1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2022 року

м. Київ

справа № 560/3047/19

адміністративне провадження № К/9901/42886/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Юрченко В.П.,

суддів: Васильєвої І.А., Бившевої Л.І.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на додаткове рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року (якою здійснено перегляд додаткового рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року) у справі №560/3047/19 за позовом Державного підприємства "Закупнянський кар`єр" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми "Ш" від 6 червня 2019 року №0025575005, прийняте ГУ ДФС у Хмельницькій області про сплату штрафу у розмірі 20%, що становить суму 142075,06 грн.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 2 червня 2021 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року позов задоволено.

До Хмельницького окружного адміністративного суду надійшла заява представника позивача про ухвалення додаткового рішення у справі №560/3047/19 щодо розподілу витрат на проведення експертизи.

30 вересня 2021 року Хмельницький окружний адміністративний суд ухвалив додаткове рішення, яке залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року, яким стягнуто на користь державного підприємства "Закупнянський кар`єр" понесені ним витрати пов`язані із проведенням експертизи у розмірі 62107 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.

Ухвалюючи додаткове рішення та постанову за наслідками його перегляду, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що витрати позивача на проведення експертизи пов`язані з розглядом справи та підлягають розподілу в порядку, передбаченому КАС України.

Не погодившись з цими судовими рішеннями податковий орган подав касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права, просить скасувати додаткове рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року (якою здійснено перегляд додаткового рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року) та прийняти нову постанову, якою у задоволенні заяви про відшкодування витрат, пов`язаних із проведенням судово-економічної експертизи відмовити.

В касаційній скарзі відповідач зазначає, що позивачем подано до суду першої інстанції заяву про ухвалення додаткового рішення про стягнення на користь державного підприємства "Закупнянський кар`єр" судових витрат, пов`язаних із проведенням експертизи після п`яти днів після ухвалення рішення суду, у зв`язку з чим позивачем порушено вимоги частини 7 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Верховний Суд, переглянувши судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність судами норм процесуального права, вважає, що відсутні підстави для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ухвалою суду від 29 листопада 2019 року за клопотанням позивача - державного підприємства "Закупнянський кар`єр" призначено судово-економічну експертизу по справі № 560/3047/19, проведення якої доручено судовому експерту Столяр Оксані Олексіївні; свідоцтво судового експерта №906, видане Міністерством юстиції України, чинне до 7 липня 2020 року; витрати на проведення експертизи покладено на позивача: державне підприємство "Закупнянський кар`єр"; зупинено провадження по справі до одержання результатів експертизи.

Експертом на адресу Хмельницького окружного адміністративного суду супровідним листом № 04/05 від 4 травня 2020 року було надіслано рахунок-фактуру № СФ-0000006 від 4 травня 2020 року у сумі - 62107,00 грн без ПДВ для оплати за проведення судово- економічної експертизи у справі № 560/3047/19 (який, як доказ, наявний в матеріалах справи).

За результатами проведеної судової експертизи до суду надійшов висновок судово- економічної експертизи №26 від 31 березня 2021 року з додатками, серед якого наявний акт здачі-приймання висновку судового експерта від 31 березня 2021 року по адміністративній справі № 560/3047/19, в якому вказано суму проведеної експертизи - 62107,00 грн та те, що вона сплачена ДП "Закупнянський кар`єр".

Зазначений висновок прийнято судом в якості доказу та, як вбачається з рішення суду від 2 червня 2021 року, досліджено його разом із іншими доказами.

В аспекті заявлених вимог, Верховний Суд зазначає наступне.

Згідно частини першої та третьої статті 132 Кодекс адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:

на професійну правничу допомогу;

сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду;

пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз;

пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;

пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Приписами частини третьої статті 137 Кодексу адміністративного судочинства України, спеціаліст, перекладач, експерт отримують винагороду за виконані роботи (надані послуги), пов`язані із справою, якщо це не входить до їхніх службових обов`язків.

Частина четверта статті 137 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що у випадках, коли сума витрат на оплату робіт (послуг) спеціаліста, перекладача, експерта або проведення експертизи повністю не була сплачена учасниками справи попередньо (авансом), суд стягує ці суми на користь спеціаліста, перекладача, експерта чи експертної установи зі сторони, визначеної судом відповідно до правил про розподіл судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно частини 5 статті 137 Кодексу адміністративного судочинства України, розмір витрат на підготовку експертного висновку на замовлення сторони, проведення експертизи, залучення спеціаліста, перекладача чи експерта встановлюється судом на підставі договорів, рахунків та інших доказів.

Розмір витрат на оплату робіт (послуг) залученого стороною спеціаліста, перекладача чи експерта має бути співмірним із складністю відповідної роботи (послуг), її обсягом та часом, витраченим ним на виконання робіт (надання послуг) (частина 6 статті 137 Кодексу адміністративного судочинства України).

У разі недотримання вимог щодо співмірності витрат суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на оплату робіт (послуг) спеціаліста, перекладача чи експерта, які підлягають розподілу між сторонами (частина 7 статті 137 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини сьомої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.


................
Перейти до повного тексту