ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 910/8212/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Булгакової І.В. (головуючий), Львова Б.Ю., Селіваненка В.П.,
за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,
представників учасників справи:
позивача - товариства з обмеженою відповідальністю "Аве Івано-Франківськ"- Дядюк Є. М., адвокат (довіреність б/н від 06.05.2021), Баннов М.М., адвокат (ордер від 12.07.2022 №1250701),
відповідача - Антимонопольного комітету України - Атаманюк Г.В (у порядку самопредставництва),
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Аве Івано-Франківськ" на рішення господарського суду міста Києва від 21.09.2021 (суддя Зеленіна Н.І.)
та постанову Північного апеляційного господарського суду від 25.01.2022 (головуючий суддя Буравльова С.І., судді: Андрієнко В.В., Шапран В.В.)
у справі № 910/8212/21
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Аве Івано-Франківськ" (далі - Товариство, позивач)
до Антимонопольного комітету України (далі - АМК, Комітет, відповідач)
про визнання недійсним рішення від 19.03.2021 № 23-р/тк.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
Товариство звернулося до звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до АМК про визнання недійсним рішення АМК від 19.03.2021 № 23-р/тк "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" (далі - Рішення АМК).
Позовна заява з посиланням на приписи статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" мотивована прийняттям Рішення АМК з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, недоведеністю обставин, які мають значення для справи та які визнано встановленими, невідповідністю висновків, викладених в рішенні, обставинам справи, а також неправильним застосуванням норм процесуального права, що є підставою для його скасування.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням господарського суду міста Києва від 21.09.2021 зі справи № 910/8212/21, яке залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.01.2022, у задоволенні позову відмовлено, з посиланням, зокрема, на законність та обґрунтованість Рішення АМК.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі Товариство, з посиланням на порушення норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції рішення та постанову у справі скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
В обґрунтування доводів касаційної скарги скаржник посилається на пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), посилаючись на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм матеріального прав, а саме: статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та пунктів 4, 7, 8, 9, 10 Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням АМК від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 01.04.2002 (далі - Методика) в частині порушення порядку встановлення монопольного і (домінуючого) становища без врахування неправомірної діяльності іншого суб`єкта господарювання та з формальним встановленням інших елементів. Зокрема, скаржник зазначає, що відсутність такого висновку призвела до неправильного застосування судами норм матеріального права та незаконності рішень судів попередніх інстанцій;
статті 144 Конституції України, частини першої статті 13 та пункту 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" в частині відсутності зловживання монопольним (домінуючим) становищем суб`єктом господарювання у випадку виконання ним обов`язкових рішень органів місцевого самоврядування;
частини першої статті 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" від 27.03.2019 № 318 в частині усунення наслідків порушення, часові межі якого встановлені невірно. Зокрема, постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" від 27.03.2019 № 318 додаток 2 виключено з Правил надання послуг, дана постанова набрала чинності 01.05.2019, а, отже, з 01.05.2019 по 31.05.2019 мінімальних норм утворення побутових відходів вже не існувало. З огляду на зазначене навіть у разі обов`язковості застосування мінімальних норм утворення побутових відходів Товариство не повинне було їх застосовувати з 01.05.2019 по 31.05.2019 у зв`язку з втратою ними чинності. Таким чином, зобов`язання Товариства усунути наслідки порушення, в якому неправильно встановлені часові межі призведе до неправомірного перерахунку тарифу та є неможливим без відповідного рішення органів місцевого самоврядування.
Також скаржник зазначає підставою звернення до Верховного Суду пункт 4 частини другої статті 287 ГПК України та пункт 1 частини третьої статті 310 ГПК України та посилається на те, що:
суди не дослідили рішення адміністративної колегії Івано- Франківського обласного територіального відділення АМК від 12.12.2016 №40 "Про припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу"; рішення адміністративної колегії Івано-Франківського обласного і територіального відділення Антимонопольного комітету України від 16.12.2016 №43 "Про припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції"; лист Коломийської міської ради від 09.02.2017 №408/1/01-37/22; лист-відповідь Товариства від 07.12.2018; лист Міністерства розвитку громад і територій України від 21.12.2019 за №7/1.1/20611-19;
суди неповно і необ`єктивно встановили фактичні обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, не дослідили та не надали оцінки доказам у справі та аргументам позивача, що унеможливило встановлення фактичних обставин справи, що є порушенням приписів статей 73, 74, 76, 77, 79, 86, 236, 238, 270, 282 ГПК України.
