ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2022 року
м. Київ
cправа № 916/1501/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Багай Н. О. - головуючого, Берднік І. С., Дроботової Т. Б.,
за участю помічника судді, який виконує обов`язки секретаря судового засідання, - Мірошниченка К. Є.,
за участю представників:
прокурора - Семенчука М. А.,
позивача - Варбаногло Г. А. (самопредставництво, в режимі відеоконференції),
відповідача 1 - не з`явилися,
відповідача 2 - Бойко І. О. (адвоката, в режимі відеоконференції),
третьої особи 1 на стороні відповідачів - Нікішева О. В. (адвоката, в режимі відеоконференції),
третьої особи 2 на стороні відповідачів - не з`явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 23.12.2021 (колегія суддів: Діброва Г. І. - головуючий, Принцевська Н. М., Головей В. М.) і рішення Господарського суду Одеської області від 19.10.2021 (суддя Бездоля Д. О.) у справі
за позовом першого заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Одеської міської ради
до 1) Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Спорт-Сервіс"
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: 1) Товариства з обмеженою відповідальністю "Лідер-Парк", 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Земельне кадастрове бюро"
про визнання недійсною та скасування державної реєстрації земельної ділянки та скасування реєстрації речових прав на земельну ділянку,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. У травні 2021 року заступник керівника Одеської обласної прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Одеської міської ради звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - ГУ Держгеокадастру в Одеській області) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Спорт-Сервіс" (далі - ТОВ "Спорт-Сервіс"), в якій просив суд:
- визнати недійсною та скасувати проведену 12.03.2019 ГУ Держгеокадастру в Одеській області у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки, кадастровий номер 5110137500:29:005:0035, загальною площею 0,6000 га, яка розташована за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 7, та належить до категорії земель житлової та громадської забудови; цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); вид використання: для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів;
- скасувати проведену 08.04.2019 Комунальним підприємством Новоселівської сільської ради "Регіональне бюро державної реєстрації" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1808077451101) - право комунальної власності Одеської міської ради на зазначену земельну ділянку, шляхом припинення права комунальної власності Одеської міської ради на цю земельну ділянку;
- скасувати проведену 08.04.2019 Комунальним підприємством Новоселівської сільської ради "Регіональне бюро державної реєстрації" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1808077451101) - право оренди ТОВ "Спорт-Сервіс" зазначеної земельної ділянки, шляхом припинення права оренди ТОВ "Спорт-Сервіс" на цю земельну ділянку.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що всупереч вимогам укладеного між відповідачем-2 та Одеською міською радою договору оренди землі, при виготовленні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж орендованої земельної ділянки було незаконно змінено цільове призначення цієї земельної ділянки, а саме: з "для експлуатації та обслуговування будинку та адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)", чим порушено право територіальної громади м. Одеси в особі Одеської міської ради самостійно вирішувати питання цільового призначення власної земельної ділянки та створено передумови для її забудови.
На думку позивача, 12.03.2019 ГУ Держгеокадастру в Одеській області була проведена державна реєстрація зазначеної земельної ділянки з порушенням порядку встановлення та зміни цільового призначення цієї земельної ділянки, а тому таку реєстрацію слід визнати недійсною та скасувати. Водночас, враховуючи, що у разі скасування судом спірної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі вона перестане існувати як об`єкт цивільних прав, та з урахуванням діючих законодавчих норм у сфері державної реєстрації, прокурором також було заявлено позовні вимоги про скасування державної реєстрації права комунальної власності Одеської міської ради та права оренди ТОВ "Спорт-Сервіс" на цю земельну ділянку зі зміненим цільовим призначенням, яку було проведено 08.04.2019 Комунальним підприємством Новоселівської сільської ради "Регіональне бюро державної реєстрації" на підставі витягу з Державного земельного кадастру від 12.03.2019.
2. Короткий зміст судових рішень
2.1. Рішенням Господарського суду Одеської області від 19.10.2021 у справі № 916/1501/21 відмовлено у повному обсязі у задоволенні позовних вимог прокурора до ГУ Держгеокадастру в Одеській області та ТОВ "Спорт-Сервіс" про визнання недійсною і скасування державної реєстрації земельної ділянки та скасування реєстрації речових прав на земельну ділянку.
