ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 924/599/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Булгакової І.В. (головуючий), Колос І.Б. і Львова Б.Ю.,
за участю секретаря судового засідання - Барвіцької М.Т.,
учасники справи:
позивач - Розсошанська сільська рада Хмельницької області,
представник позивача - не з`явився,
відповідач - акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз",
представник відповідача - не з`явився,
розглянув касаційну скаргу Розсошанської сільської ради Хмельницької області
на рішення господарського суду Хмельницької області від 13.09.2021 (головуючий суддя Гладій С.В.)
та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 18.01.2022 (головуючий Грязнов В.В., судді: Василишин А.Р. і Олексюк Г.Є.)
у справі № 924/599/21
за позовом Розсошанської сільської ради Хмельницької області (далі - Сільрада)
до акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" (далі - Товариства)
про визнання протиправним та скасування рішення, оформленого протоколом.
За результатами розгляду касаційної скарги Верховний Суд
ВСТАНОВИВ:
Сільрада звернулась до господарського суду Хмельницької області з позовом до Товариства про визнання протиправним та скасування рішення оформлене протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодексу ГРМ) від 17.12.2020.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що акт про порушення та рішення оформлене протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ складений та, відповідно, прийняте з порушенням чинного законодавства.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 13.09.2021, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 18.01.2022, відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що:
- порушення було зафіксовано в акті про порушення від 05.02.2020 № 1097;
- споживач (Сільрада) від підпису відмовився. При цьому акт під час його складання підписано двома представниками Товариства та здійснено також відеозйомку відмови споживача від підписання такого акту;
- після складання акта про порушення, даний акт було направлено на адресу споживача рекомендованим листом з повідомленням про вручення;
- акт розглянуто в порядку та строки передбачені законодавством;
- зміна показників з 4 538 м3 на 5 620,77 м3, зафіксованих актами під час огляду вузла обліку газу, доводить факт несанкціонованого відновлення газопостачання.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Сільрада звернулась до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування пунктів 4 та 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у подібних правовідносинах, просить скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Товариство подало відзив на касаційну скаргу, в якому, посилаючись на законність і обґрунтованість оскаржуваних рішень судів попередніх інстанцій, просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а судові рішення залишити без змін.
Перевіривши правильність застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального і процесуального права, відповідно до встановлених ними обставин справи, враховуючи підстави відкриття касаційного провадження, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Місцевим та апеляційним господарськими судами встановлено, що згідно з положеннями пунктів 1.1, 1.2, 1.3 Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 30.09.2015 № 2498, цей договір є публічним, регламентує порядок та умови забезпечення цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта Споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором газорозподільних систем (далі - Оператор ГРМ) обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.
Умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України ?Про ринок природного газу? і Кодексу ГРМ.
Цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України (далі - ЦК України) на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема, надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє споживачу інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунку Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.
Сільрадою підписано заяву-приєднання від 10.06.2016 № 094204B6OZAB066 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим), відповідно до якої Сільрада приєдналась до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 на офіційному сайті НКРЕКП, сайті Оператора ГРМ в мережі Інтернет за адресою:km/104/ua, та в друкованому виданні, що публікується у межах території ліцензованої діяльності у газеті ?Подільські вісті? від 29.12.2015, приєднуючись до умов договору з наступними персоніфікованими даними: персональний ЕІС код суб`єкта ринку природного газу 56ХS00004B6OZ005
З моменту приєднання Сільради до умов Типового договору 10.06.2016 між сторонами виникли відносини, які регулюються Законом України ?Про ринок природного газу? (далі - Закон), Кодексом ГРМ та іншими нормативно-правовими актами, яким врегульовуються такі правовідносини.
Сільрада 12.04.2019 звернулась листом № 217 до Товариства, в якому просила припинити газопостачання та опломбувати газове обладнання зокрема за адресою: с.Розсоша, вул. Центральна, 4.
Газопостачання за адресою: вул.Центральна, 4, с.Розсоша, Хмельницький район було припинено 26.04.2019, про що складено акт від 26.04.2019 № 774 на відключення газових приладів та лічильників. У даному акті зафіксовано показник лічильника ?Новатор? з заводським номером 4068788 , а саме ?4538?. Крім того на газовому обладнанні встановлено номерну пломбу С258567074. Даний акт складено у двох примірниках, один з яких залишається у споживача.
Представниками Товариства 05.02.2020 була проведена перевірка газового обладнання по вул.Центральній, 4 у с.Розсоша та встановлено порушення Кодексу ГРМ, а саме: підпункту 2 пункту 1 глави 2 розділ XI, виявлення Оператором ГРМ (Товариством) несанкціонованого відновлення газопостачання шляхом самовільного відкриття опломбованого крану, про що складено акт про порушення № 1097, в якому зазначено, що комісія Товариства з розгляду цього акта буде проводити засідання 20.02.2020 о 10:00. На засідання запрошено споживача або уповноважену ним особу. У разі неявки на засіданні комісії цей акт розглядається без участі споживача або уповноваженої особи. Акт про порушення підписано представниками Оператора ГРМ Надоптою І. та Білою І.А. Представник Сільради від підписання акта відмовився, про що зазначено в акті про порушення № 1097.