Доводи інших учасників справи, заявлені клопотання
Від АМК надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому останній, зазначаючи про безпідставність та необґрунтованість доводів касаційної скарги, просить залишити її без задоволення, а рішення господарського суду міста Києва від 21.09.25021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.01.2022 без змін.
При цьому АМК зазначив про те, що:
- на момент вчинення порушення, тобто з 01.04.2018 по 31.10.2018 та з 01.11.2018 по 31.05.2019, Товариство було єдиним надавачем послуг з вивезенням твердих побутових відходів (далі -ТПВ) у межах міста Коломия, тобто часові межі порушень співпадають з часовими межами, в яких Товариство займало монопольне становище;
- Товариство як переможець конкурсу уклало договір про надання послуг з вивезення ТПВ терміном на п`ять років, а тому умови пункту 9.3 Методики щодо неможливості подолання бар`єрів доступу на ринок інших суб`єктів господарювання дотримані, і твердження скаржника про неповне з`ясування Комітетом наявності потенційних конкурентів є безпідставним.
Зазначає АМК і про те, що Західним міжобласним територіальним відділенням АМК прийнято рішення від 22.04.2021 №63/19-р/к про порушення Коломийською міською радою законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого статтею 17 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді легітимації порушення Товариством на ринку послуг з вивезення ТПВ.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішення судів попередніх судових інстанцій мотивовані такими фактичними встановленими обставинами та висновками.
Рішенням АМК:
- визнано, що Товариство у період з 30.06.2015 по 31.05.2019 займало монопольне становище на ринку послуг з вивезення ТПВ у межах міста Коломия Івано-Франківської області із часткою 100 відсотків;
- визнано дії Товариства, які полягають у застосуванні з 01.04.2018 по 31.10.2018 тарифів на послуги з вивезення ТПВ для населення з домогосподарства без врахування фактичної кількості зареєстрованих/проживаючих осіб порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з вивезення ТПВ у межах міста Коломия Івано-Франківської області, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку;
- визнано дії Товариства, які полягають у застосуванні з 01.11.2018 по 31.05.2019 тарифів на послуги з вивезення ТПВ для населення з домогосподарства з урахуванням завищених норм утворення побутових відходів, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з вивезення ТПВ у межах міста Коломия Івано-Франківської області, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку;
- за порушення, зазначене у пункті 2 резолютивної частини рішення, накладено на Товариство штраф у розмірі 226 334,00 грн;
- за порушення, зазначене у пункті 3 резолютивної частини рішення, накладено на Товариство штраф у розмірі 307 318,00 грн;
- зобов`язано Товариство усунути наслідки порушення, визначеного пунктами 2 та 3 резолютивної частини цього рішення.
За відомостями, які містяться в ЄДРПОУ, основним видом діяльності Товариства за класифікацією видів економічної діяльності є збирання безпечних відходів.
У пунктах 13, 14 Рішення АМК встановлено, що об`єктом аналізу є Товариство - суб`єкт господарювання, який здійснює діяльність на ринку послуг з вивезення ТПВ у межах міста Коломия Івано-Франківської області. Об`єктом аналізу є послуги з вивезення ТПВ у територіальних межах міста Коломия Івано-Франківської області.
Товариство надає послуги із вивезення ТПВ на платній основі, а, отже, ці послуги є товаром, щодо якого визначається монопольне становище останнього на території міста Коломия Івано-Франківської області, що є територіальними (географічними) межами ринку.
Таким чином, товарними межами ринку, який досліджується, є послуги з вивезення ТПВ.
Часовими межами ринку послуг з вивезення ТПВ у межах міста Коломия Івано-Франківської області визначено період з 30.06.2015 по 31.05.2019, протягом якого залишалась незмінною структура ринку, співвідношення попиту та пропозиції на ньому.
Бар`єрами вступу на ринок надання послуг з вивезення ТПВ у межах міста Коломия Івано-Франківської області є, зокрема: адміністративні обмеження, пов`язані з необхідністю визначення виконавцем послуг із вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту, який проводиться один раз на 5 років; значні фінансові витрати на придбання спеціально обладнаних транспортних засобів для збирання та перевезення ТПВ або необхідність укладення договору оренди такого транспортного засобу; значні фінансові витрати на придбання (оренду) та утримання сміттєсортувальних ліній для перероблення ТПВ.
