ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2022 року
м. Київ
cправа № 915/99/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Білоуса В.В. - головуючого, Васьковського О.В., Погребняка В.Я.,
розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України"
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду
від 20.12.2021
та на рішення Господарського суду Миколаївської області
від 07.07.2021
у справі № 915/99/21
за позовом Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України"
до Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон"
про стягнення 6 881,11 грн, -
ВСТАНОВИВ:
1. В січні 2020 року Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії (далі - Адміністрація Миколаївського морського порту, ДП "АМПУ", позивач) звернулось до Господарського суду Миколаївської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" (далі - ТОВ СП "Нібулон", відповідач) про стягнення 41 864,87 грн.
2. Позов обґрунтований несплатою відповідачем позивачу вартості наданих послуг з проведення криголамних робіт.
3. Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 26.01.2021 в порядку статті 173 Господарського процесуального кодексу України позовні вимоги про стягнення грошових коштів по судну "NBL-014" виділені в окреме провадження. Отже, предметом спору у даній справі є стягнення з ТОВ СП "Нібулон" грошових коштів в сумі 6 881,11 грн.
Короткий зміст оскаржуваних рішень судів першої та апеляційної інстанції
4. Рішенням господарського суду Миколаївської області від 07.07.2020 у задоволенні позову відмовлено.
5. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2021 апеляційну скаргу Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Миколаївського морського порту) - залишено без задоволення; рішення Господарського суду Миколаївської області від 07.07.2021 залишено без змін.
Рух касаційної скарги
6. 06.01.2021 ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2021 та на рішення Господарського суду Миколаївської області від 07.07.2021 у справі № 915/99/21.
7. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду касаційної скарги ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" у справі № 915/99/21 визначено колегію суддів у складі: Білоуса В.В. (головуючого), Погребняка В.Я., Васьковського О.В., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.01.2022.
8. Ухвалою Верховного Суду від 31.01.2022 відкрито касаційне провадження у справі № 915/99/21 за касаційною скаргою ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2021 та на рішення Господарського суду Миколаївської області від 07.07.2021 та призначено розгляд касаційної скарги в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
9. Ухвалою Суду від 05.04.2022 зупинено касаційне провадження у справі № 915/99/21 за касаційною скаргою ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2021 та на рішення Господарського суду Миколаївської області від 07.07.2021 до розгляду об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи № 915/104/21 та оприлюднення повного тексту судового рішення ухваленого за результатами такого розгляду.
10. Ухвалою Суду від 16.06.2022 поновлено касаційне провадження у справі № 915/99/21 за касаційною скаргою ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2021 та на рішення Господарського суду Миколаївської області від 07.07.2021 у справі № 915/99/21 в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу
11. Не погоджуючись із постановою суду апеляційної інстанції ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" подано касаційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати повністю рішення Господарського суду Миколаївської області від 07.07.2021 та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2021 у справі № 915/99/21 та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
12. Аргументи касаційної скарги полягають у наступному.
12.1. В обґрунтування касаційної скарги як на підставу касаційного оскарження скаржник зазначає пункт 2 частини третьої статті 287 ГПК України, зокрема, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики:
- щодо застосування постанови Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 405 "Про затвердження переліку спеціалізованих послуг, що надаються у морському порту суб`єктами природних монополій, які підлягають державному регулюванню", Тарифів на послуги із забезпечення проведення криголамних робіт, які затверджені наказом Міністерства інфраструктури України від 26.12.2013 № 1059, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 16.01.2014 за №72/24849 (далі - Тарифи, Наказ № 1059); статті 21 Закону України "Про морські порти України", частини 1 статті 5 Закону України "Про природні монополії", а саме, чи виникає обов`язок споживача з оплати за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт безпосередньо з акту цивільного законодавства - п. 2.1 Тарифів та чи необхідно послуги підтверджувати виконанням робіт, та щодо застосування ст. 11, ст.76, ст. 236 ГПК України.
- щодо існуванні судових рішень в однакових спорах (постанови Верховного Суду у справах № № 915/43/20, 915/119/20, 915/181/20, 915/127/20, 915/208/20, 908/1488/19 та № 908/1489/19), висновки у яких є протилежними правовим висновкам, викладеним у оскаржуваних рішенні суду першої інстанції та постанові суду апеляційної інстанції, я зв`язку з чим, скаржник просить відступити від останніх висновків Суду та визнати, що роботи та послуги є різними об`єктами цивільного права, відтак, надання послуг не може підтверджуватись виконанням робіт.
12.2. Ця справа має виняткове значення для позивача, суспільства та держави, що полягає у правильному застосуванні законодавства, в т.р. у даному та аналогічному спорах, адже спірні правовідносини стосуються надання послуг у сфері безпеки судноплавства (життя та здоров`я людей), правового регулювання послуг, що надаються природним монополістом, а також доступу споживачів до таких послуг та умови їх споживання.
12.3. Судами першої та апеляційної інстанцій безпідставно проігноровано, що зміст зобов`язань позивача визначений у наступних нормативних актах, які свідчать про фактичне надання послуги:
-пунктах 3.1.25 - 3.1.36, 3.2.23, 4.1.14, 4.2.1 Правил технічної експлуатації портових гідротехнічних споруд, які затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 27.05.2005 № 257, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.10.2005 за № 1191/11471 (далі - Правила технічної експлуатації);
- пункті 3.3 Правил плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах, які затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 01.08.2007 № 655, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.10.2007 за № 1150/14417 (далі - Правила плавання),
- п.6.2 Обов`язкових постанов по Миколаївському морському торговельному порту (в редакції наказу від 01.06.2009 №315, які оголошено в "Повідомленнях мореплавцям" №3,22.01.2010) (далі - Обов`язкові постанови).
12.4. Судами попередніх інстанцій неправильно застосовано Тарифи, постанову Кабінету Міністрів України від 12.06.1996 №640, яка визначає акваторії портів, зокрема Миколаїв та Дніпро-Бузький - як різні об`єкти. Водночас, скаржник позбавлений можливості спростувати обставини, встановлені оскарженими судовими рішеннями, при розгляді іншої справи. А обставини встановлені у цій справі матимуть преюдиційне значення для розгляду інших справ, які розглядаються Господарським судом Миколаївської області, з аналогічним предметом спору (справи 915/43/18, 915/136/18, 915/135/18, 915/75/18, 915/860/18, 915/861/18, 915/100/20).
Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі
13. ТОВ СП "Нібулон" подано відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін, зазначивши, зокрема про відсутність порушення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, оскільки відсутній факт виконання зобов`язань з його боку або понесення ним витрат з метою виконання свого зобов`язання.
Розгляд клопотань Верховним Судом
14. Відзив ТОВ СП "Нібулон" містить клопотання про закриття касаційного провадження в порядку пунктів 4, 5 частини першої статті 296 ГПК України.
15. Вказане клопотання обґрунтовано тим, що після відкриття касаційного провадження виявилося, що Верховний Суд у своїй постанові викладав висновок щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, порушеного в касаційній скарзі, зокрема у справах: №915/119/20, №915/43/20, №915/127/20, №915/208/20, №915/181/20. Після відкриття касаційного провадження на підставі пункту 1 частини другої статті 287 цього Кодексу судом встановлено, що висновок щодо застосування норми права (п.2.3 при застосуванні ставки яка встановлена виключно при заході поза межами льодової компанії крім того виключно для порту Маріуполь що унеможливлює застосування у справі №915/99/21), який викладений у постанові Верховного Суду №908/1488/19, №908/1489/19 та на який посилався скаржник у касаційній скарзі, стосується правовідносин, які не є подібними.
16. Колегія суддів, розглянувши вказане клопотання дійшла наступних висновків.
16.1. Під час розгляду матеріалів вищезазначеної касаційної скарги ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії ДП "Адміністрація морських портів України", Судом встановлено, що Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду ухвалою від 10.02.2022 на розгляд об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду було передано справу № 915/104/21 за позовом Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії державного підприємства" Адміністрація морських портів України" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нібулон" про стягнення 1 386,18 грн з підстав необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухвалених судових рішеннях Верховного Суду у складі колегії суддів судової палати для розгляду справ щодо корпоративних спорів‚ корпоративних прав та цінних паперів від 27.02.2018 у справі № 915/370/17 та від 02.07.2020 у справі № 908/1488/19 та у складі колегії суддів судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності у постанові від 24.07.2020 у справі № 908/1489/19.
16.2. Предметом касаційного розгляду у справі № 915/104/21, з поміж іншого, є вирішення питання щодо стягнення з відповідача вартості наданої спеціалізованої послуги по забезпеченню проведення криголамних робіт в період оголошеної капітаном порту льодової кампанії.
16.3. У справі № 915/99/21 предмет розгляду, підстави касаційного оскарження є подібними до предмету розгляду та підстав касаційного оскарження у справі № 915/104/21.
