1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2022 року

м. Київ

справа № 826/16720/17

адміністративне провадження № К/9901/58867/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні справу як суд касаційної інстанції справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області про визнання протиправними дій, скасування податкового повідомлення-рішення, податкової вимоги та рішення про опис майна у податкову заставу, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2018 (суддя - Горяйнов А.М., судді: Кузьмишина О.М., Коротких А.Ю.) у справі №826/16720/17.

встановив:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернулася до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом, в якому просила суд:

визнати протиправними дії посадових осіб відповідача по складанню акту та розрахунку фінансових санкцій до акту фактичної перевірки незаконними в частині невідповідності застосування норм законодавства України щодо нарахування штрафної (фінансової) санкції з врахуванням, що обігова грошова одиниця - гривня;

скасувати податкове повідомлення рішення відповідача від 18.08.2017 № 0004364001 про застосування фінансових санкцій, складене щодо порушень ФОП ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 );

визнати протиправними дії посадової особи відповідача щодо складання податкової вимоги № 7900-17 та рішення № 17 про опис майна у податкову заставу від 09.08.2017;

скасувати податкову вимогу № 7900-17 та рішення № 17 про опис майна у податкову заставу від 09.08.2017.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2018 позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області щодо складання податкової вимоги Головного управління ДФС у Київській області № 7900-17 від 09.08.2017 року та рішення № 17 про опис майна у податкову заставу від 09.08.2017. Скасовано податкову вимогу Головного управління ДФС у Київській області (код ЄДРПОУ 39393260; місцезнаходження: 03151, місто Київ, вулиця Народного Ополчення, 5-А) № 7900-17 від 09.08.2017 та рішення № 17 про опис майна у податкову заставу від 09.08.2017. В іншій частині позовних вимог - відмолено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2018 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2018 в частині задоволення позовних вимог ФОП ОСОБА_1 скасовано та прийнято нову постанову про відмову в задоволенні позову в цій частині. В іншій частині залишено без змін.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ФОП ОСОБА_1 оскаржила їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2018 та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.

В обґрунтування своїх доводів ФОП ОСОБА_1 зазначає, що при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення контролюючим органом не враховано, що грошовою одиницею відповідно до Конституції України та законів України є національна валюта - гривня, а копійки визначені як розмінна монета та не є курсовою обіговою монетою, у зв`язку з чим в даному випадку відсутні правові підстави для накладення фінансової санкції, що передбачена статтею 11-1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".

У відзиві на касаційну скаргу ГУ ДФС у Київській області зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, відповідач просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, Головне управління Державної фіскальної служби у Київській області провело фактичну перевірку ФОП ОСОБА_1 з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України у сфері виробництва та обігу підакцизної продукції в магазині, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, за результатами якої склала акт від 04.08.2017 № 380/10-36-40/ НОМЕР_1 .

Податковим органом під час проведення перевірки був встановлений факт реалізації ФОП ОСОБА_1 пачки цигарок "Chesterfield KS BLUE", виробництва ПрАТ "Філіп Морріс Україна" (ЛЛАП20АДЄК 031921ТВ3Ф 17/2) по ціні 29,95 грн., що підтверджується фіскальним чеком від 07.08.2017 № 0000002306, в той час коли виробником цих сигарок 02.07.2017 встановлена максимальна роздрібна ціна - 28,50 грн., отже з урахуванням 5 % акцизного податку ціна повинна бути 29,93 грн., що і стало підставою для визнання відповідачем порушення ФОП ОСОБА_1 вимог податкового законодавства.

На підставі вказаного акту перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 18.08.2017 № 0004364001, яким ФОП ОСОБА_1 нараховані штрафні (фінансові) санкції у розмірі 10000 грн., передбачені абз. 15 частин другої статті 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", за порушення вимог статті 11-1 вказаного Закону.

На підставі наведених висновків акту перевірки, податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення 18.08.2017 № 0004364001, яким до ФОП ОСОБА_1 застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) або пені у розмірі 10000,00 грн.

За результатами адміністративного оскарження зазначене податкове повідомлення-рішення залишено без змін.

При цьому, ГУ ДФС у Київській області винесено податкову вимогу від 09.08.2017 № 7900-17, якою сума заборгованості позивача визначена на рівні 10000,00 грн. та прийнято рішення № 17 від 09.08.2017 про опис майна у податкову заставу.

Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України та Законом України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".

Відповідно до підпункту 14.1.4 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).

Згідно з підпунктом 14.1.106 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України максимальні роздрібні ціни - ціни, встановлені на підакцизні товари (продукцію з урахуванням усіх видів податків (зборів). Акцизний податок з реалізованих суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до максимальної роздрібної ціни.

Максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) встановлюються виробниками або імпортерами товарів (продукції) шляхом декларування таких цін у порядку, встановленому цим Кодексом. Продаж суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, на які встановлюються максимальні роздрібні ціни, не може здійснюватися за цінами, вищими за максимальні роздрібні ціни, збільшені на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Підпунктом 213.1.9 пункту 213.1 статті 213 Податкового кодексу України встановлено, що об`єктами оподаткування є операції з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Згідно з підпунктом 214.1.4 пункту 214.1 статті 214 Податкового кодексу України у разі обчислення податку із застосуванням адвалорних ставок базою оподаткування є: вартість (з податком на додану вартість) підакцизних товарів, що реалізовані відповідно до підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу.

До підакцизних товарів належать: спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво; тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну; пальне; автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів; електрична енергія (пункт 215.1 статті 215 Податкового кодексу України).

Підпунктом 215.3.10 пункту 215.1 статті 215 встановлено, що для пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, реалізованих відповідно до підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, ставка податку становить 5 відсотків.

Пунктом 29.1 статті 29 Податкового кодексу України встановлено, що обчислення суми податку здійснюється шляхом множення бази оподаткування на ставку податку із/без застосуванням відповідних коефіцієнтів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Закон України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України.

Згідно зі статтею 11-1 вказаного вище Закону встановлена виробником або імпортером максимальна роздрібна ціна на тютюнові вироби наноситься на пачку, коробку або сувенірну коробку тютюнових виробів разом з датою їх виготовлення.


................
Перейти до повного тексту