1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2022 року

м. Київ

cправа № 903/452/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Багай Н. О.,

секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,

за участю представників:

позивача - Бондарчука Р. І. (у порядку самопредставництва),

відповідача - Гаврилюк М. О. (у порядку самопредставництва),

третьої особи - Бурди Д. П. (адвокат),

розглянув касаційну скаргу Луцької міської ради

на рішення Господарського суду Волинської області від 20.10.2021 (суддя Вороняк А. С.) та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 23.12.2021 (судді: Олексюк Г. Є. - головуючий, Мельник О. В., Гудак А. В.) у справі

за позовом Луцької міської ради

до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1,

про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, визнання протиправним та скасування наказу, визнання недійсної додаткової угоди про поновлення договору оренди земельної ділянки.

Короткий зміст і підстави позовних вимог

1. У червні 2021 року Луцька міська рада (далі - Рада) звернулася до Господарського суду Волинської області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі - ГУ Держеокадастру у Волинській області) про:

- визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття наказу про передачу у власність Луцької міської територіальної громади, земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), розташованої за межами населених пунктів Луцької міської територіальної громади Луцького району (колишня Одерадівська сільська рада) (далі - спірна земельна ділянка);

- зобов`язання відповідача прийняти наказ у порядку частини 1 статті 117 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) про передачу у власність Луцької міської територіальної громади спірної земельної ділянки та направити на адресу Ради акт приймання-передачі зазначеної земельної ділянки;

- визнання протиправним та скасування наказу ГУ Держеокадастру у Волинській області від 22.03.2021 № 3-701/15-21-СГ про поновлення договору оренди спірної земельної ділянки;

- визнання недійсною додаткової угоди від 23.03.2021 до договору оренди спірної земельної ділянки.

2. В обґрунтування позовних вимог Рада зазначає, що на виконання указу Президента України від 15.10.2020 № 449 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" (далі - Указ від 15.10.2020 № 449) і постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" (далі - постанова від 16.11.2020 № 1113), вимог статті 117 ЗК України ГУ Держгеокадастру у Волинській області зобов`язано було прийняти наказ про передачу у власність Луцької міської територіальної громади спірної земельної ділянки та направити на адресу Ради акт приймання-передачі зазначеної земельної ділянки. Невчинення відповідних дій позивач кваліфікує як противоправну бездіяльність відповідача. Також позивач зазначає, що оскаржуваний наказ та додаткова угода суперечить актам цивільного законодавства, а також інтересам Луцької міської територіальної громади та держави, оскільки встановлений зазначеним наказам та додатковою угодою розмір орендної палати, міг бути значно збільшеним у випадку проведення земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди спірної земельної ділянки. Позивач звертає увагу на те, що якби спірну земельну ділянку було передано до комунальної власності Луцької міської територіальної громади та відповідно виставлено на торги у формі аукціону, то були би отримані значні кошти, які би значно перевищили 12 % від її нормативно-грошової оцінки, які б поповнили бюджет громади.

Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Господарського суду Волинської області від 20.10.2021, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 23.12.2021, у задоволенні позову відмовлено.

4. Судові рішення мотивовано тим, що:

- доводи позивача про наявність безпідставної бездіяльності відповідача щодо передачі з державної власності у власність Луцької міської територіальної громади спірної земельної ділянки є безпідставними, оскільки спростовуються, зокрема, наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 11.12.2020 № 47-ОТГ, актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 11.12.2020;

- земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, у тому числі спірна земельна ділянка, в силу вимог Закону України від 28.04.2021 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", який набрав чинності 27.05.2021 стали комунальною власністю, тому відповідач, на теперішній час, не має права здійснювати розпорядження спірною земельною ділянкою, що свідчить про неможливість задоволення позовних вимог про зобов`язання відповідача прийняти наказ про передачу у власність Луцької міської територіальної громади спірної земельної ділянки та направити на адресу Ради акт прийому-передачі земельної ділянки;

