1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2022 року

м. Київ

cправа № 913/849/14

Верховний Суд у складі суддів Касаційного господарського суду:

Огородніка К.М.- головуючого, Жукова С.В., Ткаченко Н.Г.,

за участю секретаря судового засідання - Ксензової Г.Є.,

за участю представників:

ДП "Луганський облавтодор" - керуючого санацією Мучинського І.Д., Укравтодор - Смирнової К.М.,ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" - Фрейдун О.М.,

розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Луганський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"

на постанову Східного апеляційного господарського суду від 06.10.2021

та ухвалу Господарського суду Луганської області від 21.05.2021

у справі № 913/849/14

за заявою Публічного акціонерного товариства "Мостобуд"

до Дочірнього підприємства "Луганський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"

про банкрутство.

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 05.05.2014 порушено провадження у справі про банкрутство щодо боржника - Дочірнього підприємства "Луганський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (далі - ДП "Луганський облавтодор", боржник).

05.05.2014 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України здійснено оприлюднення оголошення за № 3297 про порушення справи про банкрутство боржника.

У встановлений законом строк кредитори звернулись з грошовими вимогами до боржника. Розгляд заяв конкурсних кредиторів з грошовими вимогами до боржника не відбувся в зв`язку з зупиненням діяльності Господарського суду Луганської області в липні 2014 року внаслідок проведення АТО на території м.Луганська та Луганської області.

Згідно з довідкою №4 від 15.04.2015 справа №913/849/14 про банкрутство ДП "Луганський облавтодор" вважається втраченою, що зафіксовано Актом експертної комісії Господарського суду Луганської області від 03.04.2015 №1 "Про нестачу архівних справ (документів)" внаслідок настання обставин непереборної сили - проведенням антитерористичної операції (Указ Президента України від 14.04.2014 №405/2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України").

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 06.07.2015 частково відновлено наявні матеріали справи про банкрутство ДП "Луганський облавтодор".

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 12.10.2015 припинено провадження у справі про банкрутство ДП "Луганський облавтодор"; скасовано мораторій на задоволення вимог кредиторів; припинено повноваження розпорядника майна.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 01.03.2016, залишеною без змін постановою Вищого господарського суду України від 25.05.2016, ухвалу Господарського суду Луганської області від 12.10.2015 скасовано, справу передано на розгляд до Господарського суду Луганської області.

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 22.05.2017, залишеною без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 09.08.2017, у справі №913/849/14 затверджено реєстр вимог кредиторів.

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 12.07.2017 залучено до участі у справі ПАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" як засновника боржника; припинено процедуру розпорядження майном та повноваження розпорядника майна арбітражного керуючого Чабана Я.І., введено процедуру санації ДП "Луганський облавтодор".

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 28.02.2018 затверджено план санації боржника ДП "Луганський облавтодор".

01.04.2019 від керуючого санацією до Господарського суду Луганської області надійшов лист №02-06/24 від 29.03.2019, до якого були додані наступні документи: протокол засідання комітету кредиторів №13 від 28.03.2019; зміни та доповнення до плану санації №2 від 28.03.2019; довідка по кредиторській заборгованості на 29.03.2019; копії висновків про вартість майна станом на 26.02.2019.

Відповідно до наданих керуючим санацією висновків про вартість майна, що відчужується, ринкова вартість об`єкта оцінки - Філія "Кремінський райавтодор" складає 1444163,30 грн, філія "Лисичанський райавтодор" - 1801025,00 грн, філія "Лисичанський райавтодор" - 358608,50 грн, філія "Біловодський райавтодор" - 18013008,00 грн та 127188,60 грн відповідно, філія "Старобільська дорожня експлуатаційна дільниця" - 1842711,00 грн та 438153,60 грн відповідно, філія "Кремінський райавтодор" - 2018693,00 грн.

Відповідно до довідки № 1-3/788 від 29.03.2019 сума кредиторської заборгованості перед поточними кредиторами складає 6 650 063,78 грн, в т.ч. перед ТОВ "Облресурс" за договором №04/02/2019/1 від 04.02.2019 складає 990036,84 грн, перед ТОВ "Спецтехресурс 2016" за договором № 01/08/2018/1 від 01.08.2018 - 1511185,77 грн, за договором № 01/09/2018/1 від 01.09.2018 - 1670298,29 грн, за договором № 06/09/2018/1 від 06.09.2018 - 1537442,94 грн, перед ТОВ "Фонд Актив" за договором № 16/07/2018/1 від 16.07.2018 - 941099,94 грн.

