ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2022 року
м. Київ
справа № 802/1766/17-а
адміністративне провадження № К/9901/65049/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Фермерського господарства "Скала"
на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.06.2018 (суддя Дмитришена Р.М.) та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26.09.2018 (колегія у складі суддів Сторчака В. Ю., Мельник-Томенко Ж. М., Ватаманюка Р.В.)
у справі №802/1766/17-а
за позовом Фермерського господарства "Скала"
до Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області,
треті особи - Селянське (фермерське) господарство "Поділля", Товариство з обмеженою відповідальністю "Граніт - 3",
про визнання протиправним та скасування припису.
І. РУХ СПРАВИ
1. У жовтні 2017 року Фермерське господарство "Скала" звернулось до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, треті особи на стороні відповідачів без самостійних вимог на предмет спору Селянське (фермерське) господарство "Поділля", Товариство з обмеженою відповідальністю "Граніт - 3", про визнання протиправним та скасування припису від 15.05.2015 №000002/15.
2. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.06.2018 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
3. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26.09.2018 апеляційну скаргу Фермерського господарства "Скала" задоволено частково; рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.06.2018 змінено в мотивувальній частині, а в іншій частині - залишено без змін.
4. 26.10.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга, в якій позивач просив скасувати зазначені вище рішення та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
5. Ухвалою від 01.11.2018 Верховний Суд відкрив касаційне провадження у справі.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що державні інспектори сільського господарства у Вінницькій області Жук А.Ю. та Чухно І.В. за участю землевпорядника Вахнівської сільської ради, Липовецького району Дудченко Н.І. 12.05.2015 склали акт обстеження земельної ділянки №09/15.
7. У відповідності до акту проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться у полі №14 на території Вахнівської сільської ради, Липовецького району за межами населеного пункту с. Вахнівка. Обстеження проведено для перевірки дотримання вимог земельного законодавства ФГ "Скала" в особі голови ОСОБА_1 Загальна площа земельної ділянки 80,592 га. Площа, на якій вчинено правопорушення, становить 52,7456 га.
За результатами обстеження встановлено, що земельні ділянки 426, 428, 430, 437, 436, 447, 442, 443, 448, 449, 450, 453, 456, 457 на полі №14 на території Вахнівської сільської ради загальною площею 52,7456 га знаходяться в оренді СФГ "Поділля" відповідно до укладених договорів оренди землі із власниками паїв та використовуються господарством для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
8. 12.05.2015 державними інспекторами сільського господарства у Вінницькій області Жук А.Ю. та Чухно І.В. за участю землевпорядника Вахнівської сільської ради, Липовецького району Дудченко Н.І. складено акт обстеження земельної ділянки №10/15.
9. Проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться у полі №14 на території Вахнівської сільської ради, Липовецького району за межами населеного пункту с.Вахнівка. Обстеження земельної ділянки проведено для перевірки дотримання вимог земельного законодавства ФГ "Скала" в особі голови ОСОБА_1 . Загальна площа земельної ділянки 80,592 га. Площа, на якій вчинено правопорушення, 25,3158 га.
Під час обстеження встановлено, що земельні ділянки (паї) №425, 429, 446, 440, 439, 452, 454, 455 на полі №14 на території Вахнівської сільської ради загальною площею 25,3158 га знаходяться в оренді ТОВ "Граніт -3" відповідно до укладених договорів оренди землі із власниками паїв та використовуються господарством для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
10. З актів обстеження №09/15 та №10/15 вбачається, що ОСОБА_1 з актами ознайомлений, однак від підпису відмовився.
11. Також 12.05.2015 державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області Чухно І.В. сформовано повідомлення №220/15 про виклик ОСОБА_1 для надання пояснень у зв`язку з виявленням порушень земельного законодавства.
12. 15.05.2015 Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області винесено припис реєстраційний №000002/15. Припис надіслано поштою 15.05.2015.
13. Зазначеним приписом приписано у 30-ти денний термін усунути порушення вимог земельного законодавства, а саме звільнити самовільно зайняті земельні ділянки загальною площею 80,592 га, а саме площею 2,5306 га, що є користуванні ТОВ "СХК" Вінницька промислова група", 25,3158 га - ТОВ "Граніт - 3" та 52,7456 га - СФГ "Поділля" привести їх у стан, придатний для використання за призначенням.
14. Поштове відправлення, яке було сформовано Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області 15.05.2015, адресат ОСОБА_1 відмовився одержати.
15. 28.05.2015 державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області Жук А.Ю. складено протокол про адміністративне правопорушення №000002/15. Зафіксовано, що ФГ "Скала" в особі голови ОСОБА_1 порушено вимоги земельного законодавства зокрема ст. 125, 126 Земельного кодексу України. Протокол направлено на адресу ОСОБА_1 , однак адресат відмовився від одержання поштового відправлення.
16. 28.05.2015 державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області Чухно І.В. направлено на адресу ОСОБА_1 повідомлення №255/15 про розгляд справи про адміністративне правопорушення. Повідомлено про те, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 10 год. 12.06.2015.
17. 08.06.2015 державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області Чухно І.В. направлено на адресу ОСОБА_1 повідомлення №269/15 про розгляд справи про адміністративне правопорушення. Повідомлено про те, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 10 год. 17.06.2015.
18. 03.07.2015 державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області Чухно І.В. направлено на адресу ОСОБА_1 повідомлення №309/15 про розгляд справи про адміністративне правопорушення. Повідомлено про те, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 10 год. 14.07.2015.
19. Вказані повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 відмовлявся отримувати, про що свідчать поштові відмітки на конвертах.
