1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2022 року

м. Київ

cправа № 25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткаченко Н. Г. - головуючого, Жукова С. В., Огородніка К. М.,

за участю секретаря судового засідання Громак В. О.

за участю представників: Міністерства економіки України - Колоди Є. Г., Офісу Генерального прокурора - Штін Д. С., ДПАТ "НАК "Украгролізинг" - Чміля В. В.

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Міністерства економіки України

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.02.2022

та ухвалу Господарського суду Запорізької області від 23.03.2021

у справі № 25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11

про банкрутство Державного підприємства "Сільськогосподарське підприємство "Лазурне",

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 19.07.2007 порушено провадження у справі про банкрутство ДП "СП "Лазурне".

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 23.03.2021 у справі №25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11:

- У задоволенні клопотань Семенівської сільської ради та Мелітопольської районної ради про звільнення арбітражного керуючого Забродіна О. М. від виконання повноважень керуючого санацією ДП "СП "Лазурне" відмовлено.

- Затверджено звіт арбітражного керуючого Забродіна О. М. про нарахування і виплату основної грошової винагороди у період з 01.08.2018 по 10.09.2020 у розмірі 216 175,81 грн та звіт про здійснення та відшкодування витрат під час виконання повноважень керуючого санацією ДП "СП "Лазурне" у період з 01.08.2018 по 10.09.2020 у розмірі 30 604,75 грн.

-Затверджено звіт арбітражного керуючого Забродіна О. М. про нарахування і виплату основної грошової винагороди за виконання повноважень керуючого санацією ДП "СП "Лазурне" у період з 11.09.2020 по 27.01.2021 у розмірі 47 225,80 грн.

- Клопотання Південного-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро), Запорізької обласної прокуратури та Семенівської сільської ради про закриття провадження у справі задоволено.

-Провадження у справі №25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11 про банкрутство ДП "СП "Лазурне" закрито.

-Зобов`язано керуючого санацією Забродіна О. М. продовжувати виконувати повноваження керівника ДП "СП "Лазурне" до призначення керівника (органів управління) в установленому порядку.

-Скасовано встановлену ухвалою Господарського суду Запорізької області від 05.04.2017 у справі № 25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11 заборону керуючому санацією ДП "СП "Лазурне" Забродіну О. М. без письмового погодження Міністерства аграрної політики та продовольства України розпоряджатися земельною ділянкою боржника загальною площею 3071,1066 гектарів, у тому числі, заборону керуючому санацією ДП "СП "Лазурне" Забродіну О. М. укладати будь-які договори підряду, договори про спільну діяльність, договори комісії, доручення та управління майном для здійснення посівів, обробки землі та будь-якого іншого використання земельної ділянки боржника загальною площею 3071,1066 гектарів без письмового погодження Мінагрополітики України.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 21.02.2022 ухвалу Господарського суду Запорізької області від 23.03.2021 у справі № 25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11 залишено без змін.

У касаційній скарзі Міністерство економіки України просить постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.02.2022 та ухвалу Господарського суду Запорізької області від 23.03.2021 у справі № 25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11 скасувати, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Підставами касаційного оскарження заявник касаційної скарги зазначив застосування судами попередніх інстанцій норми права без урахування висновку, викладеного у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.11.2021 у справі № 1-24-7-5/297-06-7817.

В обґрунтування вимог касаційної скарги зазначено, що судами попередніх інстанцій не враховано відсутність визначених законодавством про банкрутство підстав для закриття провадження у справі про банкрутство ДП "СП "Лазурне", неможливість застосування до спірних правовідносин положень п. 2 розділу ІІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 02.10.2019 № 145-IX "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", а також п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України.

Крім того, Міністерство економіки України стверджує, що клопотання державного органу з питань банкрутства, Запорізької обласної прокуратури та Семенівської сільської ради про закриття провадження у справі про банкрутство ДП "СП "Лазурне" не містять жодних посилань на порядок, механізм та спосіб забезпечення боржником розрахунку з кредиторами поза межами справи про банкрутство та за умови припинення мораторію.

У відзиві Запорізька обласна прокуратура заперечує проти вимог касаційної скарги Міністерства економіки України.