2.2. Рішення господарського суду першої інстанції мотивовано тим, що в межах підстав позову суд не встановив протиправності дій ТОВ "Спорт-Сервіс", яке у спірних правовідносинах отримало відповідний дозвіл позивача на розробку технічної документації із землеустрою та було замовником технічної документації. Зокрема, суд зазначив, що відповідач-2, діючи на підставі рішення позивача від 21.03.2018 № 3128-VII, замовив у третьої особи-2 як розробника виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 0,6000 га за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 7, для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів, що, за висновком суду, відповідає виду використання згідно з пунктом 1.2 договору оренди від 11.03.2002.
Щодо ГУ Держгеокадастру в Одеській області, яке провело державну реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та яке мало перевірити відповідність документів вимогам законодавства, суд першої інстанції зазначив, що на час розроблення третьою особою-2 технічної документації із землеустрою та вчинення спірних державних реєстрацій Український класифікатор цільового використання землі (далі - УКЦВЗ) вже не діяв, а замість нього діяла чинна Класифікація видів цільового призначення земель (далі - КВЦПЗ). Суд зазначив, що орендована відповідачем-2 у спірних правовідносинах земельна ділянка, якій був присвоєний код УКЦВЗ 1.12.7 за нечинним наразі УКЦВЗ, може належати до двох різних кодів КВЦПЗ: 03.10 "Землі житлової та громадської забудови; землі громадської забудови; для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури" (який визначений щодо земельної ділянки під час розроблення технічної документації із землеустрою) та 07.02 "Землі рекреаційного призначення; для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту" (про який зазначає прокурор), з огляду на що суд дійшов висновку, що прокурором не доведено невідповідність технічної документації із землеустрою вимогам законодавства та фактичну зміну у спірних правовідносинах цільового призначення земельної ділянки.
2.3. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 23.12.2021 змінено рішення Господарського суду Одеської області від 19.10.2021 у справі № 916/1501/21, викладено його мотивувальну частину у редакції постанови суду апеляційної інстанції. В іншій частині рішення Господарського суду Одеської області від 19.10.2021 у справі № 916/1501/21 залишено без змін.
2.4. Змінюючи мотивувальну частину рішення господарського суду першої інстанції, апеляційний господарський суд констатував, що цільове призначення (категорія) земельної ділянки, щодо якої було проведено реєстраційні дії, не змінилося. Ця земельна ділянка була та залишилася у межах категорії земель - землі житлової та громадської забудови, а тому прокурор в цьому випадку помилково посилається на необхідність виготовлення технічної проектної (землевпорядної) документації щодо зміни цільового призначення земельної ділянки. Суд зазначив, що при виготовленні технічної документації було змінено лише вид цільового використання (призначення): із земель фізичної культури та спорту (код 1.12.7 згідно з УКЦВЗ) на - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) (код 03.10 відповідно до КВЦПЗ). Отже, за висновком суду, цільове призначення земельної ділянки, яка використовується на умовах оренди відповідачем-2, не змінювалося, змінився лише вид використання земельної ділянки в межах категорії, що не потребувало розроблення та затвердження відповідної проектної (землевпорядної) документації, як зазначає прокурор.
3. Короткий зміст касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись із постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 23.12.2021 та рішенням Господарського суду Одеської області від 19.10.2021 у справі № 916/1501/21, до Верховного Суду звернувся прокурор із касаційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення господарських судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов прокурора у повному обсязі.
3.2. Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, прокурор зазначає, що оскаржувані судові рішення господарських судів попередніх інстанцій ухвалені з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права. Прокурор, звертаючись із касаційною скаргою, зазначає, що касаційна скарга подається на підставі пункту 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
Прокурор вважає, що на цей час відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування положень статті 55 Закону України "Про землеустрій" та статті 20 Земельного кодексу України, Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року № 548, Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 щодо зміни цільового призначення чи виду використання земельної ділянки у подібних правовідносинах.
4. Обставини справи, встановлені судами
4.1. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що у 2001 році, на підставі дозволу Управління земельних ресурсів Одеської міської ради № 2600 від 21.08.2001, ТОВ "Спорт-Сервіс" було виготовлено проект відведення земельної ділянки площею 6000 м2 за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 7, для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів.
4.2. Згідно з проектом відведення зазначеної земельної ділянки ТОВ "Спорт-Сервіс" (2001 рік) та висновками уповноважених органів, цільове використання землі та її код відповідно до УКЦВЗ було визначено - землі громадського призначення: землі фізичної культури та спорту, код 1.12.7.
