1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 липня 2022 року

м. Київ

справа № 440/4486/18

касаційне провадження № К/9901/25305/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Полтавської митниці ДФС

на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.02.2019 (головуючий суддя - Гіглава О.В.)

та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 22.07.2019 (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Калитка О. М., судді: Рєзнікова С.С., Мельнікова Л.В.)

у справі № 440/4486/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СТАНДАРТ ЧЕК СІТІ"

до Полтавської митниці ДФС

про визнання протиправними та скасування карток відмови та рішень про коригування митної вартості товарів,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СТАНДАРТ ЧЕК СІТІ" звернулось до суду з адміністративним позовом до Полтавської митниці ДФС, в якому просило суд визнати протиправними та скасувати картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA806020/2018/00367, №UA806020/2018/00369, №UA806020/2018/00370, №UA806020/2018/00372, №UA806020/2018/00373, №UA806020/2018/00375, №UA806020/2018/00378, №UA806020/2018/00380, №UA806020/2018/00383, №UA806020/2018/00388, №UA806020/2018/00393, №UA806020/2018/00401, №UA806020/2018/00402, №UA806020/2018/00404 та рішення про коригування митної вартості товарів №UA806020/2018/000043/2 від 13.11.2018, №UA806020/2018/000044/2 від 14.11.2018, №UA806020/2018/000045/2 від 14.11.2018, №UA806020/2018/000046/2 від 16.11.2018, №UA806020/2018/000047/2 від 19.11.2018, №UA806020/2018/000048/2 від 22.11.2018, №UA806020/2018/000049/2 від 24.11.2018, №UA806020/2018/000050/1 від 26.11.2018, №UA806020/2018/000052/2 від 27.11.2018, №UA806020/2018/000055/2 від 29.11.2018, №UA806020/2018/000056/2 від 30.11.2018, №UA806020/2018/000058/2 від 05.12.2018, №UA806020/2018/000057/2 від 05.12.2018, №UA806020/2018/000059/2 від 06.12.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 08.05.2018 між компанією VELCAR ESTATE LP (продавцем) та ТОВ "СТАНДАРТ ЧЕК СІТІ" (покупцем) укладено контракт №UA-001, за умовами якого здійснюється поставка продуктів харчування на умовах Інкотермс 2010, які вказані в Інвойсах на конкретну партію поставки; строк дії контракту до 31.12.2019. На виконання умов контракту ТОВ "СТАНДАРТ ЧЕК СІТІ" через уповноважену особу до Полтавської митниці ДФС були подані митні декларації для оформлення товарів, які надійшли на адресу позивача. Відповідно до митних декларацій був заявлений для оформлення товар - кава натуральна розчинна, сублімована в упаковці масою понад 10 кг (п/е мішки по 25 кг, 28 кг та 30 кг); до митних декларацій було надано всі документи, необхідні для митного оформлення товару. На думку товариства, відповідачем протиправно прийнято спірні картки відмови в прийнятті митної декларації при митному оформленні випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення з причин порушення ним вимог статті 52 Митного кодексу України (тут і далі - МК України) у частині правильності визначення митної вартості товару та оскаржувані рішення про коригування митної вартості товарів.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12.02.2019, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 22.07.2019, задоволено адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СТАНДАРТ ЧЕК СІТІ" до Полтавської митниці ДФС про визнання протиправними та скасування карток відмови та рішень про коригування митної вартості товарів.

Полтавська митниця ДФС звернулась до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.02.2019, постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 22.07.2019 та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому зазначає, що подані позивачем документи не містили всіх необхідних відомостей для підтвердження заявленої митної вартості імпортованих товарів.

Верховний Суд ухвалою від 09.12.2019 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача.

22.04.2020 митницею заявлено клопотання про заміну відповідача у справі - Полтавської митниці ДФС на Дніпровську митницю Держмитслужби у зв`язку з реорганізацією, яке згідно із статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.

31.07.2020 від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він зазначив, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 08.05.2018 між компанією "VELCAR ESTATE LP" (продавцем) та ТОВ "СТАНДАРТ ЧЕК СІТІ" (покупцем) укладено контракт №UA-001, за умовами якого продавець зобов`язується продати, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити продукти харчування, іменовані надалі "товар", а також будь-які інші замовлені покупцем товари продовольчого, сировинного або промислового характеру, які зазначені в Інвойсах та являються невід`ємною частиною контракту (т.1 а.с.125-132).

Пунктом 1.2 контракту визначено, що назва товару, опис, ціна за одиницю товару зазначаються в Інвойсах, які являються невід`ємною частиною контракту.

Відповідно до пункту 2.1 контракту ціни на товар установлюються у доларах США на умовах поставки (Інкотермс 2010), зазначених в Інвойсах на конкретну визначену поставку.

На виконання умов контракту ТОВ "СТАНДАРТ ЧЕК СІТІ" через уповноважену особу - декларанта подано до Полтавської митниці ДФС митні декларації №UA806020/2018/212853, №№UA806020/2018/212880, №UA806020/2018/212905, №UA806020/2018/213018, №UA806020/2018/213128, №UA806020/2018/213315, №UA806020/2018/213424, №UA806020/2018/213461, №UA806020/2018/213516, №UA806020/2018/213612, №UA806020/2018/213696, №UA806020/2018/213889, №UA806020/2018/213891, №UA806020/2018/213954 для оформлення товарів, які надійшли на адресу позивача (т.1 а.с.117-118, 133-134, 139-140, 146-147, 153-154, 160-161, 167-168, 174-175, 181-182, 188-189, 195-196, 201-202, 208-209, 215-216).

Відповідно до вказаних митних декларацій був заявлений до оформлення наступний товар:

- МД №UA806020/2018/212853 від 13.11.2018, МД №UA806020/2018/213424 від 24.11.2018, МД №UA806020/2018/213516 від 27.11.2018 - кава натуральна розчинна, сублімована в упаковці масою нетто понад 10 кг, (П/Е мішки по 30 кг), не для роздрібної торгівлі, масою - 16350 кг; торгівельна марка СОСАМ, країна виробництва BR, виробник - СОСАМ CIA DE CAFЕ SOLUVER E D ERIVADOS (т.1 а.с.117-118, 167-168, 181-182);

- МД №UA806020/2018/212880 від 14.11.2018 - кава натуральна розчинна, сублімована в упаковці масою нетто понад 10 кг, (П/Е мішки по 28 кг), не для роздрібної торгівлі, масою - 18340 кг; торгівельна марка - САСІQUE, країна виробництва BR, виробник - COMPANHIA САСІQUE DE CAFЕ SOLUVER (т.1 а.с.133-134);

- МД №UA806020/2018/212905 від 14.11.2018, МД №UA806020/2018/213018 від 16.11.2018, МД №UA806020/2018/213315 від 22.11.2018, МД №UA806020/2018/213612 від 29.11.2018 - кава натуральна розчинна, сублімована в упаковці масою нетто понад 10 кг, (П/Е мішки по 25 кг), не для роздрібної торгівлі масою - 17400 кг; торгівельна марка - САСІQUE, країна виробництва BR, виробник - COMPANHIA САСІQUE DE CAFЕ SOLUVER (т.1 а.с.139-140, 146-147, 160-161, 188-189);

- МД №UA806020/2018/213128 від 19.11.2018, МД №UA806020/2018/213889 від 05.12.2018 - кава натуральна розчинна, сублімована в упаковці масою нетто понад 10 кг, (П/Е мішки по 25 кг), не для роздрібної торгівлі, масою - 14500 кг; торгівельна марка ІGUAСU, країна виробництва BR, виробник - CIA ІGUAСU DE CAFЕ SOLUVER (т.1 а.с.153-154, 201-202);

- МД №UA806020/2018/213461 від 26.11.2018 - кава натуральна розчинна, сублімована в упаковці масою нетто понад 10 кг, (П/Е мішки по 25 кг), не для роздрібної торгівлі масою - 16350 кг; торгівельна марка OUTSPAN, країна виробництва VN, виробник - CAFЕ OUTSPAN VIETNAM LTD (т. 1 а.с.174-175);

- МД №UA806020/2018/213696 від 30.11.2018, МД №UA806020/2018/213954 від 06.12.2018 - кава натуральна розчинна, сублімована в упаковці масою нетто понад 10 кг, (П/Е мішки по 25 кг), не для роздрібної торгівлі, масою - 16750 кг; торгівельна марка ELCAFE, країна виробництва ЕС, виробник - COMPANIA DЕ ELABORADOS DЕ CAFE ELCAFE C.A. (т.1 а.с.196-197, 215-216);

- МД №UA806020/2018/213891 від 05.12.2018 - кава натуральна розчинна, сублімована в упаковці масою нетто понад 10 кг, (П/Е мішки по 25 кг), не для роздрібної торгівлі, масою - 16750 кг; торгівельна марка CAFESCA, країна виробництва MX, виробник - CAFES DE ESPECIALIDAD DE CHIAPAS S. A. P. I. DE C. V. (т.1 а.с.208-209).

