ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2022 року
м. Київ
справа № 761/12342/17
адміністративне провадження № К/9901/52104/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №761/12342/17
за позовом ОСОБА_1 до Управління справами Апарату Верховної Ради України, Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в місті Києві про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Бабенка К.А., суддів: Кузьменка В.В., Степанюка А.Г.,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління справами Апарату Верховної Ради України та Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в місті Києві, в якому просила:
- визнати протиправними дії Управління Апарату Верховної Ради України щодо відмови у наданні повної, достовірної інформації щодо складових заробітної плати державного службовця на посаді головного консультанта, з яких сплачено до Пенсійного фонду України страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування,
- зобов`язати Управління справами Апарату Верховної Ради України надати для Центрального об`єднаного Управління Пенсійного фонду України в м. Києві довідку про заробітну плату працюючого державного службовця на посаді головного консультанта станом на 01.01.2017 і згідно з актами, що наберуть чинності на момент прийняття судом рішення по цьому позову. В довідці для перерахунку пенсії врахувати в повному обсязі: оклад, ранг (5), надбавку за вислугу років (50% від окладу за стаж державної служби понад 18 років), надбавку за високі досягнення в праці і виконання особливо важливої роботи, премію, та інші виплати (грошова допомога на оздоровлення та матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань), з яких було сплачено страхові внески,
- визнати протиправними дії Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо неврахування грошової допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань (за останні 24 місяці роботи) при нарахуванні пенсії, з яких було сплачено єдиний соціальний внесок, та виплатити недоотримані кошти в сумі, яка буде визначена а результаті цього перерахунку за період з дня призначення по теперішній час з урахуванням суми індексації;
- зобов`язати Центральне об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Києві перерахувати раніше призначену пенсію (з врахуванням встановленої величини 88 відсотків) із суми, яка містить усі складові заробітної плати: оклад, ранг (5), надбавку за вислугу років (50% від окладу за стаж державної служби понад 18 років), надбавку за високі досягнення в праці і виконання особливо важливої роботи, премію, та інші виплати (грошова допомога на оздоровлення та матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань), з яких сплачуються страхові внески, надані довідкою Управлінням справами Апарату Верховної Ради України та відповідно до нормативно-правових актів, які набрали чинності з 01 січня 2017 року і згідно з актами, що наберуть чинності на момент прийняття судом рішення по цьому позову. Пенсію перерахувати без обмеження її максимального розміру, оскільки пенсія була призначена до введення в дію Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи » № 3668-VI від 08.11.2011 року.
Рішенням Шевченківського районного суду м. Києва від 01 березня 2018 року позов задоволено частково.
Зобов`язано Управління справами Апарату Верховної Ради України надати довідку для Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в місті Києві про заробітну плату державного службовця на посаді головного консультанта станом на 01.01.2017 для перерахування пенсії, врахувавши в ній в повному обсязі: оклад, ранг, надбавку за вислугу років, надбавку за високі досягнення в праці і виконання особливо важливої роботи, премію, та інші виплати (грошова допомога на оздоровлення та матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань), з яких було сплачено страхові внески.
Визнано протиправними дії Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в місті Києві щодо неврахування грошової допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань за останні 24 місяці роботи при нарахуванні пенсії.
Зобов`язано Центральне об`єднане управління Пенсійного фонду України в місті Києві після отримання довідки про заробітну плату державного службовця на посаді головного консультанта станом на 01.01.2017 для перерахування пенсії, здійснити перерахунок та виплату пенсії державного службовця у розмірі 88% її заробітної плати, з урахуванням у складі окладу, рангу, надбавки за вислугу років, надбавки за високі досягнення в праці і виконання особливо важливої роботи, премії, та інших виплат (грошова допомога на оздоровлення та матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань), з яких було сплачено страхові внески, з урахуванням здійснених виплат починаючи з дня призначення пенсії 27 червня 2006 року з урахуванням суми індексації.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2018 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове, яким в задоволенні позову відмовлено.
Суди встановили, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Центральному об`єднаному управління Пенсійного фонду України в м. Києві та отримує пенсію за віком, як державний службовець відповідно до Закону України «Про державну службу», яка призначена у розмірі 88% посадового (чинного) окладу з урахуванням надбавок, передбачених цим Законом.
У зв`язку з прийняттям постанов Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року №268, від 12 травня 2007 року №700, від 06 лютого 2008 року №34 відповідачем було видано три довідки для перерахунку пенсії.
У зв`язку з тим, що у вказаних довідках, не було враховано грошову допомогу на оздоровлення та соціальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань, 05.12.2016 позивачка звернулася до Управління справами Апарату Верховної Ради України із заявами щодо надання довідок про складові заробітної плати та інші виплати
Позивачці було видано довідку №9-1-12/581 від 19 грудня 2016 року та довідку №9-1-12/582 від 19 грудня 2016 року, однак, у вказаних довідках не було враховано такі складові заробітної плати державного службовця як надбавки за високі досягнення в праці і виконання особливо важливої роботи, премії та інші виплати (грошова допомога на оздоровлення та матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань).
15 лютого 2017 року позивачка звернулася до Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві із заявою про перерахунок раніше призначеної пенсії з урахуванням встановленої величини 88 відсотків від складових заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді з 01 січня 2017 року.
Листом від 24.02.2017 №11426/09 Центральне об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Києві повідомило позивачку про те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 із постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 №865 виключено пункт 4, яким було передбачено порядок проведення перерахунку пенсії у зв`язку із підвищенням заробітної плати державним службовцям.
17 лютого 2017 року позивачка повторно звернулася до Управління справами Апарату Верховної Ради України із заявою про надання довідки про розмір середньомісячної заробітної плати державного службовця на посаді головного консультанта для перерахування призначеної раніше пенсії.
Листом 15/26-561 (60203) від 14.03.2017 відповідач повідомив, що для видачі довідок про заробітну плату для перерахунку пенсії державного службовця згідно із Законом «Про державну службу» немає правових підстав.
Не погоджуючись із такими діями відповідачів, позивачка звернулася до суду із цим позовом.
Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, мотивував своє рішення тим, що на час звернення позивача до відповідача із заявою про перерахунок пенсії до законодавства внесено зміни, які не передбачають перерахунку пенсії у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивачка подала касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову апеляційного суду та змінити рішення суду першої інстанції, задовольнивши позов у повному обсязі.
У поданому відзиві відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення.
Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення скарги з огляду на таке.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» № 3723-ХІІ, на одержання пенсії державних службовців мають право особи, які досягли встановленого законодавством пенсійного віку, за наявності страхового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби - не менше 10 років, та які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, - незалежно від місця роботи на час досягнення пенсійного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії.