1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

22 червня 2022 року

м. Київ

справа № 293/100/20

провадження № 61-15004св21

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Червинської М. Є.,

суддів: Бурлакова С. Ю. (суддя-доповідач), Зайцева А. Ю., Коротенка Є. В., Коротуна В. М.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідачі: Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Фонд державного майна України, Державне підприємство «Електронмаш»,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Фонду державного майна України на рішення Черняхівського районного суду Житомирської області від 09 квітня 2021 року у складі судді Бруховського Є. Б., постанову Житомирського апеляційного суду від 17 серпня 2021 року у складі колегії суддів: Талько О. Б., Шевчук А. М., Коломієць О. С. та додаткову постанову Житомирського апеляційного суду від 14 вересня 2021 року у складі колегії суддів:Талько О. Б., Шевчук А. М., Коломієць О. С,

касаційну скаргу Державного підприємства «Електронмаш» на рішення Черняхівського районного суду Житомирської області від 09 квітня 2021 року

у складі судді Бруховського Є. Б. та постанову Житомирського апеляційного суду від 17 серпня 2021 рокуу складі колегії суддів: Талько О. Б., Шевчук А. М., Коломієць О. С.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Фонду державного майна України, Державного підприємства «Електронмаш» (далі -

ДП «Електронмаш», підприємство) про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку

за час вимушеного прогулу.

Позовна заява обґрунтована тим, що 29 січня 2019 року між ним

і Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, яке у подальшому перейменоване у Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, укладений контракт, відповідно до якого його призначено на посаду директора ДП «Електронмаш» на строк з 30 січня 2019 року

до 30 січня 2021 року. Призначення його оформлене відповідним наказом Міністерством економічного розвитку і торгівлі України від 29 січня 2019 року № 9-п.

Наказом Міністерством економічного розвитку і торгівлі України від 02 липня 2019 року затверджено нову редакцію Статуту ДП «Електронмаш», згідно з яким керівництво вказаним підприємством здійснює генеральний директор. У зв`язку з цим 17 липня 2019 року між ним та Міністерством економічного розвитку

і торгівлі України укладено додаткову угоду до контракту, якою погоджено зміну назви посади директор на генеральний директор, про що видано відповідний наказ.

Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 29 жовтня 2019 року № 28-п його звільнено із займаної посади

з 08 листопада 2019 року на підставі пункту 8 статті 36 КЗпП України. Копію вказаного наказу він отримав 16 грудня 2019 року.

ОСОБА_1 вважає, що його звільнено з порушенням встановленої трудовим законодавством процедури й за відсутності підстав, передбачених контрактом та положеннями КЗпП України.

Так, у наказі про його звільнення зазначено, що підставою для дострокового розірвання контракту є доповідна записка заступника директора департаменту управління державною власністю Кушнерика О. Ю. від 15 жовтня 2019 року. Водночас у цій доповідній записці наведені факти погіршення результатів роботи даного підприємства у 2018 році, однак він обіймав посаду генерального директора із 30 січня 2019 року, що підтверджується змістом контракту. Погіршення результатів роботи підприємства у 2018 році за жодних обставин

не могло бути підставою для розірвання контракту, оскільки такі обставини виникли до його укладення.

Також позивач зазначає, що наказом Міністерства економічного розвитку

і торгівлі України від 20 вересня 2018 року на нього покладено виконання обов`язків директора ДП «Електронмаш». На той час колишній керівник цього підприємства та особи, які називали себе представниками трудового колективу цього підприємства, не допускали його та представників інвентаризаційної комісії до приміщень ДП «Електронмаш» та не надавали фінансової документації підприємства і знищили електронні носії, на яких здійснювалось фіксування ведення бухгалтерського обліку підприємства.

Вказані обставини перешкоджали своєчасно подати звітність уповноваженому органу управління та контролюючим органам. Після налагодження роботи бухгалтерської служби підприємства та часткового відновлення втраченої документації ДП «Електронмаш» подало до Міністерства економічного розвитку

і торгівлі України фінансову звітність на перший квартал 2019 року,

що підтверджується листом підприємства від 10 травня 2019 року.

21 червня 2019 року підприємство направило Міністерству економічного розвитку і торгівлі України фінансову та бухгалтерську звітність за 2018 рік.

Вказує, що проєкт фінансового платну підприємства на 2019 рік повинен був бути підготовлений та поданий до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України до 01 червня 2018 року. Оскільки його призначено на посаду керівника цього підприємства у січні 2019 року, жодних зобов`язань щодо підготовки цього плану на 2019 рік у встановлений термін він не мав.