Рішенням виконавчого комітету Коломийської міської ради від 23.06.2015 № 155 "Про затвердження Протоколу конкурсної комісії щодо визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів" Товариство визначено переможцем конкурсу.
Таким чином, Товариство є єдиним суб`єктом господарювання, який надавав послуги з вивезення ТПВ у межах міста Коломия Івано-Франківської області, та у період з 30.06.2015 по 31.05.2019 воно займало монопольне (домінуюче) становище з часткою 100 відсотків.
Послуги з вивезення побутових відходів є житлово-комунальними послугами та підпадають під дію Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
20.02.2018 позивач листом № 28 подав на затвердження до органу місцевого самоврядування розрахунки витрат на надання послуг із вивезення побутових відходів.
Рішенням виконавчого комітету Коломийської міської ради від 27.02.2018 № 58 "Про коригування діючого тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів" затверджені такі тарифи на послуги, які введено в дію з 01.04.2018:
- для населення з домогосподарства 57,47 грн на місяць;
- для одного мешканця багатоквартирних будинків 16,36 грн на місяць;
- для бюджетних установ 133,94 грн за 1 кв. м;
- для інших споживачів 154,94 грн за 1 кв. м.
Із розрахунку тарифів, наданого на затвердження до органу місцевого самоврядування, вбачається, що при розрахунку тарифу на одне домогосподарство позивачем враховувалося середньостатистична кількість жителів в одному домогосподарстві - 3,5 особи.
Отже, позивачем надано на затвердження до Коломийської міської ради єдиний тариф для домогосподарств у розмірі 57,47 грн.
Споживачі, які є мешканцями домогосподарств, де зареєстровано/проживає одна, дві або три особи, оплачували послуги за економічно необґрунтованим тарифом.
Разом з цим, листом від 10.08.2018 № 164 Товариство повідомило про здійснення розрахунку тарифу з вивезення побутових відходів на одного мешканця домогосподарства та про надсилання розрахунків на затвердження до Коломийської міської ради.
Листом від 10.09.2018 № 175 Товариство подало на затвердження до органу місцевого самоврядування розрахунки витрат на надання послуг із вивезення побутових відходів.
Рішенням виконавчого комітету Коломийської міської ради від 25.09.2018 № 215 "Про зміну діючого тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів" були встановлені тарифи, які введено в дію з 01.11.2018 та діяли по 31.05.2019, а саме: тариф для одного мешканця в будинках приватного сектору (без надання контейнеру) 17,22 грн на місяць; для населення з домогосподарства (з наданням контейнеру ємністю 120 л) 74,63 грн на місяць; для бюджетних установ за 1 кв. м 144,61 грн; для інших юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 158,63 грн за 1 кв. м.
АМК було встановлено, що розрахована позивачем річна норма побутових відходів, яка становить 6,24 куб. м, є у 4,3 рази вищою, ніж річна норма надання послуг з вивезення ТПВ яку було зобов`язане застосовувати підприємство відповідно до вимог Правил надання послуг з вивезення побутових відходів.
У період з 01.11.2018 по 31.05.2019 застосування при розрахунку тарифу на послуги з вивезення ТПВ для населення з домогосподарства завищених норм утворення побутових відходів призвело до застосування позивачем завищених тарифів на послуги з вивезення побутових відходів для населення з домогосподарств та ущемлення інтересів споживачів у межах міста Коломия Івано-Франківської області.
07.12.2018 Товариство повідомило відповідача про те, що станом на 01.12.2018 кількість домогосподарств, яким надаються послуги, кількість укладених договорів на послуги та кількість домогосподарств, які використовують контейнери ємністю 120 та 240 л, становить 3793 шт.
Листом від 15.07.2019 № 83 Товариство повідомило відповідача про те, що споживачі приватного сектору не зверталися за переукладенням договорів з урахуванням фактично проживаючих осіб.
Також листом від 04.02.2020 № 1 позивач повідомив, що за тарифом 17,22 грн на місяць за період з 01.11.2018 по 31.12.2019 нарахування не проводилось, оскільки не було укладено угод.