ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 липня 2022 року
м. Київ
справа №420/5690/20
адміністративне провадження № К/9901/23826/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Рибачука А.І.,
суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 420/5690/20
за позовом Споживчого кооперативу автостоянка (далі - СКА) "Архітекторська" до Одеської міської ради (далі - Одеська міськрада), треті особи, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Комунальне підприємство (далі - КП) "Одестранспарксервіс", Громадська спілка "Асоціація автомобілістів Одеської області", про визнання протиправним та скасування рішення, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою СКА "Архітекторська"
на постанову Пʼятого апеляційного адміністративного суду від 27.05.2021, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Шеметенко Л.П., суддів Стас Л.В., Турецької І.О.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 01.07.2020 СКА "Архітекторська" звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправним і скасувати рішення Одеської міськради від 27.08.2014 № 5286-VI "Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції" в частині пункту № 1, яким затверджено перелік спеціальних земельних ділянок відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси та пунктом 1 додатку № 2 якого до спеціально відведених стоянок включено земельну ділянку, площею 1212, 50 кв.м., по вул. Архітекторська, 14, з облаштованою автопарковкою з кількістю місць для паркування (одиниць) - 97.
В обґрунтування позовних вимог СКА "Архітекторська" зазначило, що рішення відповідача від 27.08.2014 № 5286-VI "Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції" в оспорюваній частині прийнято з грубим порушенням закону та прав мешканців будинків № № 14/1, 16, 16/20, 20 по вул. Архітекторська, наближених до автостоянки - членів СКА "Архітекторська", оскільки, земельна ділянка не сформована відповідно до законодавства, майно на земельній ділянці побудовано за кошти, які належить членам СКА "Архітекторська".
2. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 03.02.2021 задовольнив позовні вимоги.
3. Додатковим рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18.02.2021 стягнуто з Одеської міськради за рахунок бюджетних асигнувань на користь СКА "Архітекторська" витрати на правничу допомогу у розмірі 28 000, 00 грн.
4. Пʼятий апеляційний адміністративний суд постановою від 27.05.2021 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.
5. 23.06.2021 СКА "Архітекторська" звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати постанову Пʼятого апеляційного адміністративного суду від 27.05.2021, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.02.2021 та додаткове рішення цього ж суду від 18.02.2021 - залишити в силі.
6. Верховний Суд ухвалою від 14.07.2021 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. У справі, яка розглядається суди встановили, що СКА "Архітекторська" є неприбутковою організацією, яку було створено з метою організації діяльності автостоянки, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Архітекторська, між будинками № № 14/1, 16, 16/20, 20 (номінальна адреса: м. Одеса, вул. Архітекторська, 14.
Вказана автостоянка є місцем для зберігання транспортних засобів, які належать мешканцям прилеглих будинків до автостоянки, а саме: будинків №№ 14/1, 16, 16/20, 20 по вул. Архітекторська в м. Одеса.
14.11.1990 на підставі "Схеми розміщення тимчасової автостоянки на місці підземних гаражів, передбачених проектом забудови А "Южний" до початку будівництва гаражів" було погоджено розміщення автостоянки, яка в подальшому була побудована на кошти та власними силами мешканців прилеглих до автостоянки будинків.
В подальшому, мешканцями будинків №№ 14/1, 16, 16/20, 20 по вул. Архітекторська в м. Одеса було прийнято рішення щодо створення організації (юридичної особи) з метою зручності управління автостоянкою та для сплати земельного податку. 21.01.2000 зареєстровано юридичну особу - СКА "Архітекторська".
Надалі, на автостоянку розроблено та виготовлено Паспорт платного об`єкту зберігання чи тимчасового відстою транспортних засобів у м. Одеса серії А/С № 0/080, який затверджений виконавчим комітетом Одеської міськради .
У пункті 4 Паспорта зазначено, що форма власності на об`єкт - колективна.
Також, пунктом 1 в Додатках до Паспорта вказано, що паспорт є документом, який надає право на експлуатацію об`єкта.
Разом з Паспортом виготовлено Географічний паспорт тимчасового платного об`єкта зберігання транспортних засобів № 0/080 на автостоянку "Архітекторська" .
Географічний паспорт затверджений заступником начальника Управління транспортного комплексу міста Одеси, погоджений: Головою Київської районної адміністрації Одеської міськради; начальником управління державної автомобільної інспекції Управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області; начальником служби по організації та роботі парковок і автостоянок управління транспортного комплексу міста Одеси; госпрозрахунковою службою по організації та роботі парковок і автостоянок Управління транспортного комплексу міста Одеси.
27.08.2014 Одеська міськрада прийняла рішення від 27.08.2014 №5286-VI "Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції", пунктом 2 якого затверджено перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки) у новій редакції (додаток N 2).
Відповідно до пункту 1 додатку 2 оспорюваного рішення відповідача земельну ділянку, розташовану за адресою: вул. Архітекторська, 14, площа 1212, 50 кв.м., 97 місць для паркування, технічне облаштування - облаштовано, віднесено до спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведена стоянка).
Відповідно до пункту З оспорюваного рішення відповідача від 27.08.2014 № 5286-VI, юридичні особи, їх філії (відділення, представництва), фізичні особи-підприємці, які організують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках, адреси яких зазначені у додатках до цього рішення, є уповноваженими особами з організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів.
