ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2022 року
м. Київ
справа № 140/207/21
адміністративне провадження № К/9901/30931/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу №140/207/21
за позовом за позовом ОСОБА_1 , треті особи, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 , ОСОБА_57 , ОСОБА_58 , ОСОБА_59 , ОСОБА_60 , ОСОБА_61 , ОСОБА_62 , ОСОБА_63 , ОСОБА_64 , ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_69 , ОСОБА_70 , ОСОБА_71 , ОСОБА_72 , ОСОБА_73 , ОСОБА_74 , ОСОБА_75 , ОСОБА_76 , ОСОБА_77 , ОСОБА_78 , ОСОБА_79 , ОСОБА_80 , ОСОБА_81 , ОСОБА_82 , ОСОБА_83 , ОСОБА_84 , ОСОБА_85 , ОСОБА_86 , ОСОБА_87 , ОСОБА_88 , ОСОБА_89 , ОСОБА_90 , ОСОБА_91 , ОСОБА_92 , ОСОБА_93 , ОСОБА_94 , ОСОБА_95 , ОСОБА_96 , ОСОБА_97 , ОСОБА_98 , ОСОБА_99 , ОСОБА_100 , ОСОБА_101 , ОСОБА_102 , ОСОБА_103 , ОСОБА_104 , ОСОБА_105 , ОСОБА_106 , ОСОБА_107 , ОСОБА_108 , ОСОБА_109 , ОСОБА_110 , ОСОБА_111 , ОСОБА_112 , ОСОБА_113 , ОСОБА_114 , ОСОБА_115 , ОСОБА_116 , ОСОБА_117 , ОСОБА_118 , ОСОБА_119 , ОСОБА_120 , ОСОБА_121 , ОСОБА_122 , ОСОБА_123 , ОСОБА_124 , ОСОБА_125 , ОСОБА_126 , ОСОБА_127 , ОСОБА_128 , ОСОБА_129 , ОСОБА_129 , ОСОБА_130 , ОСОБА_131 , ОСОБА_132 , ОСОБА_133 , ОСОБА_134 , ОСОБА_135 , ОСОБА_136 , ОСОБА_137 , ОСОБА_138 , ОСОБА_139 , ОСОБА_140 , ОСОБА_141 , ОСОБА_142 , ОСОБА_143 , ОСОБА_144 , ОСОБА_145 , ОСОБА_146 , ОСОБА_147 , ОСОБА_148 , ОСОБА_149 , ОСОБА_150 , ОСОБА_151 , ОСОБА_152 , ОСОБА_153 , ОСОБА_154 , ОСОБА_155 , ОСОБА_156 , ОСОБА_157 , ОСОБА_158 , ОСОБА_159 , ОСОБА_160 , ОСОБА_161 , ОСОБА_162 , ОСОБА_163 , ОСОБА_164 , ОСОБА_165 , ОСОБА_166 , ОСОБА_167 , ОСОБА_168 , ОСОБА_169 , ОСОБА_170 , ОСОБА_171 , ОСОБА_172 , ОСОБА_173 , ОСОБА_109 , який діє в інтересах неповнолітнього ОСОБА_174 , ОСОБА_175 , ОСОБА_176 , ОСОБА_177 , ОСОБА_178 , ОСОБА_179 , ОСОБА_180 , ОСОБА_181 , ОСОБА_182 , ОСОБА_183 , ОСОБА_184 , ОСОБА_185 , ОСОБА_186 , ОСОБА_187 , ОСОБА_188 , ОСОБА_189 , ОСОБА_190 , ОСОБА_191 , ОСОБА_192 , ОСОБА_193 , ОСОБА_194 , ОСОБА_195 , ОСОБА_196 , ОСОБА_197 , ОСОБА_198 до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Берестечківська міська рада, про визнання протиправним та скасування наказу, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Берестечківської міської ради на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 (ухвалено судом у складі: головуючого судді Ксензюк А.Я.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.07.2021 (колегія у складі: головуючого судді Кузьмича С.М., суддів: Довгої О.І., Улицького В.З.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У січні 2021 року ОСОБА_1 (далі-позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі-відповідач, ГУ Держгеокадастру), в якому позивач просив визнати протиправним та скасувати наказ №58-ОТГ від 31.12.2020.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач звернулася до ГУ Держгеокадастру із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради Горохівського району, орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства. Наказом ГУ Держгеокадастру позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки - для ведення особистого селянського господарства. Відповідач наказом від 24.12.2020 №3-8357/15-20-СГ відмовив у затвердженні проекту землеустрою, а наказом від 31.12.2020 №58-ОТГ передав у комунальну власність Берестечківської територіальної громади, в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельні ділянки загальною площею 646,8497 га, в тому числі і земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:00:001:1095.
Позивач вважає, що відповідач при прийнятті наказу від 31.12.2020 №58-ОТГ не дотримався вимог Постанови Кабінету Міністрів України №1113 від 16.11.2020 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», оскільки документація із землеустрою була подана на затвердження до 15.12.2020, а саме 27.11.2020.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 15.01.2021 позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі.
У січні 2021 року адвокатом Кінах Я.В. подано заяви про вступ третіх осіб з самостійними вимогами на стороні позивача, в яких треті особи просили: визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області №58-ОТГ від 31.12.2020 в частині передачі земельних ділянок з державної в комунальну власність з кадастровими номерами, а також відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру про визнання протиправним та скасування наказу № 58-ОТГ від 31.12.2020.
Ухвалами Волинського окружного адміністративного суду від 25.01.2021 та 28.01.20201 допущено до участі у справі в якості третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору.
В обґрунтування заявлених вимог треті особи вказують на незаконність наказу ГУ Держгеокадастру від 31.12.2020 № 58-ОТГ, відповідно до якого відбулась передача у комунальну власність Берестечківської територіальної громади земельних ділянок загальною площею 646,8497 га, серед яких були ділянки, котрі вони мали намір приватизувати, проте були позбавлені такого права незаконними діями відповідача.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Волинській області № 58-ОТГ від 31.12.2020 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі у комунальну власність Берестечківської ОТГ в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1095.
Позовні вимоги третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору про визнання протиправним та скасування наказу задоволено повністю.
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру про визнання протиправним та скасування наказу в частині передачі у комунальну власність Берестечківської ОТГ в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельних ділянок з кадастровими номерами:
0720883800:00:001:0973; 0720883800:00:001:0929; 0720883800:00:001:1006; 0720883800:00:001:0917; 0720883800:00:001:0985; 0720883800:00:001:1003; 0720883800:00:001:0943; 0720883800:00:001:1005; 0720883800:00:001:1000; 0720883800:00:001:0918; 0720883800:00:001:1126; 0720883800:00:001:0920; 0720883800:00:001:1001; 0720883800:00:001:0999; 0720883800:00:001:1075; 0720883800:00:001:0975; 0720883800:00:001:1076; 0720883800:00:001:1125; 0720883800:00:001:0927; 0720883800:00:001:0997; 0720883800:00:001:0977; 0720883800:00:001:1028; 0720883800:00:001:0928; 0720883800:00:001:0940; 0720883800:00:001:0978; 0720883800:00:001:1083; 0720883800:00:001:1074; 0720883800:00:001:0945; 0720883800:00:001:0919; 0720883800:00:001:0996; 0720883800:00:001:1082; 0720883800:00:001:0994; 0720883800:00:001:0993; 0720883800:00:001:0989; 0720883800:00:001:0991; 0720883800:00:001:0992; 0720883800:00:001:1072; 0720883800:00:001:0976; 0720883800:00:001:0990; 0720883800:00:001:1073; 0720883800:00:001:0987; 0720883800:00:001:1123; 0720883800:00:001:1079; 0720883800:00:001:1071; 0720883800:00:001:0981; 0720883800:00:001:0984; 0720883800:00:001:0925; 0720883800:00:001:0946; 0720883800:00:001:0930; 0720883800:00:001:0942; 0720883800:00:001:0941; 0720883800:00:001:0979; 0720883800:00:001:0974; 0720883800:00:001:0947; 0720883800:00:001:1008; 0720883800:00:001:1070; 