20. 14.07.2015 першим заступником Головного державного інспектора сільського господарства у Вінницькій області винесено постанову №20/15, якою справу про адміністративне правопорушення, яке вчинено головою СФГ "Скала" ОСОБА_1, закрито.
21. Як слідує з постанови, голова ФГ "Скала" ОСОБА_1 порушив вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, а саме використовує приватизовані земельні ділянки сільськогосподарського призначення (паї №426, 428, 430, 437, 436, 447, 442, 443, 448, 449, 450, 453, 456, 457) на полі №14 на території Вахнівської сільської ради загальною площею 80,592 га, які передані власниками в оренду ТОВ "Граніт - 3", СФГ "Поділля", ТОВ "СХК "Вінницька промислова група".
22. Постанова №20/15 від 14.07.2015 про закриття справи не оскаржувалася. Також згідно з матеріалами справи державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області Чухно І.В. було сформовано розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки головою ФГ "Скала" на загальну суму 75496,04 грн та на суму 36235,11 грн. Зокрема, як слідує із матеріалів справи, 26.09.2017 господарським судом Вінницької області винесено рішення у справі №902/810/17 за позовом ТОВ "Граніт - 3" до ФГ "Скала" про стягнення 36235,11 грн. Позов задоволено та стягнуто з ФГ "Скала" на користь ТОВ "Граніт - 3" 36235,11 грн збитків за самовільне зайняття земельної ділянки.
23. 09.11.2017 на підставі наказу №902/810/17, виданого 13.10.2017 Господарським судом Вінницької області, державним виконавцем Липовецького районного відділу ДВС Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №55113976 про стягнення з ФГ "Скала" 40835,11 грн.
24. 13.11.2017 державним виконавцем Липовецького районного відділу ДВС Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області винесено постанову про арешт майна боржника. Постановлено накласти арешт на усе рухоме та нерухоме майно, що належить боржнику ФГ "Скала".
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
25. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що на адресу ФГ "Скала" надійшов лист, з якого стало відомо про те, що 12.05.2015 Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області було проведено перевірку дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства. За наслідками перевірки Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області складено акт обстеження земельної ділянки №09/15 від 12.05.2015, акт перевірки дотримання суб`єктами господарювання вимог законодавства №16/15 від 15.05.2015; припис №000002/15 від 15.05.2015.
26. Однак уповноважені представники ФГ "Скала" заздалегідь не були повідомлені щодо проведення вказаної перевірки та направлення на проведення вказаних дій не надходило. Таким чином, відповідачем порушено порядок проведення перевірки. У зв`язку з чим прийняте за результатами перевірки рішення - припис №000002/15 від 15.05.2015 про зобов`язання ФГ "Скала" у 30 денний термін усунути виявлене порушення вимог земельного законодавства, а саме звільнити самовільно зайняті земельні ділянки привівши їх у стан придатний для використання за призначенням, є протиправним.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
27. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що, оскільки дія оскаржуваного позивачем припису, як акту індивідуальної дії, вже вичерпана, а за результатами проведеної перевірки, складено протокол про адміністративне правопорушення та винесена постанова про закриття провадження, підстави для його скасування відсутні, оскільки задоволення позову не може призвести до відновлення порушених прав позивача.
28. Щодо посилань позивача на порушення порядку спірної перевірки відповідачем, то суд першої інстанції дійшов висновку, що в цьому спорі дії відповідача щодо проведеної перевірки не оскаржуються, а оскаржується припис, який через 30 днів після його прийняття вичерпав свою дію. При цьому, суд врахував, що підстави проведеної перевірки позивачем також не оскаржуються.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
29. Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на неповне з`ясування судами першої та апеляційної інстанцій обставин, що мають значення для справи, порушення судами норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи з огляду на таке:
А) відповідачі не надали витребуваних судом першої інстанції доказів (оригінали припису та матеріалів перевірки);
Б) матеріали справи не містять доказів належної ідентифікації (кадастрових номерів) та визначення меж (розташування на місцевості) земельних ділянок, а також тотожності їх з тими ділянками, щодо яких фактично виник спір між суміжними землекористувачами. При цьому судами не перевірено чи дійсно зазначені у приписі земельні ділянки на момент його винесення перебували у користуванні перелічених у приписі осіб;
В) відсутні докази конкретних порушень земельного законодавства на конкретних земельних ділянках та що такі порушення вчинені саме позивачем.
30. 28.11.2018 надійшов відзив від третіх осіб, в якому останні покликаються на правомірність рішень судів попередніх інстанцій з огляду на таке:
А) постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 було вирішено ліквідувати Держсільгоспінспекцію України. Постановою Кабінету Міністрів України від 30.06.2015 №447 постановлено ліквідувати Державну інспекцію сільського господарства у Вінницькій області. Правонаступник відсутній. При цьому суд першої інстанції залучив до участі у справі Управління Держгеокадастру у Вінницькій області;
Б) суд першої інстанції для належного розгляду справи заслухав пояснень всіх учасників, оглянув матеріали перевірки, засвідчені печаткою Держсільгоспінспекції.
31. 30.11.2018 надійшов відзив від третьої особи СФГ «Поділля», в якому зазначено про правомірність рішення судів попередніх інстанцій з огляду на те, що Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області не могло надати суду оригінали матеріалів перевірки, оскільки відповідно до акту прийому-передач документів від 22.12.2016 Державна інспекція сільського господарства передала лише звітні матеріали за період з 2012 по 2016 року.
VI. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
32. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов такого висновку.
33. Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
34. Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
35. Відповідно до ст.187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
36. Приписами ст. 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
37. Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
38. Відповідно до ст. 4 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.