1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2022 року

м. Київ

справа № 420/12523/20

адміністративне провадження № К/9901/46971/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів: Губської О.А., Соколова В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради на ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 07 липня 2021 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, за участю Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Одеській області Південного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Одеса) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

Департамент комунальної власності Одеської міської ради звернувся до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження у цій справі № 420/12523/20 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, а саме боржника Департамент комунальної власності Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 26302295) на Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 44162529).

В обґрунтування заяви зазначено, що рішенням Одеської міської ради № 137-VIII "Про створення Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради та затвердження Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради" від 17 березня 2021 року у новій редакції було затверджено Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради у новій редакції з виключенням повноважень у сфері земельних відносин. Згідно вказаного Положення у Департаменту комунальної власності Одеської міської ради як виконавчого органу Одеської міської ради відсутні повноваження у сфері регулювання земельних відносин, що унеможливлює виконання виконавчого листа, виданого Одеським окружним адміністративним судом 04 березня 2021 року у справі № 420/12523/20, а саме: виготовлення та надання ОСОБА_1 інформацію про перелік вільних земельних ділянок із земель, які ще не надані у власність або користування та можуть бути використані для: будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) розміром до 0,10 га; будівництва індивідуальних гаражів розміром не більше 0,01 га із земель комунальної власності м. Одеса.

У заяві зазначає, що на теперішній час відповідними повноваженнями наділений Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради. Згідно п.1.1 Положення про Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради вказаний виконавчий орган Одеської міської ради є правонаступником повноважень Департаменту комунальної власності Одеської міської ради у сфері регулювання земельних відносин.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 07 липня 2021 року, залишеною без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року заяву задоволено.

Суд замінив сторону у виконавчому провадженні по справі №420/12523/20, а саме боржника Департамент комунальної власності Одеської міської ради на Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради.

Вирішуючи подану заяву, суд першої інстанції виходив з того, що в розумінні статті 52 КАС України процесуальне правонаступництво передбачено, у тому числі у разі заміни кредитора або боржника в зобов`язанні та допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення. Процесуальне правонаступництво на стадії виконання судового рішення направлене на забезпечення виконання судового рішення. Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. Обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права, що відповідає принципу верховенства права, сприяє ефективному поновленню порушених прав, свобод і законних інтересів особи.

Проаналізувавши положення статей 1, 2, 11, 54 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та приписи Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради і Положення про Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, затверджених рішенням Одеської міської ради №137-VIII від 17 березня 2021 року, а також враховуючи покладення на момент виконання судового рішення у цій справі завдань і функцій у сфері регулювання земельних відносин на Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість поданої заяви та наявність підстав для заміни в порядку статті 379 КАС України сторони у виконавчому провадженні.

Суд апеляційної інстанції погодився з таким висновком суду першої інстанції та зазначив, що на Департамент покладено функції з попереднього розгляду клопотань юридичних та фізичних осіб з питань надання земельних ділянок комунальної власності територіальної громади м. Одеси у власність чи користування, а також інших питань у сфері земельних відносин. Тому, передача Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради у сфері регулювання земельних відносин впливає на належне і у розумні строки виконання рішення суду, яке набрало законної сили, та ефективний захист прав та інтересів позивача, на користь якого ухвалено судове рішення у цій справі.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, не погоджуючись з рішенням судів попередніх інстанцій звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суддів попередніх інстанцій та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні заяви про заміну сторони виконавчого провадження.

Скаржник вказує, що в процесі виконання, зазначених у Положенні функцій, Департаментом не формуються переліки вільних земельних ділянок, оскільки Департаментом обробляється інформація (заяви про одержання земельної ділянки у власність або користування, проекти із землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічні документації із землеустрою тощо) та за результатами розгляду відповідних заяв здійснюються заходи щодо підготовки проектів відповідних рішень у разі наявності підстав.

Скаржник вказує, що ні судом першої інстанцій ні судом апеляційної інстанції не враховано те, що Департаментом не здійснюється, відповідно до покладених повноважень, збір та узагальнення інформації про наявність в межах м. Одеси земель комунальної власності, які не надані у власність або користування, що можуть бути передані громадянам для будівництва та обслуговування жилого будинку.

Позиція інших учасників справи.

Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

Рух касаційної скарги

За результатом автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: Загороднюк А.Г. (суддя-доповідач), Губська О.А., Соколов В.М.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 18 квітня 2022 року відкрито касаційне провадження за скаргою Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради на ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 07 липня 2021 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року.

Ухвалою Верховного Суду від 09 червня 2022 року справу призначено до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 січня 2021 року у цій справі, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 березня 2021 року, адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправною відмову Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 26302595, 65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1) у наданні достовірної та повної інформації на заяву ОСОБА_1 від 05 жовтня 2020 року про перелік вільних земельних ділянок із земель, які ще не надані у власність або користування та можуть бути використані для:

- будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) розміром до 0,10 га;

- будівництва індивідуальних гаражів розміром не більше 0,01 га із земель комунальної власності м. Одеса;

Зобов`язано Департамент комунальної власності Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 26302595, 65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1) виготовити та надати ОСОБА_1 інформацію про перелік вільних земельних ділянок із земель, які ще не надані у власність або користування та можуть бути використані для:

- будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) розміром до 0,10 га.

- будівництва індивідуальних гаражів розміром не більше 0,01 га із земель комунальної власності м. Одеса.

24 березня 2021 року Одеським окружним адміністративним судом на заяву позивача видано виконавчий лист по адміністративній справі №420/12523/20.

30 червня 2021 року Департамент комунальної власності Одеської міської ради звернувся до суду першої інстанції із заявою, в якій просив здійснити заміну сторони-боржника у виконавчому провадженні на Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради.

Оцінка висновків суду, рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи

Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених у статті 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами попередніх інстанцій норм процесуального права, виходить із такого.

Відповідно до частини першої статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

За правилами частини першої статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.

Частиною четвертою статті 379 КАС України передбачено, що положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" від 02 червня 2016 року № 1404-VIII (далі - Закон № 1404-VIII, у редакції, чинній на час звернення позивача до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.


................
Перейти до повного тексту