Постанова
Іменем України
23 червня 2022 року
м. Київ
справа № 308/6261/16-ц
провадження № 61-12958св21
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Гулейкова І. Ю. (суддя-доповідач), Погрібного С. О., Ступак О. В.,
учасники справи:
позивач - Ужгородська місцева прокуратура,
відповідачі: Ужгородська міська рада, ОСОБА_1 ,
третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Об`єднані Енергосистеми»,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу заступника керівника Закарпатської обласної прокуратури на постанову Закарпатського апеляційного суду від 30 червня 2021 року в складі колегії суддів: Готри Т. Ю., Собослоя Г. Г., Мацунича М. В.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів
У червні 2016 року Ужгородська місцева прокуратура звернулася до суду з позовом до Ужгородської міської ради та ОСОБА_1 про визнання рішень органу місцевого самоврядування незаконними та їх скасування, визнання недійсним державного акта на право власності на земельну ділянку та її повернення територіальній громаді міста Ужгорода.
Позов обґрунтовано тим, що рішенням 4 сесії 5 скликання Ужгородської міської ради від 18 липня 2008 року за № 790 «Про надання та приватизацію земельних ділянок» ОСОБА_1 надано дозвіл на підготовку проекту відведення земельної ділянки площею 0,067 га для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 . Згодом рішенням 4 сесії 5 скликання Ужгородської міської ради від 21 листопада 2008 року за № 891 ОСОБА_1 затверджено проект відведення та передано у власність земельну ділянку площею 0,067 га для будівництва та обслуговування будівель житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 .
Зазначені рішення Ужгородської міської ради позивач вважав незаконними, оскільки вони прийняті всупереч вимогам земельного та містобудівного законодавства України. Так, відповідно до викопіювання з генерального плану м. Ужгорода та оспорюваної земельної ділянки, будівництво житлового будинку на останній не передбачено, адже, цю зону визначено як землі багатоквартирної забудови і загального користування - зелені насадження. Це узгоджується і з тим, що спірна земельна ділянка до прийняття оспорюваного рішення міської ради була визначена з кодом цільового використання 1.21 (землі іншого призначення), а, затверджуючи ОСОБА_1 проект землеустрою, орган місцевого самоврядування одночасно неправомірно змінив цільове використання землі на код 1.8 (землі для індивідуального житлового, гаражного і дачного будівництва). Крім того, законом не передбачена можливість передачі земельних ділянок прибудинкової території багатоквартирного будинку (у разі його приватизації) у власність або користування окремим громадянам, а тому оспорюваним рішення про передачу земельної ділянки у власність для будівництва житлового будинку порушено також і вимоги ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень», вимоги положень статей 17, 18 Закону України «Про автомобільні дороги». До того ж проектом землеустрою визначено збірний кадастровий план, згідно з картографічних матеріалів якого дана земельна ділянка проходить по червоній лінії АДРЕСА_1 . Зазначала прокуратура, що оскільки про порушення законності при прийнятті оскаржуваних рішень прокурору стало відомо лише на початку 2016 року з засобів масової інформації, а тому строк на оскарження є пропущеним із поважних причин.
З урахуванням зазначеного прокуратура просила: 1) визнати незаконним та скасувати пункт 2.4 рішення 4 сесії Ужгородської міської ради 5 скликання від 18 липня 2008 року за № 790, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на підготовку проекту відведення земельної ділянки площею 0,067 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд на АДРЕСА_1 (у власність); 2) визнати незаконним та скасувати пункт 1.4 рішення 4 сесії Ужгородської міської ради 5 скликання від 21 листопада 2008 року за № 891, яким затверджено ОСОБА_1 проєкт відведення та надано у власність земельну ділянку площею 0,067 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд на АДРЕСА_2 ) визнати недійсним державний акт серії ЯЕ № 430080 на право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 2110100000:15:001:0079, площею 0,067 га, та повернути цю земельну ділянку територіальній громаді міста Ужгорода.
Ухвалою Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 02 жовтня 2018 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю «Об`єднанні Енергосистеми» (далі - ТОВ «Об`єднанні Енергосистеми»).
Рішенням Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 19 березня 2019 року уточнений позов Ужгородської місцевої прокуратури задоволено. Визнано незаконним та скасовано пункт 2.4 рішення 4 сесії Ужгородської міської ради 5 скликання від 18 липня 2008 року за № 790, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на підготовку проекту відведення земельної ділянки площею 0,067 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд на АДРЕСА_2 (у власність); визнано незаконним та скасовано пункт 1.4 рішення 4 сесії Ужгородської міської ради 5 скликання від 21 листопада 2008 року за № 891, яким затверджено ОСОБА_1 проєкт відведення та надано у власність земельну ділянку площею 0,067 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд на АДРЕСА_2 ; визнано недійсним державний акт серії ЯЕ № 430080 на право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 2110100000:15:001:0079, площею 0,067 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Вирішено питання про судові витрати.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що під час відведення та передачі у власність ОСОБА_1 спірної земельної ділянки було порушено законодавство України щодо зміни цільового призначення даної земельної ділянки та не враховано її розташування, а саме те, що вона проходить по «червоній ліні» АДРЕСА_3 , посвідчене державними актами, є похідним від відповідного рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи в користування. Оскільки рішення органу місцевого самоврядування є незаконним та підлягає скасуванню, тому державний акт на право власності на земельну ділянку також підлягає скасуванню.
Ухвалою Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 05 лютого 2021 року провадження у даній справі в частині позовної вимоги про повернення спірної земельної ділянки територіальній громаді міста Ужгорода закрито через відмову від такої представником позивача в судовому засіданні.
Постановою Закарпатського апеляційного суду від 30 червня 2021 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Рішення Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 19 березня 2019 року скасовано. У задоволенні позову Ужгородській місцевій прокуратурі відмовлено.
Скасовуючи рішення міськрайонного суду та відмовляючи у задоволенні позову, апеляційний суд виходив із того, що після пред`явлення позову, а саме з 18 січня 2017 року новим власником земельної ділянки стало ТОВ «Об`єднані енергосистеми». Позивач вимог до ТОВ «Об`єднанні Енергосистеми» як до відповідача, не пред`являв, і до участі у справі в якості співвідповідача судом першої інстанції залучене не було, а тому позов пред`явлено не до всіх осіб, які повинні відповідати за позовом.
Разом з тим, апеляційний суд зазначив, що на стадії апеляційного перегляду справи позбавлений процесуальної можливості усунути чи виправити зазначені процесуальні недоліки.
Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги, позиція інших учасників справи
Заступник керівника Закарпатської обласної прокуратури у серпні 2021 року засобами поштового зв`язку звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Закарпатського апеляційного суду від 30 червня 2021 року, в якій, посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить оскаржувану постанову скасувати та передати справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції. Разом з тим, касаційна скарга містить клопотання про розгляд справи за участю представника прокуратури.
Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції:
- не надав належної оцінки наявним в матеріалах справи доказам відповідно встановленим обставинам справи та дійшов неправильного висновку щодо неналежного відповідача ОСОБА_1 ;
- помилково не вирішив заявлені прокурором вимоги до належного відповідача - Ужгородської міської ради;
- по суті не вирішив та не мотивував відхилення аргументів прокуратури щодо двох заявлених позовних вимог до належного відповідача - Ужгородської міської ради та вимоги щодо скасування державного акта заявлені до ОСОБА_1 ;
- безпідставно проігнорував, що визначені прокурором відповідачі Ужгородська міська рада та ОСОБА_1 своїми рішеннями та діями припустились порушень прав та інтересів держави та територіальної громади, а тому за пред`явлення до них вимог мають обов`язок відповідати за позовом;
- не врахував, що при розгляді справи судом першої інстанції ОСОБА_1 передала земельну ділянку до статутного капіталу ТОВ «Об`єднані енергосистеми», у зв`язку з чим прокурор уточнив позов;
- не надав належної оцінки тому, що саме прокурор при розгляді справи в суді першої інстанції повідомив суд про зміну власника спірної земельної ділянки, проте аргументував, що відсутність можливості прийняти рішення щодо зобов`язання ОСОБА_1 повернути земельну ділянку, не є перешкодою у розгляді по суті та задоволення інших позовних вимог прокурора до належних відповідачів;
- не врахував висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 15 вересня 2020 року у справі № 469/1044/17, від 17 квітня 2018 року у справі № 523/9076/16-ц та від 30 січня 2019 року у справі № 375/9328/15-ц.
У листопаді 2021 року ТОВ «Об`єднані Енергосистеми» із застосуванням засобів поштового зв`язку подало до Верховного Суду відзив, в якому просило касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову апеляційного суду - без змін.
Рух справи у суді касаційної інстанції
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Верховного Суду від 03 серпня 2021 року касаційну скаргу заступника керівника Закарпатської обласної прокуратури на постанову Закарпатського апеляційного суду від 30 червня 2021 року передано на розгляд судді-доповідачу Гулейкову І. Ю.
Ухвалою Верховного Суду від 06 серпня 2021 року касаційну скаргу залишено без руху. Надано строк для усунення недоліків, а саме надання доказів про сплату судового збору у розмірі 50 022,94 грн.
Ухвалою Верховного Суду від 24 вересня 2021 року, після усунення заявником недоліків касаційної скарги, відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою заступника керівника Закарпатської обласної прокуратури з підстав, з підстав, передбачених пунктами 1, 4 частини другої статті 389 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України); витребувано матеріали справи № 308/6261/16?ц із Ужгородського міськрайонного суду; надано учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу.
У жовтні 2021 року матеріали справи № 308/6261/16-ц надійшли до Верховного Суду.
Позиція Верховного Суду
Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Частиною другою статті 389 ЦПК України передбачено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу. Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 2, 3 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частини першої статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Згідно з частиною першою статті 402 ЦПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.
Відповідно до частини першої статті 410 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 400 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з огляду на таке.
Фактичні обставини справи
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Ужгородської міської ради 4-ї сесії 5-го скликання від 18 липня 2008 року № 790, пунктом 2.4 вирішено дати дозвіл ОСОБА_1 на підготовку проєкту відведення земельної ділянки площею 0,067 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд по АДРЕСА_3 (у власність).
Пунктом 1.4 рішення Ужгородської міської ради 4-ї сесії 5-го скликання від 21 листопада 2008 року № 891, вирішено затвердити проєкт відведення та надати ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 0,067 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд по АДРЕСА_3 .
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером: 2110100000:15:001:0079, площею 670,0 кв. м, грошова оцінка земельної ділянки складає 1 483 697, 90 грн.
Згідно з проєктом землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2110100000:001:0079, загальна площа земельної ділянки 670,0 кв. м, за рахунок яких запроектоване відведення з неї у власність - 670,0 кв. м, форма власності на землю та її код згідно з УКЦФВЗ - 1.1 особиста, цільове використання землі та її код згідно з УКЦВЗ - 1.8, тип обтяжень, обтяжень (сервітутів) та їх коди згідно з УКПОКЧЗД - 4.3 строк дії обтяжень - безстроково.