До зазначених митних декларацій декларантом були подані відповідно документи: контракт № UA-001 від 08.05.2018 (т.1 а.с.129-130); доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) №2 (т.1 а.с.131-132); сертифікати про походження товару (т.1 а.с.123, 138, 145, 152, 159, 166, 173, 180, 187, 194, 200, 207, 213, 221); рахунки-фактури (інвойси) (т. 1 а.с.119, 139, 141, 148, 155, 162, 169, 176, 183, 190, 197, 203, 210, 217); коносаменти (т.1 а.с.120-121, 136, 142-143, 149-150, 156-157, 163-164, 170-171, 177-178, 184-185, 191-192, 198, 204-205, 211, 218-219); автотранспортні накладні (т.1 а.с.122, 137, 144, 151, 158, 165, 172, 179, 186, 193, 199, 206, 212, 220); прейскуранти (прайс-листи) виробника товару (т.1 а.с.124, 214, 222).

В результаті контролю митної вартості товарів митним органом встановлено, що документи, які підтверджують заявлену митну вартість, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості, не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, а саме подано прайс-лист від продавця б/н від 03.09.2018, яким закріплено ціну на продукцію саме для позивача.

Проведені консультації з декларантом з метою обґрунтованого вибору методу визначення митної вартості на підставі інформації, яка наявна в декларанта та в органі доходів і зборів.

Під час консультацій декларанта зобов`язано протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: - договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; - рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); - рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); - виписку з бухгалтерської документації; - ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; - каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; - висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформацію біржових організацій про вартість товару та сировини; - інші документи за власним бажанням.

Декларант відмовився від надання додаткових документів, в тому числі, витребуваних органом доходів і зборів.

Полтавською митницею ДФС прийняті рішення про коригування митної вартості товарів:

- №UA806020/2018/000043/2 від 13.11.2018, №UA806020/2018/000049/2 від 24.11.2018, №UA806020/2018/000052/2 від 27.11.2018, №UA806020/2018/000056/2 від 30.11.2018, №UA806020/2018/000059/2 від 06.12.2018, в яких визначено митну вартість товару 5,35 дол.США/кг (т.1 а.с.27-28, 51-52, 59-60, 67-68, 79-80);

- №UA806020/2018/000044/2 від 14.11.2018, №UA806020/2018/000045/2 від 14.11.2018, №UA806020/2018/000046/2 від 16.11.2018, №UA806020/2018/000047/2 від 19.11.2018, №UA806020/2018/000048/2 від 22.11.2018, №UA806020/2018/000055/2 від 29.11.2018, №UA806020/2018/000058/2 від 05.12.2018, №UA806020/2018/000057/2 від 05.12.2018, в яких визначено митну вартість товару 5,00 дол.США/кг (т.1 а.с.31-32, 35-36, 39-40, 43-44, 47-48, 63-64, 71-72, 75-76);

- №UA806020/2018/000050/1 від 26.11.2018, в якому визначено митну вартість товару 6,82 дол.США/кг (т.1 а.с.55-56).

Вищевказані рішення про коригування митної вартості обґрунтовані тим, що коригування митної вартості товару здійснено відповідно до положень статті 55 МК України, оскільки заявлено неповні відомості про митну вартість товару у документах, що підтверджують митну вартість.

У результаті контролю встановлено, що документи, які підтверджують заявлену митну вартість, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості, не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, а саме: подано прайс-лист від продавця б/н від 03.09.2018, яким закріплено ціну на продукцію. Задекларовані ціни на визначений товар не можуть вважатися дійсною вартістю товару у розумінні статті VІІ ГАТТ, оскільки встановлені саме для одного підприємства.

Наявна в органу доходів і зборів інформація щодо митної вартості імпортованих товарів призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості. Так, рівень заявленої декларантом митної вартості товарів згідно з поданими деклараціями становить 3,71 дол. США/кг, а рівень митної вартості товару зі схожими характеристиками, оформленого за МД від 12.10.2018 №UA500120/2018/008622, від 10.11.2018 №UA500120/2018/009642 та від 30.11.2018 №UA110190/2018/511673, МД від 10.11.2018 №UA110190/2018/510879 та від 10.11.2018 №UA110190/2018/510971, а також МД від 12.10.2018 №UA500120/2018/008621, що визнані митним органом, становить 5,35 дол. США/кг, 5,00 дол. США/кг та 6,82 дол. США/кг відповідно (т.2 а.с.1-12).