Змінами до плану санації передбачається утворення товариства з обмеженою відповідальністю; розмір статутного капіталу новоутвореного господарського товариства визначається як різниця між вартістю майнових активів боржника - початкова вартість майна (9499031,45 грн) і вартістю (сумою) боргів за вимогами поточних кредиторів (6650063,78 грн) та дорівнює 2848967,67 грн.

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 01.04.2019, залишеною без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 11.03.2020, затверджено зміни та доповнення до плану санації № 2, які схвалені комітетом кредиторів 28.03.2019.

Постановою Верховного Суду у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 01.10.2020 постанову Східного апеляційного господарського суду від 11.03.2020 та ухвалу Господарського суду Луганської області від 01.04.2019 про затвердження змін та доповнень до плану санації у справі № 913/849/14 скасовано, справу передано на новий розгляд до Господарського суду Луганської області для вирішення питання про внесення змін та доповнень до плану санації.

Верховний Суд у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду, з урахуванням порядку створення ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" та порядку створення його дочірніх підприємств, в тому числі ДП "Луганський облавтодор", з огляду на положення законодавства, зокрема, постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 221, прийнятої на виконання Указу Президента України від 08.11.2001 №1056 "Про заходи щодо підвищення ефективності управління дорожнім господарством України", та Статуту ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України, дійшов висновку, що Державне агентство автомобільних доріг України є органом, уповноваженим управляти державним майном щодо майна ДП "Луганський облавтодор" та наділений повноваженнями щодо погодження плану санації боржника (пункт 96 постанови).

Верховний Суд звернув увагу, що при затвердженні змін до плану санації судами попередніх інстанцій були проігноровані доводи ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" про те, що у статутному капіталі Компанії частка державної власності перевищує 50 відсотків, її дочірні підприємства, в тому числі боржник (ДП «Луганський облавтодор»), відносяться до підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, та не було досліджено правовий режим майна, який згідно із змінами до плану санації має увійти до новоствореного суб`єкта господарювання із наступним відчуженням часток (акцій) у статутному (складеному) капіталі новоутвореного господарського товариства.

При передачі вказаного питання на новий розгляд до суду першої інстанції Верховний Суд вказав на те, що при затвердженні змін до плану санації боржника, що полягають у відчуженні майна шляхом заміщення активів дочірнього підприємства, засновником якого є суб`єкт господарювання, 100% акцій якого належать державі, господарським судам належало встановити як дотримання законних прав та інтересів засновника боржника, так і наявність погодження змін до плану санації із уповноваженим органом управління майном такого підприємства-боржника, з огляду на визначені статутом та законодавством його повноваження відносно дочірнього підприємства, а також враховуючи правовий статус майна боржника, яке становить його матеріальну базу.

Постанова Верховним Судом ухвалена з урахуванням правової позиції, викладеної в постанові Верховного Суду від 06.03.2018 у справі № 50/371-6, відповідно до якої затвердження без погодження із органом управління майном змін до плану санації, яким передбачено створення товариства за істотної участі держави, суперечить загальним засадам цивільного законодавства, закріпленим у статтях 1, 3 Цивільного кодексу України, оскільки в такому випадку реалізація умов санації призведе до утворення товариства за відсутності вільного і належного волевиявлення одного із його учасників (пункт 99).

Короткий зміст ухвали суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

За результатами нового розгляду ухвалою Господарського суду Луганської області від 21.05.2021 у справі № 913/849/14 у задоволенні заяви керуючого санацією ДП "Луганський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" Мучінського І.Д. від 29.03.2019 № 02-06/24 щодо вирішення питання про внесення змін та доповнень № 2 до плану санації у справі №913/849/14 відмовлено.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 06.10.2021 ухвалу Господарського суду Луганської області від 21.05.2021 залишено без змін.

Проаналізувавши матеріали справи, на виконання вказівок Верховного Суду у цій справі, суди встановили, що зміни та доповнення до плану санації № 2 не погодженні із уповноваженим органом управління майном підприємством боржника - Державним агентством автомобільних доріг України.

Крім того, судами також встановлено, що ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" є засновником ДП "Луганський облавтодор" та здійснює контроль за діяльністю підприємства, однак зміни та доповнення до плану санації № 2, що фактично полягають у відчуженні державного майна, відповідним суб`єктом управління об`єктами державної власності, із ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" також не погодженні.

Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу

Керуючий санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить ухвалу Господарського суду Луганської області від 21.05.2021 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 06.10.2021 скасувати, ухвалити нове рішення, яким заяву керуючого санацією ДП "Луганський облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" Мучінського І.Д. від 29.03.2019 № 02-06/24 щодо вирішення питання про внесення змін та доповнень № 2 до плану санації у справі № 913/849/14 задовольнити.

Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження скаржник посилається на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, а саме, положень Закону України "Про управління об`єктами державної власності", та порушення норм процесуального права, а саме статей 75, 236 ГПК України.

Крім того зазначає, що судами попередніх інстанцій:

- не враховано висновки Верховного Суду щодо преюдиційного значення встановлених судовим рішенням обставин, викладених в постанові КГС ВС від 10.10.2019 по справі №910/2164/18, постанові КГС ВС від 08.07.2019 у справі №908/156/18, постанова Касаційного господарського суду від 26.11.2019 у справі №902/201/19, постанова Касаційного господарського суду від 15.10.2019 у справі №908/1090/18, постанова Касаційного господарського суду від 10.12.2019 у справі №910/6356/19;

- не надано оцінки обставинам, встановленим ухвалою Господарського суду Луганської області від 17.07.2017 у цій справі, а саме, що «доказів, що підтверджують належність ДП «Луганський облавтодор» до державних підприємств та підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, боржник не надав. Таким чином, ПАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» створене державою, як єдиним акціонером, помилково визначає форму власності товариства як державну та розповсюджує правовий режим державної форми власності на створене ним дочірнє підприємство боржника у даній справі про банкрутство». Неврахування тієї обставини фактично призвело до наявності в межах однієї справи двох протилежних висновків суду з одного і того самого питання;

- не враховані фактичних обставин щодо виконання затверджених змін до плану санації, які в подальшому було скасовано оскаржуваною ухвалою суду першої інстанції. При цьому відсутні висновки Верховного Суду щодо застосування норм матеріального права за умови виконання змін до плану санації, рішення про затвердження яких було скасовано після їх виконання.

Узагальнений виклад позицій інших учасників справи

ПрАТ "Інвестхолдінг" в особі ліквідатора - арбітражного керуючого Сиволобова М.М. у поданому до суду відзиві на касаційну скаргу ДП «Луганський облавтодор» підтримує доводи скарги, просить її задовольнити, ухвалу Господарського суду Луганської області від 21.05.2021 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 06.10.2021 у справі №913/849/14 скасувати, ухвалити нове рішення, яким заяву керуючого санацією ДП "Луганський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" Мучінського І.Д. від 29.03.2019 № 02-06/24 щодо вирішення питання про внесення змін та доповнень № 2 до плану санації у справі задовольнити.

Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор) у наданих поясненнях на касаційну скаргу керуючого санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» арбітражного керуючого Мучінського І.Д. вважає, що наведені в касаційній скарзі твердження жодним чином не спростовують законності та обґрунтованості оскаржуваних ухвали Господарського суду Луганської області від 21.05.2021 та постанови Східного апеляційного господарського суду від 06.10.2021 у справі № 913/849/14.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи й висновків судів попередніх інстанцій

21.10.2019 набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ).

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень КУзПБ з дня введення в дію цього Кодексу визнано такими, що втратив чинність Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Згідно з пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень КУзПБ з дня введення в дію його подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

З огляду на те, що провадження у справі перебуває на стадії санації, введеної ухвалою Господарського суду Луганської області від 12.07.2017, до розгляду питання затверджених судом першої інстанції 01.04.2019 змін до плану санації боржника, з урахуванням положень пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства, застосуванню підлягають положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство).

Відповідно до частини 8 статті 16 Закону про банкрутство до компетенції комітету кредиторів, у т.ч. належить прийняття рішення про: схвалення плану санації боржника, змін та доповнень до нього у випадках, передбачених цим Законом.

Частинами 6, 7 статті 29 Закону про банкрутство визначено, що план санації вважається схваленим, якщо він підтриманий на засіданні комітету кредиторів більш як половиною голосів кредиторів - членів комітету кредиторів. Схвалений комітетом кредиторів план санації (зміни до нього) та протокол засідання комітету кредиторів подаються арбітражним керуючим до господарського суду.


................
Перейти до повного тексту