22 травня 2019 року підприємство направило Міністерству економічного розвитку і торгівлі України проєкт інвестиційного та фінансового планів

на 2019 рік. В подальшому, після налагодження нормальної діяльності підприємства, відновлення втраченої фінансово-бухгалтерської документації, статистичної та фінансової звітності, отримання інформації щодо стану сплати податків, зборів та обов`язкових платежів, виконання зобов`язань підприємства за укладеними угодами, ДП «Електронмаш» 28 жовтня 2019 року направило

до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України фінансовий план підприємства на 2019 рік.

Умовами контракту не передбачено звільнення генерального директора

з підстав несвоєчасного подання уповноваженому органу управління фінансового плану підприємства.

Також стверджує, що не надавав жодних пояснень щодо обставин, зазначених

у доповідній записці. Крім того, доповідна записка не містить посилання

на конкретні пункти контракту, які, на думку відповідача, були ним порушені.

ОСОБА_1 зазначив, що контракт розірваний у період його тимчасової непрацездатності, що вказує на порушення відповідачем норм статті 40 КЗпП України.

При звільненні його з роботи не були дотриманні й вимоги пункту 5 Порядку погодження з головою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головами місцевих державних адміністрацій призначення на посади та звільнення з посад керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади. Так, під час розгляду головою місцевої державної адміністрації пропозиції щодо його звільнення з посади генерального директора ДП «Електронмаш», у нього не були відібрані письмові пояснення.

Враховуючи зазначене, ОСОБА_1 просив визнати незаконним

та скасувати наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 29 жовтня 2019 року № 28-п про його звільнення

з посади генерального директора ДП «Електронмаш», поновити його на вказаній посаді з 08 листопада 2019 року та стягнути з ДП «Електронмаш» середній заробіток за час вимушеного прогулу.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Черняхівського районного суду Житомирської області від 09 квітня 2021 року, з урахуванням ухвали суду від 12 квітня 2021 року про виправлення описки, позов задоволено.

Скасовано наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 29 жовтня 2019 року про звільнення ОСОБА_1

з посади генерального директора ДП «Електронмаш». Поновлено

ОСОБА_1 на посаді генерального директора ДП «Електронмаш»

з 08 листопада 2019 року. Стягнено з ДП «Електронмаш» на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 30 листопада

2019 року до 08 квітня 2021 року у розмірі 416 481,84 грн (без урахування податків та інших обов`язкових платежів). Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що в наказі про звільнення позивача,

а також у доповідній записці, яка стала підставою для видання спірного наказу, чітко не зазначено, які конкретно пункти контракту порушені ОСОБА_1 , незадовільні показники підприємства протягом 2018 року, тобто до укладення

з ним контракту, не можуть бути підставою для його звільнення. Фінансова звітність підприємства, а також фінансовий план були надані до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, а порушення строків надання цих документів зумовлене наявністю об`єктивних причин. Отже, суд дійшов висновку про скасування наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 29 жовтня 2019 року № 28-п та поновлення позивача

на посаді генерального директора ДП « Електронмаш».

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

Постановою Житомирського апеляційного суду від 17 серпня 2021 року рішення суду першої інстанції змінено, зазначено дату поновлення ОСОБА_1

на посаді генерального директора ДП «Електронмаш» з 09 листопада

2019 року та зменшено суму середнього заробітку, що підлягає стягненню

з ДП «Електронмаш» на користь ОСОБА_1 , з 416 481,84 грн

до 242 140,92 грн. У решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для скасування оскаржуваного наказу про звільнення. Разом

із тим ОСОБА_1 звільнено із займаної посади 08 листопада 2019 року,

а тому його слід поновити на посаді генерального директора

ДП «Електронмаш» з 09 листопада 2019 року. Крім того, суд першої інстанції помилково визначив середній заробіток позивача у розмірі 1 228,56 грн, оскільки заробітна плата позивача у вересні 2019 року становила 13 816,63 грн,

у жовтні 2019 року - 16 897,28 грн. Кількість робочих днів у вересні 2019 року -21 день, а у жовтні 2019 року - 22 дні. Тому, середньоденний заробіток позивача становить 714,28 грн ((13816,63 грн+16897,28 грн):(21 роб. дн. + 22 роб. дн)). Отже, загальний розмір середнього заробітку за час вимушеного прогулу становитиме 242 140,92 грн (714,28 грн х 339 роб. днів).

Додатковою постановою Житомирського апеляційного суду від 14 вересня 2021 року заяву ОСОБА_1 задоволено частково.

