ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2022 року
м. Київ
справа № 620/1664/19
провадження № К/9901/33506/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 липня 2019 року (суддя Соломко І.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року (головуючий суддя Чаку Є.В., судді Файдюк В.В., Мєзєнцев Є.І.)
у справі № 620/1664/19
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
І. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області щодо не включення до заробітку ОСОБА_1 суми усіх виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, згідно довідок від 27 лютого 2018 року №02-38/272, від 12 лютого 2019 року №02-38/216, від 05 березня 2019 року № 02-38/338, від 05 березня 2019 року № 02-38/339 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця за період з 01 травня 2016 року по 28 лютого 2019 року та від 05 березня 2019 року № 02-38/339 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця за період з 01 лютого 2019 року по 28 лютого 2019 року;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії за віком як державному службовцю, з розрахунку 60 % від суми заробітної плати з урахування усіх сум виплат, в яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, в тому числі: посадового окладу, надбавки за ранг, надбавки за вислугу років, середньомісячних розмірів премії, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань з урахуванням довідки від 27 лютого 2018 року № 02-38/272, починаючи з 05 січня 2018 року;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити з 07 березня 2019 року перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії за віком як державному службовцю, з розрахунку 60 % від суми заробітної плати з урахуванням усіх сум виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем не включено до заробітку ОСОБА_1 суми усіх виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, згідно з довідками про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця за період з 01 травня 2016 року по 28 лютого 2019 року та від 05 березня 2019 року № 02-38/339 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця за період з 01 лютого 2019 року по 28 лютого 2019 року.
3. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 липня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року, у позові відмовлено.
4. Не погодившись з такими судовими рішеннями, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просив скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 липня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року та задовольнити позов.
5. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він зазначає про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги.
6. Позивач також направив письмові пояснення.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 11 лютого 2014 року позивачу була призначена пенсія за віком на загальних підставах відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
8. З 05 січня 2018 року ОСОБА_1 згідно з його заявою було переведено на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VІ та обчислено пенсію в розмірі 60 % суми заробітної плати, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
9. З наявних в матеріалах справи довідок управління Державної казначейської служби у м. Чернігові вбачається, що до складу заробітної плати входили наступні складові:
- довідка від 27 лютого 2018 року № 02-38-272, станом на січень 2018 року: посадовий оклад, надбавка за ранг (5ранг), надбавка за вислугу років (50%) (за стаж державної служби 42 роки);
- довідка від 05 березня 2019 року № 02-38/338, станом на березень 2019 року: посадовий оклад, надбавка за ранг (5ранг), надбавка за вислугу років (50%) (за стаж державної служби 43 роки);
- довідка від 05 березня 2019 року № 02-38/339 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) нарахована вихідна допомога за період з лютого 2019 по лютий 2019 року;
- довідка від 05 березня 2019 року № 02-38/339 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) нарахована допомога з тимчасової втрати працездатності за період з жовтня 2016 року по жовтень 2016 року, допомога з тимчасової втрати працездатності за період з листопада 2016 року по листопад 2016 року, допомога з тимчасової втрати працездатності за період з квітня 2017 року по квітень 2017 року, допомога з тимчасової втрати працездатності за період з травня 2017 по травень 2017, допомога з тимчасової втрати працездатності за період червня 2017 по червень 2017, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань за період з жовтня 2017 року по жовтень 2017 року, допомога з тимчасової втрати працездатності за період з лютого 2018 року по лютий 2018 року, грошова допомога до відпустки за період з квітня 2018 року по квітень 2018, допомога з тимчасової втрати працездатності за період з серпня 2018 року по серпень 2018 року, допомога з тимчасової втрати працездатності за період з вересня 2018 року по вересень 2018 року, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань за період з грудня 2018 року по грудень 2018 року, вихідна допомога за період з лютого 2019 року по лютий 2019 року;
- довідка від 12 лютого 2019 року № 02-38/216 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) нарахована допомога з тимчасової втрати працездатності за період з жовтня 2016 року по жовтень 2016 року, нарахована допомога з тимчасової втрати працездатності за період з листопада 2016 року по листопад 2016 року; нарахована допомога з тимчасової втрати працездатності за період з квітня 2017 року по квітень 2017 року, допомога з тимчасової втрати працездатності за період з травня 2017 року по травень 2017 року нарахована допомога з тимчасової втрати працездатності за період з червня 2017 року по червень 2017 року, грошова допомога до відпустки з червня 2017 року по червень 2017 року, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань за період з жовтня 2017 року по жовтень 2017 року, нарахована допомога з тимчасової втрати працездатності за період з лютого 2018 року по лютий 2018 року, грошова допомога до відпустки за період з квітня 2018 року по квітень 2018 року, допомога з тимчасової втрати працездатності за період з серпня 2018 року по серпень 2018 року, нарахована допомога з тимчасової втрати працездатності за період з вересня 2018 року по вересень 2018 року, матеріальна допомога для вирішення соціально -побутових питань з грудня 2018 року по грудень 2018 року.
