ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 липня 2022 року
м. Київ
справа № 640/29393/21
адміністративне провадження № К/990/8490/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 640/29393/21
за позовом Первинної профспілкової організації Державного підприємства «Семенівське лісове господарство»
до Державного агентства лісових ресурсів України
про визнання протиправними дій, визнання недійсними та скасування наказу
за касаційною скаргою Первинної профспілкової організації Державного підприємства «Семенівське лісове господарство» на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2021 року (головуючий суддя: Кармазін О. А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року (колегія у складі: головуючого судді Аліменка В. О., суддів: Бєлової Л. М., Кучми А. Ю.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У жовтні 2021 року Первинна профспілкова організація Державного підприємства «Семенівське лісове господарство» звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державного агентства лісових ресурсів України, в якому просила:
- визнати протиправними дії голови Державного агентства лісових ресурсів України в частині припинення Державного підприємства «Семенівське лісове господарство» без завчасного надання первинній профспілковій організації інформації щодо скорочення чисельності або штату працівників;
- визнати протиправним та скасувати наказ Державного агентства лісових ресурсів України від 27 вересня 2021 року № 549 «Про припинення Державного підприємства «Семенівське лісове господарство».
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що як зазначено в оскаржуваному наказі, він винесений відповідно до Цивільного кодексу, Господарського кодексу, Закону України «Про управління об`єктами державної власності», з метою удосконалення структури управління та підвищення ефективності ведення лісового господарства.
Водночас, позивач вважає що наказ від 27 вересня 2021 року № 549 Державного агентства лісових ресурсів України «Про припинення Державного підприємства «Семенівське лісове господарство» та затвердження складу Комісії з припинення» є протиправним, винесений з порушенням норм чинного законодавства, порушує права та законні інтереси працівників лісгоспу, оскільки голова Держагентства не послався на жодну конкретну правову норму зазначених нормативних актів щодо прийняття оскаржуваного наказу, а відтак, за висновком позивача, такий наказ підлягає скасуванню.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалою від 20 жовтня 2021 року, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року, відмовив у відкритті провадження у справі.
4. Відмовляючи у відкритті провадження у справі, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що заявлений позов не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями, 11 квітня 2022 року Первинна профспілкова організація Державного підприємства «Семенівське лісове господарство» звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року, передати справу на розгляд суду першої інстанції для вирішення питання про відкриття провадження у справі.
6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій допущено порушення норм процесуального права.
Так, судами не враховано правову позицію викладену у постанові Верховного Суду від 09 вересня 2021 року у справі № 640/11377/20.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. В автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду 11 квітня 2022 року зареєстровано вказану касаційну скаргу.
8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11 квітня 2022 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С. Г., судді: Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.
9. Ухвалою Верховного суду від 13 квітня 2022 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Первинної профспілкової організації Державного підприємства «Семенівське лісове господарство» на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року.
10. Ухвалою Верховного Суду від 05 липня 2022 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 06 липня 2022 року.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
12. Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
13. Європейський суд з прав людини у рішенні від 20 липня 2006 року у справі «Сокуренко і Стригун проти України» вказав, що фраза «встановлений законом» поширюється не лише на правову основу самого існування «суду», але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін «судом, встановленим законом» у пункті 1 статті 6 Конвенції передбачає «усю організаційну структуру судів, включно з … питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів …». Суд дійшов висновку, що національний суд не мав юрисдикції судити деяких заявників, керуючись практикою, яка не мала регулювання законом, і, таким чином, не міг вважатися судом, «встановленим законом».
Отже, поняття «суду, встановленого законом» зводиться не лише до правової основи самого існування «суду», але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.
14. Статтею 55 Конституції України передбачено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Вирішуючи питання щодо визначення юрисдикції, в межах якої має розглядатись ця справа, Верховний Суд виходить з такого.
15. Пунктом 1 ч. 1 ст. 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб і суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
16. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.