1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 липня 2022 року

м. Київ

справа № 580/1107/21

адміністративне провадження № К/9901/28004/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку попереднього судового засідання у касаційній інстанції адміністративну справу № 580/1107/21

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2021 року (прийняту у складі головуючого судді Тимошенко В.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2021 року (постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді - Мезєнцева Є.І., суддів: Земляної Г.В., Файдюка В.В.)

у с т а н о в и в :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 04 березня 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУ ПФУ в Черкаській області, відповідач), в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення позивачу відсоткового значення довічного грошового утримання судді у відставці з 80 % до 50% та відмови у проведенні повторного перерахунку щомісячного довічного утримання судді у відставці згідно його заяви від 27.01.2021 в розмірі 80% суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, відповідно до довідки Територіального управління ДСА у Черкаській області від 24.02.2020 № 04-373/20, з урахуванням фактично виплачених сум, починаючи з 1.03.2020;

- зобов`язати відповідача здійснити позивачу повторний перерахунок та виплату щомісячного довічного утримання судді у відставці згідно в розмірі 82% суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді відповідно до довідки Територіального управління ДСА у Черкаській області від 24.02.2020 № 04-373/20, з урахуванням фактично виплачених сум, починаючи з 1.03.2020.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що ГУ ПФУ в Черкаській області здійснюючи на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2020 року у справі № 580/3215/20 перерахунок його довічного грошового утримання судді у відставці, протиправно зменшило розмір з 80% до 50% суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанції

2. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2021 року, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2021 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області в частині визначення довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 у розмірі 50% від суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 23, код ЄДРПОУ 21366538) перерахувати та виплатити ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) щомісячне довічне грошове утримання судді у відставці у розмірі 50% від суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді із збільшенням на 2% щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці за 1 рік понад 20 років, всього на 2%, та виплатити різницю між належними до сплати та фактично виплаченими сумами щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці з 01 березня 2020 року.

У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 23, код ЄДРПОУ 21366538) на користь ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні.

3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суди виходили з того, що до спірних відносин підлягає застосуванню Закон України від 02.06.2016 № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (далі -Закон № 1402-VIII), яким передбачені інші розміри суддівської винагороди та розмір відсотків від неї, для нарахування щомісячного грошового утримання ніж Законом на підставі якого позивачу було призначено вказане утримання.

Виходячи з того, що стаж позивача, який дає право на відставку та отримання щомісячне довічне грошове утримання судді у відставці становить 21 рік 9 місяців 27 днів, розмір такого утримання позивача, повинен становити 52% суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. 02 серпня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2021 року в частині зобов`язання відповідача перерахувати та виплатити йому щомісячне довічне грошове утримання судді у відставці у розмірі 50% від суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді. У цій частині ухвалити нове судове рішення, яким зобов`язати відповідача здійснити ОСОБА_1 , як судді у відставці, перерахунок та виплату щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці у розмірі 80% від суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді із збільшенням на 1 рік понад 20 років, всього на 2% щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці (всього 82%), згідно із довідкою Територіального управління ДСА у Черкаській області від 24.02.2020 № 04-373/20, та виплатити різницю між належними до сплати та фактично виплаченими сумами щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці починаючи з 01 березня 2020 року.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що спірні рішення є частково незаконними, протирічать вимогам Конституції України та діючого законодавства і є такими, що винесені з порушенням норм матеріального права.

Позивач зазначає, що процедура призначення щомісячного довічного грошового утримання та його перерахунку є різними за змістом і механізмом їх проведення. Єдиною підставою для проведення перерахунку є збільшення розміру суддівської винагороди, який працює на відповідній посаді, а відсотковий розмір вже призначеного утримання є сталим та не може змінюватись. Натомість відповідачем здійснено перепризначення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці відповідно до положень частини 3 статті 142 Закону №1402-VIII.

5. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02 серпня 2021 року визначено склад колегії суддів: Стрелець Т.Г. (головуючий суддя), Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 02 серпня 2021 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2021 року у справі № 580/1107/21.

Позивач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

Верховний Суд ухвалою від 5 липня 2022 року справу призначив до розгляду в попередньому судовому засіданні у суді касаційної інстанції за наявними у справі матеріалами з 6 липня 2022 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 перебуває на обліку у ГУ ПФУ в Черкаській області та отримує з 2015 року щомісячне довічне грошове утримання судді у відставці у розмірі 80% суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді.