- в матеріалах справи відсутні докази звернення позивача до відповідних органів щодо державної реєстрації права власності на спірну земельну ділянку, та відмови у такій реєстрації;

- на момент винесення спірного наказу про поновлення договору оренди спірної земельної ділянки ГУ Держгеокадастру у Волинській області було розпорядником земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів сільськогосподарського призначення, а тому діяло в межах власної компетенції.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. У касаційній скарзі Рада просить рішення суду першої інстанції і постанову апеляційного суду скасувати, прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

6. На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скаржник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, зокрема, питання застосування положень пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України у співвідношенні зі статті 117 ЗК України.

У касаційній скарзі позивач зазначає, що за відсутності наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області про передачу спірної земельної ділянки та акта її приймання-передачі, прийнятих у порядку статті 117 ЗК України, неможливо здійснити державну реєстрацію права комунальної власності.

Узагальнені доводи інших учасників справи

7. ГУ Держеокадастру у Волинській області (відповідач) і ОСОБА_1 (третя особа) у відзивах на касаційну скаргу просять відмовити в її задоволенні з мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.

Розгляд справи

8. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 26.05.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Ради на рішення Господарського суду Волинської області від 20.10.2021 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 23.12.2021 у справі № 903/452/21; призначено розгляд справи у судовому засіданні на 05.07.2022.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

9. 18.06.2014 між ГУ Держземагенства у Волинській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі, за умовами якого:

- орендодавець згідно з наказом ГУ Держземагенства у Волинській області від 18.06.2014 №3-143/15-14-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номером 0722884300:04:00:000:1820, сільськогосподарського призначення для створення та ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Одерадівської сільської ради Луцького району Волинської області (пункт 1);

- в оренду передається земельна ділянка площею 97,7389 га, у тому числі рілля 97,7389 га (пункт 2).

- нормативна грошова оцінка становить 3 163 105,22 грн (пункт 5).

- договір укладено на 7 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 8).

10. Договір зареєстровано в Державному реєстрі 27.06.2014, що підтверджується інформацією з Державних реєстрів від 31.05.2021.

11. 25.07.2014 ОСОБА_1 зареєстрував Фермерське господарство "Ранок Плюс", що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

12. ОСОБА_1 направив відповідачу заяву від 19.03.2021, в якій просив продовжити договір оренди спірної земельної ділянки.

13. Наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області "Про поновлення договору оренди земельної ділянки" від 22.03.2021 № 3-701/15-21-СГ поновлено договір оренди землі від 18.06.2014, укладений між ГУ Держземагенства у Волинській області та ОСОБА_1, предметом якого є спірна земельна ділянка. Пункти 5, 9 договору викладено у такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 03.03.2021 становить 3 476 097,71 грн і підлягає щорічній індексації"; "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та становить 417 131,72 грн в рік". Додано п. 8.1 "договір поновлено на новий строк 7 років".

14. 23.03.2021 між ОСОБА_1 та ГУ Держгеокадастру у Волинській області укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2014, якою сторони поновили договір оренди землі від 18.06.2014 та внесли зміни до пунктів 5, 9 договору виклавши їх в такій редакції:

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 03.03.2021 становить 3 476 097,71 грн і підлягає щорічній індексації (пункт 5);

- орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та становить 417 131,72 грн в рік (пункт 9);

- договір поновлено на новий строк 7 років (пункт 8.1).

15. Пунктом 1 наказу Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності" від 17.11.2020 № 485 визначено керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 ЗК України з 17.11.2020.

16. Як встановлено судами, в результаті інвентаризації серед інших було сформовано спірну земельну ділянку.

17. Наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 11.12.2020 № 47-ОТГ передано Луцькій територіальній громаді в особі Ради у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 594,4057 га (у тому числі спірну земельну ділянку) та згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність.


................
Перейти до повного тексту