10. 07 березня 2019 року позивач звернувся до відповідача з заявою про проведення перерахунку пенсії у зв`язку із звільненням та згідно з вказаними вище довідками про заробітну плату державного службовця.
11. Листом від 03 травня 2019 року № 12045/06 Управління пояснило позивачу, що оскільки він вже скористався правом на призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу», тому відсутні підстави для прийняття до уваги наданих довідок про заробітну плату та проведення перерахунку пенсії державного службовця.
12. Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Відмовляючи у позові, суди першої та апеляційної інстанцій керувалися тим, що оскільки первинно з заявою про призначення пенсії державного службовця позивач звернувся 05 січня 2018 року, відповідач призначив та нарахував пенсію позивачу, виходячи з документів, які були долучені позивачем до вказаної заяви.
14. Враховуючи те, що законодавством, чинним на час звернення позивача за перерахунком пенсії, не було передбачено можливість її перерахунку, а також те, що позивач скористався правом на призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889 -VIII, суди вважали, що відповідач, відмовляючи позивачу у здійсненні перерахунку пенсії на підставі вказаних довідок про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця за період з 01 травня 2016 року по 28 лютого 2019 року та від 05 березня 2019 року № 02-38/339 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця за період з 01 лютого 2019 року по 28 лютого 2019 року діяв правомірно, а тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
15. Заявник на обґрунтування вимог касаційної скарги покликається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, порушення норм процесуального права, помилкове встановлення істотних обставин справи.
16. Зокрема, скаржник вважає, що суди не врахували, що в довідці від 05 січня 2018 року № 02-38/24 про складові заробітної плати за період з 01 травня 2016 року по 31 грудня 2017 року, на яку посилається відповідач у своїй відповіді від 03 травня 2019 року № 12045/06 та яка врахована ним при обчисленні розміру пенсії, не були зазначені суми виплаченої позивачу в цей же період допомоги з тимчасової втрати працездатності через помилку, допущену бухгалтерською службою Управління Держказначейства у м. Чернігові. А тому, дії відповідача щодо неврахування та невключення до заробітної плати сум лікарняних, що зазначені в довідці від 05 березня 2019 року № 02- 38/339, є незаконними.
17. Позивач наголошує, що фактично при призначенні йому пенсії за віком згідно із Законом України «Про державну службу» з 05 січня 2018 року посадовий оклад та надбавка за вислугу років враховані не на день звернення за призначенням пенсії, а станом на грудень 2017 року, що суперечить вимогам пункту 4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року №622.
18. У касаційній скарзі заявник стверджує, що суди першої та апеляційної інстанцій не взяли до уваги судову практику, викладену, зокрема, в постановах Верховного Суду України від 20 лютого 2012 року у справі №21-430а11, від 28 травня 2013 року у справі № 21-97а13, від 04 березня 2014 року у справі № 21-14а14, від 03 червня 2014 року у справі № 21 -134а14 стосовно того, що суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, зокрема, матеріальна допомога на оздоровлення та допомога на вирішення соціально-побутових питань, сума індексації заробітної плати, включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.
19. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу погоджується з висновками судів та стверджує, що за законодавством, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань, суми оплачених днів тимчасової непрацездатності та вихідної допомоги не відноситься до заробітної плати в розумінні статті 50 Закону України «Про державну службу», ці виплати не можуть бути враховані управлінням для обчислення розміру пенсії.