Згідно розрахунку Уманського міськрайонного суду Черкаської області стажу судді, який дає право на відставку та отримання щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, стаж роботи ОСОБА_1 становить 21 рік 9 місяців 27 днів.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2020 року у справі № 580/3215/20 позов задоволено частково, визнано протиправною відмову ГУ ПФУ в Черкаській області у проведенні ОСОБА_1 перерахунку та виплати щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, починаючи з 01.03.2020 на підставі довідки ТУ ДСА у Черкаській області від 24.02.2020 №04-373/20 станом на 01.01.2020 та зобов`язано ГУ ПФУ в Черкаській області здійснити перерахунок і виплату ОСОБА_1 щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці на підставі довідки ТУ ДСА у Черкаській області від 24.02.2020 № 04-373/20 із врахуванням раніше сплачених сум, починаючи з 01.03.2020.

Позивачу, на виконання рішення у справі № 580/3215/20, здійснено перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці у розмірі 50% суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, виходячи зі стажу 21 рік 9 місяців 27 днів.

Вважаючи протиправним зменшення розміру довічного грошового утримання судді у відставці з 80% до 50% суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, позивач звернувся до суду.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

7. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 126 Конституції України визначено, що незалежність і недоторканість суддів гарантується Конституцією і законами України.

В силу статті 130 Конституції України держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя. Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.

Організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд визначає Закон №1402-VIII.

Відповідно до частини першої статті 142 Закону №1402-VІІІ суддя, який вийшов у відставку, після досягнення чоловіками віку 62 років, жінками - пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», виплачується пенсія на умовах, визначених зазначеним Законом, або за його вибором щомісячне довічне грошове утримання. До досягнення зазначеного віку право на пенсію за віком або щомісячне довічне грошове утримання мають чоловіки 1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку:

1) 61 рік - які народилися з 1 січня 1954 року по 31 грудня 1954 року;

2) 61 рік 6 місяців - які народилися з 1 січня 1955 року по 31 грудня 1955 року.

При цьому, суддя у відставці, який не досяг віку, встановленого частиною першою цієї статті, отримує щомісячне довічне грошове утримання. При досягненні таким суддею віку, встановленого частиною першою цієї статті, за ним зберігається право на отримання щомісячного довічного грошового утримання або, за його вибором, призначається пенсія на умовах, визначених Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (частина друга статті 142 Закону №1402-VIІІ).

Досліджуючи поняття щомісячне довічне грошове утримання судді, Конституційний Суд України у мотивувальній частині рішення від 14.12.2011 №18-рп/2011 вказав, що це утримання є самостійною гарантією незалежності судді та складовою його правового статусу, а правова природа щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці та щомісячного грошового утримання діючого судді однакова, а самі ці поняття однорідні та взаємопов`язані, ідентичні, відрізняються лише за способом фінансування: судді у відставці виплату одержують з Пенсійного фонду України за рахунок Державного бюджету, діючі судді - виключно з Державного бюджету України. У цьому ж рішенні Конституційний суд України також вказав про неможливість звуження змісту та об`єму гарантій незалежності суддів, а відповідно, матеріального та соціального забезпечення.

У Рішенні Конституційного Суду України від 03.06.2013 №3-рп/2013 (справа щодо змін умов виплати пенсій і щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці) зазначено, що визначені Конституцією та законами України гарантії незалежності суддів є невід`ємним елементом їх статусу, поширюються на всіх суддів України та є необхідною умовою здійснення правосуддя неупередженим, безстороннім і справедливим судом. Такими гарантіями є надання їм за рахунок держави матеріального забезпечення (суддівська винагорода, пенсія, щомісячне довічне грошове утримання тощо) та надання їм у майбутньому статусу судді у відставці. Право судді у відставці на пенсійне або щомісячне довічне грошове утримання є гарантією належного здійснення правосуддя і незалежності працюючих суддів та дає підстави висувати до суддів високі вимоги, зберігати довіру до їх компетентності і неупередженості. Щомісячне довічне грошове утримання судді спрямоване на забезпечення гідного його статусу життєвого рівня, оскільки суддя обмежений у праві заробляти додаткові матеріальні блага, зокрема, обіймати будь-які інші оплачувані посади, виконувати іншу оплачувану роботу. Конституційний принцип незалежності суддів означає, в тому числі, конституційно обумовлений імператив охорони матеріального забезпечення суддів від його скасування чи зниження досягнутого рівня без відповідної компенсації як гарантію недопущення впливу або втручання у здійснення правосуддя.

Крім цього, зазначений підхід до статусу судді у відставці та питання належного матеріального забезпечення суддів у відставці знайшов своє продовження у Рішенні Конституційного Суду України від 08.06.2016 № 4-рп/2016, у абзаці другому пункту 3 мотивувальної частини якого Суд зазначив, що щомісячне довічне грошове утримання є особливою формою матеріального забезпечення судді, полягає у гарантованій державою щомісячній грошовій виплаті, що слугує забезпеченню належного матеріального утримання судді після звільнення від виконання обов`язків (відставки), а також життєвого рівня, гідного його статусу.


................
Перейти до повного тексту