Так, Запорізька обласна прокуратура вважає, що позиція суду апеляційної інстанції не суперечить висновкам Верховного Суду, що викладені у постанові від 18.11.2021 у справі № 1-24-7- 5/297-06-7817, оскільки розглядаючи справу справі № 1-24-7- 5/297-06-7817 Верховний Суд не знайшов підстав для відступу від правової позиції, викладеної в постанові від 09.12.2020 у справі № Б-7732/2-25, у якій касаційний суд, погоджуючись із рішенням суду першої інстанції про закриття провадження у справі про банкрутство, керувався тим, що у правовідносинах існувало законодавче обмеження переходу до ліквідаційної процедури державного підприємства, строк процедури санації та строк реалізації плану санації закінчились, проект змін до цього плану санації органом, уповноваженим управляти майном підприємства, погоджено не було, заходів до укладення мирової угоди та закриття провадження не вжито, а подальше провадження у справі про банкрутство втрачало юридичну доцільність та унеможливлювало досягнення мети процедур банкрутства - відновлення платоспроможності чи застосування ліквідаційної процедури з метою задоволення вимог кредиторів.

Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н. Г., пояснення представників учасників справи, обговоривши доводи касаційної скарги та відзиву на касаційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ухвалою Господарського суду Запорізької області від 19.07.2007 порушено провадження у справі за заявою Управління Пенсійного фонду України в Мелітопольському районі Запорізької області про банкрутство ДП "СП "Лазурне", введено процедуру розпорядження майном, розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Забродіна О. М.

Боржник є державним підприємством із 100 % часткою державної власності та має в користуванні та володінні земельну ділянку площею 3 071,1 га на підставі акту на постійне користуванню земельною ділянкою.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 29.05.2008 введено процедуру санації ДП "СП "Лазурне".

З метою відновлення платоспроможності боржника строк процедури санації господарським судом неодноразово продовжувався за клопотанням комітету кредиторів.

Крім того, до боржника - ДП "СП "Лазурне" було неодноразово застосований перехід від процедур санації до ліквідації, та від ліквідації до санації.

Так, ухвалою Господарського суду Запорізької області від 16.03.2018 клопотання комітету кредиторів (вх. № 08-08/3225/18 від 15.02.2018, вх. № 08-08/5261/18 від 16.03.2018) задоволено. Припинено процедуру ліквідації ДП "СП "Лазурне". Припинено повноваження ліквідатора Забродіна О. М. Введено процедуру санації ДП "СП "Лазурне" строком на п`ятнадцять місяців. Призначено керуючим санацією арбітражного керуючого Забродіна О. М.

Постановою Господарського суду Запорізької області від 14.06.2019 у справі звіт керуючого санації про нарахування грошової винагороди та відшкодування витрат затверджено. Клопотання комітету кредиторів про перехід до ліквідаційної процедури задоволено. Припинено процедуру санації ДП "СП "Лазурне" та повноваження керуючого санації Забродіна О. М. Визнано ДП "СП "Лазурне" банкрутом. Відкрито ліквідаційну процедуру. Ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Забродіна О. М.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 28.11.2019 постанову Господарського суду Запорізької області від 14.06.2019 у справі №25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11-скасовано. Справу №25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11 про банкрутство ДП "СП "Лазурне" направлено до Господарського суду Запорізької області.

Разом з тим, 08.10.2019 комітетом кредиторів ДП "СП "Лазурне" прийнято рішення про задоволення заяви ТОВ "Агрофірма "АРІК" про участь інвестором у справі про банкрутство ДП "СП "Лазурне", схвалено план санації. План санації з додатками був направлений 09.10.2019 для розгляду та погодження до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

Однак листом від 24.02.2020 №2142-10/11783-07 Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України план санації було повернуто на доопрацювання.

Доопрацюваний план санації 06.03.2020 розглянуто зборами кредиторів ДП "СП "Лазурне" та прийнято рішення про задоволення заяви ТОВ "Агрофірма "АРІК" про участь інвестором у справі про банкрутство ДП "СП "Лазурне", схвалено план санації ДП "СП "Лазурне". План санації з відповідними документами був поданий до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

Відповідно до листа від 14.04.2020 №2142-10/24671-07 Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України надало свої зауваження та повернуло план санації на доопрацювання.

Доопрацюваний план санації 07.05.2020 розглянуто зборами кредиторів ДП "СП "Лазурне" та прийнято рішення про задоволення заяви ТОВ "Агрофірма "АРІК" про участь інвестором у справі про банкрутство ДП "СП "Лазурне" та схвалення плану санації ДП "СП "Лазурне".

