1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2022 року

м. Київ

справа № 826/13633/17

адміністративне провадження № К/9901/27357/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Головуючої судді: Желтобрюх І.Л.,

суддів: Білоуса О.В., Блажівської Н.Є.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Український центр медичних технологій» на рішення кружного адміністративного суду м. Києва від 28 лютого 2019 року (суддя: Кармазін О.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2021 року (судді: Лічевецький І.О., Мельничук В.П., Оксененко О.М.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Український центр медичних технологій» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Український центр медичних технологій» (далі - ТОВ «УЦМТ», позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС у м. Києві, відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.05.2017 № 0834140302.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 лютого 2019 року у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2019 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове, яким визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 19.05.2017 №0834140302 в частині нарахування зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 9 742 368 грн та штрафних санкцій у розмірі 19 650 грн. В іншій частині позовних вимог - відмовлено.

Постановою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 07 квітня 2021 року постанову суду апеляційної інстанції скасовано, а справу направлено на новий апеляційний розгляд. Направляючи справу на новий розгляд касаційний суд акцентував увагу на необхідності, зокрема, дослідити докази щодо наявності чи відсутності в розпорядженні позивача первинних документів, неможливості їх надання контролюючому органу з причин, які в силу приписів статті 44 ПК України вважаються поважними, як не встановлено і обставини щодо неможливості надання документів на стадії адміністративного оскарження, що зобов`язувало б контролюючий орган взяти такі документи до уваги при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення - рішення, та на в ході розгляду справи в суді першої інстанції.

За результатами нового апеляційного перегляду постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2021 року апеляційну скаргу ТОВ «Український центр медичних технологій» було залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 лютого 2019 року - без змін.

Не погоджуючись із постановою суду апеляційної інстанції позивач подав касаційну скаргу, в якій просить її скасувати, а справу новий розгляд до суду першої інстанції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги посилається на те, що суд апеляційної інстанції взагалі не надав оцінки обставинам щодо часткового надання/ненадання документів під час перевірки, жодним чином не перевірялись обставини, які зумовили таке ненадання, при цьому ані суд апеляційної інстанції, ані суд першої інстанції не здійснили перевірки наявності чи відсутності доказів відмови платника податків від надання документів, а також доказів застосування до позивача відповідальності за ненадання ним контролюючому органу відповідних документів при здійсненні податкового контролю внаслідок порушення позивачем вимог пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України (далі - ПК України).

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін, оскільки вважає доводи позивача безпідставними, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - такими, що ухвалені з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Судами попередніх інстанцій було встановлено, що ГУ ДФС у м. Києві на підставі наказу від 09.03.2017 №1726 «Про проведення перевірки» та п. п. 78.1.7 п. 78.1 ПК України, у зв`язку з надходженням відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації від 27.01.2015 № 10701100007029453, проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «УЦМТ» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 27.03.2017, за результатами якої складено Акт від 03.04.2017 №103/1-26-15-14-03-02/35370192 (далі -Акт перевірки).

В ході вищеозначеної перевірки податковим органом встановлено порушення позивачем: п. 5 П(с)БО 11; п. 5, п. 7 П(с)БО 15; п/п14.1.11 п.14.1 ст.14, п.44.6 ст.44, п/п 134.1.1 п.134.1 ст.134, п. 138.1, п.138.2, п.138.4, п. 138.6 ст.138, п/п 139.1.9 п.139.1 ст.139 ПК України, в результаті чого в періоді, що перевірявся, занижено податок на прибуток всього у розмірі 10027542,00 грн., у тому числі за 2014 рік у розмірі 78600,00 грн. та за 2015 рік у розмірі 9948942,00 грн.

Підставою для таких висновків податкового органу слугували показники фінансової звітності позивача, на підставі якої встановлено заниження задекларованих суб`єктом господарювання показників у рядку 2120 «Звіту про фінансові результати» «Інші операційні доходи» всього у розмірі 55271818,00 грн.

