1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 червня 2022 року

м. Київ

справа №808/2357/18

адміністративне провадження № К/9901/16368/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Виконавчого комітету Запорізької міської ради на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року (головуючий суддя: Чумак С.Ю., судді: Чабаненко С.В., Юрко І.В.) у справі №808/2357/18 за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Запорізької міської ради, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Департамент архітектури та містобудування запорізької міської ради , про визнання протиправним та скасування рішення,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

15 червня 2018 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі також ФОП ОСОБА_1 або позивачка) звернулась до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Виконавчого комітету Запорізької міської ради (далі також ВК ЗМР або відповідач), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Департамент архітектури та містобудування Запорізької міської ради (далі також Департамент архітектури та містобудування ЗМР або третя особа), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №116/2 від 23 березня 2018 року «Про анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з підстав невідповідності вимог паспорту прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності при її встановленні» в частині анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди №ТС-01138-Х від 28 квітня 2016 року (реєстраційний номер 1939 від 27.04.2016), який виданий позивачу для провадження підприємницької діяльності - продажу товарів народного споживання (продовольчі товари) за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2018 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2018 року скасовано. Адміністративний позов фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 116/2 від 23 березня 2018 року "Про анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з підстав невідповідності вимог паспорту прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності при її встановленні" в частині анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди № ТС-01138-Х від 28 квітня 2016 року (реєстраційний номер 1939 від 27.04.2016), який виданий Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 для провадження підприємницької діяльності - продажу товарів народного споживання (продовольчі товари) за адресою: АДРЕСА_1 .

Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач 06 червня 2019 року направив на адресу Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року та залишити в силі рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2018 року.

Ухвалою Верховного Суду від 20 червня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

12 липня 2019 року від третьої особи надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому просить задовольнити касаційну скаргу відповідача, скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Від позивача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає перегляду рішення судів попередніх інстанцій.

Ухвалою Верховного Суду від 28 червня 2022 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

ОСОБА_1 зареєстрована як фізична особа-підприємець, перебуває на податковому обліку та з 01 січня 2012 року зареєстрована як платник єдиного податку 2 групи.

27 квітня 2016 року на підставі заяви позивача, Департаментом архітектури та містобудування Запорізької міської ради позивачці виданий паспорт прив`язки тимчасової споруди по продажу товарів народного споживання (продовольчі товари) по АДРЕСА_1 для провадження підприємницької діяльності зі строком дії до 25 квітня 2021 року.

26 січня 2018 року згідно з наказом начальника Інспекції з благоустрою Запорізької міської ради від 29 грудня 2017 року № 33р здійснено перевірку стану благоустрою території за адресою: АДРЕСА_1 , за результатом якої складено акт обстеження території № 0309.

Перевіркою встановлено факт улаштування прибудови з заднього фасаду, що є порушенням вимог паспорту прив`язки ТС, згідно з яким тимчасова споруда має прямокутну форму у плані загальними розмірами 3000*4000. Також встановлено, що зовнішній вигляд ТС має незадовільний стан та занедбаний вигляд, фасади цілком заклеєні рекламною продукцією.

За фактом виявлених порушень, керуючись пунктом 6.8.4 рішення Запорізької міської ради від 25 серпня 2016 року № 52, рекомендовано Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради розпочати процедуру анулювання паспорту прив`язки № ТС-01138-Х від 28 квітня 2016 року.

23 березня 2018 року Виконавчим комітетом Запорізької міської ради прийнято рішення № 116/2 «Про анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з підстав недотримання вимог паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності при її встановленні».

Відповідно до пункту 1 вказаного рішення вирішено анулювати паспорти прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності згідно з переліком паспортів прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, до якого включена, в тому числі, позивач.

Згідно з підпунктом 2.1, 2.2 пункту 2 Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради протягом трьох робочих днів з набрання чинності рішення (з моменту його оприлюднення (пункт 3 рішення)) направити копію рішення зацікавленим суб`єктам господарювання; внести інформацію щодо анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності до містобудівного кадастру.

Вказане рішення набрало чинності 7 квітня 2018 року.

12 квітня 2018 року, на виконання пункту 2 рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 23 березня 2018 року № 116/2, Департаментом архітектури та містобудування Запорізької міської ради направлено на адресу позивачки копію такого рішення.

Не погоджуючись з рішенням відповідача від 23 березня 2018 року № 116/2 в частині анулювання дії виданого їй паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, позивачка звернулась з позовом до суду.

IIІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ

На обґрунтування позовних вимог позивачка зазначає, що ВК ЗМР при прийнятті рішення №116/2 від 23 березня 2018 року в частині анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, який видано ФОП ОСОБА_1 , вийшов за межі компетенції, визначеної Законом України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування» (далі також Закон № 280/97-ВР, тому вказане рішення є незаконним та підлягає скасуванню. Посилається на положення Закону України від 17 лютого 2011 року № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі також Закон № 3038-VI), Закону України від 6 вересня 2005 року № 2807-IV «Про благоустрій населених пунктів» (далі також Закон № 2807-IV) та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 (далі також Порядок № 244), та вважає, що повноваження виконавчих органів сільської, селищної та міської ради в питаннях розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності є чітко визначеними і обмеженні приписами вказаного Порядку № 244, відповідно якого процедура оформлення та анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд знаходиться поза межами виконавчих органів місцевого самоврядування.

Також зауважує, що посилання відповідача у даних спірних правовідносинах на положення статей Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», зокрема, статей 31,51,52 вказаного Закону, є безпідставними, оскільки зазначені норми не містять в собі такого переліку повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування, як вирішення питань щодо розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, чи оформлення та видачі паспортів прив`язки тимчасових споруд, або прийняття рішень стосовно анулювання дії цих паспортів прив`язки тимчасових споруд. Наголошує, що в основу свого рішення ВК ЗМР покладено невідповідність вимог паспорту прив`язки тимчасової споруди ТС-0113 8-Х для провадження підприємницької діяльності при її встановленні. До вказаних висновків відповідач прийшов на підставі даних, які містяться в Акті обстеження території №0309 від 26 січня 2018 року, який складений Інспекцією з благоустрою ЗМР. За переконанням позивача, вказаний Акт не є достатнім та беззаперечним доказом тієї обставини, що тимчасова споруда була встановлена з порушенням вимог паспорту прив`язки, оскільки у даному Акті відсутні дані, які містять конкретну та точну інформацію про те, в чому саме полягає недотримання вимог паспорта прив`язки при встановленні тимчасової споруди. Також зауважує, що вказаний Акт було складено без запрошення позивача, без залучення будь-яких безсторонніх осіб, які б могли підтвердити або спростувати викладену в Акті інформацію, про наявність такого Акту позивач дізнався лише після винесення оскаржуваного рішення, отже, при прийнятті рішення Відповідач прийняв за основу лише документи надані Інспекцією благоустрою без врахування позиції та доводів позивача. Виходячи з наведеного, просить визнати протиправним та скасувати оскаржуване рішення.

Відповідач позов не визнав, у відзиві вказує на те, що позивачем не надано до суду доказів на спростовування наявності порушень, про які зазначено у складеному спеціалістом інспекції з благоустрою акті. Доводи позивача про те, що вказаний акт було складено у його відсутність не свідчить про те, що відхилення встановленої позивачем ТС від паспорту прив`язки відсутні, а чинними нормативно-правовими актами не заборонено Інспекції з благоустрою проводити обстеження території у відсутність, на момент обстеження, користувачів ТС. Також складений Інспекцією з благоустрою Запорізької міської ради акт обстеження території, в якому зафіксовані відхилення встановленої позивачем ТС від паспорту прив`язки, як і дії відповідної особи по складання цього акту, не оскаржено у встановленому порядку. Посадові особи, які здійснили перевірку стану благоустрою території діяли згідно з вимогами чинного законодавства, у межах наданих їм повноважень. Пояснює, що 23 березня 2018 ВК ЗМР, відповідно до Регламенту роботи виконавчого комітету Запорізької міської ради, затвердженого рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 05 липня 2010 року № 317, прийняв рішення №116/2 «Про анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з підстав недотримання вимог паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності при їх встановленні», в тому числі і паспорту прив`язки ТС, який видано за заявою позивача, яке було оприлюднено на офіційному сайті Запорізької міської влади (викопіювання з сайту додається) та друкованому виданні «Запорозька Січ» від 07 квітня 2018 року (роздруківка газети додається).


................
Перейти до повного тексту