ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 червня 2022 року
м. Київ
справа №640/8991/21
адміністративне провадження № К/9901/39862/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,
суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 червня 2021 року (суддя Клочкова Н.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року (судді: Епель О.В., Губська Л.В., Карпушова О.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України (далі - відповідач, ФУ Генерального штабу Збройних Сил України), в якому просив:
1) визнати протиправними дії фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України щодо нарахування ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення починаючи з 01 січня 2016 року по 24 жовтня 2018 року не в повному обсязі;
2) зобов`язати Фінансове управління Генерального штабу Збройних Сил України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення починаючи з 01 січня 2016 року по 24 жовтня 2018 року, з урахуванням базового місяця - січень 2008 року та з урахуванням раніше нарахованих та виплачених сум.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що уповноваженим органом на виконання рішення суду щодо виплати індексації грошового забезпечення було виплачено позивачу індексацію не у повному обсязі та без врахування базового місяця січня 2008 року.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 червня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року позовні вимоги задоволено. Визнано протиправними дії Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України щодо нарахування ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення починаючи з 01 січня 2016 року по 24 жовтня 2018 року не в повному обсязі. Зобов`язано Фінансове управління Генерального штабу Збройних Сил України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення починаючи з 01 січня 2016 року по 24 жовтня 2018 року, з урахуванням базового місяця - січень 2008 року та з урахуванням раніше нарахованих та виплачених сум.
Суд першої інстанції дійшов висновку, з яким погодився суд апеляційної інстанції про те, що індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці. За вимогами вказаних нормативно-правових актів проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковою для всіх юридичних осіб роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи. Тобто, сума індексація грошового забезпечення є складовою частиною грошового забезпечення і відповідно до Закону, підлягає обов`язковому нарахуванню та виплаті.
Підстави касаційного оскарження та їх обґрунтування
У касаційній скарзі Фінансове управління Генерального штабу Збройних Сил України указує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Підставою касаційного оскарження рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 червня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року є пункт 2 частини четвертої статті 328 КАС України.
Відповідно до пункту 2 частини четвертої статті 328 КАС України підставою касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.
Відповідач уважає безпiдставними посилання суду апеляційної інстанції на правову позицiю Верховного Суду у справi №200/9297/19-а, тому що обчислення iндексу споживчих цiн для проведения iндексацiї грошового забезпечення здiйснюється iндивiдуально для кожного працiвника (вiйськовослужбовця) та залежить, в тому числi, вiд обставин проходження ним служби (пiдвищення або перемiщення по службi, присвоения чергових звань з пiдвищенням окладiв тощо). Отже, обставини кожної справи є рiзними та встановлюються стосовно окремого вiйськовослужбовця, що в цьому випадку судом першої iнстанцiї взагалi не досліджувалось.
Позиція інших учасників справи
Від позивача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.
Рух касаційної скарги
Ухвалою Верховного Суду від 23 грудня 20221 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 червня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 24 червня 2022 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
ОСОБА_1 проходив військову службу в Збройних Силах України з 01 серпня 1988 року по 24 жовтня 2018 року, що підтверджується довідкою про проходження служби, яка була видана 24 жовтня 2018 року №342/680, за підписом начальника відділу персоналу організаційно-планового управління озброєння Збройних Сил України.
З 24 жовтня 2018 року позивача звільнено з військової служби у запас за пунктом "б", (за станом здоров`я) пункту 2 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", наказом командира військової частини А2513 від 24 жовтня 2018 року №236.
Надалі, позивач звернувся до начальника озброєння Збройних Сил України (в/ч А2513) із заявою про надання довідки щодо сум індексації грошового забезпечення, починаючи з січня 2015 року по день звільнення.
На вказане вище звернення, листом від 15 листопада 2019 року №342/9094 уповноваженим органом надано відповідь, в якій останнім вказано, що "...озброєння Збройних Сил України знаходиться на фінансовому забезпеченні у Фінансовому управлінні Генерального штабу Збройних Сил України. Відповідно, нарахування та виплата щомісячного грошового забезпечення та інших додаткових видів грошового забезпечення здійснюється у Фінансовому управлінні Генерального штабу Збройних Сил України...".
Відповідно до листа-відповіді від 15 листопада 2019 року №342/9094 позивач звернувся до фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України із заявою про надання довідки щодо сум індексації грошового забезпечення починаючи з січня 2015 року по день звільнення.
На звернення позивача листом від 28 грудня 2019 року №305/2364 уповноваженим органом надано відповідь, в якій останнім зазначено, що "у 2016-2017 роках та на дату звільнення у 2018 році фінансовий ресурс для здійснення виплати грошового забезпечення військовослужбовцям органів військового управління зарахованим на фінансове забезпечення до Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України не дозволив провести його індексацію".
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 травня 2020 року у справі №640/6700/20 визнано протиправними дії Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України щодо ненарахування ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення, починаючи з 01 січня 2016 року по 24 жовтня 2018 року та зобов`язано фінансове управління Генерального штабу Збройних Сил України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення починаючи з 01 січня 2016 року по 24 жовтня 2018 року.
Далі, на виконання вказаного вище рішення Окружного адміністративного суду міста Києва відповідачем 15 вересня 2020 року на рахунок позивача нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення за рішенням суду.
Листом від 22 жовтня 2020 року №305/1932 уповноваженим органом повідомлено відповідача про наступне: "Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 травня 2020 року №640/6700/20 та рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 червня 2020 року №640/1586/20 виконані фінансовим управлінням у вересні 2020 року. Згідно з розрахунково-платіжною відомостю №530 від 15 вересня 2020 року Вам нараховано 4 503,21 грн індексації грошового забезпечення та 31 129,65 грн грошової компенсації за невикористані дні додаткової відпустки, як учаснику бойових дій.".
14 листопада 2020 року позивач звернувся до відповідача з листом про надання інформації щодо базового місяця, який було враховано при нарахуванні індексації за рішенням суду.
На вказане вище звернення позивача уповноваженим органом надано відповідь від 14 січня 2021 року №305/62 у якій останнім зазначено наступне: "Розрахунок виплаченої, згідно з указаним рішенням суду, суми індексації грошового забезпечення за період 01 січня 2016 року по 24 жовтня 2018 року фінансовим управлінням здійснено, враховуючи роз`яснення Департаменту Фінансів Міністерства оборони України від 09 вересня 2020 року №248/6913." До вказаного листа відповіді від 14 січня 2021 року №305/62 уповноваженим органом додано довідку від 14 січня 2021 року №305/25 розрахунок індексації згідно з рішенням суду від 13 травня 2020 по справі №640/6700/20.
Уважаючи протиправним незастосування відповідачем в якості базового місяця для нарахування індексації грошового забезпечення січня 2008 року, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Релевантні джерела права й акти їхнього застосування
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частинами першою-третьою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII)передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.
До складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" №1282-ХІІ від 03 липня 1991 року (надалі - Закон №1282-ХІІ).
Положеннями статті 1 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Згідно зі статтею 2 Закону №1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).
Статтею 4 Закону №1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.
Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення (надалі - Порядок № 1078).
Відповідно до пункту 1 цього Порядку він визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.
Згідно з п.1-1 Порядку №1078 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01 січня 2016 року).
Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.
У пункті 4 Порядку №1078 визначено, що у разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян провадиться їх компенсація відповідно до законодавства.
Пунктом 5 Порядку №1078 визначено, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.