КП "Одестранспарксервіс" відповідно до рішення Одеської міської ради від 16.04.2015 №6506-VI є уповноваженою особою по здійсненню організації та експлуатації майданчиків для платного паркування транспортних засобів та укладання договорів балансоутримання місць для паркування на території м. Одеси.
КП "Одестранспарксервіс" уклало з Громадською спілкою "Асоціація автомобілістів Одеської області" договір балансоутримання місць для паркування від 10.03.2020 № 5/К-КР-2020/03-01.
Предметом вищевказаного договору, є надання права Громадській спілці "Асоціація автомобілістів Одеської області" організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування (спеціальна відведена автостоянка) на земельній ділянці, на якій знаходиться автостоянка з 1989 року.
Не погоджуючись із рішенням Одеської міськради від 27.08.2014 № 5286-VI "Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції" в частині включення до переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки) земельної ділянки по вул. Архітекторська, 14, кількість місць для паркування (одиниць) 97, займана площа (кв.м.) 1212,50, технічне облаштування - облаштовано, СКА "Архітекторська" звернулась до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив із того, що рішення відповідача в частині віднесення земельної ділянки по вул. Архітекторська площею 1212, 50 кв.м., з облаштованими місцями для паркування до спеціально відведених автостоянок, є протиправним, оскільки вона не сформована відповідно до чинного законодавства, а майно на цій автостоянці побудоване за рахунок членів СКА "Архітекторська", який є платником земельного податку за користування цією земельною ділянкою.
9. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив, зокрема із того, що оспорюване позивачем рішення відповідача в частині, що стосується земельної ділянки в м. Одесі по вул. Архітекторська, 14, не є рішенням про передачу земельної ділянки у користування та цим рішенням не визначено жодного суб`єкта речового права на земельну ділянку та будь-яких зобов`язань щодо його оформлення. Тобто, оскаржуване рішення не порушує приватні (майнові, матеріальні) права позивача. При цьому суд апеляційної інстанції вказав на те, що звертаючись до суду з цим позовом позивач обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки в адміністративному судочинстві суд позбавлений повноважень вирішувати питання наявності чи відсутності права власності чи користування на земельну ділянку.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
10. Касаційна скарга СКА "Архітекторська" обґрунтована тим, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовані норми матеріального права, оскільки суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 11.09.2019 у справі №520/12022/17. Також позивач зазначає, що ним не заявлено будь-яких приватних (майнових, матеріальних) вимог до відповідача, а лише наголошено на незаконності його рішення в оспорюваній частині, оскільки облаштування місць паркування на земельній ділянці по вул. Архітекторська 14, площею 1212, 50 кв.м., відбувалось не за рахунок коштів місцевого бюджету, що суперечить положенням підпункту 14.1.229 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України), якою визначено, що до спеціально відведених автостоянок можуть належати комунальні гаражі, стоянки, паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету з метою здійснення організації паркування транспортних засобів. Не належать до спеціально відведених автостоянок гаражі, автостоянки, власники або користувачі яких є платниками земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, а також земельні ділянки, що належать до прибудинкових територій.
11. Одеська міськрада у письмовому відзиві на зазначену вище касаційну скаргу просить залишити останню без задоволення, а оскаржувану позивачем постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
12. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
13. Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
14. Предметом спору у цій справі є законність рішення органу місцевого самоврядування щодо включення до переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки), земельної ділянки по вул. Архітекторська, 14, на якій членами СКА "Архітекторська" облаштовано місця для паркування, яким, на думку СКА "Архітекторська", обмежено право мешканців прилеглих будинків до цієї автостоянки, законний інтерес щодо безоплатного паркування транспортних засобів на спірному майданчику.
15. Колегія суддів погоджується із висновком суду апеляційної інстанції про те, що рішення відповідача в оспорюваній частині не порушує приватні (майнові, матеріальні) права, що підлягають захисту у спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин. Тобто, в цій справі спору про право цивільне немає, а дослідженню підлягають виключно владні управлінські дії та рішення органу місцевого самоврядування.
16. Аналогічний правовий висновок висловлений Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 30.05.2018 (справа № 127/16433/17) та від 11.09.2019 у справі № 520/12022/17.
17. Разом з цим, колегія суддів звертає увагу на те, що згідно із частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю субʼєкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
18. Звертаючись до суду позивач обґрунтував, який саме субʼєкт владних повноважень, яким чином і який саме його інтерес порушив, у звʼязку із чим колегія суддів не може погодитись із висновком суду апеляційної інстанції про те, що позивачем невірно обраний спосіб захисту своїх прав, оскільки саме наведеними положеннями оспорюваного рішення відповідача були порушені, на думку позивача його інтереси у площині публічних відносин.
19. Вирішуючи спір по суті позовних вимог, колегія суддів виходить із такого.
20. Відповідно до частини першої статті 79 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
21. Згідно із частиною першою статті 79-1 цього Кодексу формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як обʼєкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
22. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності (частина друга статті 79-1 ЗК України).
23. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі (частина третя статті 79-1 ЗК України).