Також в акті перевірки зазначено, що, керуючись п.85.2 та п.85.4 ст.85 ПК України, контролюючий орган 15.03.2017 надіслав на адресу ТОВ «УЦМТ» запит на надання первинних документів, а саме: видаткових і податкових накладних на придбання ТМЦ, актів виконаних робіт та придбання послуг, розшифровок та інших документів, що підтверджують кредиторську заборгованість за товари, роботи, послуги в сумі 55271818,51 грн, яка б відповідала даним звітності балансу, фінансовій звітності суб`єкта малого підприємництва, оборотно-сальдовим відомостям за всіма рахунками станом на 30.06.2015. Проте, станом на 27.03.2017, вищевказані первинні документи підприємством не надано, про що складено відповідний акт від 27.03.2017 №157/26-15-14-03-02.

З урахуванням викладеного, податковий орган дійшов висновку про порушення ТОВ «УЦМТ» вимог 5 П(с)БО 11; п. 5, п. 7 П(с)БО 15; п. п 14.1.11 п. 14.1 ст. 14, п. 44.6 ст. 44, п.п. 134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, в результаті чого ТОВ «УЦМТ» безпідставно не віднесено до доходів кредиторську заборгованість у сумі 55271900,00 грн, щодо якої минув термін позовної давності та яка за даними бухгалтерського обліку віднесена до складу інших операційних доходів, що призвело до заниження суми доходів всього у розмірі 55271900,00 грн.

Також у п. 3.1.2 акта перевірки зазначено, що за період з 01.01.2014 по 27.03.2017, ТОВ «УЦМТ» задекларовано витрати, що враховуються при визначені об`єкта оподаткування на загальну суму 530875,00 грн.

Перевіркою повноти визначення витрат, що враховуються при визначені об`єкта оподаткування, за період з 01.01.2014 по 27.03.2017 встановлено їх завищення всього на суму 533724,00 грн.

Крім того, перевіркою достовірності відображених у податкових деклараціях з податку на прибуток ТОВ «УЦМТ», за період з 01.01.2014 по 31.12.2014 фінансової звітності суб`єкта малого підприємництва, оборотно-сальдової відомості по всіх рахунках, банківських виписок, встановлено завищення задекларованих ТОВ «УЦМТ» показників у рядку 05.1 всього на суму 439769,00 грн.

Також, на стор. 14 акта перевірки зазначено, що перевіркою відображеного показника за період з 01.01.2014 по 31.12.2014 у загальній сумі 114001,00 грн. встановлено завищення задекларованих ТОВ «УЦМТ» показників у рядку 06.1 Декларацій «Адміністративні витрати» у розмірі 93955,00 грн та встановлено безпідставне включення підприємством до складу адміністративних витрат сум амортизаційних витрат, які не підтверджені первинними документами, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами бухгалтерського обліку всього в сумі 5113,00 грн, у тому числі за 2014 рік в сумі 5113,00 грн.

Відповідно до п. 3.1.4 Акта перевірки встановлено, що завищення ТОВ «УЦМТ» суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток в сумі 97055,00 грн., заниження податку на прибуток всього в сумі 10027542,00 грн, у тому числі за 2014 рік в сумі 78600,00 грн за 2015 рік в сумі 9948942,00 грн.

На підставі акта перевірки та встановлених в ході перевірки порушень відповідачем прийнято, зокрема, податкове повідомлення-рішення від 19.05.2017 № 0834140302, яким ТОВ «УЦМТ» збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 1004192,00 грн, у тому числі за основним платежем - 10027542,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 19650,00 грн.

Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення неправомірним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з до суду за захистом своїх прав.

Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, виходив з того, що під час перевірки позивачем не надано витребуваних відповідачем документів на підтвердження даних обліку, а відтак, фіскальний орган правомірно визнав наслідком ненадання документів їх відсутність, з огляду на що суд визнав правомірним формування висновків акта перевірки на підставі наявних матеріалів.

Переглянувши судові рішення в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, головним аргументом податкового органу про заниження ТОВ «УЦМТ» грошового зобов`язання з податку на прибуток у період, що перевірявся, слугувала та обставина, що на вимогу податкового органу позивачем не було надано жодних документів первинного бухгалтерського обліку, які б підтверджували правомірність включення підприємством до складу адміністративних витрат сум амортизаційних витрат, у період, що перевірявся, та наявність кредиторської заборгованості за товари, роботи, послуги в сумі 55271818,51 грн, яка б відповідала даним звітності балансу.


................
Перейти до повного тексту