Листом від 24.02.2020 №2142-10/11783-07 Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України знову повернуло план санації ДП "СП "Лазурне" на доопрацювання.

У квітні 2020 року до Господарського суду Запорізької області надійшла заява Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро), у якій державний орган з питань банкрутства просив суд розглянути питання про закриття провадження у справі №25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11 про банкрутство ДП "СП "Лазурне" на підставі абз. 1 ч. 2 розділу 3 Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягає приватизації".

Крім того, 29.12.2020 та 21.01.2021 до Господарського суду Запорізької області від Запорізької обласної прокуратури та Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області надійшли клопотання про закриття провадження у справі №25/185/07-21/223/07-19/318/08-12/5009/163/11-26/5009/6509/11 про банкрутство ДП "СП "Лазурне".

Разом з тим, 09.02.2021 до суду від керуючого санацією надійшов протокол зборів комітету кредиторів ДП "СП "Лазурне" від 27.01.2021, у якому було зафіксовано, що на зборах комітету кредиторів боржника виступив представник ТОВ "Агротіс Плюс" Яценко Д. В. та зазначив, що у зв`язку з тривалим непогодженням органом управління плану санації, ТОВ "Агрофірма "АРІК" відмовилось від участі у справі у якості інвестора.

Задовольняючи клопотання Південного-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро), Запорізької обласної прокуратури та Семенівської сільської ради про закриття провадження у справі про банкрутство ДП "СП "Лазурне", суд першої інстанції, з висновками якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що провадження у справі про банкрутство ДП "СП "Лазурне" триває вже понад 12 років (з урахуванням переходів від процедур санації до ліквідації, та від ліквідації до санації); процедура санації у строки, визначені ч. 1 ст. 28 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" завершена не була; керуючим санацією не подано до господарському суду розробленого та схваленого органом уповноваженим управляти майном боржника; комітетом кредиторів та боржником не було укладено мирової угоди; водночас чинний у справі про банкрутство мораторій упродовж тривалого часу забороняє задоволення вимог конкурсних кредиторів боржника.

За таких обставин суди попередніх інстанцій дійшли висновку про закриття провадження у цій справі відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України з урахуванням ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Оскільки провадження у справі про банкрутство ДП "СП "Лазурне" перебувало у процедурі санації, яка була введена 16.03.2018, враховуючи п. 4 Прикінцевих та перехідних положень КУзПБ, у даній справі підлягає застосуванню Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції, яка діяла після 19.01.2013.

Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" відповідно до цього Закону щодо боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: розпорядження майном боржника; мирова угода; санація (відновлення платоспроможності) боржника; ліквідація банкрута.

За змістом абз. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" санація - це система заходів, що здійснюються під час провадження у справі про банкрутство з метою запобігання визнанню боржника банкрутом та його ліквідації, спрямована на оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, а також задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів шляхом реструктуризації підприємства, боргів і активів та/або зміни організаційно-правової та виробничої структури боржника.

Згідно з абз. 1 та 2 ч. 1 ст. 28 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" господарський суд за клопотанням комітету кредиторів виносить ухвалу про введення процедури санації строком на шість місяців. За вмотивованим клопотанням керівника санації чи комітету кредиторів цей строк може бути продовжено господарським судом, але не більше ніж на дванадцять місяців.

Отже, Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції після 19.01.2013 визначено строк для здійснення судової процедури санації у справі про банкрутство боржника, який не може перевищувати вісімнадцяти місяців.

В ч. ч. 1, 8 ст. 29 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" визначено, що протягом трьох місяців з дня винесення ухвали про санацію боржника керуючий санацією у випадках, передбачених цим Законом, зобов`язаний подати суду розроблений та схвалений комітетом кредиторів план санації боржника.

Керуючий санацією зобов`язаний попередньо погоджувати план санації державних підприємств або підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує п`ятдесят відсотків, з органом, уповноваженим управляти державним майном. Цей орган у десятиденний строк з дня одержання проекту плану санації зобов`язаний його розглянути та надати свій висновок про погодження або відмову у погодженні плану санації. Господарський суд затверджує схвалений та погоджений план санації боржника і виносить ухвалу про затвердження плану санації. Якщо протягом шести місяців з дня винесення ухвали про санацію до господарського суду не буде поданий план санації боржника, господарський суд має право прийняти рішення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури відповідно до цього Закону.


................
Перейти до повного тексту