1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2022 року

м. Київ

справа № 640/27145/20

адміністративне провадження № К/9901/23763/21

Верховний Суд у складі колеги суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Губської О.А., Жука А.В.,

розглянувши у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Вищого антикорупційного суду про зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкриті за касаційною скаргою Вищого антикорупційного суду на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 березня 2021 року (головуючий суддя - Клочкова Н.В.), на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 травня 2021 року (суддя-доповідач - Бужак Н.П., судді: Костюк Н.В., Кобаль М.І.)

І. СУТЬ СПОРУ

1. У листопаді 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Вищого антикорупційного суду (далі - відповідач, ВАКС), в якому просив зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити (за вирахуванням податків та зборів) відповідно до статті 130 Конституції України та статті 135 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій та статус суддів" суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року - без застосування обмеження, встановленого статтею 29 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет на 2020 рік" 13 квітня 2020 року № 553-ІХ.

2. Підставами позову вказано порушення суб`єктом владних повноважень прав позивача внаслідок виплати суддівської винагороди не повному розмірі, а саме із порушенням приписів статті 135 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій та статус суддів" (далі - Закон № 1402-VIII).

IІ.ОБСТАВИНИ СПРАВИ

3. Указом Президента України "Про призначення суддів Вищого антикорупційного суду" від 11 квітня 2019 року № 128/2019 ОСОБА_1 призначено на посаду судді Вищого антикорупційного суду.

4. Наказом виконуючого обов`язки голови ВАКС від 03 травня 2019 року № 64/к позивача зараховано до штату ВАКС на посаду судді й визнано таким, що приступив до виконання обов`язків судді 06 травня 2019 року з посадовим окладом згідно із штатним розписом.

5. Рішенням зборів суддів ВАКС від 07 травня 2019 року № 6 визначена дата початку роботи суду 05 вересня 2019 року.

6. У період з 18 квітня 2020 року по 28 серпня 2020 року відповідач здійснював нарахування та виплачував (за вирахуванням податків та зборів) позивачу суддівську винагороду в розмірі 10 розмірів мінімальної заробітної плати станом на 01 січня 2020 року відповідно до статті 29 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 13 квітня 2020 року № 553- IX (далі - Закон № 553- IX), що призвело до зменшення суддівської винагороди.

7. 11 вересня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до голови Вищого антикорупційного суду із заявою про проведення виплати нарахованої, але не виплаченої у повному обсязі суддівської винагороди за період з 18 квітня по 27 серпня 2020 року у повному обсязі, визначеному статтею 135 Закону № 1402-VIII.

8. Листом від 22 вересня 2020 року ВАКС повідомив позивача про відсутність підстав для нарахування та виплати суддівської винагороди за період з 18 квітня по 27 серпня 2020 року з урахуванням принципу незворотності дії законів та інших нормативно-правових актів у часі та з урахуванням того, що відповідач зобов`язаний діяти в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України.

9. Окрім того, у зазначеному листі відповідач зазначив, що вжив заходів до виконання рішення Конституційного Суду України від 28 серпня 2020 року №10-р/2020 та з 28 серпня 2020 року здійснює нарахування та виплату позивачу суддівської винагороди у повному обсязі відповідно до статті 135 Закону № 1402-VIII.

10. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо обмеження розміру суддівської винагороди, позивач звернувся до суду.

III.ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Рішенням Окружного адміністративного суду від 18 березня 2021 року, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 травня 2021 рок, позовні вимоги задоволено. Зобов`язано Вищий антикорупційний суд нарахувати та виплатити (за вирахуванням податків та зборів) ОСОБА_1 відповідно до статті 130 Конституції України та статті 135 Закону № 1402-VIII суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року - без застосування обмеження, встановленого статтею 29 Закону № 553-ІХ.

12. Приймаючи оскаржувані судові рішення, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що саме Вищий антикорупційний суд допустив протиправні дії, обмеживши нарахування та виплати позивачу суддівської винагороди за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

13. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, ВАКС звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просив скасувати оскаржувані судові рішення, прийнявши нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

14. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 19 липня 2021 року відкрито касаційне провадження у цій справі за вказаною скаргою на підставі пунктів 3 та 4 частини четвертої статті 328 КАС України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами другою і третьою статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

15. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач, посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування у правовідносинах, які виникли в цій справі та стосуються здійснення нарахування й виплати суддівської винагороди вищим спеціалізованим судом, який зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачено Конституцією та законами України; здійснює функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення своєї діяльності; зобов`язаний у відповідних бюджетних відносинах застосувати бюджетне законодавство і забезпечувати ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, таких норм права: частини другої статті 19 та статті 130 Конституції України, частини другої статті 4, пункту 7 частини п`ятої статті 22, статей 23 і 116 Бюджетного кодексу України, статті 135 Закону №1402-VІІІ, статті 29 Закону України від 14 листопада 2019 року №294-ІХ "Про державний бюджет України на 2020 рік" у редакції на момент виникнення спірних правовідносин.

16. Також підставою касаційного оскарження у цій справі скаржник зазначає пункти 1, 2 частини другої статті 353 КАС України (суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 328 цього Кодексу; суд розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу, яка підлягала розгляду за правилами загального позовного провадження).

17. Скаржник наголосив, що в поданій відповідачем апеляційній скарзі у цій справі містилось клопотання про здійснення судом апеляційної інстанції розгляду за участі відповідача. Однак, Шостий апеляційний адміністративний суд розглянув цю справу в порядку письмового провадження без виклику осіб, які беруть участь у справі. Окрім того, скаржник вказав, що ця судова справа не може бути віднесена до категорії справ незначної складності, враховуючи, що спірні правовідносини стосуються проходження публічної служби особою, яка в значенні Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII "Про запобігання корупції" займає відповідальне та особливо відповідальне становище.

