ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2022 року
м. Київ
справа № 812/1260/18
адміністративне провадження № К/9901/61670/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №812/1260/18
за позовом ОСОБА_1 до Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2018 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Геращенка І.В., суддів: Арабей Т.Г., Казначеєва Е.Г.,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області, у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність щодо нездійснення перерахунку пенсії по інвалідності за заявою від 30.03.2018;
- зобовязати провести з 01.10.2017 перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з пятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до ст. 59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 05 червня 2018 року позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Старобільського ОУПФУ щодо нерозгляду відповідно до вимог пенсійного законодавства заяви від 30.03.2018 про перерахунок пенсії з 01.10.2017 на підставі абзацу 3 статті 59 Закону України «Про статут і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Зобов"язано Старобільське ОУПФУ розглянути заяву від 30.03.2018 про перерахунок пенсії як постраждалому внаслідок Чорнобильської катастрофи та згідно норм пенсійного законодавства з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2018 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове, яким у задоволенні позову відмовлено.
Судами встановлено, що позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорія 1, що підтверджено посвідченням серії НОМЕР_1 , виданим 01.08.1997.
Позивач з 05.05.1988 по 15.08.1988 включно знаходився на учбових зборах та був призваний на спецзбори Жовтневим РВК у 1988 році на 95 днів в в/ч НОМЕР_2 для робіт по ліквідації наслідків аваріїЧАЕС.
Архівною довідкою Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 26.11.2008 №45022 підтверджено, що він приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у період з 07.05.1988 по 10.08.1988.
У військовому квитку позивача є відмітка, якою також підтверджено участь позивача з 07.05.1998 по 1988 року у роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 30 км зоні та отримання доз 4,407 рентген.
Довідкою б/с 6224 до акта огляду МСЕК Серії 2-20 СМ№084675 позивачу безстроково встановлено 2 групу інвалідності з 20.11.2008 по захворюванню, пов`язаному з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та встановлено 70% втрати професійної працездатності.
Експертним висновком Донецької регіональної міжвідомчою експертної комісії №222 від 19.09.2008 встановлено зв`язок захворювань позивача з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
30.03.2018 позивач звернувся до відповідача з заявою щодо встановлення розміру пенсії відповідно до ст.59 Закону України «Про статус соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофами» виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати.
Листом від 10.04.2018 №17/Т-Н Старобільським об`єднаним Управлінням Пенсійного фонду України Луганської області позивачу було відмовлено в перерахунку пенсії з тих підставі, що участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи позивач приймав не під час проходження дійсної військової служби.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи частково позов, виходив з того, що відповідачем було надано відповідь за наслідками розгляду заяви на підставі Закону України "Про звернення громадян", однак рішення про відмову у перерахунку та виплату пенсії з 01.10.2017 відповідно до абзацу 3 статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", не приймалося.
Натомість, суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що оскільки позивач приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не в період проходження дійсної строкової служби, відповідач дійшов обґрунтованого висновку про відсутність правових підстав для застосування до позивача абзацу 3 статті 59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу. Просить скасувати постанову апеляційного суду та залишити в силі рішення суду першої інстанції. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права. Вказує, що суд першої інстанції прийняв олбгрунтоване рішення, оскільки відповідачем у встановленому порядку його заява розглянута не була, тому цей суд обгрунтовано зобовязав розглянути заяву та прийняти відповідне рішення.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон № 796-XII спрямований на захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв`язання пов`язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території; громадян, які постраждали внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та розв`язання пов`язаних із цим проблем медичного і соціального характеру.
Статтею 9 цього Закону визначено, що особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є:
1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків;
2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
3) громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт;