забезпечення в порядку, встановленому у Кодексі та Договорі; дотримуватися обмежень, встановлених Договором та Кодексом; негайно виконувати розпорядження диспетчерської служби оператора; вчасно врегульовувати небаланси; не перевищувати замовлені потужності, визначені в Договорі; повідомляти оператора про зміну умов, які стали підставою для укладення Договору; забезпечити можливість цілодобового зв`язку оператора з представниками замовника, зазначеними в Договорі; здійснити додаткову оплату оператору у разі перевищення розміру договірної потужності та/або недотримання параметрів якості природного газу, який передається ним в газотранспортну систему, в порядку, визначеному Договором.

6.8. Порядок комерційного обліку природного газу (у тому числі приладового) та перевірки комерційних вузлів обліку, а також порядок приймання-передачі природного газу в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи та визначення і перевірки параметрів якості в цих точках здійснюється сторонами відповідно до вимог Кодексу та з урахуванням Договору (пункт 5.1 Договору).

6.9. У відповідності до пункту 5.4 Договору окремим Додатком № 3 до Договору між оператором та замовником, який є оператором газорозподільної системи/прямим споживачем/газовидобувним підприємством/виробником біогазу, інших видів газу з альтернативних джерел, визначається перелік комерційних вузлів обліку газу, встановлених на всіх фізичних точках входу/виходу до відповідного замовника.

6.10. На кожну фізичну точку входу/виходу до/з газотранспортної системи складається акт розмежування балансової належності газопроводів та експлуатаційної відповідальності сторін, який має містити схему потоків газу через вузол обліку природного газу (далі - ВОГ), його місце розташування на схемі, межу балансової належності та за необхідності схематичне позначення іншого обладнання чи засобів вимірювальної техніки (пункт 5.5 Договору).

6.11. В пункті 9.1 Договору сторони обумовили, що у разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу та неврегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу в строк до дванадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, замовник зобов`язаний сплатити оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу.

6.12. Пункт 9.2 Договору передбачає: "Вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника за формулою:

В балансування = БЦГ х К х QБГ, де:

БЦГ - базова ціна газу;

QБГ - обсяг негативного місячного небалансу замовника послуг транспортування;

К - коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1,2. При розмірі небалансу до 5% від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи, застосовується коефіцієнт, що дорівнює 1".

6.13. Згідно з пунктом 9.3 Договору базова ціна газу визначається оператором відповідно до Кодексу. Оператор визначає базову ціну газу щомісяця в строк до десятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, та розміщує її на веб-сайті.

6.14. Сторони уклали 29.11.2017 Додаткову угоду №1 до вказаного Договору, згідно з якою було викладено у новій редакції пункти 8.2; 8.4 розділу VIII, пункт 9.4 розділу ІХ, пункти 10.4; 10.5 розділу Х. Пунктом 7 цієї Додаткової угоди передбачено, що вона набирає чинності з моменту її підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками, умови додаткової угоди застосовуються до відносин між сторонами по Договору, починаючи з 29.12.2016.

6.15. У відповідності до пункту 9.4 Договору (в редакції Додаткової угоди від 29.11.2017№1) "Оператор до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник, крім вартості послуг, вказаних в абзаці другому цього пункту, зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує п`яти банківських днів.

Оплата вартості послуг балансування оператором газорозподільної системи за рахунок виділених субвенцій з державного бюджету на покриття пільг, субсидій та компенсацій побутовим споживачам проводиться у строки та за процедурою, передбаченою Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року №20, у сумі, що не перевищує вартості послуг розподілу фактично спожитого природного газу зазначеними споживачами за розрахунковий період".

6.16. Відповідно до пункту 13.1 Договору у випадку невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за Договором сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством та Договором.

6.17. В пункті 17.3 Договору передбачено, що у разі внесення та затвердження Регулятором змін до Типового договору транспортування природного газу сторони зобов`язані протягом місяця внести відповідні зміни до Договору.

6.18. В матеріалах справи відсутні копії Додатків за №№ 1, 2 та 3, про які йдеться у пунктах 2.4 - 2.8 розділу ІІ Договору транспортування природного газу від 17.12.2015 за №1512000742.

6.19. На підтвердження наявності у відповідача небалансів як різниці між вказаними алокаціями подач/відборів природного газу, позивач надав:

- акти врегулювання щодобових небалансів за газові місяці березень-червень 2019 року;

- довідки про добові небаланси АТ "Тисменицягаз";

- акти приймання-передачі природного газу, оформлені між сторонами за березень, квітень, травень, червень 2019 року;

- реєстри файлів завантаження до Інформаційної платформи.

6.20. Крім цього, у матеріалах справи містяться виставлені позивачем відповідачу рахунки на оплату за добові небаланси за березень 2019 року від 31.03.2019 №03-2019-1512000742 на суму 4 720 559,74 грн; за квітень 2019 року від 30.04.2019 №04-2019-1512000742 на суму 2 781 827,61 грн; за травень 2019 року від 31.05.2019 №05-2019-1512000742 на суму 3 488 188,19 грн; за червень 2019 року від 30.06.2019 №06-2019-1512000742 на суму 1 694 484,43 грн.