18. ОСОБА_1 подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив оскаржувані судові рішення залишити без змін, а скаргу - без задоволення.

19. У відзиві вказано, що набрання 18 квітня 2020 року чинності Законом №553-IX не змінило правового регулювання правовідносин з нарахування та виплати суддівської винагороди, а тому у відповідача були відсутні законні підстави для обмеження розміру суддівської винагороди.

V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

20. Згідно зі статтею 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.

Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

21. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. Частинами першою, другою статті 130 Конституції України визначено, що держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя.

Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.

23. Закон України "Про судоустрій і статус суддів" від 02 червня 2016 року № 1402-VIII (далі - Закон № 1402-VIII; в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначає організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд.

24. Відповідно до частин першої та другої статті 135 Закону № 1402-VIII суддівська винагорода регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами.

Суддівська винагорода виплачується судді з дня зарахування його до штату відповідного суду, якщо інше не встановлено цим Законом. Суддівська винагорода складається з посадового окладу та доплат за: 1) вислугу років; 2) перебування на адміністративній посаді в суді; 3) науковий ступінь; 4) роботу, що передбачає доступ до державної таємниці.

25. Згідно із пунктами 1 та 2 частини третьої статті 135 Закону № 1402-VIII передбачено, що базовий розмір посадового окладу судді місцевого суду становить 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, а судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду - 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року.

26. Частинами п`ятою, восьмою статті 135 Закону № 1402-VIII передбачено, що суддям виплачується щомісячна доплата за вислугу років у розмірі: за наявності стажу роботи більше 3 років - 15 відсотків, більше 5 років - 20 відсотків, більше 10 років - 30 відсотків, більше 15 років - 40 відсотків, більше 20 років - 50 відсотків, більше 25 років - 60 відсотків, більше 30 років - 70 відсотків, більше 35 років - 80 відсотків посадового окладу.

Суддям виплачується щомісячна доплата за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, у розмірі залежно від ступеня секретності інформації: відомості та їх носії, що мають ступінь секретності "Цілком таємно", - 10 відсотків посадового окладу судді відповідного суду; відомості та їх носії, що мають ступінь секретності "Таємно", - 5 відсотків посадового окладу судді відповідного суду.

27. 18 квітня 2020 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 13 квітня 2020 року № 553-IX (далі - Закон № 553-IX), яким доповнено Закон України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" статтею 29 такого змісту: "Установити, що у квітні 2020 року та на період до завершення місяця, в якому відміняється карантин, установлений Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, заробітна плата, грошове забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ (включаючи органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування) нараховуються у розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2020 року. При цьому у зазначеному максимальному розмірі не враховуються суми допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та оплата щорічної відпустки. Обмеження, встановлене у частині першій цієї статті, застосовується також при нарахуванні заробітної плати, суддівської винагороди, грошового забезпечення відповідно народним депутатам України, суддям, суддям Конституційного Суду України, членам Вищої ради правосуддя, членам Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, прокурорам, працівникам, службовим і посадовим особам Національного банку України, а також іншим службовим і посадовим особам, працівникам, оплата праці яких регулюється спеціальними законами (крім осіб, встановлених у переліку, затвердженому Кабінетом Міністрів України відповідно до частини другої цієї статті)".

28. Статтею 148 Закону № 1402-VIII визначено, що фінансування всіх судів в Україні здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Видатки загального фонду Державного бюджету України на утримання судів належать до захищених статей видатків Державного бюджету України.

Функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів здійснюють:

Верховний Суд - щодо фінансового забезпечення його діяльності;

вищий спеціалізований суд - щодо фінансового забезпечення його діяльності;

Державна судова адміністрація України - щодо фінансового забезпечення діяльності всіх інших судів, діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони та Державної судової адміністрації України;

Вища рада правосуддя - щодо фінансового забезпечення її діяльності.

Функції розпорядника бюджетних коштів щодо місцевих судів здійснюють територіальні управління Державної судової адміністрації України.

Видатки на утримання судів у Державному бюджеті України визначаються окремим рядком щодо Верховного Суду, Вищої ради правосуддя, апеляційної палати вищого спеціалізованого суду, а також у цілому щодо апеляційних, місцевих судів.

Видатки кожного місцевого та апеляційного суду всіх видів та спеціалізації, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони та Державної судової адміністрації України визначаються у Державному бюджеті України в окремому додатку.

Видатки на утримання судів у Державному бюджеті України не можуть бути скорочені в поточному фінансовому році.

29. Відповідно до частин першої, шостої статті 151 Закону № 1402-VIII державна судова адміністрація України є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади у межах повноважень, установлених законом.

Положення про Державну судову адміністрацію України та типове положення про її територіальне управління затверджуються Вищою радою правосуддя після консультацій з Радою суддів України.

30. Рішенням від 17 січня 2019 року № 141/0/15-19 затверджено Положення про Державну судову адміністрацію України (далі - Положення).

31. Згідно із підпунктом 2 пункту 6 Положення ДСА України відповідно до визначених завдань здійснює функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів (крім Верховного Суду та вищих спеціалізованих судів), Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони, ДСА України та її територіальних управлінь.

VI. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

32. Частинами першою - третьою статті 341 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.


................
Перейти до повного тексту