4.3. Господарськими судами зазначено, що у пояснювальній записці до проекту відведення земельної ділянки зазначено, що на час обстеження на земельній ділянці знаходяться: будинок адміністративно-побутового призначення, тенісні корти, літні майданчики з благоустроєм та декоративний басейн. Будівлі та споруди знаходяться у власності ТОВ "Спорт-Сервіс" на підставі свідоцтва про право власності від 17.07.2001 № 014430. Аналогічна інформація міститься також у висновку Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 09.11.2001 № 396/4872 , висновку Державного управління екології та природних ресурсів в Одеській області від 31.10.2001 № 3788/03-08, та не заперечується учасниками справи.
4.4. 15.11.2001 року Управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради за результатами розгляду зазначеного проекту було видано Умови відведення земельної ділянки, відповідно до яких мета використання земельної ділянки: для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів.
4.5. Також 15.11.2001 Управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради за результатами розгляду зазначеного проекту було надано висновок, яким погоджено проект, та в якому зазначено, що відповідно до УКЦВЗ встановлено таке правове обмеження: 1.1 - зміна цільового використання.
4.6. Рішенням Одеської міської ради від 28.12.2001 № 3066-ХХІІІ було вирішено: вилучити з користування Державної судноплавної компанії "ЧМП" земельну ділянку площею 0,400 га (за її згодою); затвердити проект відведення земельної ділянки, який є додатком № 1 до рішення; надати ТОВ "Спорт-Сервіс" земельну ділянку загальною площею 0,600 га (код згідно з УКЦВЗ - 1.12.7 - землі фізичної культури та спорту), в тому числі: земельну ділянку площею 0,200 га із земель міста; земельну ділянку площею 0,400 га із земель Держаної судноплавної компанії "ЧМП", за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 7, у тимчасове довгострокове користування на умовах оренди, терміном на 49 років, для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів.
4.7. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 11.03.2002 між Одеською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Спорт-Сервіс" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір оренди), зареєстрований у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 20.03.2002 за № 565/42, відповідно до пунктів 1.1, 1.2 якого орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне володіння і користування на 49 років земельну ділянку загальною площею 6000 м2 за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 7, для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів.
4.8. Відповідно до пункту 1.3 договору оренди зміна цільового призначення та використання зазначеної земельної ділянки можлива тільки на підставі відповідного рішення позивача.
4.9. Рішенням Одеської міської ради від 21.03.2018 № 3128-VII з урахуванням змін, внесених рішенням Одеської міської ради від 31.10.2018 № 3980-VII, було вирішено: надати ТОВ "Спорт-Сервіс" дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 0,6000 га за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 7, для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів; надати ТОВ "Спорт-Сервіс" згоду на відновлення меж зазначеної земельної ділянки в натурі (на місцевості).
4.10. На підставі вказаного рішення Одеської міської ради та інших правовстановлюючих документів, ТОВ "Спорт-Сервіс" звернулося до Товариства з обмеженою відповідальністю "Земельне кадастрове бюро" (далі - ТОВ "Земельне кадастрове бюро") із клопотанням від 17.07.2018 про виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 0,6000 га за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 7, для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів.
4.11. 17.07.2018 ТОВ "Спорт-Сервіс" та ТОВ "Земельне кадастрове бюро" також затвердили/погодили відповідно технічне завдання на складання технічної документації із землеустрою.
4.12. Згідно з пояснювальною запискою, розробленою ТОВ "Земельне кадастрове бюро" до технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), за основним цільовим призначенням орендована ТОВ "Спорт-Сервіс" відноситься до категорії земель: "землі житлової та громадської забудови". Відповідно до КВЦПЗ код цільового призначення землі: розділ - секція В 03, підрозділ - 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).
4.13. 12.03.2019 на підставі розробленої ТОВ "Земельне кадастрове бюро" технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у Державному земельному кадастрі була здійснена державна реєстрація зазначеної земельної ділянки, кадастровий номер: 5110137500:29:005:0035, площею 0,6000 га, яка розташована за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 7, з такими загальними відомостями про земельну ділянку: категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення - 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); категорія земель - землі житлової та громадської забудови; вид використання - для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів.
4.14. Згідно з інформацією/витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно рішенням державного реєстратора Комунального підприємства Новоселівської сільської ради "Регіональне бюро державної реєстрації" Корсуна О. В. від 11.04.2019, індексний номер: 46412724, було зареєстровано в реєстрі (записи № 31125255, 31125542) право власності територіальної громади м. Одеси в особі Одеської міської ради та право оренди ТОВ "Спорт-Сервіс" щодо цієї ж земельної ділянки, з таким цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури.