Стягнено з Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Фонду державного майна України та з ДП «Електронмаш» на користь ОСОБА_1 витрати на професійну правничу допомогу у розмірі

по 16 433 грн, з кожного.

Узагальнені доводи касаційних скарг

У вересні 2021 року ДП «Електромаш» подало до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просило оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Касаційна скарга мотивована тим, що суди залишили поза увагою, що виявлені факти бездіяльності позивача щодо подання фінансової звітності підприємства до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України є порушенням його зобов`язань відповідно до умов контракту та, як наслідок, підставою для його звільнення. Крім того, суди залишили поза увагою, що між сторонами укладено строковий трудовий договір, а тому позивача не може бути поновлено на попередній роботі, оскільки строк дії контракту закінчився 31 січня 2021 року.

Суд застосував норму права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених викладеного у постановах Верховного Суду від 15 вересня 2020 року у справі № 205/4196/18, від 30 серпня 2018 року у справі № 463/3091/15, від 23 грудня 2020 року у справі № 761/11572/18-ц.

У жовтні 2021 року Фонд державного майна України подав до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просив оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення про відмову

у задоволенні позову та відмову у задоволенні заяви про ухвалення додаткового рішення.

Касаційна скарга мотивована тим, що оскільки під час розгляду справи судом першої інстанції строк дії контракту закінчився, а тому немає підстав для поновлення на посаді. Суд не залучив до участі у справі керівника

ДП «Електромаш» Плотнікова Ю. О., оскільки поновлення на посаді позивача потягне звільнення Плотнікова Ю. О . Крім того, стягуючи витрати на професійну допомогу, суд не врахував критерій обґрунтованості та пропорційності таких витрат щодо предмета спору.

Суд застосував норму права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 17 серпня

2021 року у справі № 293/100/20, від 03 жовтня 2018 року у справі

№ 545/1151/16-ц, від 15 лютого 2019 року у справі № 234/560/18-ц, від 11 квітня 2019 року у справі № 221/6617/16-ц, від 30 травня 2018 року у справі

№ 344/12581/16-ц.

Доводи інших учасників справи

У жовтні 2022 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду відзиви

на касаційні скарги, у яких просив оскаржувані судові рішення залишити без змін, касаційні скарги - без задоволення. Зазначав, що доводи касаційних скарг є необґрунтованими і такими, що не підлягають задоволенню.

У листопаді 2021 року Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України подало до Верховного Суду письмові пояснення у яких просило касаційну скаргу ДП «Електромаш» задовольнити, оскаржувані судові рішення скасувати, у задоволенні позову відмовити.

Рух справи в суді касаційної інстанції

Ухвалами Верховного Суду від 20 вересня від 24 листопада 2021 року відкрито касаційне провадження у справі № 239/100/20, витребувано її з Черняхівського районного суду Житомирської області, зупинено виконання рішення Черняхівського районного суду Житомирської області від 09 квітня 2021 року

та постанови Житомирського апеляційного суду від 17 серпня 2021 року

в частині, що не підлягає негайному виконанню, до закінчення їх перегляду

в касаційному порядку.

Фактичні обставини справи, встановлені судом

З 12 вересня 2018 року ОСОБА_1 виконував обов`язки директора

ДП «Електронмаш».

29 січня 2019 року між Міністерством економічного розвитку і торгівлі України

та ОСОБА_1 укладено контракт № 2, відповідно до якого позивача призначено на посаду директора ДП «Електронмаш» на строк з 30 січня

2019 року до 30 січня 2021 року.

Пунктом 5.3 контракту передбачено, що директор може бути звільнений

з посади, а цей контракт розірваний за ініціативою Мінекономрозвитку, у тому числі за пропозицією місцевого органу виконавчої влади, до закінчення строку його дії: у разі систематичного невиконання директором без поважних причин обов`язків, покладених на нього цим контрактом; у разі одноразового грубого порушення директором законодавства чи обов`язків, передбачених цим контрактом, що спричинили значні негативні наслідки для підприємства; у разі невиконання підприємством зобов`язань перед бюджетом і Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та обов`язкових платежів, страхових внесків, а також невиконання підприємством зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати; у разі неподання в установленому порядку

