ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2022 року
м. Київ
справа № 805/3796/17-а
адміністративне провадження № К/9901/38062/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №805/3796/17-а
за позовом Приватного акціонерного товариства «Краснополянський піщаний кар`єр» до Донецької обласної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Донецької обласної військово-цивільної адміністрації на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року, ухвалену у складі головуючої судді Кочанової П.В.., та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Компанієць І.Д., суддів: Василенко Л.А., Ястребової Л.В.,
в с т а н о в и в :
У жовтні 2017 року ПАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» звернулося до суду з позовом про:
- визнання незаконною відмови обласної державної адміністрації, викладеної у листі від 21.06.2017 року № вх 01-03839-19з/05 у наданні ПАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 76,1169 га в оренду строком на 10 років для експлуатації кар`єру, під`їзної автодороги та залізниці, з земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності за цільовим призначенням згідно КВЦПЗ 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд.
- зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 76,1169 га в оренду строком на 10 років для експлуатації кар`єру, під`їзної автодороги та залізниці, з земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності за цільовим призначенням згідно КВЦПЗ 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд по суті з дотриманням вимог діючого законодавства.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року, позов задоволено.
Визнано незаконною відмову Донецької ОДА, викладену у листі від 21.06.2017 року № вх. 01-03839-19з/05 у наданні ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 76,1169 га. в оренду строком на 10 років для експлуатації кар`єру, під`їзної автодороги та залізниці, з земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності за цільовим призначенням згідно КВЦПЗ 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд.
Зобов`язано Донецьку ОДА повторно розглянути клопотання ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» від 07.04.17 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 76,1169 га. в оренду строком на 10 років для експлуатації кар`єру, під`їзної автодороги та залізниці, з земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності за цільовим призначенням згідно КВЦПЗ 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд по суті з дотриманням вимог діючого законодавства.
Суди встановили, що 18 серпня 2005 року між ПАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» та Великоновосільківською райдержадміністрацією було укладено Договір оренди землі № 1.
Відповідно до п. 1 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для експлуатації кар`єру, під`їзної автодороги та залізниці, опор ЛЕП 35кВ, яка знаходиться на території Краснополянської сільської ради Великоновосільківського району Донецької області.
За цим договором в оренду передається земельна ділянка загальною площею 185,1298 га, у тому числі під відкритими розробками та карєрами 185,1298 га.
Договір укладено на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 7 Договору).
07.09.2015 позивач звернувся до Донецької обласної державної адміністрації з клопотанням про продовження строку дії договору оренди.
Листом від 22.09.2015 Донецька ОДА повідомила ПАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» що у зв`язку з порушенням строку звернення, договір поновленню не підлягає, а відповідно до ст. 31 Закону України «Про оренду землі» ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» у разі закінчення строку на який було укладено договір, його дія припиняється. Тому позивач може укласти договір оренди лише на загальних підставах.
Листом від 31.03.2016 № 06977-189/02 ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» запропоновано надати містобудівну документацію на якій зазначений розмір ділянки.
Вказану містобудівну документацію, а саме детальний план території під виробничими будівлями і спорудами піщаного кар`єру площею 76,1169 га на замовлення Великоновосільківської райдержадміністрації та ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» розроблено Волноваським районним госпрозрахунковим проектно виробничим архітектурно планувальним бюро та затверджено у встановленому законом порядку.
Після отримання графічної та містобудівної документації, позивач звернувся до відповідача з клопотанням від 07.04.2017 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 76,1169 в оренду строком на 10 років для експлуатації кар`єру, під`їзної автодороги та залізниці з земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності за цільовим призначенням згідно КВЦПЗ для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд.
До вказаного клопотання були додані графічні матеріали щодо місця розташування земельної ділянки та балансову належність об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці, копія свідоцтва про право власності на нерухоме майно, копія гірного відводу, спеціальний дозвіл на користування надрами, копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, копія листа Донецької ОДА від 31.03.2016 року №06977-89/02, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та довідка з ЄДРПОУ.
Листом від 21.06.2017 року відповідач зазначив підстави неможливості надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки:
-площа витребуваної земельної ділянки складає 76,1169 га, що не відповідає доданому до клопотання графічному матеріалу, наявність якого передбачена вимогами статті 123 Земельного кодексу України,
- цільове призначення земельної ділянки у детальному плані території, який затверджено розпорядженням голови Великоновосільківської райдержадміністрації від 21.03.2017р. № 61, не відповідає клопотанню ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр»;
- на плані гірничих робіт не зазначена площа земельної ділянки, яка передбачена для відведення, а план гірничих робіт має бути погоджений відповідними особами (генеральним директором, маркшейдером та геологом);
-поданий пакет документів не містить інформації щодо власника/балансоутримувача автодороги та залізничної колії.
Тому позивачу запропоновано врахувати зазначені недоліки та знову звернутись з відповідним клопотанням та додатками до нього у встановленому законом порядку.
Позивач вважає лист Донецької ОДА від 21.06.2017 фактичною відмовою відповідача в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, керувався тим, що позивачем були надані всі необхідні документи, що передбачені чинним законодавством для отримання від відповідача дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Тому у відповідача були відсутні правові підстави, визначені нормативно-правовими актами, не надавати позивачу такий дозвіл.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, Донецька обласана військово-цивільна адміністрація подала касаційну скаргу, у якій просить скасувати судові рішення та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.
У поданому відзиві повивач просить відмовити у задоволенні скарги.
Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги з огляду на таке.
Як визначено ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
На підставі ч. 5 ст. 122 Земельного Кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.