7. Порядок та межі розгляду справи судом касаційної інстанції, розгляд клопотань

7.1. Ухвалою Верховного Суду від 24.11.2021 відкрито касаційне провадження у справі №909/1302/19 за касаційною скаргою АТ "Укртрансгаз" на підставі пунктів 3, 4 частини другої статті 287 ГПК України.

7.2. АТ "Тисменицягаз" 14.12.2021 подало до Суду клопотання про закриття касаційного провадження у справі на підставі пункту 4 частини першої статті 296 ГПК України, яке мотивовано тим, що Верховний Суд вже неодноразово викладав свій висновок щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

7.3. АТ "Укртрансгаз" 16.12.2021 подало до Суду заперечення проти закриття касаційного провадження у справі.

7.4. Протокольною ухвалою від 16.12.2021 суд вирішив зазначене клопотання розглядати разом з доводами касаційної скарги.

7.5. Ухвалою Верховного Суду від 16.12.2021 зупинено касаційне провадження у справі №909/1302/19 до прийняття відповідного рішення об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі №918/450/20.

7.6. Ухвалою Верховного Суду від 17.05.2022 поновлено касаційне провадження у справі №909/1302/19; справу призначено до розгляду на 16.06.2022.

7.7. АТ "Тисменицягаз" 13.06.2022 подало до Суду додаткові пояснення.

7.8. АТ "Тисменицягаз" 05.07.2022 подало до Суду клопотання про зупинення касаційного провадження у справі до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи №910/11273/20 та об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи №921/184/21.

7.9. АТ "Укртрансгаз" 07.07.2022 подало до Суду заперечення на клопотання про зупинення касаційного провадження у справі, які мотивовані тим, що відсутні підстави для зупинення провадження у справі.

7.10. Протокольною ухвалою від 07.07.2022 суд вирішив розглядати вказане клопотання, та заперечення на клопотання про зупинення касаційного провадження у справі спільно з касаційною скаргою.

7.11. Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

7.12. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 300 ГПК України).

7.13. Відповідно до частин третьої, четвертої статті 300 ГПК України у суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Джерела права та акти їх застосування. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій

8.1. Відповідно до приписів пункту 3 частини третьої статті 287 ГПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

8.1.1. Отже, слід з`ясувати відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, наявність/відсутність подібності правовідносин та наявність/відсутність неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

8.2. Згідно з частиною першою статті 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

8.3. Відповідно до частини першої статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

8.4. Господарським кодексом України (далі - ГК України) у статті 180 деталізовано істотні умови господарського договору.

Так, за приписами частин першої і третьої цієї статті зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості.

8.5. Верховний Суд виходить з того, що взаємовідносини, які виникають у процесі укладення договорів транспортування природного газу, регулюються Законом України "Про ринок природного газу", Кодексом газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС), затвердженим постановою НКРЕКП (далі - Регулятор), від 30.09.2015 №2493 та Типовим договором транспортування природного газу, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2497 (тут і далі в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних відносин), ЦК України, ГК України.

8.6. За змістом частин першої і другої статті 32 Закону України "Про ринок природного газу" (в редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) транспортування природного газу здійснюється на підставі та умовах договору транспортування природного газу в порядку, передбаченому Кодексом ГТС та іншими нормативно-правовими актами. За договором транспортування природного газу оператор газотранспортної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги транспортування природного газу на період та умовах, визначених у договорі транспортування природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газотранспортної системи встановлену в договорі вартість послуг транспортування природного газу. Типовий договір транспортування природного газу затверджується Регулятором.

8.7. Відповідно до постанови НКРЕКП від 30.09.2015 №2497 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) Типовий договір транспортування природного газу містить додатки до нього, а саме: додаток 1 - розподіл потужності, додаток 2 - транспортування, додаток 3 - перелік комерційних вузлів обліку газу, фактично встановлених у пунктах приймання-передачі газу.

8.8. Кодекс ГТС (тут і далі застосовується в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) є регламентом функціонування ГТС України та визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування ГТС України. Дія цього Кодексу поширюється на всіх суб`єктів ринку природного газу України: операторів суміжних систем, газовидобувні підприємства, замовників, споживачів та постачальників природного газу незалежно від підпорядкування та форми власності.

8.9. Пункт 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС визначає договір транспортування як договір, укладений між оператором ГТС та замовником послуг транспортування природного газу на основі типового договору транспортування природного газу, затвердженого Регулятором, згідно з яким оператор ГТС надає замовнику одну чи декілька складових послуг транспортування природного газу (замовлення розподілу потужності, замовлення транспортування природного газу, послуга балансування) на період та умовах, визначених у такому договорі, а замовник послуг транспортування оплачує оператору ГТС вартість отриманих послуг (послуги).

8.9.1. Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу VІІІ "Порядок укладення договору транспортування природного газу та фінансове забезпечення" Кодексу ГТС одержання доступу до потужності, надання послуг із транспортування, у тому числі вчинення дій з врегулювання добового небалансу, є складовими послуги транспортування природного газу та здійснюються виключно на підставі договору транспортування. Оператор газотранспортної системи не має права відмовити в укладенні договору транспортування за умови дотримання заявником вимог щодо його укладення, передбачених цим розділом.


................
Перейти до повного тексту