на погодження і затвердження Мінекономрозвитку річного з поквартальною розбивкою фінансового плану підприємства або порушення порядку здійснення витрат суб`єктами господарювання державного сектора економіки у разі незатвердження (непогодження) річних фінансових планів у встановленому порядку, визначеного постановою КМУ від 3 жовтня 2012 року № 899; у разі несплати реструктуризованої податкової заборгованості протягом трьох місяців за наявності вини директора; за поданням службових осіб органів державного нагляду за охороною праці в разі систематичних порушень вимог чинного законодавства з питань охорони праці; у разі порушення порядку здійснення розрахунків в іноземній валюті; у разі допущення зростання обсягів простроченої кредиторської заборгованості; у разі, коли у трьох звітних кварталах протягом календарного року спостерігається зростання обсягів дебіторської заборгованості підприємства, яке за загальним підсумком зазначених кварталів не супроводжується відповідним зростанням обсягів реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) підприємства; у разі неподання Мінекономрозвитку квартальної та річної фінансової звітності, а також квартального та річного звітів про виконання фінансового плану підприємства разом з пояснювальною запискою щодо результатів діяльності; у разі недотримання фінансового

та бюджетного законодавства, а також незабезпечення в установлені строки законних вимог Державної аудиторської служби України та її територіальних органів, служби внутрішнього аудиту Мінекономрозвитку; у разі порушення законодавства при здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти; у разі відмови директора від підписання додаткової угоди до цього контракту, якщо її укладання є обов`язковим для Мінекономрозвитку у зв`язку

зі змінами в чинному законодавстві України, які впливають на умови контракту; у разі неповідомлення Мінекономрозвитку у встановленому Законом порядку про наявність у нього реального чи потенційного конфлікту інтересів; у разі непередання у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належних йому підприємств та корпоративних прав.

Наказом державного секретаря Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 29 січня 2019 року № 9-п ОСОБА_1 призначено на посаду директора ДП «Електронмаш» на строк та на умовах, визначених контрактом.

17 липня 2019 року між позивачем та Міністерства економічного розвитку

і торгівлі України укладено додаткову угоду до вказаного контракту, відповідно до якої у тексті контракту слово «директор» у всіх відмінках замінено словами «генеральний директор» у відповідному відмінку.

Цього ж дня наказом № 129-п внесено відповідні зміни до наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 29 січня 2019 року № 9-п.

Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 29 жовтня 2019 року № 28-п позивача звільнено з посади генерального директора ДП «Електронмаш» з 08 листопада 2019 року на підставі пункту 8 статті 36 КЗпП України.

Підставою звільнення зазначено доповідну записку заступника директора Департаменту управління державною власністю Кушнерика О. Ю. від 15 жовтня 2019 року № 3243-03/693.

Доповідна записка містить інформацію про те, що підприємство за 2018 рік значно погіршило результати своєї роботи. Протягом вказаного року підприємство отримало 44 000,00 грн доходу при фактично отриманому

за 2017 рік 67 082,00 грн. За результатами роботи 2018 року підприємству завдано збитків на суму 8 464,00 грн, при отриманому в 2017 році прибутку в сумі 2 069,00 грн. Кредиторська заборгованість за 2018 рік зросла з 4 154,00 грн

до 8 182,00 грн на кінець року. У 2019 році підприємство не надає

до Міністерства фінансову звітність. Окрім того, на даний час фінансовий план підприємства на 2019 рік не затверджений, а на 2020 рік - не поданий (термін подачі - до 30 травня 2019 року).

Згідно з листом від 10 травня 2019 року № 893/01-07 ДП «Електронмаш» надало до Мінекономіки статистичної звітності підприємства за перший квартал 2019 року. Також у цьому листі зазначено, що починаючи із жовтня 2018 року

на підприємстві триває робота інвентаризаційної комісії органу управління, яка, зокрема, здійснює вивчення та перевірку ряду внутрішньої документації

ДП «Електронмаш», ревізує приміщення підприємства тощо. Разом з тим керівник підприємства веде роботу з відновлення фінансово-господарської документації підприємства за попередні роки.

Листом від 21 червня 2019 року ДП «Електронмаш» повідомило Мінекономрозвитку про те, що у зв`язку з блокуванням невідомими особами роботи підприємства та інвентаризаційної комісії у підприємства відсутня фінансова документація та електронні носії з програмним забезпеченням,

за допомогою якого здійснювалося ведення бухгалтерського та податкового обліку ДП «Електронмаш». Вказані обставини унеможливили своєчасне формування і подання обов`язкової звітності до органу управління

і контролюючих органів.

На даний час на підприємстві триває робота з відновлення фінансово-господарської документації за попередній рік та подання фінансової, статистичної звітності до відповідних органів.

З огляду на зазначене, підприємство повідомило про те, що фінансовий план

на 2019 рік буде наданий до органу управління додатково.


................
Перейти до повного тексту