Акт надіслано Сільраді, що підтверджується реєстром листів (рекомендовані/рекомендовані з повідомленням) від 07.02.2020 та фіскальним чеком від 08.02.2020.
У подальшому представниками Товариства 07.02.2020 складено акт про порушення № 1098, згідно з яким встановлено порушення Кодексу ГРМ: підпункту 1 пункту 2 глави 2 розділу XI відмова в доступі до об`єкта споживача, внаслідок чого представник Оператора ГРМ не здійснив контрольне зняття показань лічильника газу (ЗВТ): споживач відмовив у доступі до лічильника та газоспоживчого обладнання (ГСО). Акт про порушення підписали представники Оператора ГРМ Головата М.М., Барог А.В., Кулик І.М. Представник Сільради акт про порушення № 1098 підписувати відмовився.
Протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ від 27.02.2020 задоволено акт про порушення від 05.02.2020 № 1097 за адресою: Хмельницький район, с.Розсоша, вул.Центральна, 4, Сільрада та затверджено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості за період з 01.08.2019 по 31.01.2020.
Представником Товариства 13.08.2020 у присутності представника Сільради Андрущишина О.Й складено акт перевірки на правильність обліку спожитого природного газу, перевірено дотримання правил споживання природного газу та достовірності його обліку. В акті зазначено, що показники лічильника складають ?5620,77?, котел ?"Росс? у кількості 1 штука відключено. Опломбовано в котельні пломбою С2585670 та опломбовано на врізці пломбою С49851805.
Протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ від 06.11.2020 скасовано рішення оформлене протоколом від 27.02.2020 Комісії з розгляду актів про порушення про задоволення акта про порушення від 05.02.2020 № 1097 за адресою: Хмельницького р-ну, с.Розсоша, вул.Центральна, 4 та затвердження акта-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості за період з 01.08.2019 по 31.01.2020 у зв`язку з виявленням у Сільради зміненого газового обладнання меншої потужності, відповідно розрахунок здійснено невірно, та призначене нове засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу щодо розгляду акта про порушення від 05.02.2020 № 1097.
Товариство 30.11.2020 листом № 29003.1-Сл-5547-1120 повідомило представника Сільради Дячка В.В., що 09.12.2020 об 11:00 у приміщенні Товариства відбудеться засідання з розгляду акта про порушення від 05.02.2020 № 1097. Сільраду також повідомлено, які документи необхідно мати при собі, та про те, що у разі неприбуття на засідання комісії, остання розглядатиме складений акт про порушення без участі споживача.
Комісією з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ 09.12.2020 призначено нове засідання комісії щодо розгляду акта про порушення від 05.02.2020 № 1097.
Товариство листом від 14.12.2020 № 29003.1Сл-5852-1220 повідомило Сільраду про призначення на 17.12.2020 об 11:00 засідання комісії з розгляду акта про порушення від 05.02.2020 № 1097. Сільраду також повідомлено, які документи необхідно мати при собі, та про те, що у разі неприбуття на засідання комісії, остання розглядатиме складений акт про порушення без участі споживача.
Комісією з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ 17.12.2020 прийнято рішення про задоволення акта про порушення від 05.02.2020 № 1097 за адресою: Хмельницький р-н, с.Розсоша, вул.Центральна,4, Сільрада, та затверджено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості за період з 01.08.2019 по 31.01.2020.
Відповідно до акта-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості за період з 01.08.2019 по 31.01.2020 по об`єкту: ?Розсошанська сільська рада? номінальна витрата природного газу на одиницю ГСО Котел АОГВ-30 складає 3,45 м3/год. Також зазначено, що за період порушення 184 діб (з 01.08.2019 по 31.01.2020) розрахунковий необлікований об`єм природного газу складає: 10 830,24 м3. Вартість вказаного об`єму газу складає 70 737,64 грн.
Такі дані підтверджуються додатком 1 ?Актом-розрахунком не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості?. В акті містяться дані про розрахунок обсягів спожитого газу та про нараховану заборгованість споживача за період з 01.08.2019 по 31.01.2020 (10 830,24 м3 газу спожито, що становить 70 737,64 грн заборгованості).
До матеріалів справи Товариством долучено фотодокази самовільного відкриття опломбованого крану, фотодокази показників лічильника на момент перевірки на правильність обліку спожитого природного газу 13.08.2020, а також долучено CD-диск з відео, де зафіксоване спілкування з представником Сільради щодо підписання акта про порушення.
Дослідивши доводи касаційної скарги, зміст судових рішень у їх контексті та матеріали справи, Верховний Суд дійшов таких висновків.
Касаційне провадження у справі відкрито на підставі пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України, яким передбачено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
В якості підстави для подання касаційної скарги Сільрада визначила пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України, посилаючись на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування пунктів 4 та 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у подібних правовідносинах.
З приводу цього Верховний Суд зазначає таке.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди виходили з того, що відповідно до підпункту 2 пункту 1 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належить; зокрема, несанкціоноване відновлення газоспоживання.
Згідно з пунктом 1 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.
Акт про порушення, відповідно до пункту 2 глави 5 Розділу XI Кодексу, після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами.