1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2022 року

м. Київ

справа №750/5819/15-а

адміністративне провадження № К/9901/56656/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні справу як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Чернігівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018 (головуючий суддя - Губська Л.В. судді: Епель О.В., Карпушова О.В.) у справі №750/5819/15-а.

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до Деснянського районного суду м. Києва з позовом, в якому просив суд визнати протиправними дії Чернігівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України щодо зменшення розміру пенсії позивача в результаті її оподаткування; зобов`язати відповідача повернути позивачу стягнуті з його пенсії податки, здійснити перерахунок пенсії з 01.02.2015 по 30.06.2016 та проводити її виплату в майбутньому в повному обсязі.

Рішенням Деснянського районного суду м. Києва від 18.04.2018 позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Чернігівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України щодо зменшення розміру пенсії ОСОБА_1 в результаті її оподаткування. Зобов`язано Чернігівське об`єднане управління Пенсійного фонду України повернути ОСОБА_1 стягнуті з пенсії податки за період з 01.02.2015 по 30.06.2016. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішення суду в частині задоволення позову обґрунтовано тим, що встановлення Верховною Радою України у законодавстві України оподаткування пенсій та зміни суми, з якої починається таке оподаткування, суперечить таким елементам конституційного принципу верховенства права, як правова визначеність, правова передбачуваність, правомірні очікування та справедливість, а тому не відповідає частині першій статті 8 Конституції України.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким в позові відмовлено з тих підстав, що положення Податкового кодексу України в частині оподаткування пенсії набрали чинності 01.01.2015 року і не були визнанні такими, що не відповідають Конституції України на момент виникнення спірних правовідносин, відповідач, здійснюючи відповідні відрахування, діяв у відповідності до законодавства, тобто, правомірно.

Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 оскаржив його у касаційному порядку.

У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018 та залишити в силі рішення Деснянського районного суду м. Києва від 18.04.2018.

В обґрунтування своїх доводів ОСОБА_1 зазначає, що пенсія не є заробітком громадян або іншим доходом, пов`язаним з будь-яким видом діяльності, а є одним з видів соціальних виплат у розумінні статті 46 Конституції України. Конституційний Суд України рішенням від 27.02.20018 №1-рп/2018 визнав таким, що не відповідає Конституції України оподаткування пенсій, якщо їх щомісячний розмір перевищує десять розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та надав правову оцінку такого оподаткування.

Відповідач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні пенсійного фонду України в м. Чернігові з 23.01.2012 та йому призначено пенсію відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу».

18.05.2015 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії з 01.02.2015, а також просив повідомити причину оподаткування пенсії.

Листом від 26.05.2015 № 302/11/Б-7 відповідач повідомив позивача про те, що у зв`язку із внесеними Законом України від 28.12.2014 №71-VIII «Про внесення змін до податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» до Податкового кодексу України змінами, базою оподаткування з 01.01.2015 є сума пенсії у частині, що перевищує 3654 грн. на місяць, тобто, з пенсії утримується ПДФО у розмірі 15% та додатково нараховується військовий збір у розмірі 1,5 %.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, закону про недержавне пенсійне забезпечення, законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та недержавного пенсійного забезпечення, міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.

Згідно підпункту 162.1.1. пункту 162.1 статті 162 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) платниками податку є: фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи. Об`єктом оподаткування збору є доходи, визначені пунктом 163.1 статті 163 Податкового кодексу України, тобто доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання). Ставка податку на доходи фізичних осіб становить 15 відсотків об`єкта оподаткування щодо доходів.

Згідно пункту 164.1 статті 164 цього Кодексу, базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.

Відповідно до підпункту 164.1.1 статті 164 Податкового кодексу України загальний оподатковуваний дохід складається з доходів, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання), доходів, які оподатковуються у складі загального річного оподатковуваного доходу, та доходів, які оподатковуються за іншими правилами, визначеними цим Кодексом.

Перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку визначені пунктом 164.2 статті 164 Податкового кодексу України.

Законом України від 28.12.2014 №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», який набрав чинності з 01.01.2015, підпункт 164.2.19 Податкового кодексу України викладено в наступній редакції: «суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, - у частині такого перевищення, а також пенсій з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, такі пенсії підлягають оподаткуванню чи не оподатковуються в країні їх виплати».


................
Перейти до повного тексту