На підставі наведеного відповідач дійшов висновку, що у випадку з митними деклараціями №UA806020/2018/212853, №UA806020/2018/213424, №UA806020/2018/213461, №UA806020/2018/213516, №UA806020/2018/213696, №UA806020/2018/213954 метод визначення митної вартості за ціною договору щодо товарів, які імпортуються, відповідно до частини другої статті 58 МК України не може бути прийнятий у зв`язку з тим, що використані декларантом відомості не підтверджені документально (документи, які підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості, не містять всіх необхідних відомостей щодо складових митної вартості). Метод визначення митної вартості за ціною договору щодо ідентичних товарів не може бути прийнятий у зв`язку із відсутністю даних щодо вартості операцій з аналогічними товарами, скоригованими відповідно до комерційних умов поставки та партії товару (кількості). Метод визначення митної вартості за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів не може бути прийнятий у зв`язку з відсутністю даних щодо вартості операцій з подібними (аналогічними) товарами, скоригованими відповідно до комерційних умов поставки та партії товару (кількості). Метод визначення митної вартості на основі віднімання вартості не може бути використаний у зв`язку з відсутністю даних, необхідних для проведення розрахунків. Метод визначення митної вартості на основі додавання вартості не може бути використаний у зв`язку з відсутністю даних, необхідних для проведення розрахунків. Митну вартість товару, що імпортуються, скореговано із застосуванням резервного методу відповідно до статті 64 МК України. Визначена митна вартість товарів ґрунтується на МД від 12.10.2018 №UA500120/2018/008622, МД від 12.10.2018 №UA500120/2018/008621 (стосується декларації №UA806020/2018/213461) та МД від 10.11.2018 №UA500120/2018/009642 (стосується декларацій №UA806020/2018/213696, №UA806020/2018/213954), що визнані органом доходів і зборів.

У випадку з митними деклараціями №UA806020/2018/212880, №UA806020/2018/212905, №UA806020/2018/213018, №UA806020/2018/213128, №UA806020/2018/213315, №UA806020/2018/213612, №UA806020/2018/213889, №UA806020/2018/213891 метод визначення митної вартості за ціною договору щодо товарів, які імпортуються, відповідно до частини другої статті 58 МК України не може бути прийнятий у зв`язку з тим, що використані декларантом відомості не підтверджені документально (документи, які підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості, не містять всіх необхідних відомостей щодо складових митної вартості). Митну вартість товару, що імпортується, скореговано із застосуванням методу визначення митної вартості за ціною договору щодо ідентичних товарів відповідно до статті 59 МК України. Визначена митна вартість товарів ґрунтується на МД від 10.11.2018 №UA110190/2018/510879, МД від 12.11.2018 №UA110190/2018/510971 (стосується декларацій №UA806020/2018/213128, №UA806020/2018/213889) та МД від 30.11.2018 №UA110190/2018/511673 (стосується декларації №UA806020/2018/213891), що визнані органом доходів і зборів.

Як наслідок, відповідачем прийнято картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA806020/2018/00367, №UA806020/2018/00369, №UA806020/2018/00370, №UA806020/2018/00372, №UA806020/2018/00373, №UA806020/2018/00375, №UA806020/2018/00378, №UA806020/2018/00380, №UA806020/2018/00383, №UA806020/2018/00388, №UA806020/2018/00393, №UA806020/2018/00401, №UA806020/2018/00402, №UA806020/2018/00404 (т.1 а.с.45-46, 49-50, 53-54, 57-58, 61-62, 65-66, 69-70, 73-74, 77-78), якими відмовлено у прийнятті митних декларацій №UA806020/2018/212853, №UA806020/2018/212880, №UA806020/2018/212905, №UA806020/2018/213018, №UA806020/2018/213128, №UA806020/2018/213315, №UA806020/2018/213424, №UA806020/2018/213461, №UA806020/2018/213516, №UA806020/2018/213612, №UA806020/2018/213696, №UA806020/2018/213889, №UA806020/2018/213891, №UA806020/2018/213954 з причин порушення позивачем вимог МК України в частині правильності визначення митної вартості товару. Також зазначено, що митне оформлення товару можливе за умови застосування відповідних рішень про коригування митної вартості товару №UA806020/2018/000043/2 від 13.11.2018, №UA806020/2018/000044/2 від 14.11.2018, №UA806020/2018/000045/2 від 14.11.2018, №UA806020/2018/000046/2 від 16.11.2018, №UA806020/2018/000047/2 від 19.11.2018, №UA806020/2018/000048/2 від 22.11.2018, №UA806020/2018/000049/2 від 24.11.2018, №UA806020/2018/000050/1 від 26.11.2018, №UA806020/2018/000052/2 від 27.11.2018, №UA806020/2018/000055/2 від 29.11.2018, №UA806020/2018/000056/2 від 30.11.2018, №UA806020/2018/000058/2 від 05.12.2018, №UA806020/2018/000057/2 від 05.12.2018, №UA806020/2018/000059/2 від 06.12.2018 (т.1 а.с.47-48, 51-52, 55-56, 59-60, 63-64, 67-68, 71-72, 75-76, 79-80).


................
Перейти до повного тексту