16.4. Забезпечення єдності судової практики є реалізацією принципу правової визначеності, що є одним із фундаментальних аспектів верховенства права та гарантує розумну передбачуваність судового рішення. Крім того, саме така діяльність Верховного Суду забезпечує дотримання принципу рівності всіх осіб перед законом, який втілюється шляхом однакового застосування судом тієї самої норми закону в однакових справах щодо різних осіб.
16.5. Враховуючи предмет розгляду, підстави касаційного оскарження у справі № 915/99/21 та передачу на розгляд об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи № 915/104/21, то задля забезпечення сталості та єдності судової практики судова колегія зупинила касаційне провадження у справі № 915/99/21 за касаційною скаргою ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії ДП "Адміністрація морських портів України" на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2021 та на рішення Господарського суду Миколаївської області від 07.07.2021 до розгляду об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи № 915/104/21 та оприлюднення повного тексту судового рішення ухваленого за результатами такого розгляду.
16.6. Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає підстав для закриття касаційного провадження з підстав, зазначених у клопотанні ТОВ СП "Нібулон".
Позиція Верховного Суду
17. Колегія суддів, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, перевіривши правильність застосування господарським судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
18. Імперативними приписами частини другої статті 300 Господарського процесуального кодексу України чітко встановлено межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а саме: суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
19. Предметом касаційного розгляду, серед іншого, є вирішення питання щодо наявності правових підстав для стягнення з відповідача вартості наданої спеціалізованої послуги із забезпечення проведення криголамних робіт у період оголошеної капітаном порту льодової кампанії.
20. Загальні правила надання послуг визначені, зокрема, ЦК України, статтею 901 якого передбачено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.
21. Частиною першою статті 903 ЦК України унормовано, що якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором. При цьому загальне правило статті 903 ЦК України передбачає оплатність послуги за договором про надання послуги, якщо договором передбачено надання послуг за плату, у зв`язку з чим правила та вимоги щодо оплатності послуг застосовуються у разі їх надання. Тоді як за відсутності факту та доказів надання відповідних послуг надавач послуг позбавлений права та підстав вимагати їх оплати від отримувача послуг.
22. Водночас положення статей 901, 903 ЦК України, що презюмують виникнення правовідносин щодо надання послуг за договором, не виключають застосування до цих правовідносин у передбачених Законом випадках положень частини третьої статті 11 ЦК України, за якими цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
23. Відповідно до статті 21 Закону України "Про морські порти України" перелік спеціалізованих послуг, що надаються у морському порту суб`єктами природних монополій, які піддягають державному регулюванню, визначає Кабінет Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 405 "Про затвердження переліку спеціалізованих послуг, що надаються у морському порту суб`єктами природних монополій, які підлягають державному регулюванню" передбачено, що забезпечення проведення криголамних робіт є спеціалізованими послугами, що надаються у морських портах, які підлягають державному регулюванню.
24. Наказом Міністерства інфраструктури України від 26.12.2013 № 1059 затверджено Тарифи на послуги із забезпечення проведення криголамних робіт (далі - Тарифи). Розділом 2 Тарифів врегульована плата за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт. Нарахування плати за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт здійснюється протягом періоду оголошеної льодової кампанії із суден груп А, Б за тарифами, визначеними в таблицях 1 та 2 додатка 2 до цих Тарифів, у такому порядку:
- для забезпечення безпечних умов для входу, виходу, маневрування, швартування, перешвартування та руху суден в межах акваторії морського порту - за кожний вхід судна в межі акваторії морського порту та за кожний вихід судна за межі акваторії морського порту (за винятком випадків, коли такий вхід/вихід в межі/за межі акваторії морського порту пов`язаний виключно із проходженням судноплавним каналом та/або тимчасовою стоянкою на якірній стоянці (зовнішньому рейді) морського порту, які включено до меж акваторії відповідного морського порту, без виконання інших операцій в межах акваторії такого морського порту) за тарифами, наведеними у таблиці 1 додатка 2 до цих Тарифів;
- для забезпечення криголамного проведення суден (караванів суден) спеціалізованим криголамним судном - за кожне таке проведення з кожного судна в каравані за тарифами, наведеними у таблиці 2 додатка 2 до цих Тарифів (пункт 2.1 Тарифів).
Якщо вхід або вихід судна у межі акваторії морського порту відбувається в строки поза межами періоду оголошення льодової кампанії, плата за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт за такий період не стягується, крім випадків, передбачених пунктом 2.3 цього розділу (пункт 2.2 Тарифів).