0720883800:00:001:1121; 0720883800:00:001:1009; 0720883800:00:001:1068; 0720883800:00:001:1067; 0720883800:00:001:0951; 0720883800:00:001:1066; 0720883800:00:001:1065; 0720883800:00:001:1090; 0720883800:00:001:1064; 0720883800:00:001:1063; 0720883800:00:001:0964; 0720883800:00:001:0965; 0720883800:00:001:0956; 0720883800:00:001:1011; 0720883800:00:001:0952; 0720883800:00:001:0966; 0720883800:00:001:0955; 0720883800:00:001:1062; 0720883800:00:001:1061; 0720883800:00:001:1060; 0720883800:00:001:1059; 0720883800:00І001:0957; 0720883800:00:001:1058; 0720883800:00:001:1057; 0720883800:00:001:0959; 0720883800:00:001:1056; 0720883800:00:001:1055; 0720883800:00:001:1051; 0720883800:00:001:1103; 0720883800:00:001:1050; 0720883800:001001:1102; 0720883800:00:001:0968; 0720883800:00:001:1105; 0720883800:00:001:1107; 0720883800:00:001:1048; 0720883800:00:001:1049; 0720883800:00:001:0961; 0720883800:00:001:0960; 0720883800:00:001:1047; 0720883800:00:001:0967; 0720883800:00:001:1046; 0720883800:00:001:1045; 0720883800:06:001:0931; 0720883800:00:001:0958; 0726883800:00:001:1044; 0720883800:00:001:1043; 0720883800:00:001:0933; 0720883800:00:001:1042; 0720883800:00:001:1113; 0720883800:00:001:1041; 0720883800:00:001:1099; 0720883800:00:001:1096; 0720883800:00:001:1039; 0720883800:00:001:1040; 0720883800:00:001:1037; 0720883800:00:001:1087; 0720883800:00:001:1106; 0720883800:00:001:1035; 0720883800:00:001:1091; 0726883800:00:001:1034; 0720883800:00:001:0970; 0720883800:00:001:1033; 0720883800:00:001:1093; 0720883800:00:001:1036; 0720883800:00:001:1031; 0720883800:00:001:1030; 0720883800:00:001:1089; 0720883800:00:001:0969; 0720883800:00:001:1029; 0720883800:06:001:1098; 0720883800:00:001:1027; 0720883800:00:001:0934; 0720883800:00:001:1108; 0720883800:00:001:1097; 0720883800:00:001:1026; 0720883800:00:001:1025; 0720883800:00:001:1024; 0720883800:00:001:1023; 0720883800:00:001:1092; 0720883800:00:001:0935; 0720883800:00:001:1022; 0720883800:00:001:1021; 0720883800:00:001:1020; 0720883800:00:001:1019; 0720883800:00:001:1018; 0720883800:00:001:1017; 0720883800:00:001:0971; 0720883800:60:001:0950; 0720883800:00:001:1104; 0720883800:00:001:1015; 0720883800:00:001:1014; 0720883800:00:001:0962; 0720883800:00:001:0936; 0720883800:00:001:1013; 0720883800:00:001:1012; 0720883800:00:001:1094; 0720883800:60:001:1010; 0720883800:00:001:1088; 0720883800:00:001:0939; 0720883800:00:001:0950; 0720883800:00:001:0926; 0720883800:00:001:0980; 0720883800:00:001:0972; 0720883800:00:001:1007; 0720883800:00:001:0917; 0720883800:00:001:1139; 0720883800:00:001:1140; 0720883800:00:001:1138; 0720883800:00:001:1114; 0720883800:00:001:1109; 0720883800:00:001:1137; 0720883800:00:001:0982; 0720883800:00:001:1002; 0720883800:00:001:0944; 0720883800:00:001:0998; 0720883800:00:001:0937; 0720883800:00:001:1136; 0720883800:00:001:1112; 0720883800:00:001:1101; 0720883800:00:001:1100; 0720883800:00:001:0995; 0720883800:00:001:1080; 0720883800:00:001:1124; 0720883800:00:001:1134; 0720883800:00:001:1135; 0720883800:00:001:1116; 0720883800:00:001:1032; 0720883800:00:001:1023; 0720883800:00:001:1133; 0720883800:00:001:1132; 0720883800:00:001:0988; 0720883800:00:001:1110; 0720883800:00:001:1016; 0720883800:00:001:1118; 0720883800:00:001:1085; 0720883800:00:001:1115; 0720883800:00:001:1131; 0720883800:00:001:1130; 0720883800:00:001:1129; 0720883800:00:001:1111; 0720883800:00:001:1122; 0720883800:00:001:1117; 0720883800:00:001:0986; 0720883800:00:001:1128; 0720883800:00:001:0983, відмовлено.
Ухвалюючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки відповідачем надано позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою, розроблено проект землеустрою, а також подано на затвердження документацію із землеустрою до 15.12.2020, тому земельна ділянка вказана у спірному наказі не підпадає під дію Постанови Кабінету Міністрів України № 1113 про «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» від 16.11.2020.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов висновку про часткове задоволення позову, а саме про визнання протиправним та скасування наказу від 31.12.2020 № 58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі у комунальну власність Берестечківської ОТГ в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1095. З аналогічних підстав задоволені заявлені вимоги третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 20.07.2021 рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 в частині позовних вимог щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0720883800:00:001:1074 та 0720883800:00:001:1069 скасував та в цій частині провадження закрив. В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Скасовуючи частково рішення суду першої інстанції та закриваючи провадження у справі в цій частині, суд апеляційної інстанції виходив з того, що наказ від 31.12.2020 № 58-ОТГ щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність реалізовано не шляхом підписання акта приймання-передачі від 31.12.2020, а внаслідок надання у власність земельних ділянок з кадастровим номером 0720883800:00:001:1069 та 0720883800:00:001:1074 третім особам, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.
Спір в частині щодо земельних ділянок з кадастровим номером 0720883800:00:001:1069 та з 0720883800:00:001:1074, які на праві власності зареєстровані за ОСОБА_199 та відповідно за ОСОБА_200 , не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки в основі спору є правовідносини з питань права власності на земельні ділянки, які реалізовано громадянами, тобто має приватноправовий характер, що виключає можливість розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Короткий зміст вимог касаційних скарг
Не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Берестечківська міська рада, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права судами в оскаржуваних судових рішення у випадку, якщо судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосовано норму права без урахування висновку щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду України від 15.12.2015 у справі № 800/206/15, від 21.03.2018 у справі № 809/1946/15, звернулася з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій. Також заявник вказує, що справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства. Зазначає, що ГУ Держгеокадастру реалізовано наказ від 31.12.2020 № 58-ОТГ щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, шляхом підписання акта приймання-передачі від 31.12.2020, тому такий акт індивідуальної дії не підлягає оскарженню в судовому порядку.
ОСОБА_1 подала відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого заперечує проти її задоволення. Зазначила, що Волинським окружним адміністративним судом ухвалені рішення у справах за позовами третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору до ГУ Держгеокадастру, якими вирішено зобов`язати відповідача затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Ці рішення набрали законної сили.
У вересні 2021 року третя особа надіслала до Верховного Суду пояснення, у яких, посилаючись те, що кореспонденція не вручена деяким третім особам, а конверти повернулись з відміткою про відсутність таких осіб за місцем проживання у зв`язку зі смертю, вказує на те, що договір про надання правової допомоги між адвокатом Кінах Я.І., зокрема із ОСОБА_155 укладений датою після смерті довірителя. Прокуратурою Волинської області внесені відомості до ЄРДР за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 4 статті 358 КК України.
06.10.2021 третьою особою подані додаткові пояснення, у яких Берестечківська міська рада наводить аргументи незгоди з відзивом на касаційну скаргу. Заявник зазначає, що не всі з перелічених рішень Волинського окружного адміністративного суду набрали законної сили. Так, у справі 140/17767/20 за позовом ОСОБА_28 було закрито провадження у зв`язку з її заявою, в якій ОСОБА_28 повідомила, що з позовом не зверталась; у справі № 140/882/21 за позовом ОСОБА_197 ухвалено рішення, яким у задоволенні позову відмовлено, а у справі № 140/31/21 за позовом ОСОБА_201 суд задовольнив її вимоги шляхом зобов`язання повторно розглянути заяву, а не затвердити проект землеустрою. Суди не надали оцінку тому, що представник третіх осіб подала заяви від імені осіб, які на той час померли ( ОСОБА_137 , ОСОБА_155 )
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою від 02.09.2021 Верховний Суд касаційну скаргу Берестечківської міської ради залишив без руху та надав строк для усунення недоліків.
Верховний Суд ухвалою 14.09.2021 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Берестечківської міської ради.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 27.11.2020 звернулася до ГУ Держгеокадастру із клопотанням про затвердження документації із землеустрою.
ГУ Держгеокадастру у Волинській області наказом від 24.12.2020 №3-8357/15-20-СГ «Про відмову у затвердженні документації із землеустрою» відмовило ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою з підстав, що проект землеустрою не відповідає вимогам статті 50 Закону України «Про землеустрій».
Не погодившись з наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 24.12.2020 №3-8357/15-20-СГ «Про відмову у затвердженні документації із землеустрою» ОСОБА_202 звернулась до Волинського окружного адміністративного суд із позовом до ГУ Держгеокадастру про визнання протиправним та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії та стягнення моральної шкоди. Ухвалою суду від 25.01.2021 відкрите провадження за її позовом (справа №140/131/21).
Однак, Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області 31.12.2020 видано наказ № 58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», яким передано Берестечківській територіальній громаді в особі Берестечківської міської ради Горохівського району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 646,8497 га, згідно акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність. В додатку до цього наказу зазначений перелік земельних ділянок, які передаються в комунальну власність, зокрема серед яких є земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:1095, по якій позивачу ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки.
Цим же наказом передані Берестечківській територіальній громаді в особі Берестечківської міської ради Горохівського району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності земельні ділянки щодо яких заявили так само, як і ОСОБА_1 клопотанням про затвердження документації із землеустрою, треті особи, які заявляють самостійні вимоги у цій справі, однак у період з 23.12.2020 по 29.12.2020 ГУ Держгеокадастру видані накази про відмову у затвердженні документації із землеустрою цим особам.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За змістом статті 3 ЗК України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною другою статті 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до частини першої статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Положеннями частини третьої статті 22 ЗК України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва; б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства; г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об`єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства; ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури.
Згідно з частиною першою статті 33 ЗК України громадяни України можуть мати на праві власності та орендувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
За змістом частин першої - третьої та п`ятої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Згідно з частиною першою статті 117 ЗК України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Відповідно до пункту «б» частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Повноваження відповідних органів виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність встановлені статтями 118, 122 ЗК України.
Частиною шостою статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з положеннями частини сьомої наведеної статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 05.03.2019 у справі №360/2334/17.
Згідно із частиною сьомою статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідно до частин восьмої-дев`ятої статті 118 ЗК України (частину восьму статті 118 виключено на підставі Закону № 1423-IX від 28.04.2021, однак вказана норма була чинна на момент виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в судах попередніх інстанцій) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно зі статтею 25 Закону України «Про землеустрій» документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації, в тому числі у вигляді проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Статтею 30 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.
У свою чергу, частиною першою статті 186-1 ЗК України (статтю 186-1 виключено на підставі Закону № 1423-IX від 28.04.2021, однак вказана стаття була чинна на момент виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в судах попередніх інстанцій) передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
У відповідності до частини четвертої статті 186-1 ЗК України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.
Частиною п`ятою статті 186-1 ЗК України передбачено, що органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.