1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 липня 2022 року

м. Київ

справа № 360/1012/19

провадження № К/9901/30481/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А., суддів: Берназюка Я.О., Кравчука В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Міністерства оборони України

на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 10 червня 2019 року (суддя Тихонов І.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 02 жовтня 2019 року (головуючий суддя Гайдар А.В., судді Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д.)

у справі №360/1012/19

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства оборони України

про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

І. РУХ СПРАВИ

1. У березні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Луганського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства оборони України (далі - Міноборони), у якому з урахуванням уточнених позовних вимог просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України щодо відмови у наданні ОСОБА_1 статусу "Учасник бойових дій";

- з`ясувати виконання позивачем усіх визначених умов, необхідних для отримання статусу "Учасник бойових дій";

- зобов`язати Комісію Командування Сухопутних військ Збройних Сил України не пізніше 30 днів з дня набрання рішенням суду законної сили, надати ОСОБА_1 статус "Учасник бойових дій".

2. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 10 червня 2019 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 02 жовтня 2019 року, позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано рішення комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, яке оформлено протоколом від 21 грудня 2018 року № 27, про відмову у наданні статусу часника бойових дій у зв`язку з відсутністю підстав для надання статусу учасника бойових дій, відповідно до законодавства України на день розгляду працівнику Збройних Сил України ОСОБА_1 , провідному спеціалісту комплектування Білокуракинсько-Троїцького об`єднаного районного військового комісаріату Луганської області; зобов`язано комісію Командування Сухопутних військ Збройних Сил України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій повторно розглянути надані документи та прийняти рішення щодо надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення, з урахуванням окреслених у даному рішенні висновків, та правової оцінки суду. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Не погодившись з такими судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, відповідач направив до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просив скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду від 10 червня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 02 жовтня 2019 року і відмовити у задоволенні позову.

4. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , займає посаду провідного спеціаліста командування, службовця Збройних Сил України.

6. Луганським обласним військовим комісаріатом листом від 03 березня 2018 року №ВП/649 направлено документи особового складу на розгляд комісії для вирішення питання надання статусу учасника бойових дій, зокрема, ОСОБА_1 .

7. Листом від 19 червня 2018 року № ВОЗІК/1293 Луганський обласний військовий комісаріат направив документи особового складу на розгляд комісії для вирішення питання надання статусу учасника бойових дій, зокрема, ОСОБА_1 .

8. Рішенням комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, яке оформлено протоколом від 04 вересня 2018 року № 20, відмовлено у наданні статусу часника бойових дій у зв`язку з відсутністю підстав для надання статусу учасника бойових дій, відповідно до законодавства України на день розгляду (з внесенням змін до пункту 19 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту") працівнику Збройних Сил України ОСОБА_1 , провідному спеціалісту комплектування Білокуракинсько-Троїцького об`єднаного районного військового комісаріату Луганської області.

9. Рішенням комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, яке оформлено протоколом від 08 листопада 2018 року № 23, ухвалено скасувати рішення комісії щодо відмови у наданні статусу учасника бойових дій та повторно розглянути на наступному засіданні питання про надання статусу часника бойових дій працівнику Збройних Сил України ОСОБА_1 , провідному спеціалісту комплектування Білокуракинсько-Троїцького об`єднаного районного військового комісаріату Луганської області.

10. Рішенням комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, яке оформлено протоколом від 16 листопада 2018 року № 25, повернуто на доопрацювання у зв`язку із допущенням помилок під час оформлення документів щодо надання статусу часника бойових дій працівнику Збройних Сил України ОСОБА_1 , провідному спеціалісту комплектування Білокуракинсько-Троїцького об`єднаного районного військового комісаріату Луганської області.

11. Рішенням комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, яке оформлено протоколом від 21 грудня 2018 року № 27, відмовлено у наданні статусу часника бойових дій у зв`язку з відсутністю підстав для надання статусу учасника бойових дій, відповідно до законодавства України на день розгляду працівнику Збройних Сил України ОСОБА_1 , провідному спеціалісту комплектування Білокуракинсько-Троїцького об`єднаного районного військового комісаріату Луганської області.

12. Листом від 23 січня 2019 року № 116/9/2/482 позивачу повідомлено про те, що Законом України "Про статут ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" визначено осіб, які належать до учасників бойових дій. Пунктом 4 Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в АТО, забезпечення її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпечення їх здійснення, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413 (зі змінами, далі - Порядок №413), визначено документи, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій. Законом України від 22 травня 2018 року № 2443-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо соціального захисту постраждалих учасників Революції Гідності та деяких інших осіб" (набрав чинності з 25 липня 2018 року) внесено зміни до пункту 19 статті 6 закону України "Про статут ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" в частині виключення із зазначеного пункту працівників Збройних Сил України, з огляду на які позивачу відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій

13. Незгода позивача з відмовою надати йому статус учасника бойових дій стала підставою для звернення до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Задовольняючи частково позов, суди першої та апеляційної інстанцій врахували положення статті 58 Конституції України, застосували принцип верховенства права і зробили висновок про те, що зміни, що відбулись в законодавстві, стосуються заяв, які подані з 25 липня 2018 року, а саме з дня, коли вказані зміни набрали чинності. У даному ж випадку розгляд документів для вирішення питання про надання статусу учасника бойових днів має здійснюватися саме за нормами пункту 19 статті 6 Закону України "Про статут ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" до змін, внесених Законом України від 22 травня 2018 року № 2443-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо соціального захисту постраждалих учасників Революції Гідності та деяких інших осіб".

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

15. Скаржник мотивує свою касаційну скаргу тим, що Міноборони є неналежним відповідачем у справі, не здійснює вирішення питань про надання статусу учасника бойових дій, а також, що воно не порушувало прав позивача.

16. Заявник на обґрунтування вимог касаційної скарги покликається на те, що відповідно до абзацу 11 пункту 8-1 Порядку № 413 передбачено, що рішення комісії або міжвідомчої комісії може бути оскаржене в судовому порядку. У зв`язку з цим Міноборони вважає комісію Командування Сухопутних військ Збройних Сил України належним відповідачем у справі.


................
Перейти до повного тексту