ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2022 року
м. Київ
cправа № 904/6579/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснов Є. В. - головуючий, Мачульський Г. М., Могил С. К.,
секретар судового засідання - Астапова Ю. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Покровської міської ради Дніпропетровської області на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 22.12.2021 (колегія суддів: Дармін М. О., Антонік С. Г., Іванов О. Г.) у справі
за позовом Покровської міської ради Дніпропетровської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Тармс" про зобов`язання вчинити певні дії,
(сторони повідомлені належним чином про час і місце розгляду справи, проте не скористалися правом надіслати представників для участі у судовому засіданні),
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. Покровська міська рада Дніпропетровської області (далі - Покровська міськрада) звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Тармс" (далі - ТОВ "НВФ "Тармс") надати на розгляд та затвердження Покровської міськради проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 507,0 м2, яка використовується для обслуговування 7/16 адміністративної будівлі (їдальні) вул. Партизанська,1.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
2. Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно об`єкт нерухомого майна - частина адміністративної будівлі А (їдальня), знаходиться за адресою Дніпропетровська область, м. Орджонікідзе, вул. Партизанська, буд. 1, що складається 7/16 частин адміністративної будівлі А (їдальні), корисною площею 507,0 м2. Свідоцтво про право власності, серія та номер 949314 виданий 04.03.2013, власник ТОВ "НВФ "Трамс".
3. 28.07.2014 відповідач звернувся до міського голови з заявою про надання дозволу на розроблення проекту щодо відведення земельної ділянки, яка розташована за адресою вул. Партизанська,1, орієнтованою площею 507 м2, цільове призначення земельної ділянки: для виробничо-енергозберігаючого обладнання.
4. Згідно з рішенням Орджонікідзевської міської ради від 19.08.2014 №15 ТОВ "НВФ "Тармс" надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки, зобов`язано ТОВ "НВФ "Тармс" надати на розгляд та затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки до Орджонікідзевської міської ради та зобов`язано ТОВ "НВФ "Тармс" здійснювати оплату за фактичне використання земельної ділянки по вул. Партизанська, 1.
5. 29.12.2015 між Орджонікідзевською міською радою та відповідачем підписано угоду про плату за фактичне користування земельною ділянкою під об`єктами нерухомого майна.
6. Рішенням Орджонікідзевської міської ради від 28.04.2016 № 23 на виконання Законів України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" в редакції від 26.11.2015 № 55-VII, постанови Верховної Ради України від 17.03.2016 № 1037-VIII "Про перейменування окремих населених пунктів", наказу Міністерства юстиції України 05.03.2012 № 368/5 "Про затвердження Вимог до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки" із внесеними до нього змінами, керуючись статтями 17, 18, 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", перейменовано Орджонікідзевську міську раду Дніпропетровської області у Покровську міську раду Дніпропетровської області.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
7. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 05.10.2021 позов задоволено повністю.
8. Приймаючи рішення, місцевий господарський суд виходив з того, що відповідач є власником нерухомого майна - 7/16 частини адміністративної будівлі А (їдальня). В порушення умов пункту 2.3 Угоди про плату за фактичне користування земельною ділянкою під об`єктами нерухомого майна, пункту 2 рішення Покровської міськради від 19.08.2014 за № 15 відповідачем не вчинено дій щодо виготовлення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки та не надано такий проект на розгляд та затвердження Покровській міськраді. Наслідком бездіяльності відповідача є порушення приписів статті 6 Закону України "Про оренду землі".
9. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 22.12.2021 рішення суду першої інстанції скасовано, ухвалено нове рішення, яким в позові відмовлено.
10. Судом апеляційної інстанції враховано, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права шляхом зобов`язання відповідача надати на розгляд та затвердження неіснуючий проект землеустрою не є ефективним засобом відновлення порушеного права позивача, оскільки проект землеустрою на час розгляду справи не розроблено, рішення, яким надано дозвіл на його розробку втратило чинність, а сама розробка проекту землеустрою є переддоговірною процедурою і лише визначає майбутній предмет договору оренди земельної ділянки, а тому не відновить порушеного права позивача.
Короткий зміст касаційної скарги
11. Покровська міськрада у касаційній скарзі просить постанову апеляційної інстанції скасувати, рішення суду першої інстанції залишити в силі.
12. Скарга з посиланням на пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) мотивована неправильним застосуванням та порушенням судом норм чинного законодавства, зокрема статей 50, 51 Закону України "Про землеустрій", статті 123 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), статті 1, 2 Закону України "Про оренду землі", а також відсутністю висновку Верховного Суду щодо застосування зазначених норм права у подібних правовідносинах.
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
13. Відзиву від іншої сторони у справі не надходило.
Позиція Верховного Суду
14. Приймаючи постанову про відмову в позові, суд апеляційної інстанції виходив з такого.
15. За змістом статей 1 і 13 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
16. Відповідно до статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
17. Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування регулюється статтями 123, 124 ЗК України, згідно з якими зацікавлена особа звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У клопотанні зазначаються, зокрема, орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення і додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.
18. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування надає дозвіл (або мотивовану відмову у його наданні).
19. За замовленням заінтересованої особи виконавець розробляє проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Він погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 ЗК України.
20. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування приймає рішення про надання земельної ділянки у користування, яким затверджує проект землеустрою щодо відведення ділянки.
21. Передача в оренду земельної ділянки здійснюється на підставі зазначеного рішення шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
22. Правовідносини оренди виникають лише в момент укладення договору оренди.
23. До цього моменту, починаючи з моменту звернення особи до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тривають переддоговірні відносини: сторони ведуть переговори щодо предмета договору, а саме - щодо можливості укладення договору оренди в майбутньому та визначення конкретної земельної ділянки.
24. Конкретизується земельна ділянка у проекті землеустрою. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає інформацію щодо меж земельної ділянки та інформацію, важливу для визначення можливості використання земельної ділянки у той чи інший спосіб, зокрема перелік обмежень у використанні земельних ділянок (меж охоронних зон (наприклад, біля ліній електропередач), зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель); матеріали погодження проекту землеустрою тощо (стаття 50 Закону України "Про землеустрій").