4.15. Поряд із цим, розглядаючи цю справу по суті заявлених позовних вимог, господарські суди попередніх інстанцій установили, що матеріали справи містять:
- лист Департаменту Державного земельного кадастру Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 20.03.2017 року № 22-28-0.21-404/20-17, направлений на адресу Головного управління Держгеокадастру в областях і м. Києві, відповідно до якого з метою забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення та врегулювання питання щодо приведення у відповідність до КВЦПЗ, затвердженої наказом Держкомзему від 23.07.2010 року № 548, інформації про цільове призначення земельних ділянок у випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з УКЦВЗ або відсутності інформації про підрозділ коду КВЦПЗ при застосуванні рекомендацій, рекомендовано використовувати, зокрема, такі таблиці: код УКЦВЗ - 1.12.7 "Землі населених пунктів; громадського призначення; фізичної культури і спору" / код КВЦПЗ - 07.02 "Землі рекреаційного призначення; для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту";
- лист Департаменту Державного земельного кадастру Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 09.08.2017 № 22-28-0.21-1076/20-17, направлений на адресу Головного управління Держгеокадастру в областях і м. Києві, відповідно до якого з метою впорядкування відомостей Державного земельного кадастру у зв`язку з набранням чинності наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 № 261, яким внесені зміни до КВЦПЗ, рекомендовано застосовувати оновлену таблицю відповідності УКЦВЗ кодам КВЦПЗ, зокрема: код УКЦВЗ 1.12.7 "Землі населених пунктів; громадського призначення; фізичної культури і спору" / коди КВЦПЗ 03.10 "Землі житлової та громадської забудови; землі громадської забудови; для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури" та 07.02 "Землі рекреаційного призначення; для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту".
4.16. Вважаючи порушеними права територіальної громади м. Одеса в особі Одеської міської ради щодо самостійного вирішення питання цільового призначення власної земельної ділянки, прокурор звернувся до суду з цим позовом.
5. Розгляд касаційної скарги та позиція Верховного Суду
5.1. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.01.2022 визначено колегію суддів у складі: Багай Н. О. - головуючий, Дроботова Т. Б., Чумак Ю. Я.
Ухвалою Верховного Суду від 07.02.2022 касаційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 23.12.2021 і рішення Господарського суду Одеської області від 19.10.2021 у справі № 916/1501/21 залишено без руху до 01.03.2022, але строк виконання цієї ухвали не повинен був перевищувати десяти днів із дня вручення її скаржникові.
Розпорядженням заступника керівника апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 26.04.2022 № 29.3-02/769 призначено проведення повторного автоматизованого розподілу справи № 916/1501/21 у зв`язку з увільненням судді Чумака Ю. Я. від роботи на час виконання ним державних або громадських обов`язків у зв`язку із участю у добровольчому формуванні територіальної громади.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.04.2022 визначено колегію суддів у складі: Багай Н. О. - головуючий, Берднік І. С., Дроботова Т. Б.
Ухвалою Верховного Суду від 26.04.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою прокурора на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 23.12.2021 і рішення Господарського суду Одеської області від 19.10.2021 у справі № 916/1501/21.
5.2. Заслухавши суддю-доповідача, представників учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не може бути задоволена з огляду на таке.
5.3. Предметом позову в цій справі є вимоги прокурора про визнання недійсною та скасування державної реєстрації земельної ділянки та скасування реєстрації речових прав на земельну ділянку.
5.4. Підставою позовних вимог, на думку прокурора, є те, що всупереч вимогам укладеного між ТОВ "Спорт-Сервіс" та Одеською міською радою договору оренди землі при виготовленні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж орендованої земельної ділянки було незаконно змінено цільове призначення цієї земельної ділянки, а саме: з "для експлуатації та обслуговування будинку та адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)".
5.5. Частиною 1 статі 74 Господарського процесуального кодексу України установлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
5.6. Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
5.7. Змінюючи мотивувальну частину рішення господарського суду першої інстанції, апеляційний господарський суд констатував, що цільове призначення (категорія) земельної ділянки, щодо якої було проведено реєстраційні дії, результат яких оскаржується прокурором, не змінилося, а змінився лише вид використання земельної ділянки в межах категорії, що не потребувало розроблення та затвердження відповідної проектної (землевпорядної) документації, як стверджує прокурор.
5.8. Прокурор не погоджується із такими висновками, а тому звернувся із касаційною скаргою. Водночас прокурор, звертаючись із касаційною скаргою, зазначає, що касаційна скарга подається на підставі пункту 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.